Fakty i opinie

Będzie trzeci w historii wiadukt przy Biskupiej Górce

artykuł historyczny
Najnowszy artukuł na ten temat

Utrudnienia na Trakcie św. Wojciecha przez kierowców jeżdżących pod prąd

Pierwszy wiadukt Biskupia Górka - dzisiaj łączyłby ul. Zaroślak z ul. Agustyńskiego.
Pierwszy wiadukt Biskupia Górka - dzisiaj łączyłby ul. Zaroślak z ul. Agustyńskiego. mat. prywatne

Ruszyła budowa trzeciego w historii Gdańska wiaduktu przy Biskupiej Górce zobacz na mapie Gdańska. Przy tej okazji postanowiliśmy pokazać, jaki obiekt istniał, istnieje i powstanie w 2019 r.



Czy interesuje cię historia infrastruktury w Trójmieście?

tak, wiadomo wtedy, jak rozwijało się miasto 61%
tak, ale wciąż jest mało źródeł na ten temat 30%
nie, ale coś na ten temat czytam przy okazji 7%
nie, wolę inne tematy historyczne 2%
zakończona Łącznie głosów: 881
Rozpoczęły się prace przy budowie nowego wiaduktu Biskupia Górka. Co ciekawe, obecny obiekt, który przeznaczony jest do rozbiórki, nie był pierwszym obiektem w tym miejscu.

Pierwszy wiadukt z lat 1901-1910



Przypomnijmy, że pod koniec XIX wieku w centrum Gdańska zlikwidowano wały miejskie po zachodniej stronie dzisiejszego śródmieścia. Usunięto tym samym, oprócz wałów, okalającą centrum fosę. To otworzyło nowe możliwości rozbudowy miasta, tworzenia nowych połączeń komunikacyjnych.

Tak też było w rejonie Biskupiej Górki. Jej mieszkańcy chcieli się przedostać na Stare Przedmieście. Było to możliwe tylko przez wiadukt w rejonie Węzła Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska Ruch kołowy od strony Oruni odbywał się głównie ul. Zaroślak. Przedostanie się z jednej na drugą część miasta wiązało się z przejściem po torach tramwajowych i kolejowych.

Stąd też zapadła decyzja o budowie wiaduktu drogowego. Obiekt został wzniesiony w latach 1901-1910. Był to kratowy obiekt łączony nitami, co dodawało mu sznytu. Ponadto na elementach konstrukcyjnych mostu zamontowano ozdobne latarnie.

Widok na Biskupią Górkę od strony Urzędu Wojewódzkiego. Z lewej strony widać pierwszy wiadukt Biskupia Górka.
Widok na Biskupią Górkę od strony Urzędu Wojewódzkiego. Z lewej strony widać pierwszy wiadukt Biskupia Górka. mat. prywatne
Ówczesny obiekt posiadał także wydzielone chodniki dla pieszych. Przed upadkiem na tory dodatkowo chroniły ozdobne, ręcznie kute, balustrady. Elementy metalowe były wymalowane najprawdopodobniej na kolor zielony.

Ciekawostką jest to, że pod ówczesnym wiaduktem funkcjonował przystanek kolejowy Gdańsk Biskupia Górka.

Obiekt ucierpiał najprawdopodobniej pod koniec II wojny światowej w trakcie walk zbrojnych. Po 1945 r. odbudowano przejście nad koleją w postaci prowizorycznej kładki. Krótko po wojnie ulica prowadząca do dawnego obiektu była ul. Białowieską, a potem zyskała nazwę funkcjonującą do dzisiaj ul. Augustyńskiego.

Linia tramwajowa pod wiaduktem Biskupia Górka. Zdjęcie z końca lat 60. Widać także pozostałości po dawnym przystanku Gdańsk Biskupia Górka.
Linia tramwajowa pod wiaduktem Biskupia Górka. Zdjęcie z końca lat 60. Widać także pozostałości po dawnym przystanku Gdańsk Biskupia Górka. mat. prywatne

Ponad 50 lat z obecnym wiaduktem



Pod koniec lat 50. ubiegłego wieku powstał pomysł usprawnienia ruchu kołowego w centrum Gdańska. Niezabudowane tereny po dawnych wałach okazały się najlepszym ówcześnie miejscem do tego celu. Wykorzystano je, by zbudować dwujezdniową arterię - tzw. trasę średnicową. Jej elementem był właśnie nowy wiadukt Biskupia Górka.

Wiadukt został wybudowany w latach 1961-1962, w miejscu wspomnianej prowizorycznej kładki dla pieszych.

Ogólne gabaryty wiaduktu:
  • szerokość całkowita wiaduktu - 20,5m,
  • rozpiętości - 28,0m+40,0m+28,0m,
  • kąt skosu - 20 stopni,
  • szerokość jezdni - 14 m,
  • szerokość ciągów pieszych - 2x3,0m.

Obecny obiekt mostowy już dawno nie powinien istnieć. Jego poszczególne elementy są mocno zużyte technicznie. Na przykład łożyska wiaduktu, na których pracuje płyta. Nieszczelne dylatacje i cieknąca woda ze środkami do zwalczania gołoledzi spowodowały silną korozję poszczególnych elementów łożysk. W wyniku tego niektóre z nich są zablokowane.

Przez wiele lat balustrady były za niskie, nie spełniały norm bezpieczeństwa - miały 1,1 m. Wysokość balustrad przy chodnikach dla pieszych nad liniami kolejowymi powinna wynosić nie mniej niż 1,3 m. To na szczęście naprawiono.

Po istniejącym obiekcie przez pewien czas nie mogły się poruszać samochody szybciej niż 30 km/h. Powód? Brakowało barier. Do teraz nie mogą poruszać się ciężarówki z prędkością wyższą niż 30 km/h i cięższe niż 30 ton.

Zgodnie z ekspertyzą ze stycznia 2009 roku stan techniczny obiektu był już wtedy zły. Eksperci wydali wtedy druzgocącą opinię.

Nieszczelna izolacja, niska klasa betonu oraz błędy wykonawcze, jak również znaczne koszty wzmocnienia wiaduktu (co nigdy nie zapewni jego żywotności, jak nowego) kwalifikują obiekt z ekonomicznego, technicznego i eksploatacyjnego punktu widzenia do wyburzenia i postawienia nowego o parametrach dla klasy obciążenia "A".
Planowany wiadukt Biskupia Górka - budowa ma się zakończyć latem 2019 r.
Planowany wiadukt Biskupia Górka - budowa ma się zakończyć latem 2019 r. mat. prasowe

Trzeci - nowy wiadukt Biskupia Górka



20 marca miasto Gdańsk przekazało plac budowy nowego wiaduktu Biskupia Górka, który obejmuje także realizację parkingu kubaturowego i mostu w ciągu ul. Zaroślak, firmie Budimex. Całość prac pochłonie 143 mln zł.

W miejscu istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi, w ramach rozbudowy Traktu św. Wojciecha, przewidziano budowę nowego wiaduktu o trzech stalowych dźwigarach łukowych. Zostaną do nich podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni).

Charakterystyczne parametry wiaduktów (kierunek Orunia):
  • rozpiętości - 20,91m + 14,18 m,
  • długość całkowita płyty nośnej - 35,69m,
  • grubość płyty nośnej - 1,1m ,
  • szerokość całkowita zmienna - 18,79-17,44m
  • szerokość jezdni - 3x3,25m+0,5m(opaska),
  • szerokość ścieżki rowerowej - 2,5m,
  • szerokość ciągu pieszego - 2,0m.

Charakterystyczne parametry wiaduktu (kierunek Centrum):
  • rozpiętość teoretyczna - 18,04m,
  • długość całkowita płyty nośnej - 18,28m,
  • grubość płyty nośnej - 1,0m,
  • szerokość całkowita zmienna - 15,19-15,53m,
  • szerokość jezdni 3x3 - 25m+0,08 do 0,5m (opaska zmienna) + 0,5m (opaska),
  • szerokość ciągu pieszo jezdnego - 3,0m.


Konstrukcja planowanego wiaduktu pozwala na etapowanie jego budowy. W pierwszej kolejności zostaną wybudowane dwa dźwigary łukowe od strony wschodniej i konstrukcja pomostu pomiędzy nimi, a ruch odbywał się będzie po istniejącym obiekcie.

Następnie ruch zostanie przeniesiony na nowy obiekt, a w miejscu istniejącego obiektu rozpocznie się budowa nowej jezdni.

Ciekawostką jest to, że pod nowym wiaduktem nie będzie już podpór. Dla kolejarzy oznacza to możliwość dołożenia kolejnych torów, czyli na przykład torów SKM w kierunku Oruni. Ponadto pod nowym wiaduktem będzie przebiegać przedłużenie ul. Nowe Podwale Grodzkie, która prowadzić będzie do ul. Augustyńskiego.


Co skrywa ziemia pod parkingiem przy Okopowej?



To, co może spędzać sen z powiek wykonawcy i urzędnikom miejskim zlecającym prace nad nowym mostem, jest teren parkingu przed Urzędem Wojewódzkim i Urzędem Marszałkowskim.

Dlaczego?

To dawny teren bastionu Wijbego, który istniał do czasu zasypania wałów. Był on dwa razy większy od niedawno odkrytego Bastionu Kot. Niemcy, gdy zasypywali ówczesne bastiony, nie robili tego dokładnie. Możliwe więc, że szykuje się tej wiosny kilka ciekawych odkryć w trakcie prac.

Lokalizacja Bastionu Wijbego - dawny obiekt znajdował się przed dzisiejszym Urzędem Wojewódzkim.
Lokalizacja Bastionu Wijbego - dawny obiekt znajdował się przed dzisiejszym Urzędem Wojewódzkim. graf. Trojmiasto.pl

Opinie (164) 7 zablokowanych

  • Gdańsk inwestycyjny tygrys, zapowiadają i robia. (14)

    • 116 31

    • Na trzecim zdjęciu (1)

      widać wyraźnie, że jeszcze w latach 60tych linia kolejowa do Gdańska nie była zelektryfikowana...

      • 13 0

      • I jeszcze jedna uwaga, do 3 zdjęcia

        przystanek Biskupia Górka, był po drugiej stronie wiaduktu.

        • 6 4

    • (1)

      Gdynianin od pokoleń?
      Troll internetowy do wynajęcia

      • 3 12

      • ta pisowska gnida nie ma nic wspólnego z Gdynią

        • 4 8

    • haha co ty bredzisz

      • 7 4

    • chyba inwestycyjny mruczuś (2)

      • 1 16

      • Kot Filemon inwestycji (1)

        • 1 9

        • Alik Baba inwestycji

          • 1 5

    • jak na razie to plany, opinie, badania, znów opinie

      a żeby ktoś coś robił to nie widać

      • 0 7

    • znowu te K.... (1)

      przedpotopowe zdjęcia!
      Redakcjo ogarnij się !!!
      za kim stoisz???
      masz szanse się wybić ponad TO!

      • 0 11

      • nie reklamujcie Budynia za darmoche!

        • 0 6

    • Już zaczeła sie ta wycinka (1)

      Drzew przy Wojewódzkim!
      zbierajcie kwity na Budynia!
      obudź się GDansku!
      Dość dewastacji GD! niedługo pod SĄD!!!

      • 0 8

      • Redakcio MY wiemy ze to tak dziala!

        jeden artykuł a zaeaz (dziś ruszyła wycinka drzew! przy Wojewódzkim,,!

        Tak to dział???

        osobiście znam osobę co za nielegalne wycięcie drzewa zapłaciła 85 000 zł 1-dnego!

        widać p******com wolno wszystko?!?

        • 0 8

    • Brawo PIS !!!

      • 0 3

  • czy wiadukt uwzględnia ruch rowerowy? rowerek to przyszłość! (16)

    • 64 90

    • Umiesz pisać

      To przeczytaj

      • 18 5

    • daj spokój z tą propagandą rowerową

      jaka przyszłość..? rower to uzupełnienie kto chce niech sobie jeździ ale po co do tego robić ideologie

      • 27 12

    • Chlopie nie przesadzaj z tym rowerem.... (4)

      Wzdłuż kanału Raduni masz dukt pieszo- rowerowy, którym możesz dojechać do Węzła Groddecka. Pozdrawiam.

      • 20 7

      • (3)

        czyli zwykły CHODNIK po którym rowerem można jechać? Jakie to Gdańskie

        • 7 12

        • (2)

          A co? Dodatkowy wiadukt wyłącznie dla rowerów zrobić?

          • 10 3

          • (1)

            wzdłuż kanału raduni?

            • 4 1

            • i drugi w poprzek

              a na to jeszcze jeden na ukos

              • 0 2

    • Przyszłość?

      A co idzie jakaś bieda?

      • 6 4

    • Etam. Zrobia i wtedy beda myslec o tym, ze zapomnieli.

      • 2 7

    • (4)

      A po co ścieżki rowerowe? Obcisłogaci i tak nie jeżdżą po nich bo to wstyd. Lepiej ulicą i inhalacji spalinami zażywać.

      • 9 7

      • (3)

        a jak jedzie ddr to spalin nie zażywa?

        • 4 2

        • Nie prosto z rury wydechowej (1)

          • 2 2

          • badania pokazują, że rowerzysta w mieście wdycha zabójcze ilości

            podczas gdy kietowcy są chronieni filtrami

            • 1 3

        • Wiele ścieżek jest w oddali od dróg. Np. Wzdłuż Spacerowej ale i tak wolą się cisnąć jezdnią i robić jeszcze większe zamieszanie.

          • 2 4

    • Pewnie, że przyszłość!

      Jazda, bęc na plecki....i rowerek!

      • 1 2

    • nie

      i drogi dla jadących konno też nie będzie, ani dla hulajnóg, skejtów na deskach, nawet dla rolkarzy też nie.

      • 0 2

  • Parking przed urzędami? (13)

    Co z tymczasowym parkowaniem dla klientów oraz pracowników obu urzędów? Gdzie zaparkować auto załatwiając sprawy? Na czas budowy, ktos o tym pomyślał?

    • 33 63

    • Pracownicy urzędu (2)

      Mogą korzystać ze wspaniałej komunikacji piblicznej jaką organizują mieszkańcom

      • 50 7

      • nieuku doucz sie, kto sie zajmuje komunikacja w miescie (1)

        • 8 9

        • Urząd Marszałkowski zajmuje się SKM. Obok jest przystanek to chyba można skorzystać

          • 14 0

    • teraz macie jeździć wyłącznie SKM i rowerem miejskim (3)

      poczujecie ten komfort który promujecie od lat

      • 38 2

      • marszałek przejął i wyremontował CKUME (2)

        na jego terenie za budynkiem jest wielki plac tak więc urzędnicy bedą mogli dalej stawiać swoje auta. Nawet wybudowanie im pod budynkiem przystanku SKM nie zmieniło przyzwyczajeń. Miejsce parkingowe ogólnodostępne zajęte od 7:30 do 15:45.

        • 15 3

        • przecież CKUMIe nie jest wyremontowane

          widziałeś elewacje?

          • 3 2

        • No jest spory wolny teren... tyle że nie jest utwardzony

          Poza niewielką częścią, na której znajdował się plac manewrowy używany przez jedną z szkół nauki jazdy. A reszta to było trawiaste boisko i trawnik, rozjeżdżone przy okazji prac przy remoncie linii kolejowej przez ciężki sprzęt. Do tej pory tam widać rozrytą ziemię.

          • 4 0

    • Masz ładny kilku poziomowy parking przy stoczni. Później przesiadasz się w skm albo autobus 3 przystanki i jesteś (4)

      • 21 4

      • ładny? Czy ty masz wszystkich w domu? (3)

        • 4 1

        • "ładny" to pojęcie względne. Dla mnie ładna jest Monika Brodka, a dla Ciebie może być Magda Gesler (2)

          • 3 0

          • Obaj jestescie zwichrowani w takim razie :)

            • 7 0

          • Powiadasz Magda G..? może eee eee eee.

            • 3 0

    • Co z tymczasowym parkowaniem

      Tymczasowo to należy korzystać z SKM której przystanek znajduje się ok 100 metrów od Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.

      • 6 0

  • XXX (2)

    I tak trzymać.

    • 34 17

    • XXXXL

      • 1 4

    • POPIS kocha Szyszkę i parkingowice

      POPIS nienawidzi ludzi, drzew, zieleni, zabytków i Matki Ziemi

      • 1 1

  • dobrze (4)

    ale wrócą korki przed dworcem na czas budowy

    • 29 8

    • Jak moze wrocic cos, co nie zniknelo (1)

      ??????

      • 3 1

      • Forum już przestało blokować

        więc 100 przed Dworcem spokojnie

        • 2 0

    • a drzewa gdzie wrócą? (1)

      • 1 1

      • Do lasu..

        • 0 1

  • Fajne były te latarenki na przyczólkach mostu z 1910r (2)

    • 81 4

    • A obecnie 4 metalowe rury nośne i beton, beton i beton. Jeeeee, nowoczesność. :-(

      • 4 4

    • Pamiętam jak się paliły, latarnika jak je zapalał. Rowerem jeździł, opierał o te barierki.

      Przy moście między placami 1 i 3 Maja, dzisiaj niemal środek Forum Raduni a wówczas tam był PKS a po drugiej stronie Raduni plac autobusów WPK , tam widziałem jak zapalał latarnię.

      • 7 1

  • (3)

    Złodzieje urzędnicze

    • 20 61

    • Budyń = Putin

      • 1 7

    • (1)

      Durnie komentujące

      • 2 0

      • "Durnie komentujące"

        No właśnie durniu nie komentuj

        • 0 0

  • Granda! (9)

    Wczoraj wycieli wszystkie drzewa na parkingu przed urzędem. W ich miejsce powstanie kolejny betonowy kloc, tym razem parkingowy. Śmieli się z Szyszki... A sami co robią?

    • 96 95

    • a co mieli nie budować bo jakieś krzaki rosną? (3)

      • 30 21

      • (2)

        Krzaki to masz we łbie.

        • 13 25

        • a ty widziałeś tam 200 letnie dęby i świerki... (1)

          • 25 6

          • Ta zieleń odbierała cały syf co leciał z wiaduktu plus samochodowy smog. Oby urzędnikom żyło się lepiej.

            • 19 10

    • To takie przekonanie,że tylko im wolno.

      • 10 5

    • Kolejny debil miłośnik drzew (1)

      • 5 25

      • Debil to jesteś Ty. Zabetonowany mózg nie jest w stanie tego zrozumieć.

        • 9 3

    • gnoje i bandyci w mieście którego patronem jest Potiomkin (1)

      Ta inwestycja to horrendum, media mają się czego wstydzić, POPIS-owców powinno się kaligrafować różaną lagą, rano i wieczorem, za rozwalenie zieleni, zasłonięcie zabytkowego układu, za chore parkingi

      • 2 9

      • Nie nakręcaj się tak,

        bo ci żyłka pęknie.

        • 3 2

  • cieszę się z tej inwestycji (3)

    • 50 24

    • to jest bardzo smutna inwestycja dla Gdańska, jego przestrzeni i jego przyszłości (2)

      • 3 5

      • Gdańsk upada i się zwija, Polska w ruinie (1)

        ale my wam obiecamy i damy 500+
        i hurra alleluja

        • 5 0

        • nie, ćwoku, to inwestycja pospołu POPIS-u

          jesteście z tej samej partii, prześmierdłego styropianu

          • 0 4

  • A gdzie (11)

    są teraz ekolodzy w związku z wycinka drzew?

    • 67 46

    • nikt im nie zapłacił to nie protestuja.

      • 23 5

    • Niw opłaca się protestować o te drzewa (2)

      • 6 5

      • to jest zabytkowy zieleń i właśnie się opłaca (1)

        • 3 1

        • Szanuj zieleń - nawet ten zabytkowy

          boś nie jeleń.

          • 2 2

    • Zadaj sobie lepiej pytanie, gdzie ty teraz jesteś w związku z wycinką drzew? Możesz pójść zaprotestować leniuszku.

      • 5 2

    • To ci sami co KOD (1)

      Jak maja protestowac przeciwko Adamowiczowi... To ich prezio przecież. Poza tym za to ktos płaci jak to kodomitom

      • 2 7

      • Idź na miesięcznice i nie wracaj.

        • 4 2

    • Marcin, przybij się gwoździami do drzewa, może to poskutkuje. A najlepiej wymień mózg na nowszy model.

      • 4 0

    • ja protestuję, ale lobby POPIS-u i bandytów komunikacyjnych

      jest nie do przebicia. Gnoje ze styropianu rozwalą wszystko

      • 1 3

    • przecież się nie rozdwoją (1)

      są dziś na czarnym marszu

      • 4 3

      • I bardzo dobrze.

        Będzie nas więcej.

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.