- 1 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (162 opinie)
- 2 Najstarsza fontanna idzie do remontu (78 opinii)
- 3 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (84 opinie)
- 4 Miasto pełne znaków. Wiele niepotrzebnych (140 opinii)
- 5 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (222 opinie)
- 6 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (245 opinii)
Powstanie metropolitalna sieć wypożyczalni rowerów?
25 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
Czy na bazie sopockiej wypożyczalni rowerów miejskich i w oparciu o program STeR powstaną miejskie wypożyczalnie rowerów także w Gdyni, Gdańsku i sąsiednich gminach?
Kilka dni temu prezydent Gdańska Paweł Adamowicz wrócił do dyskusji na ten temat na swoim blogu.
Z jednej strony wykazuje, że taki system byłby potrzebny, ale z drugiej wylicza liczne jego wady, jak m.in. wysoki koszt utrzymania czy spodziewane akty wandalizmu w pierwszych latach działania systemu. Obawia się też, że nie zmniejszy to ruchu samochodów, bo na rower nie przesiądą się kierowcy, a głównie piesi i pasażerowie komunikacji.
Tymczasem od zeszłego roku miejskie rowery działają w Sopocie. W ciągu trzech jesiennych miesięcy mieszkańcy kurortu odbyli dzięki temu ponad 3 tys. podróży, czyli ok. 30 dziennie. To dużo, czy mało? Na tyle dużo, że Gdański Obszar Metropolitalny postanowił przyjrzeć się sopockim doświadczeniom i na ich bazie (oby z pominięciem związanych z nim kontrowersji - czytaj Czuję się mieszkańcem Trójmiasta, a sopocki rower mnie ogranicza) stworzyć wypożyczalnie w całym Trójmieście.
Czytaj także: Sopot będzie miał swoje rowery miejskie
Tym bardziej, że w Trójmieście stworzono już program STeR, czyli "System Tras Rowerowych w Metropolii". To jeden z projektów, które walczą o pieniądze w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Czytaj także: Które drogi rowerowe są najważniejsze? Urzędnicy tworzą STer
Związek ZIT będzie miał w latach 2014-2020 do wydania ponad 1 mld zł na różnego rodzaju przedsięwzięcia, które w zamierzeniu mają integrować nasz obszar metropolitalny. Sam SteR ma kosztować ok. 170 mln zł, z czego 50 mln zł zostanie przeznaczone na rower metropolitalny.
Czytaj też: Porozumienie samorządów w sprawie ZIT jest warte 1 mld zł.
Gdańsk i Gdynia rozmawiają właśnie o wspólnym sfinansowaniu studium wykonalności tego elementu projektu. Ale program ma objąć w sumie około 19 samorządów, m.in. Tczew, Kartuzy, Wejherowo, Pruszcz Gdański, Redę, Rumię ale też Sopot.
Gdy powstanie studium, będzie można mówić o takich szczegółach, jak rozmieszczenie stacji rowerowych, liczba rowerów oraz zasady i koszty wypożyczeń. Celem jest uczynienie z roweru miejskiego alternatywy dla komunikacji samochodowej.
- Zależy nam, żeby mieszkańcy metropolii korzystali z nich np. w drodze do pracy, z domu do stacji kolejowej lub od stacji kolejowej do swojego biura. Dlatego wszystkie trasy są zintegrowane z węzłami komunikacyjnymi - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej i koordynator projektu STeR.
Z praktyki Sopotu wynika, że najwięcej wypożyczeń odnotowują stacje usytuowane właśnie przy przystankach SKM, a najpopularniejsze trasy to te, które łączą górny Sopot z dolną częścią miasta. Rekordzistą jeśli chodzi o liczbę wypożyczeń - 112 - jest sopocianin, który dojeżdża rowerem miejskim do pracy. Po zimowej przerwie system rowerów miejskich w Sopocie zostanie uruchomiony 1 kwietnia.
Tak wyglądają sopockie wypożyczalnie rowerów.
Miejsca
Opinie (114) 7 zablokowanych
-
2014-03-25 10:42
dajcie sobie spokój
tylko nowe nazwy, nowe programy, nowe projekty wymyślają i to takie że już trudno w jednej tekstu zmieścić co jak się nazywa.
a megalomańskie - metropolitalne zapędy Budynia to już całkiem są niedorzeczne i wskazują tylko gdzie najchętniej widziałby siebie jak go wykopią ze stołka, na nowym stołku Ojca Metropolii- 19 16
-
2014-03-25 10:40
Powinna być możliwość wypożyczenia roweru np. w sopocie a zwrócenia go w gdańsku
- 128 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.