• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • Budować i na nic się nie oglądać i tych oszołomów wożących tylko cztery litery nie słuchać !.

    Budować te przejścia jak najszybciej. Piesi aby dostać się na przystanki muszą tracić sporo czasu. Przez te pioruńskie schody i obijanie się pasażerów na tych schodach powinno dawno no zniknąć. Kierowcy mogą sobie postać jak chcą sobie dalej te cztery litery wozić. Od Huciska aż pod Zieleniak wykopać tunel dla samochodów. Natomiast na wierzchu powinna być tylko przestrzeń dla komunikacji miejskiej jak: tramwaje, autobusy, taksówki, i auta do obsługi okolic dworca.

    • 0 2

  • A nie

    A nie lepiej jednak przejście podziemne, gzia można usytuować dodatkowe toalety, punkty sprzedaży biletów, informację turystyczną. Przejście naziemne zwiększy ryzyko wypadków. Najlepsze usytuowanie tego przejścia to przedłużenie dolnego wyjścia z holu dworca. Przy takim natężeniu ruchu pojazdów to jedyne rozwiązanie.

    • 0 1

  • BUDOWAĆ PRZEJŚCIA NAZIEMNE JAK NAJSZYBCIEJ !!!!!!!

    Proszę sobie nie ironizować ! - ile trzeba stracić czasu aby dostać się na przystanki tramwajowe pieszemu. Wdać jak jedzie tramwaj z Huciska w kierunku Wrzeszcza, to nawet biegiem nie możesz zdążyć bo ucieka Ci z pod nosa. Należałoby pomyśleć o wpuszczeniu samochodów w TUNEL aby omijały dworzec. W dzisiejszych czasach to jest nie trudne. Wybrać grunt i wykonać tak jak w SOPOCIE na Monte Casino.

    • 0 1

  • tramwaje was rozjadą!

    Nie potraficie już chodzić przez przejścia. Zanik naturalnych odruchów, których uczono jeszcze niedawno w szkołach podstawowych. Będzie naturalna selekcja dla gapowiczów i roztargnionych. Ilość ciężkich wypadków z udziałem pieszych rośnie.
    Musi być rozdział ruchu pieszego od pojazdów. Dawniej robiono tunele lub kładki dla pieszych. Teraz bogate kraje budują tunele dla pojazdów. Co wybieramy? Tylko nie ten proponowany przekładaniec!

    • 0 0

  • planowac planowac tyle mozecie !

    mniej gadac wiecej robic !

    • 0 0

  • Co za bzdura

    I w dodatku ciemnym naród nie podziela opinii światłych urzędników (58% w ankiecie przeciwko) trzeba edukować aż do bólu ciemnotę

    • 0 0

  • ciekawe ile będzie kosztować

    niech zgadnę, takie przejście w polskich realiach pewnie będzie kosztować z 1,5 mln zł. Firma stawia takie przejście, szef firmy kupuje sobie kolejny samochodzik, a jego robole dostają 2000 pln miesięcznej wypłaty. Nic dziwnego, że ceny usług drogowych w PL są takie idiotyczne.

    • 1 0

  • stop dla 3 pasowej autostrady w obie strony w centrum miasta!!!

    Miasto to nie ma być przelotówka dla chamstwa w blachosmrodach

    • 1 1

  • Gdańska Innowacja

    Cały świat szuka rozwiązań bezkolizyjnych i separowania ruchu pieszych od pojazdów bo tak jest bezpieczniej, zdrowiej dla ludzi i środowiska. Nasze ukochane władze idą pod prąd tym trendom i wciskają nam, że to co wymyśliły to dla naszego dobra, bo nie będziemy musieli schodzić pod ziemię. To k****a każcie deweloperom i inwestorom zrobić tunele, ruchome schody, chodniki jak w innych cywilizacjach a nie kupujecie od nich okazyjnie apartamenty albo w innej formie bierzecie od nich kasę (np. zleconka na ubezpieczenia dla teściowej).
    Brak słów. Bzdura goni bzdurę. Trzeba znów wyjeżdżać z tego zakłamanego katolickiego kraju. Rosjanie nas nie wykończyli ale sami się wykończymy.

    • 1 1

  • Kretynizm

    To jest śmieszne... urzędnicy to debile... kretynizm.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane