• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • Ma to plusy i minusy

    Ludzie , wszystko ma wady i zalety nie da się dogodzić wszystkim ludziom.
    Dla mnie ten pomysł jest w porządku , ponieważ jeżdżę często autobusem i przesiadam się na tramwaj czasami jak człowiek jest zmęczony nie chcę mu się łazić po schodach , kolejnym plusem będzie ułatwienie dla klientów Central Hotelu a do minusów można zaliczyć korki po Sopot a z drugiej strony po ul.Toruńską .

    • 1 3

  • "zakorkowanej" ulicy już bardziej nie da się spowolnić...więc !!!....

    ...można ten korek aut tylko kontrolowanie rozproszyć , co go usystematyzuje , a więc i pomoże udrożnić . Do tego może właśnie posłużyć przejście dla pieszych . Jestem osobiście za tym pomysłem . Ten wariant tu od "krewetki" jest dobrą lokalizacją , jest dobrym pomysłem . I nie ważne jest to , czy w tym przypadku ktoś może inspirował ten pomysł i jak . Ruch pojazdów nie ucierpi , a pieszym będzie lżej i funkcjonalniej . Na logikę to i dostęp do przystanków tramwajowych będzie łatwiejszy. Osobiście jeżdżę po mieście autem , więc nie mam w tym interesu , ale zawsze miałem wrażenie , że tam , w tym miejscu jest coś z komunikacją miejską nie tak .

    • 1 1

  • Pan naskręt tego pewnie nie rozumie

    Ale wypychanie samochodów z miasta oznacza wypychanie ludzi z miasta bo trzeba naskrętowi i innym powskim ideologom wytłumaczyc że samochodami jeżdżą ludzie. Jeśli utrudni im się przyjazd do środmieścia czy na dworzec główny znajdą sobie alternatywę - na zakupy czy spacer czy na stację pojadą gdzie indziej. Straci miasto.

    • 1 2

  • Tunel...

    Co to za bzdura !? A moze tak wziac przykład z Sopotu, który x lat temu zrezygnowal z przejscia dla pieszych na dole Monciaka i zrobil tunel dla aut ? Bedzie duzo wiecej potracen pieszych bo ludzie beda chcieli zdazyc. Teraz przebiegaja niechetnie przez barierki, ale to sie zmieni. Moje miasto takie mądre.

    • 3 1

  • Kompletny idiotyzm

    Bzdura - tunel to doskonałe rozwiązanie. W jakim celu przejście?
    Szukamy nowych rozwiązań - to puśćmy ruch pojazdów pod ziemią a nie komplikujmy ruchu naziemnego

    • 4 1

  • Poczekaj aż skończysz 70 lat

    • 1 1

  • ZROBIC DEPTAK OD BOGUSLAWSKIEGO DO ZIELENIAK I PO KLOPOCIE

    Kierowcy sobie znajda inne ulice . autobusom porobić petle uliczne i po klopocie

    • 1 1

  • obywatel

    Faktycznie, dobre, Gdańsk cofa się do Średniowiecza???

    • 2 0

  • Jakiś debil kombinuje z tymi przejśiami. (1)

    Mówienie o likwidacji tuneli na Podwalu mógł wymyśleć tylko ktoś niepełnosprawny umysłowo.

    • 2 1

    • A kto Ci mówił o likwidacji tunelu? Przejście to opcja dodatkowa

      • 0 0

  • nietrafione pomysł

    Właściwsze byłoby zajęcia się Huciskiem bo tam korkuje się cały ruch. Przejście naziemne w okolicy dworca to tylko wyrzucona kasa w błoto. Więcej zdrowego rozsądku życzę.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane