• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • NOFKUNCU ! jusz dawno to powinno byc ~!

    a ja mam pytanie do adamowicza -Gdzie sooo BASENY dla poludniowych dzielnic cccccooooooo gdzie ?

    • 3 3

  • Doskonale wiadomo gdzie powstanie..... (1)

    Powstał nowy promowany hotelik z browarem wiec niedługo zlikwidują przystanki obok i tam zrobią przejście........pomimo ze do następnego jest 200 m.

    • 2 1

    • przejście jest potrzebne

      zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych

      • 0 0

  • Czyli "usprawniamy" ruch tramwajów przy dworcu.....

    • 1 0

  • NIEnie (1)

    NIEnieNIEnieNIEnieNIEnieNIEnieNIEnieNIEnie. ile razy to trzeba powtarzać? za tą kasę można by przerobić tak fajnie istniejące przejście podziemne że ludziska będą sobie tam zdjęcia robić. porządne zejścia/zjazdy dla wózków, winda i jeszcze wystarczy żeby odnowić wszystko i odmalować. miejsca jest dosyć tylko odrobina pomyślunku i zdrowego rozsądku

    • 5 3

    • Jakkolwiek te schody wymalujesz to się nie poszerzą. Zobacz co się dzieje gdy w godzinach szczytu przyjedzie tramwaj potok ludzi uniemożliwia wejście ludziom na przystanek. Ratuje jedynie poszerzenie wysepek, windy dla wózków i niepełnosprawnych i oczywiście szersze schody

      • 0 0

  • projekt z analiza ruchu

    Ciekawe czy ktokolwiek przygotował wcześniej projekt z analizą ruchu pierwszego, symulacje wpływu planowanych zmian na ruch samochodowy, czy zatory tramwajowe.

    Ciekawe kto ma przygotowaną dokumentację na podstawie której toczyć będą się konsultacje społeczne czy rozmowy z PKP.

    Ciekawym jestem na bazie czego określono koszty przebudowy (bo w końcu o jakieś dofinansowanie wystąpiono).

    • 3 0

  • dodatkowe przejście naziemne nietrafiony pomysł

    Lepiej zrobić schody ruchome w istniejącym przejściu podziemnym przy dworcu Gdańsk Główny, pomoże to mniej sprawnym osobom ale nie na poziomie ulicy, spowolni to istniejący i tak już zakorkowanego miasta. Zgranie świateł na dzisiaj nie całkowicie działa.
    Proponowałabym wybudować przejście podziemne na Hucisku, bo te światła są powodem dużych korków.

    • 6 1

  • Jestem pieszym

    I uważam, że to bardzo zły pomysł.

    • 5 0

  • Przydatne dla osób z wózkiem lub na wózku, (1)

    ale przechodzenie przez tyle pasów ruchu rzadko kiedy będzie pewnie jednoetapowe, więc dla osób sprawnych ruchowo tunel będzie szybszy.
    Ale przynajmniej ruch w dobrą stronę, z wyciąganiem pieszych spod ziemi (najwyżej tunelowi sklepikarze będą mieli nieco niższe obroty).

    • 1 3

    • Wyciągnij ludzi z tunelów pod torami PKP - powodzenia.

      Tak więc inwalida, czy matka z wózkiem dziecięcym którzy przejdą dwuetapowym przejściem Podwale aby wsiąść do SKM i tak muszą zejść (zjechać winda) do tunelu.

      • 1 0

  • Debilizm

    brak słów na ten kretyński pomysł

    • 3 0

  • a jeśli wszystko się zakorkuje ?

    Przejście drogowe spowoduje spowolnienie ruchu samochodowo-autobusowego który już w tej chwili trzeba jakoś rozładować, tyle że nie bardzo jest jak - 3 MAJA zapchana jest już w tej chwili. Część ruchu tramwajowego trzeba przerzucić na 3 Maja - jadących w kierunku Wrzeszcza Oliwy, to spowodowałoby rozluźnienie na przystankach tramwajowych na przeciw dworca PKP. ale co dalej ?potrzeba alternatywnych dróg prowadzących w kierunku Oruni i Chełma

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane