• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatny inwestor rozbuduje obwodnicę Trójmiasta

Maciej Naskręt
23 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Węzeł Kowale od dwóch lat oświetlany jest diodami LED-owymi. Węzeł Kowale od dwóch lat oświetlany jest diodami LED-owymi.

Będzie rozbudowa węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska w ciągu Obwodnicy Trójmiasta. Powstaną tam cztery nowe zjazdy, a także dodatkowa, 3,6-kilometrowa jezdnia w kierunku Południowej Obwodnicy Gdańska. Inwestycję miałaby sfinansować firma Doraco, która w okolicy planuje budowę osiedla mieszkaniowego.



Przeznaczony do rozbudowy fragment Obwodnicy Trójmiasta między węzłem Kowale a węzłem Gdańsk-Południe. Przeznaczony do rozbudowy fragment Obwodnicy Trójmiasta między węzłem Kowale a węzłem Gdańsk-Południe.
Trwają rozmowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z firmą Doraco w sprawie budowy dodatkowej jezdni o przekroju dwupasmowym, która będzie poprowadzona po zachodniej stronie Obwodnicy Trójmiasta, od węzła Kowale do węzła Gdańsk Południe.

- Oprócz 3,6-kilometra drogi planowana jest też budowa czterech łącznic od strony zachodniej węzła Kowale i przebudowa drogi wojewódzkiej w obrębie węzła. Ta koncepcja wraz z raportem środowiskowym została opracowana na zlecenie firmy Doraco, która posiada tereny inwestycyjne zlokalizowane w pobliżu Kowal - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Narzuconym przez urzędników warunkiem skomunikowania tych terenów z Obwodnicą Trójmiasta będzie zrealizowanie tej inwestycji. Warto nadmienić, że wymogli oni także pozostawienie rezerwy dla trzeciego pasa ruchu obwodnicy od strony zachodniej.

Zdaniem GDDKiA, węzeł Kowale nie sprostałby w obecnym kształcie wzrostowi natężenia ruchu, jaki wywołałoby zagospodarowanie terenów na zachód od Obwodnicy Trójmiasta.

Podobnie uważają przedstawiciele Doraco.

Czy rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach jest potrzebna?

- Należący do nas teren w Kowalach jest przeznaczony dla zabudowy wielofunkcyjnej. W sumie to kilkadziesiąt hektarów, które planujemy skomercjalizować. Dlatego także w naszej ocenie rozbudowa drogi ekspresowej jest niezbędna - przyznaje Andżelika Cieślowska, prezes Doraco.

Rozbudowa Obwodnicy Trójmiasta na Kowalach może pochłonąć ok. 10-20 mln zł. - Koszt rozbudowy drogi ekspresowej to niewielka część wydatków jaką poniesiemy w trakcie realizacji komercyjnej inwestycji w Kowalach - podkreśla prezes budowlanej spółki.

Kiedy mogłyby rozpocząć się prace przy rozbudowie? Doraco deklaruje, że rozpocznie prace jak tylko kierownictwo Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wyryazi na to zgodę.

Węzeł Kowale powstał w latach 1987-1989, gdy natężenie ruchu w tym miejscu było wielokrotnie mniejsze. Także dlatego dziś to skrzyżowanie nie spełnia standardów przyjętych przez GDDKiA - obiekt jest kolizyjny, co utrudnia na nim ruch.

W ostatnich latach węzeł został wyremontowany: wymieniono warstwę bitumiczną na zjazdach, a także w ciągu biegnącej nad obwodnicą drogi wojewódzkiej nr 221. Pod koniec 2011 r. zainstalowano tu oświetlenie LED-owe o łącznej mocy 10,58 kW. Zastąpiło ono latarnie sodowe o mocy 22,50 kW. Zmiana umożliwiła kilkudziesięcioprocentową redukcję zużycia energii.

Wkład Doraco w rozbudowę Obwodnicy Trójmiasta, nie będzie pierwszą inwestycję tego typu. Podczas rozbudowy Węzła Karczemki do inwestycji 30 mln zł dołożyła firma Auchan Polska, która w sąsiedztwie posiada centrum handlowe.

Miejsca

Opinie (185) 7 zablokowanych

  • idiotyzm

    miasto powinno budować drogi, przecież nie zapłaci doraco tylko klient a miasto przeje pieniądze, niech zdiz zajmie się budową dróg a deweloper obniży ceny mieszkań.

    • 5 6

  • czyżby szykował się kolejny smród? Za park oliwski? he he he

    • 5 1

  • kto tam będzie mieszkał? a zapomniałem Ci co za kilka lat będą postulowali (1)

    zamkniecie obwodnicy bo hałas
    kiepska komunikacja miejska
    zamknięcie wysypiska bo śmierdzi
    budowa szkół, przedszkoli i biedronki bo to metropolia
    oczywiście budowy nowych dróg

    • 8 2

    • a koscioł ty szatanska kiszonko to ..?

      • 2 0

  • 3 pasy powinny być od węzła Matarnia do Karczemek

    w stronę A1. W tej chwili mamy 300m wąskiego gardła, a ruch w tym miejscu jest bardzo duży.

    • 4 2

  • oo nowe osiedle!!Będzie o czym pisać!! (1)

    Podtopienia, smród z wysypiska, korki, pękające budynki na niestabilnym gruncie..Sama kwintesencja dzisiejszego budownictwa.

    • 5 2

    • po perełce w latach 50-tych się ściemniało.

      • 0 0

  • dlaczego tak tanio !!! GDDK buduje 100 razy drożej ?

    • 6 0

  • gdansk to porazka (1)

    na zachodzie wysypisko smieci ,na wschodzie fosfogipsy rakotworcze ,na wschodzie rafineria ,a w samym miescie tysiace aut stojacych w korkach ,nie chcial bym tam mieszkac za darmo ,nie to co kornwalia 5 km do oceanu zero przemyslu swieze powietrze ,niskie podatki ,bezpiecznie

    • 6 4

    • Nie wiesz że Gdańsk ma najczystsze powietrze z Polskich miast ?

      Serio.

      • 5 0

  • Mała sugestia

    Przydałby się też normalny zjazd dla samochodów jadących od Pruszcza na Kowale. Obecny lewoskręt w godzinach szczytu to jakaś masakra.

    • 11 0

  • pamiętam jeszcze obwodnicę z lat 80 ze skrzyżowaniem w Osowie

    i jednym pasem w stronę Pruszcza. Nikt nie chciał wtedy tam jeździć , wszyscy twierdzili że daleko, lepiej jechać przez miasto ;) i ze nie nieopłacalna jest budowa dodatkowych pasów..he he świat się zmienia

    • 11 0

  • a ja pamiętam obwodnicę gdy jadąc przez Kowale nad jezioro w Otominie

    przecinało się ją szosami na krzyż niczym pierwszą lepszą szosę.

    a ruch na obwodnicy był taki że...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane