• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa Podwala Przedmiejskiego droższa niż planowano

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeszcze przez co najmniej 1,5 roku piesi będą zmuszeni do korzystania z przejść podziemnych pod Podwalem Przedmiejskim - o ile miasto nie wycofa się z inwestycji. Jeszcze przez co najmniej 1,5 roku piesi będą zmuszeni do korzystania z przejść podziemnych pod Podwalem Przedmiejskim - o ile miasto nie wycofa się z inwestycji.

Pod znakiem zapytania stoi rozpoczęcie przebudowy Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w przyszłym roku. W przetargu wzięła udział tylko jedna firma, której oferta o ponad 17 mln zł przekracza przewidziany budżet na ten cel. Jak informują urzędnicy, nie została jeszcze podjęta decyzja o dalszych losach tej inwestycji.



Czy czujesz się bezpiecznie w przejściach podziemnych późnym wieczorem lub nocą?

Ogłoszony pod koniec września przetarg na przebudowę Podwala Przedmiejskiego zakończył się złożeniem oferty tylko przez jednego wykonawcę - firmę MTM z Gdyni.

Roboty budowlane wyceniła ona na prawie 38 mln zł, tymczasem urzędnicy oczekiwali ofert do kwoty 20 mln 800 tys. zł.

Znalezienie brakujących ponad 17 mln zł nie będzie łatwe - zarówno pod względem inżynierii finansowej miasta, jak i podjęcia decyzji na niespełna rok przed wyborami samorządowymi wobec tej wciąż budzącej liczne kontrowersje inwestycji.

- Nie zapadły jeszcze żadne decyzje w zakresie dalszych losów tej inwestycji. Rozważane są różne możliwości - mówi Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Czytaj też: Budżet Gdańska po raz pierwszy przekroczy 3 mld zł

Przypomnijmy, w ramach inwestycji, oprócz wyznaczenia przejść naziemnych ułatwiających pokonanie Podwala Przedmiejskiego, "otwarte" w nowych relacjach zostaną skrzyżowania z ulicami Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska, Chmielną zobacz na mapie Gdańska oraz Łąkową zobacz na mapie Gdańska. Ponadto przewidziano udogodnienia dla rowerzystów (pasy rowerowe i przejazdy), zwężenie jezdni południowej (w stronę Elbląga) do dwóch pasów ruchu oraz przebudowę infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.

Schemat planowanych zmian na Podwalu Przedmiejskim. Schemat planowanych zmian na Podwalu Przedmiejskim.

Prace opóźnione o dwa lata, zakończenie najwcześniej w 2019 r.



Gdyby miasto zdecydowało się na wybór firmy MTM, na wykonanie wszystkich prac będzie ona miała czas do końca czerwca 2019 r., przy czym przebudowa skrzyżowania i utworzenie przejścia naziemnego na Wyspie Spichrzów powinno być gotowe już rok wcześniej.

Przyjęty harmonogram prac i tak jest już znacznie opóźniony względem pierwotnych założeń. Rozpoczęcie prac budowlanych miało bowiem nastąpić już w 2016 r.

Problemem okazało się znalezienie wykonawcy dokumentacji, a gdy ostatecznie została nim firma Highway z Banina, inwestycję włączono do projektu "węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska", co z kolei uniemożliwiło rozpoczęcie prac w 2017 r.

Także otwarcie ofert zostało przełożone niemal o miesiąc ze względu na szereg zapytań ze strony potencjalnych wykonawców. Nie przełożyło się to jednak ostatecznie na złożenie więcej niż jednej oferty.

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Miejsca

Opinie (139) 3 zablokowane

  • Co za chora ideologia z tym likwidowaniem podziemnych przejść (1)

    W imię szczytnego lewackiego hasła "przywrócenia miasta pieszym i rowerzystom" narażane jest życie ludzi poprzez wpuszczanie ich na siłe na wielkie autostrady. W takich miejscach wszędzie na świecie są formy bezpeicznego przekraczania drogi kłądki, czy przejścia podziemne. Więcej świateł to większe korki. Polityka generowania większch korków rykoszetem odbije się na mieszkańcach śródmieścia wieksze korki to więcej spalin, wiecej wypadków, przyśpieszenie wymierania centrum. Wypychanie samochodów to wyrzucanie ludzi z miasta. Demonizowany przez lewaków samochód jest tylko środkiem transport dla LUDZI, nikt nic lepszego dotąd nie wymyślił. Epokę środkó transpoortu zbiorowego mamy już szczęśliwie za sobą. Powrót do tego socjalitycznego pomysłu to zawracanie Motławy kijem.

    • 23 23

    • transport zbiorowy nie jest jedyną alternatywą samochodu

      w centrum miasta najbardziej sprawdza się transport indywidualny: ruch pieszych.

      W USA likwiduje się estakady i inne pseudobezkolizyjne trasy w centrach miast.

      Kluczem do poprawy sytuacji jest polityka parkingowa: budowa wielopoziomowych parkingów w pobliżu centrum zwiększa korki na dojazdach do niego i sposobem na duszenie miasta w przenośni i dosłownie.

      • 4 5

  • Niech zrezygnują (3)

    z wielkiego, brzydkiego i niepotrzebnego parkingu dla urzędasów przy Urzędzie Wojewódzkim, to się nagle pieniądze znajdą. SKM dojeżdża do Śródmieścia, świeżutki tunel kończą, ale leniwe d**y urzędników muszą się wozić samochodami.

    • 36 3

    • Mistrzu (2)

      To jest inny urząd i inna kasa człowieku

      • 0 5

      • nie każdy jest strasznym mieszczaninem, który wszystko widzi oddzielnie

        • 3 0

      • Ale Gdańsk dorzuca się Strukowi do tego parkingu ponad 7 baniek.

        • 5 0

  • Zlikwidować Podwale Przedmiejskie (1)

    Należy wybudować nową ulicę za bastionami łączącą Elbląską z Traktem św. Wojciecha.

    • 34 8

    • Brawo! A potem zburzyc ten okropny wiadukt przy forum!

      • 5 3

  • Banda chamow i tyle ulice na starówce wyglądają jak by dopiero wojna się skończyła

    • 10 2

  • po co budują tunele?

    w godzinach szczytu, przejścia podziemne lub nadziemne, znacząco usprawniają ruch.
    jesli tunele są takie Złe, to po co wybudowali nowy tune na ul. Okopowej?
    jeden budują , drugi zasupują,
    gdzie tu jest logika?
    aaaa budyń ma mieszkanie w okolicy Podwala Przedmiejskiego, to se robi przejscia naziemne, bo Gdańszczan stojących w korkach ma w d....

    • 20 7

  • ..

    Trudno, niech doplacaja, skoro tyle lat zwlekali. Jakos na robienie dobrze deweloperom i nic nie warte audyty sa pieniadze.

    • 11 1

  • No a inwestcja mniała ruszyć już za chwile....... (3)

    Miasto przyjazne pieszym pełną gębą

    • 56 25

    • Czego to się nie robi dla świętej przepustowości (2)

      blachosmrodziarze się ucieszą

      • 32 45

      • a ped**arze nadal będą (1)

        utrudniać życie kierowcom, jak i pieszym...

        • 17 17

        • Bucu

          Spójrz sobie jak wygląda 'ścieżka' rowerowa od Okopowej w kierunku Elbląskiej.
          Dziura na dziurze pomalowana farbą zastawiona samochodami.
          Wstyd i kpina z mieszkańców, że coś takiego wlicza się do statystyk ilości dróg rowerowych

          • 7 4

  • MTM czemu mnie to nie dziwi. A sama prsebudowa plus forum bunkier to super pomysl na totalne zakorkowanie miasta. No ale urzednik za biurkiem nie mysli.

    • 15 3

  • jan adamowicz

    To dobra idea zmniejszenia tej ulicy centrum miasta juz dawno odstaje od duzych innych miast widoczny brak zainteresowania wladzy

    • 7 8

  • Szybko rozpisać przetargi

    Dla znajomego królika bo może koryto się skonczyc

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane