• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa Podwala Przedmiejskiego droższa niż planowano

Krzysztof Koprowski
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jeszcze przez co najmniej 1,5 roku piesi będą zmuszeni do korzystania z przejść podziemnych pod Podwalem Przedmiejskim - o ile miasto nie wycofa się z inwestycji. Jeszcze przez co najmniej 1,5 roku piesi będą zmuszeni do korzystania z przejść podziemnych pod Podwalem Przedmiejskim - o ile miasto nie wycofa się z inwestycji.

Pod znakiem zapytania stoi rozpoczęcie przebudowy Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska w przyszłym roku. W przetargu wzięła udział tylko jedna firma, której oferta o ponad 17 mln zł przekracza przewidziany budżet na ten cel. Jak informują urzędnicy, nie została jeszcze podjęta decyzja o dalszych losach tej inwestycji.



Czy czujesz się bezpiecznie w przejściach podziemnych późnym wieczorem lub nocą?

Ogłoszony pod koniec września przetarg na przebudowę Podwala Przedmiejskiego zakończył się złożeniem oferty tylko przez jednego wykonawcę - firmę MTM z Gdyni.

Roboty budowlane wyceniła ona na prawie 38 mln zł, tymczasem urzędnicy oczekiwali ofert do kwoty 20 mln 800 tys. zł.

Znalezienie brakujących ponad 17 mln zł nie będzie łatwe - zarówno pod względem inżynierii finansowej miasta, jak i podjęcia decyzji na niespełna rok przed wyborami samorządowymi wobec tej wciąż budzącej liczne kontrowersje inwestycji.

- Nie zapadły jeszcze żadne decyzje w zakresie dalszych losów tej inwestycji. Rozważane są różne możliwości - mówi Olimpia Schneider z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Czytaj też: Budżet Gdańska po raz pierwszy przekroczy 3 mld zł

Przypomnijmy, w ramach inwestycji, oprócz wyznaczenia przejść naziemnych ułatwiających pokonanie Podwala Przedmiejskiego, "otwarte" w nowych relacjach zostaną skrzyżowania z ulicami Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska, Chmielną zobacz na mapie Gdańska oraz Łąkową zobacz na mapie Gdańska. Ponadto przewidziano udogodnienia dla rowerzystów (pasy rowerowe i przejazdy), zwężenie jezdni południowej (w stronę Elbląga) do dwóch pasów ruchu oraz przebudowę infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.

Schemat planowanych zmian na Podwalu Przedmiejskim. Schemat planowanych zmian na Podwalu Przedmiejskim.

Prace opóźnione o dwa lata, zakończenie najwcześniej w 2019 r.



Gdyby miasto zdecydowało się na wybór firmy MTM, na wykonanie wszystkich prac będzie ona miała czas do końca czerwca 2019 r., przy czym przebudowa skrzyżowania i utworzenie przejścia naziemnego na Wyspie Spichrzów powinno być gotowe już rok wcześniej.

Przyjęty harmonogram prac i tak jest już znacznie opóźniony względem pierwotnych założeń. Rozpoczęcie prac budowlanych miało bowiem nastąpić już w 2016 r.

Problemem okazało się znalezienie wykonawcy dokumentacji, a gdy ostatecznie została nim firma Highway z Banina, inwestycję włączono do projektu "węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska", co z kolei uniemożliwiło rozpoczęcie prac w 2017 r.

Także otwarcie ofert zostało przełożone niemal o miesiąc ze względu na szereg zapytań ze strony potencjalnych wykonawców. Nie przełożyło się to jednak ostatecznie na złożenie więcej niż jednej oferty.

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Miejsca

Opinie (139) 3 zablokowane

  • Przejscia i ulice we Wrocławiu

    Mieszkam we Wrocławiu dopiero od miesiąca. I porównując Gdańsk do Wrocławia gdzie Wrocław jest większym miastem. Jest duzo bardziej zakorkowanym miastem. I przejscia naziemne powodują mega korki. Nie idźmy w tym kierunku. Gdańsk ma naprawdę bardzo dobrą przepustowość.

    • 1 0

  • (5)

    Wystarczy nie kraść a pieniądze się znajdą

    • 74 36

    • (3)

      Jakos sie Jarkowi nie sprawdzilo

      • 8 3

      • W sensie, że jak przestał okradać mamę, to starczało, czy co? (2)

        Teraz po kolei:
        1. Nikt nie jest winny, póki nie udowodni mu się winy.
        2. Kradzież jest przestępstwem.
        3. Aby mówić o zainstnieniu przestępstwa trzeba je udowodnić.
        4. Komu i za jaką kradzież udowodniono przestępstwo?

        z 1-4 wynika:
        1. Nikt nie został skazany za kradzież.
        2. Z powyszego - nie było kradzieży.

        Jeśli ktoś mówi, ze wystarczy nie kraść, to niech jeszcze powie kto, ile i kiedy ukradł. Dlaczego pisiaki ukrywają złodziei?!

        • 3 3

        • I tu dochodzimy do sedna, dlaczego trzeba reformy sądownictwa

          kontynuując ten scenariusz - miał ktoś dowód, ze przewal, że kradną. Komusze sady uniewinnialy, nie widziały problemu. I tak od 89, ale tylko dla swoich. Naprawdę niewinnych niszczono.

          • 0 0

        • Sam sobie zaprzeczasz w ostatnim zdaniu.

          • 1 0

    • Racja sołtysowo

      • 17 3

  • cor

    Przejście naziemne to poroniony pomysł. To jest całkowity paraliż miasta w godzinach szczytu. Wystarczą dodatkowe przejścia przy PKP i nowo budowanego centrum. I bez nich ślimak jest szybszy. Takie korki to dla naszego ukochanego państwa, to sama słodycz dla budżetu. Większe zużycie paliwa to więcej kasy z podatku. A, że wdychamy spaliny ,to nieważne. Co najwyżej szybciej . wykonujemy i oszczędność na rentach i emeryturach . Potem jak już wyjedziemy z miasta to gaz do dechy i mandacik za prędkość. I znów kasiora do budżetu.

    • 2 0

  • Likwidować przejścia podziemne! (14)

    Mokry sen projektantów z lat 70.

    • 119 145

    • czyli lepiej sterczeć na przejściu i czekać na światła niż szybko przejść pod ziemią? (1)

      a tramwaje, autobusy? lepiej żeby dłużej jeździły przez dodatkowe przejścia?

      • 13 1

      • Tunelem ludzie na wózkach i osoby starsze nie przejdą - są odcięci bo brak nazeimnego przjeścia.

        • 0 1

    • a może ty coś przespałeś (1)

      150 metrów od Podwala, na Okopowej budowane jest nowe przejście podziemne. Z tego co wiem jest na ukończeniu.
      Budują to dla mojego i twojego bezpieczeństwa.
      I to nie lata 70, a rok 2017.

      • 12 2

      • Przestańcie się kłócić Polacy

        • 5 3

    • (2)

      Ja jako pieszy wole isc przejsciem podziemnym niz stac na swiatlach.
      Potwierdzone codzienna podroza do pracy. Duzo gorzej jest z tym ZTM.
      Autobus zamiast rozkladowych 25min jedzie 45min. Dzien w dzien. I to za cene
      kilka procent nizsza niz bym jechal samochodem.

      Ja jako kierowca tez wole przejscia podziemne, zawsze kolejny zator na drodze mniej.
      Co do swiatel, to gratuluje pomyslu z tymi przy UW.

      • 26 19

      • (1)

        Zatory powodują kierowcy swoimi samochodami. Nikt inny.

        • 10 15

        • dobrze ze nie piesi swoimi samochodami

          albo kierowcy nie swoimi samochodami :)

          • 9 2

    • jako pierwsze zlikwidować obok Dworca PKP i pozwolić ludziom przechodzić przez tory

      • 4 6

    • stójmy w korkach i na światłach (4)

      "by żyło się lepiej"

      • 39 43

      • Przy liczbie samochodów i ogólnej budowie miasta (3)

        korki są pewne. I nie są winne przejścia dla pieszych czy skrzyżowania.

        Winny jest nadmiar samochodów na ulicach.

        Trochę tak, jakby oskarżać lekarzy o wysokie odsetek śmierci wśród palaczy.

        • 11 13

        • powiedz kiedy ostatni raz były korki na Podwalu Przedmiejskim w stronę Elbląga? to jest właśnie hipokryzja. Zrobić podobnie jak na Grunwaldzkiej a potem mówić że nie da się poprowadzić tramwaju do skrzyżowania z ul Do Studzienki bo za duży ruch!

          • 2 10

        • Popieram !

          • 4 4

        • Idąc Twoim tokiem myślenia..

          ...po co lekarze skoro i tak prędzej czy później umrzemy.... Korki są pewne to fakt,ale faktem jest również to, że dodatkowe przejście będzie je potęgować.

          • 14 6

    • No to dołóż te 17 mln z własnej kieszeni i jazda - może zmienią nazwę ulicy na twojego imienia

      • 4 8

  • Tunel na Żabim Kruku jest ogromnym problemem do przejścia dla osób starszych, na wózkach oraz dla turystów do Muzeum Narodowego

    Kościołów Św. Trójcy i Piotra i Pawła. Rozdzielenie Głównego Miasta i Podwala Przedmiejskiego jest błędem więc należy zintegrować naziemnym przejściem. Nie możemy ulegać lobby samochodziarzy.

    • 6 1

  • hulajnoga

    Aż dwie jezdnie w stronę Elbląga? Dlaczego nie jedna.

    • 3 1

  • Ciągle te tunele... (1)

    Wielkie remonty ciągle są zapowiadane, tak samo jak z przejściem przy bramie wyżynnej. Zlikwidowali wszystkie małe sklepiki i teraz to tam jest sajgon... Cały tunel wali jednym wielkim kiblem i gdzie się człowiek nie obejrzy tam same ku**** na ścianach. Brawo

    • 3 0

    • To na kij się oglądasz? Jak się nie podoba to z powrotem na wieś poszedł

      • 0 1

  • Drogi nie zrobią bo kasa pojdzie na sylwestra i orkiestrę świątecznej pomocy (5)

    A my z Elbląga po dziurach codziennie musimy dojeżdżać do pracy.

    • 26 63

    • przeprowadź sie do Gdańska

      i tu płać podatki m.in na drogi. Zapraszamy :)

      • 6 0

    • nie musisz

      nic nie musisz

      • 0 1

    • Na Podwale likwidują tunele i robią przejścia a 200 metrów dalej na Okopowej było przejście to zlikwidowali i zrobili tunel

      • 6 0

    • Wy z Elbląga jeśli codziennie przyjeżdżacie do Gdańska to możecie dojechać do Pruszcza i przesiąść się na pociąg

      Albo zamieszkać w Gdańsku. Zapraszamy.

      • 10 1

    • Możecie pracować u siebie

      • 17 0

  • nie kombinować (3)

    żadnych przejść naziemnych - spowodują większe korki - jestem przeciw!

    • 22 18

    • korki już są (1)

      wynikają z nadmiaru skłonności do korzystania z samochodu nawet na krótkie odległości

      • 7 4

      • skłonność do korzystania z samochodu wynika z rozbierania linii kolejowych i pomysłach by tam powstały ścieżki rowerowe. Odbudujcie odcinek Puck - Krokowa i Pszczółki-Kościerzyna a korki będą mniejsze

        • 0 1

    • A ja jestem za utworzeniem przejść naziemnych

      • 2 0

  • Wrocław

    Do filmiku trzeba dodać komentarz, że podziemne przejście świdnickie ma łągodny kąt schodów w porównaniu z naszymi i jest bardzo komfortowe. Mimo tego ludzie wybierają zebrę.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane