• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa kluczowej ulicy w Sopocie w 370 dni

Krzysztof Koprowski
6 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Wizualizacja przebudowanej ul. 3 Maja w Sopocie.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę robót, niebawem ul. 3 Maja w SopocieMapka przejdzie całkowitą metamorfozę. Kierowcy zyskają nową nawierzchnię ulicy, zaś rowerzyści infrastrukturę rowerową, której kręty przebieg wynika z potrzeby wprowadzenia dodatkowych miejsc postojowych. Piesi będą mieli do dyspozycji nowe chodniki, na których również dopuszczone będzie parkowanie aut. Prace powinni się skończyć w pierwszym kwartale 2023 r.



Bierzesz udział w konsultacjach społecznych?

Przypomnijmy, o planach przebudowy jednej z najważniejszych ulic kurortu - ul. 3 Maja, łączącej al. NiepodległościMapkaul. Grunwaldzką w Dolnym SopocieMapka, pisaliśmy kilkukrotnie.

W październiku 2020 r. ogłoszono przetarg na wykonawcę projektu, ale ostatecznie udało się go wyłonić dopiero w kolejnym postępowaniu ze stycznia 2021 r. - została nim spółka Polska Inżynieria z Warszawy z ofertą na kwotę ok. 439 tys. zł.

W sierpniu ubiegłego roku zdecydowano się dodatkowo przeprowadzić konsultacje społeczne w zakresie szczegółowych rozwiązań organizacji ruchu.

Udało się także pozyskać dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu na kwotę 15,2 mln zł, co - jak szacują urzędnicy - oznacza wsparcie 95 proc. kosztów realizacji przebudowy ul. 3 Maja.

Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości. Pracami będzie objęta ul. 3 Maja na całym przebiegu z wyjątkiem skrzyżowania z al. Niepodległości.

370 dni na całkowitą przebudowę ul. 3 Maja



Ostateczny koszt robót poznamy niebawem - inwestycja jest na etapie ogłoszonego przetargu na prace budowlane. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria:
  • najniższej ceny (60 proc.),
  • terminu realizacji odcinka Grunwaldzka - Dębowa (30 proc.)
  • przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (10 proc.).

Łącznie na wykonanie przebudowy całej drogi od ul. Grunwaldzkiej do al. Niepodległości, przy czym samo skrzyżowanie z al. Niepodległości nie jest objęte zakresem robót, przewidziano maksymalnie 370 dni od momentu podpisania umowy.

Zakres robót przewiduje całkowitą modernizację całego pasa drogowego wraz z instalacjami podziemnymi.

  • W wyniku konsultacji wprowadzono m.in. prostopadłe miejsca postojowe, co wymusiło stworzenie krętego przebiegu jednokierunkowej drogi rowerowej.
  • Pierwotna koncepcja przebudowy ul. 3 Maja (przed konsultacjami).

Pasy rowerowe (nie) na całej długości ulicy



Największą nowością będzie wprowadzenie w ul. 3 Maja infrastruktury rowerowej. W pierwotnym projekcie miało to się odbyć w formie obustronnych pasów rowerowych w jezdni.

W toku wspomnianych konsultacji społecznych z mieszkańcami zwyciężył jednak wariant maksymalnego powiększenia przestrzeni parkingowej i utworzenia zatok do parkowania prostopadłego zamiast równoległego.

Wymusiło to wyprowadzenie pasa rowerowego w stronę al. Niepodległości na odcinku Kazimierza Wielkiego - Sobieskiego na jednokierunkową drogę rowerową z licznymi łukami wzdłuż chodnika.

Chodniki dla pieszych i kierowców samochodów



W przeciwnym kierunku przewidziano postój aut na chodnikach, a tym samym ze strony kierowców będzie wymagana szczególna ostrożność przy otwieraniu drzwi wprost na przestrzeń zarezerwowaną dla rowerzystów.

W wyniku konsultacji zdecydowano także o pokryciu na całej długości pasów rowerowych czerwoną farbą, choć początkowo - wzorem Gdańska czy Gdyni - takie wyróżnienie kolorystyczne miało być zastosowano tylko w obrębie skrzyżowań i innych tzw. punktów kolizyjnych.

Czytaj też:

Wspólny przejazd rowerowy po Sopocie: wciąż wiele miejsc wymaga poprawy


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



  • Miejsca postojowe na chodniku w bezpośrednim sąsiedztwie pasa rowerowego.
  • Przewężenia chodników w obrębie zatok autobusowych.
  • Planowana organizacja ruchu na skrzyżowaniu 3 Maja - Grunwaldzka.

Chodniki z przewężeniami przy zatokach autobusowych



Piesi zyskają nowe chodniki, ale nadal będą istniały lokalne przewężenia nawet do 1,20 m szerokości w obrębie zatok autobusowych, z których Sopot zdecydował się nie rezygnować.

Na pozostałych fragmentach szerokość chodników będzie podyktowana zachowaniem parkujących kierowców i przestrzeganiem przez nich znaków obligujących do postoju równoległego.

Warto nadmienić, że znaczna część przejść przez jezdnię będzie wyniesiona, pełniąc w ten sposób funkcję progów zwalniających.

  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.
  • Tak wygląda obecnie ul. 3 Maja w Sopocie.

Dodatkowe dwa ronda oraz przestrzeń dla postoju taksówek



Ponadto w toku konsultacji zdecydowano się na utworzenie aż trzech rond, które wymusiły również odsunięcie przejść dla pieszych od skrzyżowań:
  • na wysokości ul. Kościuszki (rondo to było uwzględnione już w pierwszym projekcie organizacji ruchu),
  • na wysokości ul. Władysława IV (rondo wprowadzone po konsultacjach),
  • na wysokości ul. Sobieskiego (jw.).

Na prośbę mieszkańców zachowano także postój taksówek w ciągu zatoki autobusowej przy skrzyżowaniu z ul. Kazimierza Wielkiego.

Jak informują urzędnicy, z dwóch spotkaniach otwartych dot. projektu przebudowy ul. 3 Maja wzięło udział każdorazowo ok. 50 mieszkańców. Wpłynęło też 48 głosów w internetowej ankiecie.


Opinie (115) 4 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Jak na razie to wygląda, że rowerzyści będą musieli jeździć slalomem, by zachować kilka miejsc do parkowania (8)

    dla kilkunastu mieszkańców, którzy nie mogą sobie wyobrazić możliwości rezygnacji z samochodu lub konieczności wydłużenia swojej drogi od zaparkowanego samochodu do drzwi swojego domu o kilkadziesiąt metrów. Można powiedzieć że jest to kolejny przykład tworzenia infrastruktury rowerowej głównie z myślą nie uszczuplenia ani o jotę interesów mieszkańców zakładających milcząco, że nawet w takim mieście bliskich odległości jak Sopot trzeba nie tylko mieć samochód, ale trzeba decydować się na pojechanie nim nawet do najbliższego sklepu. Jeśli te "dodatkowe" miejsca do parkowania nie będą płatne, będą zajęte prawie stale a więc liczba sporów o miejsce do parkowania będzie nadal dzieliła mieszkańców powodując wku*w drogowy między kierofczykami w wielu przypadkach.

    • 82 80

    • Nie ma to jak urządzanie życia innym według swojej miary

      Sopot miasto małych odległości. Owszem. Czy mam przez to rozumieć, że jak ktoś mieszka w Sp to nie może wyjechać samochodem poza Sp? Tak samo jest w Gd, w Ga? W innych miastach tak samo jest? Wystarczy minimum wybraźni i przede wszystkim patrzenie trochę dalej niż na czubek swojego nosa

      • 2 1

    • Jak będziesz miał ponad 70 lat to najbardziej będziesz cenił sobie długość drogi

      jaką masz przebyć pieszo. A to rowerzysta będzie musiał jechać te 20 km/godz, a nie 40, jak kolarz wyczynowy to będzie tylko bezpieczniej dla pieszych ! I szalonych cyklistów również!

      • 3 2

    • A te kilkadziesiąt metrów dalej to niby gdzie? Jakiś nowy parking w Sopocie otwarto?

      Chętnie się dowiem gdzie i będę parkować...
      Niestety nie każdy, zwłaszcza starszy może zrezygnować z samochodu i wskoczyć na rower. Może to kiedyś zrozumiesz...

      • 5 1

    • (1)

      Rowerzyści sopoccy mają już wprawę w jeżdżeniu slalomowymi ścieżkami (patrz - Armii Krajowej, na której po remoncie trochę się to poprawiło)

      • 10 5

      • co się tam poprawiło?

        trasa do likwidacji i zrobienia na nowo

        • 1 3

    • Spokojnie jak dają radę jeździć slalomem między pieszych na chodniku to bez problemu ominą stojące przeszkody

      • 10 8

    • A tobie będzie ciężko rowerem pojeździć slalomem?? Przecierz tak lubisz jeździć!!! Porażka!!!!!

      • 14 15

    • esy floresy ślaczki zygzaczki rowerowe na chodniku to nasze dobro narodowe nigdzie na świecie nie spotykane.

      wpisane na listę unesco. tradycje należy pielęgnować. potomni będą to podziwiać, a turyści specjalnie przyjeżdżać żeby to zobaczyć na własne oczy. To jak dziewiąty cud świata. Wydawałoby się ż niemożliwe do wykonania, a jednak się udało chodź część będzie uważać że bez pomocy kosmitów to nie do wykonania ludzką ręką...

      • 15 8

  • O!!!

    Chyba pierwsza trójmiejska inwestycja, w której zrezygnowano z radykalnego zmniejszenia miejsc parkingowych. Bo dla mieszkańca, zwłaszcza po 60 roku życia miejsce parkingowe jest najcenniejsze. Nawet jak sam nie jest kierowcą, ale ma dzieci i wnuki którzy mogą go zawieźć, odwieźć i pobyć z nim kilka godzin.

    • 4 0

  • Pytania dot. inwestycji - do przemyślenia

    1) czy została wydana już decyzja o PnB lub ZRID? kiedy będzie wydana?
    2) czy Inwestor uzyskał już zgodę na odstępstwo od przepisów rozporządzenia o drogach? np w zakresie odległości między skrzyżowaniami, widoczności przy ruszaniu ze zjazdów, itp? To droga powiatowa więc tym bardziej żartów nie ma (nie ma znaczenia że coś funkcjonuje w stanie istniejącym albo odstępstwo albo zmiana rozwiązań)
    3) jak jest rozwiązane przejście pod wiaduktem PKP? brak rysunków w artykule
    4) dlaczego nie jest objęte przebudową skrzyżowanie 3 Maja - Al. Niepodległości? to oczywiste że powinno być. Kiedy będzie?
    5) pasy ruchu dla rowerów ok chociaz nie musi ich być / nie powinno w strefie "tempo 30" a jeżeli już są to wyprowadzanie pasa dla rowerów na chodnik to są żarty - kiedy Sopot realnie zacznie być przyjazny dla ruchu rowerowego w szczególności? zaniedbania w tej materii są ogromne lub brak spójnej! wizji zarzadu drogi - proszę to przemyśleć raz jeszcze
    6) przejścia dla pieszych co 30m? napewno?
    a prawo o ruchu drogowym? w strefie tempo 30 ludzie powinni mieć możliwość przekraczania jezdni tam gdzie im wygodnie "Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m". Przy takich rozwiązaniach można przejśc tylko!! w miesjcach wyznacznych przejść, co w praktyce oznacza łamanie przepisów

    • 1 3

  • (11)

    Jak zwykle wszystko dla kierofczykow, którzy są tak dyskryminowani, że piesi mają chodniki poniżej norm szerokości.

    • 34 29

    • Nie (4)

      Wszystko dla mieszkańców, to oni ram mieszkają.

      • 1 1

      • Prywaty samochód trzyma się na prywatnym miejscu parkingowym! (3)

        • 3 3

        • A prywatny rower na prywatnym balkonie, a nie na klatce schodowej czy korytarzu piwnicznym. (2)

          • 3 3

          • klatka schodowa czy piwnica również jest prywatnym terenem! (1)

            nie należy do miasta i nie jest z budżetu miejskiego finansowana (budowana, remontowana, utrzymywana) więc kulą w płot trafiłeś

            • 2 3

            • Klatka schodowa w bloku to pomieszczenie wspólne i obowiązuje zakaz zagracania zlomem.

              • 1 0

    • "piesi mają chodniki poniżej norm szerokości." (5)

      Nie ma czegoś takiego jak norma szerokości chodnika.

      • 3 18

      • Chodnik żeby mógł być chodnikiem musi mieć szerokość minimum 1.5m bez przeszkód żadnych. (3)

        • 8 5

        • Czyli wszystkie "chodniki" o szerokości dwóch płytek czyli 1m nie są chodnikami? (2)

          Mogę w takim razie bezkarnie na nich parkować.

          • 6 7

          • zasadniczo tak

            rozporządzenia określają co to chodnik. Kostka sama nie wystarczy. formalnie taki chodnik może być drogą techniczną. Jest tak na słowaka czy wzdłuż kanału raduni

            • 1 0

          • To ze nie sa chodnikiem nie znaczy

            że są parkingiem. Niestety w Polsce ludzie nauczyli się za komuny parkować na chodnikach i do dzisiaj tak robią a to najgorsze co niszczy polskie miasta i zabiera przestrzeń pieszym. Wprowadzono ten przepis bo nie było pieniędzy na budowanie parkingów a samochodów było bardzo mało. Teraz sytuacja się zmieniła a bezmyślny przepis pozostał

            • 6 2

      • Nim powstał internet tylko rodzina wiedziała, że jesteś głupi. 1,5 m to minimalna szerokość chodnika z dala od jezdni. 2 m bezpośrednio przy jezdni.

        • 11 3

  • Po co osobne ścieżki rowerowe, puścić wszystko razem. Nie ma tam duzych prędkości.

    Projekt jest naćpany zatoczkami, dróżkami i przejazdami. W rezultacie będzie trochę stłuczek i potrąceń.

    • 1 0

  • W koncu! w trojmiescie sa najgorsze drogi, czas to zmienic. (2)

    3 maja jest koszmarna, na oko to 90% drog powinna zostac wymieniona. Przykladem jest Armii Krajowej, kawalek Niepodleglosci i Haffnera, reszta jest do zaorania. Dlaczego takie bogate miasto ma miec gorsze drogi niz w zasadzie w kazdej jednej kaszubkisj wsi? To sie niestety tyczy calego trojmiasta. Przypomina Warszawe z lat 90tych.

    • 4 0

    • Koszmarny stan ulic

      Wielokrotnie zgłaszałem odpowiednim służbom i Prezydentowi kilkadziesiąt miejsc do natychmiastowej naprawy---- odpowiedź tylko od Pana Prezydenta - Panie Wiesławie miasto dba o sopockie ulice np remont ulicy 23-go Marca!!! Oooooo ile razy tą samą ścierą można wycierać Gębę - na marginesie ul 3 Mają to 11 zebr i 99 dziur!!!

      • 1 0

    • trudno sie nie zgodzic.

      • 0 0

  • Ale rekord

    W takim czasie to wykonują to firmy ruskie lub chińskie i oczywiście z wieloma mankamentami, ale oni dają koperty!

    • 0 0

  • (1)

    Zamknąć ruch samochodowy w Sopocie!!! Tylko mieszkańcy i ich rodziny!!!!

    • 13 4

    • Sopot rogatki

      Właśnie tak parkingi rotacyjne meleksy mniejsze autobusy i mieszkańcy a latem służby wspomagane przez wolontariat nie wpuszczają Warszawki diesli i innych np z Kartuz Golfami bez tłumików

      • 1 0

  • Sopot czy to miasto (3)

    gdzie kawalerki chodzą po 1mln ?

    • 29 9

    • Tak, a drogi jak po nalotach ruskich

      • 0 0

    • Taka chodząca kawalerka...

      to samica kawaler?

      • 0 0

    • chyba w 2019

      • 7 0

  • wstyd. wstyd. wstyd. miasto powinno sie wstydzic (1)

    promować samochody w mieście który rzekomo jest kurortem. wstyd.

    • 8 6

    • To co, maja usunac droge i zrobic drugi monciak czy jaki masz pomysl? czy zostawic w takiej ruinie jek jest?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane