• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu. W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.

Do października przeciągną się prace projektowe związane z powstaniem przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie w okolicy dworca Gdańsk Główny. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku i potrwają do roku 2022.



O stworzeniu przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, które pozwoli również dojść w poziomie gruntu na przystanki tramwajowe, mówi się w Gdańsku od kilku lat. Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników.

Głosy rozkładają się następująco: 38 do 6229 do 61 proc.

Mimo to, miasto wykonuje kolejne kroki, które przybliżają realizację tej inwestycji.

Pod koniec zeszłego roku wybrany został wykonawca projektu. Została nim firma BPBK z Gdańska, która zainkasuje za to 442,8 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że na zaprojektowaniu przejścia naziemnego prace się nie kończą.

Prace projektowe przy dworcu Gdańsk Główny obejmują:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Wykonawca na realizację zadania miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektowanie przeciągnie się jednak do października. Zaś prace ruszą dopiero w przyszłym roku.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do tego czasu powinien zakończyć się już warty blisko 100 mln zł remont gmachu dworca Gdańsk Główny. Zgodnie z umową ma to nastąpić w ostatnich dniach grudnia 2021 roku.

Opinie (346) ponad 10 zablokowanych

  • kazdy taki pomysł wydłuza czas trwania korków i smrodu w centrum.

    niemiec chce to przejście do hotelu będzie.

    • 8 2

  • Nie chcemy tuneli! (1)

    Ludzie chciał poruszać się po mieście, nie tunelami jak szczury tylko chodnikami, ulicami i przejściami naziemnymi. Rowerami, hulajnogami. Wielu starszych ludzi nie daje rady pokonać schodów, również niepełnosprawni. Dla nich to przejście jest wybawieniem. Dobra inwestycja, to samo przy LOT. Samochody nie muszą wjeżdżać do centrum jeśli to przejście im się nie podoba...

    • 8 10

    • rower i hulajnoge przez przejscie sie przeprowadza a nie przejazdza

      • 1 1

  • Opinia experta

    Najwiękrzym skandalem jest to że tak dużo czasu potrzeba na wybudowanie przejścia dla pieszych.W starożytności budowali szybciej

    • 3 2

  • Po co ta ankieta skoro zrobią co chcą bo nieliczną się z nami ️

    • 5 2

  • Tak jakby ankieta była wyznacznikiem tego, czy coś jest potrzebne ;-)

    większość starszych ludzi (i ogólnie większość Gdańszczan) nie zagłosuje, a muszą wspinać się wąskimi schodami na przepełniony przystanek. Tak samo ludzie z pociągu z bagażem, a już na pewno wszyscy czytają trójmiasto.pl i głosują w ankietach, zwłaszcza przyjezdni. Takie przystanki bez poziomego dojścia i wind przy Dworcu Głównym jedynego z najwiekszych miast Polski to po prostu wstyd ! Często nawet nie da się wejść po schodach, gdy właśnie schodzą pasażerowie z tramwaju, który przed chwilą przyjechał.

    • 7 3

  • Co za przegryw

    Wpadł na taki pomysł?
    Niebezpieczne przejscie na 3 pasach, które tworzy ogronne korki...

    • 3 3

  • co za miasto, ciągle jakieś problemy jak ma być dodatkowe przejście

    śmiać mi się chce jak czytam, ze więcej jest opinii przeciw niż za przejściem, chyba pytacie lobby samochodowe to się nie dziwcie, że są takie odpowiedzi, każdy pieszy, który chce szybko dostać się na dworzec czy z dworca na drugą stronę będzie chętnie korzystał z tego przejścia. Schodzenie i wchodzenie tymi schodami po obu stronach to katorga nawet bez żadnego bagażu. Zobaczycie jak wymiecie ludzi z tego podziemia jak tylko to przejście powstanie! Chyba tylko w Gdańsku są takie korowody i miasto tak opieszale zabiera się za takie przedsięwzięcia, to smutne ale lobby samochodowe robi co może, żeby zniweczyć takie pomysły, kolejny przykład to Podwale, to wszystko dawno już powinno być zrobione, szkoda słów...

    • 4 1

  • Kiedy wladze Gdanska przestana sluchac sieFRAGu? (1)

    Wszystkie przejscia naziemne nad podziemnymi to ich wymysl . tak samo zwezanie ulic wybudowanych z mysla coraz wiekszego ruchu drogowego. Maja jednego wroga .samochody .Wiec robia wszystko aby umilic ich wlascicielom zycie.Jestem ciekaw jakiego maja haka na wladze miasta ze robia wszystkie i**otyzmy jakie FRAG wymysli.

    • 6 3

    • dodatkowe przejscia = postoje aut = wieksza ilosc spalin = wydłuzone czasy jazdy komunikacji miejskiej

      Zwężenia Podwala Przedmiejskiego = większe korki , bo wg Fragu ruch się zmniejszył, zbudowano dwie blokady , na Chmielnej i Łąkowej a niedługo będzie trzecia na Zabim Kruku.

      • 1 1

  • Im później tym lepiej !!

    Może myśl techniczna naszych inżynierów ruchu drogowego doścignie do tego czasu rozwiązania stosowane na całym świecie w tym zakresie. Taka transformacja sposobu myślenia wymaga czasu...

    • 1 0

  • Co za durny pomysł!!!

    Ten kto to wymyślił pewnie jeździ do pracy pociągiem i nigdy nie stał tam w korkach.
    Jak można taki kretyński pomysł wprowadzić w życie???
    Jest tunel, ludzie swobodnie przechodzą, po co to zmieniać?
    Będzie to samo co kiedyś na Monciaku - 1500 osob czekało na zielone światło.
    Ci urzednicy w Gdańsku to mają coś nie tego pod kopułą

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane