• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu. W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.

Do października przeciągną się prace projektowe związane z powstaniem przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie w okolicy dworca Gdańsk Główny. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku i potrwają do roku 2022.



O stworzeniu przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, które pozwoli również dojść w poziomie gruntu na przystanki tramwajowe, mówi się w Gdańsku od kilku lat. Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników.

Głosy rozkładają się następująco: 38 do 6229 do 61 proc.

Mimo to, miasto wykonuje kolejne kroki, które przybliżają realizację tej inwestycji.

Pod koniec zeszłego roku wybrany został wykonawca projektu. Została nim firma BPBK z Gdańska, która zainkasuje za to 442,8 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że na zaprojektowaniu przejścia naziemnego prace się nie kończą.

Prace projektowe przy dworcu Gdańsk Główny obejmują:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Wykonawca na realizację zadania miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektowanie przeciągnie się jednak do października. Zaś prace ruszą dopiero w przyszłym roku.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do tego czasu powinien zakończyć się już warty blisko 100 mln zł remont gmachu dworca Gdańsk Główny. Zgodnie z umową ma to nastąpić w ostatnich dniach grudnia 2021 roku.

Opinie (346) ponad 10 zablokowanych

  • przejscie dla rowerowych anarchistow (1)

    efekty korki oraz ofiary

    • 11 4

    • dla mieszkańców korzystających z rowerów potrzebne są przejazdy rowerowe

      a nie przejścia dla pieszych

      • 0 0

  • Nie rozumie,,, (2)

    Czy w Gdańsku robienie na złość mieszkańców stało się urzędniczym hobby.
    Czy mieszkańcy już nic nie mają do powiedzenia. Bzdurny pomysł.

    • 13 5

    • mają mają i się wypowiadają

      całe szczęście same samochody nie mają głosu

      • 0 3

    • mieszkańców ale jakiej gminy? to kluczowe. kluczowe pytanie.
      mieszkańcy Gdańska chcą tam przejść. Są potrzebne.

      • 0 2

  • Kierowcy wytwarzają PKB? (1)

    Coś ktoś przeczytał ale niewiele z tego zrozumiał chyba :-)

    • 3 2

    • minus 2.5% PKB tyle wytwarzają wypadki powodowane przez kierowców. To jest 56mld rocznie.

      • 0 1

  • Skandal !!!

    Miasto pogrążają w coraz większych korkach. To komuniści robili wszystko by był płynny ruch uliczny i bezpieczne podziemne przejścia. A teraz władza Gdańska chce to wszystko zniszczyć ? Ekologia zero kolejne światła semafory w mieście.
    Po łatwiźnie aby tylko. Szkoda Gdańska .

    • 12 4

  • Ciekawie przemyślana lokalizacja tego przejścia naziemnego... Już widzę te tłumy turystów wychodzących z dworca, skręcających w prawo aby dojść do przejścia, czekających na zielone światło i po pokonaniu przejścia skręcających w lewo, aby dojść do hotelu Scandic czy Mercure-Hevelius...
    Szczególnych tłumów spodziewam się podczas opadów deszczu :P
    Aha, pewien nie jestem, ale po wyjściu z budynku dworca idąc w prawo nawierzchnia jest chyba brukowana? ...ten turkot walizek... :)

    • 9 3

  • Trzeba w końcu wprowadzić opłaty za jazdę po mieście blachosmrodami to sie zmniejszy ta liczba szkodników! (2)

    Wtedy nawet przescia naziemne nie beda potrzebne .Kazdego blachoszrota powyzej 5 lat powinno sie złomowac.

    • 4 10

    • Twoja fobia staje się przerażająca.

      • 4 3

    • Blachosmrody

      Blachosmrody blachosmrody masz coś z głową?
      To ze jestes na rencie lub bezrobotnym lub masz do pracy 5minut pieszo to nie znaczy, ze wszyscy mają odstawić auta do garażu.
      Ja pracuję samochodem m.in.po to , zeby tacy jak ty mieli wygodne życie.
      I co? Mam jeszcze dluzej stać tak w korkach? Brrrrr

      • 1 1

  • ???? (2)

    A co jest złego w przejściu podziemnym? Cofamy się w rozwoju, czy jak? Wypadków więcej chce miasto? Przecież tam z kolejek , pociągów , autobusów, tramwajów ludzie chodzą też . Jakiej szerokości będą przejścia, ilu etapowe, będą starsi będą biegający itd. , poza tym korki , korki i samochody i tramwaje w korku to śmiech będzie (gorzki...)

    • 9 4

    • Minus niechcący ode mnie.

      • 0 0

    • Ja też wolę, żeby został tunel. Latem to przyjemny cień i chlodek. Zima i jesienią schronienie od opadów i wiatrów. Przejście na Hucisku jest dwuetapowe i tu będzie podobnie. Będzie dłużej jak tunelem. I korki do tego

      • 0 1

  • szersze przystanki tramwajowe

    Jak na największy przystanek w Gd to jest on strasznie wąski, w godzinach szczytu ciężko przejść. Ludzie nie mają w zwyczaju stanąć przy barierkach żeby umożliwić przemieszczanie się. Raczej stoją przy krawędzi patrząc czy ich tramwaj już jedzie....

    • 9 0

  • Polak zna się na wszystkim (2)

    Gdańszczanie, jak widać po komentarzach, nie mają pojęcia o urbanistyce, więc nie należy ich słuchać. Tak samo jak naukowcy nie pytają opinii publicznej o fizykę kwantową. Więc przestańcie skomleć, że nikt nie słucha waszych wydumanych teorii i cieszcie się, że ktoś chce coś pozytywnego zrobić dla was. To że czegoś nie rozumiecie, nie znaczy że to jest złe.

    • 2 10

    • Tak, tak (1)

      Zatrzymywane przez kolejne światła i ponownie ruszające tysiące pojazdów na pewno nie emitują spalin oraz pyłu z klocków hamulcowych i opon nie mówiąc już o dodatkowo spalanych tonach paliw. Nie wierzcie w to bo to dla waszego dobra.

      • 2 2

      • nie bądź hipokrytą

        jeśli rzeczywiście martwisz się o środowisko to przejedź się czasem komunikacją, na rowerze lub przejdź na piechotę. Wtedy przy okazji zobaczysz dlaczego ta zmiana ma sens.

        • 0 2

  • Ds

    Czy piesi na urlopy zagranicą tez idą pieszo? Z całą rodziną?:D

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane