• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu. W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.

Do października przeciągną się prace projektowe związane z powstaniem przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie w okolicy dworca Gdańsk Główny. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku i potrwają do roku 2022.



O stworzeniu przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, które pozwoli również dojść w poziomie gruntu na przystanki tramwajowe, mówi się w Gdańsku od kilku lat. Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników.

Głosy rozkładają się następująco: 38 do 6229 do 61 proc.

Mimo to, miasto wykonuje kolejne kroki, które przybliżają realizację tej inwestycji.

Pod koniec zeszłego roku wybrany został wykonawca projektu. Została nim firma BPBK z Gdańska, która zainkasuje za to 442,8 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że na zaprojektowaniu przejścia naziemnego prace się nie kończą.

Prace projektowe przy dworcu Gdańsk Główny obejmują:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Wykonawca na realizację zadania miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektowanie przeciągnie się jednak do października. Zaś prace ruszą dopiero w przyszłym roku.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do tego czasu powinien zakończyć się już warty blisko 100 mln zł remont gmachu dworca Gdańsk Główny. Zgodnie z umową ma to nastąpić w ostatnich dniach grudnia 2021 roku.

Opinie (346) ponad 10 zablokowanych

  • chyba kogoś pokurwiło

    jak mało inteligentnym trzeba być żeby robić przejście w takim miejscu psując już jedno miejsce chwile wcześniej . Spójrzcie na podwale korek tam jest przez praktycznie cały dzień ale no cóż deweloperzy potrzebowali przejścia naziemnego to im Dulkiewicz sprezentowała z naszej kieszeni .

    • 7 3

  • najlepsze te perony tramwajowe 25 metrów

    tłum ludzi który miedzy sobą biega. Bo ten na który czekamy stanął z tyłu. Moze tak badania lekarskie powinny być obowiązkowe przy stołkach decyzyjnych?

    • 8 0

  • hmm (2)

    litości, ile jeszcze wymyślicie na siłę przejść przy tunelach, kładkach i Bóg jeden wie gdzie je wciśniecie by utrudnić ruch pojazdów po mieście, proponuje jeszcze zlikwidować dwu i trzy pasmówki , co by można było gęsiego jechać w godzinach szczytu ze 4-5h z pracy do domu i na odwrót, ech szkoda gadać ..

    • 10 1

    • Jazda gęsiego

      Do tego to zmierza.. Zamiast poprawiać i budować przejścia w nowych dzielnicach, pastwią się nad Podwalem Grodzkim..

      • 2 1

    • I tak zrobimy.

      • 0 0

  • Wszyscy na rowery... (2)

    szczególie 80-cio latki, niepełnosprawni niepotrzebnie jeżdżący do przychodni na Kaletniczej i do koscioła, podrózujacy z walizkami, jezdzacy do Banina zima do pracy...wszyscy na rowery.

    • 13 3

    • (1)

      Czy 80-latce wygodniej jest iść po płaskim czy po schodach?

      • 1 2

      • 80-latka woli być wożona

        • 1 0

  • Dzisiaj byłem na podwalu przedmiejskim na wysokości chmielnej na nowym przejściu i....... tłumy ludzi przechodziły. (2)

    Z cudownego, wspaniałego tunelu obok nikt nie korzystał.
    Jak to możliwe skoro są tak wspaniałe?
    Gdzie się podziały wszystkie dzbany piszące że przejście tam jest bez sensu?

    • 10 14

    • co chciałeś udowodnić?

      czy z tramwaju na skm przesiądę się bez używania tunelu?

      • 2 1

    • wyłącz windę w bloku

      to wszyscy będą chwalić schody.

      • 1 1

  • Nie mogę doczekać się przejścia dla pieszych.Samochody na obrzeża miasta.Precz ze smogiem w centrum miasta.Nie tylko centrum miasta jest dla aut, wy i tak się szybko przemieszczanie wygodnie siedząc za kierownica a piesi ludzie starsi musza pokonywać dodatkowe kilometry żeby przejść na druga stronę a gdzie inwalidzi a matki z wózeczkami to nie herkulesi wiec zamknijcie się jeśli przejedziecie ten odcinek o ciut dłużej.Stara gdańszczanka

    • 4 7

  • Istniejący tunel zapewnia bezpieczne przejście przez ulicę oraz dojście do przystanków komunikacji miejskiej. Ul. Podwale Grodzkie jest ulicą o dużym natężeniu ruchu samochodowego. Utworzenie przejścia naziemnego spowoduje spowolnienie tego ruchu, a jednocześnie może powodować wypadki na skutek nieuwagi pieszych.

    • 5 2

  • przy takim ruchu tramwajowym dodatkowy ruch pieszych i rowerów

    to paraliż i wypadki.
    Plus przedłużenie przystanków. Jestem zdrowy i ledwo zdążam przebić się przez tłum jeżeli mój tramwaj podjedzie jako drugi.
    Tam powinny być po 3 pasy ruchu dla samochodów, ale węższe, a wygospodarowana przestrzeń powinna poszerzyć przystanki.
    Plus dodatkowo jakieś linie powinny wylecieć na 3 maja. Np 6 i 12

    • 3 2

  • idżmy dalej

    od razy przejscie naziemne przez tory kolejowe

    • 3 2

  • mamy coraz więcej rowerzystów

    i stają się coraz częściej uczestnikami ruchu stwarzającymi zagrożenie.
    Zrobiły się z nich pojazdy uprzywilejowane. Nadmierna prędkość, niezwracanie uwagi na innych uczestników ruchu, jeżdżenie po chodnikach. Chyba powinna byc jakas akcja uświadamiająca.
    Piszę to jako pieszy. Nie czuję sie bezpiecznie idąc gdy obok jest sciezka.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane