• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK

Maciej Korolczuk
7 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (201)
Zdaniem posłów Konfederacji brak nowych pociągów SKM to efekt politycznego podziału między zarządzanym przez PO Samorządem Województwa Pomorskiego a SKM, należącą do państwowej spółki PKP. Zdaniem posłów Konfederacji brak nowych pociągów SKM to efekt politycznego podziału między zarządzanym przez PO Samorządem Województwa Pomorskiego a SKM, należącą do państwowej spółki PKP.

Posłowie Konfederacji zapowiedzieli, że nieudany przetarg na zakup 10 nowych pociągów SKM zostanie poddany kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli. Zdaniem Krzysztofa Bosaka przyczyną nieudanego przetargu jest "polityczna wojenka między PO a PiS", a na poniedziałkowej konferencji prasowej w Gdańsku zadeklarował, że może podjąć się roli mediatora między władzami województwa pomorskiego a spółką SKM.



Odpowiedzialność za stan taboru i jakość transportu kolejowego w największym stopniu ponosi:

Przypomnijmy. W ubiegłym tygodniu spółka SKM unieważniła przetarg na zakup 10 nowych pociągów (na postępowanie nie odpowiedziała żadna firma). Oferentów mógł wystraszyć wyśrubowany termin realizacji zadania - koniec 2023 roku. To oznacza niemal na pewno utratę dofinansowania na ten projekt, chociaż SKM zamierza jeszcze negocjować w tej sprawie.

W poniedziałek w sprawie nieudanego przetargu na zakup taboru konferencję zorganizowali w Gdańsku posłowie Konfederacji.

- Dofinansowanie na wymianę taboru SKM zostało przyznane w 2016 roku, a pierwszy przetarg został rozpisany dopiero sześć lat później. Dziś nie mówimy już o potencjalnym zagrożeniu utraty dofinansowania, ale o pewnej utracie tej kwoty, która sięga 160 mln zł - mówi Michał Urbaniak, poseł Konfederacji. - SKM Trójmiasto, mimo że jest w grupie PKP, a więc grupie kapitałowej skarbu państwa dysponuje najstarszym, często 50-letnim niezmodernizowanym taborem w Polsce. Świadczenie usługi tym wyeksploatowanym taborem można porównać do podróży ikarusami w latach 80. i nie przystaje do wymogów i realiów XXI wieku.
Posłowie Konfederacji zadeklarowali w poniedziałek w Gdańsku, że są gotowi podjąć się roli mediatora między zwaśnionymi stronami. Posłowie Konfederacji zadeklarowali w poniedziałek w Gdańsku, że są gotowi podjąć się roli mediatora między zwaśnionymi stronami.
Zdaniem posłów Konfederacji przyczyną takiego stanu rzeczy są polityczne przepychanki między organizatorem transportu kolejowego w województwie, a więc Samorządem Województwa Pomorskiego (rządzonym przez Platformę Obywatelską) a przewoźnikiem, a więc należącą do PKP spółką SKM. Jak podkreśla Urbaniak, cierpią na tym głównie pasażerowie, skazani na podróżowanie awaryjnym i przestarzałym taborem.

- Domagamy się wyciągnięcia konsekwencji wśród zarządu SKM Trójmiasto oraz Zarządu Województwa Pomorskiego, łącznie z marszałkiem Leszkiem Bonną za zaistniałą sytuację, w której ciągłe podwyżki cen biletów oraz opóźnienia składów są na porządku dziennym, a archaiczny tabor stanowi podstawę floty pociągów. Należy podjąć decyzję o natychmiastowej inwestycji ze środków własnych PKP SKM Trójmiasto i natychmiastowego rozpisania nowego przetargu z terminem realizacji, który nie jest oderwany od rzeczywistości - tłumaczy poseł Konfederacji.

Wniosek o kontrolę NIK



Podobnego zdania jest poseł Krzysztof Bosak, który do Trójmiasta przyjechał przy okazji wizyt w innych miastach na Pomorzu. Jak mówi, ideowy spór PO z PiS od lat niszczy Polskę zarówno pod względem gospodarczym, jak i mentalnym.

- Jako posłowie Konfederacji jesteśmy gotowi do dialogu i jeśli będzie trzeba możemy podjąć się roli mediatora obu zwaśnionych stron - deklaruje Bosak.
Na deklaracjach ma się jednak nie skończyć. Jak zapowiedział poseł Urbaniak w trybie interpelacji poselskiej jeszcze w tym tygodniu złoży zapytania do Marszałka Województwa Pomorskiego i zarządu spółki SKM.

O nieudolnym przeprowadzeniu przetargu zostanie powiadomiona także Najwyższa Izba Kontroli, która na wniosek partii Bosaka ma przeprowadzić szczegółową kontrolę.

Miejsca

Opinie (201) 6 zablokowanych

  • trzeba kontrolować wydawanie pieniędzy przez marszalka bo rożnie to bywa mala sycylia

    • 9 8

  • Konfederacja w czasie covidu namawiała (3)

    aby się nie szczepić. A sami się cichaczem zaszczepili. Przez to stracili wiarygodność.

    • 21 8

    • Namawiali by podejmować samemu decyzję.

      Jak pokazują badania (znane od bardzo dawna, ale nie ujawniane). mieli rację dla ludzi poniżej 40 roku życia. Ryzyko zapalenia mięśnia sercowe jest większe po szczepieniu niż śmierć od Covidu. Zaś po 40. ryzyko zawału maleje, a śmierci na Covid rośnie. O innych efektach ubocznych na razie oficjalnie nie wiemy.

      • 4 2

    • Co mnie obchodzi czy się szczepili? (1)

      Ważne że byli za wolnością wyboru, w przeciwieństwie do partii głównego ścieku.

      • 2 0

      • a za wolnością wyboru pasa ruchu na drodze jednojezdniowej nie są?

        Ten sam poziom kompetencji

        • 0 1

  • Co się stało że nagle Konfederacja zainteresowala się SKM ? (6)

    • 18 2

    • Bosak prawko stracił? (1)

      • 11 4

      • używał za bardzo antykoncepcji?

        • 2 4

    • Wybory, wkrótce wybory i kasa, dużo kasy misiu

      Trzeba się wykazać.

      • 4 3

    • Dziambor i Urbaniak są z Trójmiasta. Dobrze, że ktoś się zainteresował.

      • 5 0

    • Mają w sondażach 5 proc.

      I mogą się nie załapać do Sejmu. Trzeba więc ogrywać twarzyczki gdzie się da.

      • 2 3

    • Bo każdy inny ma to głęboko w poważaniu.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    W Wa-wie właścicielem SKM jest miasto i to działa. (37)

    Jest wspólny bilet, kupowane są nowe składy
    Może to jest właściwy kierunek?

    • 164 22

    • w Trójmieście działać nie będzie (13)

      wystarczy przykład "wspólnego" biletu.
      Poza tym, Trójmiasto na "swoje SKM". Nazywa się to PKM i do obsługi kilku kilometrów linii wynajmuje załogi z... SKM i Regio.
      Tak to będzie wyglądać...
      Pomorze uważa, że wystarczy "liberalnie manadżować", a dostawcy usług w pas się będą kłaniać i z czapką w ręku za bramą stać...

      • 25 18

      • był przetarg i SKM wygrała na obsługę PKM (7)

        mogłeś startować

        • 17 8

        • ale ja sie nie zale... (3)

          Wrecz mnie to cieszy...

          To tylko ilustracja, ze SKM zna swoje miejsce i swiadczy uslugi. Utrzymujac zaloge i dajac jej prace. Na tyle, na ile sa potrzeby i mozliwosci...
          Oraz tego, gdzie istnieja proste rezerwy wydajnosci ogranizmu miejskiego, jakim jest Trojmiasto.

          • 5 1

          • problem w tym, że to nie jest wcale rynek konkurencyjny (2)

            ale kwasi monopolistyczny

            dlatego wybrali SKM, bo nie mieli specjalnie kogo innego

            • 4 2

            • a operatorzy kolejowi stoją w kolejce?

              "Lepiej z mądrym stracić, niż z głupim zyskać"

              to żelazna zasada w kontaktach z polskimi podmiotami i administracją...

              • 1 0

            • tak, monopolistą jest marszałek

              bo tylko on ma potrzebę zamawiać usługi SKM.

              • 0 2

        • Nie przetarg miasta tylko zarządzanie miasta (2)

          Chodzi o to by miasto nie organizowało przetargu tylko samo - poprzez miejską spółkę - zatrudniło maszynistów i zarządzało zakupionym taborem na swojej stacji serwisowej którą można było zaplanować podczas projektowania PKM i zbudować.

          • 1 4

          • mamy przykłady - Gait'y i inne takie (1)

            Kolegom budżet się przyklepie...

            Miejskie spółki to jawny konflikt interesów i gra papierowych buldogów pod dywanem. Tyle się wyszarpie z budżetu miasta, ile układów w magistrackich korytarzach.

            • 5 1

            • A skm wozi w ramach wolontariatu

              nowoczesnymi pociągami, punktualnie, wygodnie, szybko, kulturalnie i często! Gdzie ja żyję? VR dookoła!

              • 0 0

      • Bo tak to ma wylądać, przecież muszą to robić ludzie z kwalifikacjami. (2)

        W Warszawie robi o ZTM.
        Twoim zdaniem powinni to robić, kucharze i listonosze, czy o co chodzi?

        • 4 3

        • to dlaczego nie dziala? (1)

          Odpowiedz jest prosta i pokazuje, jak niewydajna i nieefektywna jest organizacja zarzadzania Trojmiastem...

          I nie wyjezdzaj mi tu z "metropolia", szczegolnie w formie proponowanej przez trojmiejskich wyzeraczy.
          To bardzo adekwatny epitet...

          • 6 3

          • A może dopisz co ma władza trzech miast do skm?

            Ma udziały, bo wspomogła remont niektórych peronów kilkanaście lat temu i... tyle w temacie! ZERO głosów! Bo Warszawska pkp ma w du...ie prowincjonalną skm-t. Gdyby choć podesłała wycofywane ED72, skasowaną już ED73 czy trochę kibli i jamników. Ale to poszło do peerów, ED74 też tu nie trafiły, choć na szczęście już nie zarastają krzaków Płaszowa!
            .

            • 0 0

      • (1)

        PKM jest zarządcą infrastruktury, tylko i wyłącznie. Nie posiada taboru kolejowego ani licencji na przewozy pasażerskie, nie jest też organizatorem przewozów.

        • 2 0

        • zajrzyj do statutu tego podmiotu

          a nie słuchaj tego, co chcą ci powiedzieć...

          • 0 1

    • By działało gdyby PKP było łaskawe przekazać udziały samorządom. (6)

      Skoro organizacja transportu regionalnego jest obowiązkiem marszałka a nie rządu to PKP powinno natychmiast oddać SKM. Państwowa spółka zarabia na samorządzie i utrudnia jak może realizację przewozów! To jest paranoja, że żyjemy w takim kraju.

      • 17 6

      • a to dlaczego? (5)

        Dlaczego samodzielny podmiot gospodarczy ma byc darowizna dla samorzadu?!!

        • 4 8

        • A dlaczego to samorząd (4)

          Miałby ufundować samodzielnemu podmiotowi nowe pociągi?

          • 9 4

          • samorząd nie funduje. (3)

            Samorząd dba o założony poziom świadczenia usługi. Chociażby poprzez zapewnienie taboru. I tak za niego zapłaci, wynajmując operatora z zapleczem...

            Operator nie wymaga przekazania sprzętu.
            Świadczy usługę na powierzonym sprzęcie.

            Samorząd i tak nie ma ludzi, zaplecza i kompetencji. I nigdy mieć nie będzie, bo nie od tego jest.
            Miejskie spółki równie szybko obrastają pociotkami i zgniłymi kompromisami, jak inne organizacje, gdzie interes aparatu rozchodzi się z celem przedsięwzięcia. A nawet szybciej.
            Bo co im przeszkadza nie obrastać?!
            Miasto zawsze mówi, że deszcz pada, gdy słychać krytykę działań...

            • 3 3

            • (2)

              Samorząd nie ma obowiązku zapewniania taboru. Jeśli zorganizuje przetarg na kilka lat, to chętnym do udziału w nim opłaci się nawet kupić nowe składy specjalnie w tym celu. Wystarczy zobaczyć jak to działa chociażby w Niemczech, gdzie poszczególne landy organizują przetargi na przewozy na swoim terenie.

              • 3 1

              • nie ma takiego obowiązku (1)

                Czy w tym kraju robi się tylko to, co się musi?

                To jedna z dróg rozwiązania problemu. Za tabor i tak samorząd zapłaci, bo jeśli nawet znajdzie się chętny do finansowania taboru, to nie będzie czekał dwudziestu lat na zwrot kapitału. Lub będzie, ale z sowitym procentem, który wróci mu koszty w czasie mu dogodnym...

                Tak, samorząd nie ma obowiązku...
                Najbardziej to nie ma obowiązku funkcjonować...

                • 0 1

              • Dziwnym trafem inne województwa już odpięły

                od suta polregio, mają własne spółki kolejowe i nie patrzą na łaskę pana prezesa i jego sługusów!

                • 0 0

    • w Wawie dziala cala grupa firm zwiazanych z transportem kolejowym (3)

      km, wkd, skm...
      Jest natomiast jeden podmiot organizujacy ten transport i finansujacy. O jego wzgledy musza zabiegac operatorzy i uslugodawcy...

      Sklocone, zatomizowane i podzielone Trojmiasto zyje partykularnymi interesami urzednikow, ktorzy wzajem wyszarpuja koldre, ktora wydaje sie im za krotka. Nie ma tu synergii i "przytulenia" dzieki czemu nie dosc, ze da sie pomiescic, co na dodatek, wzajemnie ogrzac.
      Raczej jest ambicja ograc innych interesariuszy. Szczegolnie smutna role odgrywa w tej "socjotechnice" Gdansk, odreagowujacy dziesiatki lat smuty i marazmu...

      • 9 6

      • Mijasz sie z prawdą (2)

        warszawe obsługują poc KM i WKD gdzie organizatorem jest Marszałek, a SKM -organizatorem jest Prezydent Miasta. Więc mijasz się z prawdą.

        • 9 0

        • miasto chce, miasto ma

          U nas nawet jest "łatwiej", bo w działce kolejowej działa tylko marszałek.
          Miasta równo się wypięły, bo udziały to nie tylko korzyści ale i obowiązki.

          • 1 0

        • w którym miejscu się mijam z prawdą?!

          KM i WKD nie obsługują miasta?!

          Nawet "wspólny bilet" działa...
          Organizatorzy potrafią się dogadać... A ja nie muszę się tym przejmować.
          A to jest właśnie "jądro ciemności" w Trójmieście...

          • 2 2

    • Chciałbym aby w 3mieście też tak było, ale, wiadomo kto, nie odda kury znoszącej złote jaja...

      • 1 3

    • ba!!! (2)

      W Wawie nawet jest "wspolny bilet", ktory (rozsadnie) dziala!!!

      Wielokrotnie taniej niz w Trojmiescie.

      • 7 3

      • Wspólny bilet w Trójmieście - 136pln/mc (1)

        W Warszawie - 180pln/mc.

        Faktycznie wielokrotnie taniej...

        • 1 5

        • porównaj zakres oferty

          100pln (90 z kartą) za pierwszą strefę Wawy, czyli koło o średnicy 45km. Dystans jak z Gdańska do Wejherowa.
          Za podobną ofertę w Trójmieście płacisz 235pln.

          • 6 0

    • (2)

      To wypad do wawy

      • 1 11

      • z przyjemnością

        • 6 2

      • ja już wyjechałem w 2005

        • 2 0

    • No a czego chciał marszałek? (2)

      Właśnie tego - chciał dofinansować SKM ale za więcej akcji (obecnie samorząd województwa ma niecałe 10 proc. więc nie ma wpływu na funkcjonowanie spółki)

      • 3 3

      • marszałek ma kupić usługę a nie bawić się w inwestora. (1)

        Jak się nie podoba, niech Trójmiasto buduje sobie własną kolej.
        A linia 250 pójdzie pod biurowce.
        Teraz moda budować przy torach.

        • 3 2

        • Na 250 to sobie możesz...

          budować klocka... MPZP nie przewiduje zabudowy biurowej!

          • 0 0

    • w wawie komunikacja jest na wysokim poziomie

      Wawa ma świetną komunikację miejską, jedną z lepszych w Europie. SKM, metro, tramwaje, autobusy. Wszystko na jednym bilecie w dobrej cenie, ponadto szybko wszędzie dojedziesz, nawet z zad*pia do centrum. Masz alternatywy...
      A u nas? Można tylko pomarzyć, że tak mogłoby być .....

      • 4 0

    • Różnica jest taka, że SKM Warszawa nie ma nic wspólnego z PKP, bo była tworzona od zera przez miasto w latach dwutysięcznych.

      • 1 1

  • Nie "NIK sprawdzi"...

    ... tylko ktoś z jakiejś partii chce, żeby NIK sprawdziła. Nie mylmy tego, co ktoś mówi z tym, co się dzieje.

    • 15 0

  • (1)

    a nowe składy będą poświęcone przez tow Brauna?

    • 17 5

    • Przez twoja matkę pajacu będą poświęcone

      • 3 1

  • Np to już wiecie kto będzie tez startował na prezydenta Gdańska w 2024 roku hehe (3)

    • 16 4

    • Przecież tę parówkę śmiechem zabiją - on może być prezydentem ale Pcimia (2)

      • 2 2

      • No wiadomo, tak jak było z Braunem część boże - co startował w każdym możliwym mieście na prezydenta haha

        • 5 2

      • Ty Pcimia to nie lekceważ.

        Daniel.

        • 1 0

  • Krzysiu nie masz co tu szukać w Gdańsku. Nagle sobie przypomniałeś ze istnieje takie Miasto?

    • 18 3

  • Niech NIK robi kontrolę, ale to chyba NIK decyduje jakie kontrole będzie przeprowadzał

    Sam wniosek Bosaka nie wystarczy, wiec chyba sugerujecie w artykule niepradę, jakoby NIK zawsze musiał robić kontrole na wniosek posłów czy partii.

    • 11 0

  • na 100% to polityczna wojenka między lokalnymi towarzyszami z PO i PiS (2)

    • 14 2

    • konfederat pseudo patriota się odezwał (1)

      • 0 4

      • Ile dostajesz rubli za wpis?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane