• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na zakup 10 pociągów SKM pod lupą NIK

Maciej Korolczuk
7 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (201)
Zdaniem posłów Konfederacji brak nowych pociągów SKM to efekt politycznego podziału między zarządzanym przez PO Samorządem Województwa Pomorskiego a SKM, należącą do państwowej spółki PKP. Zdaniem posłów Konfederacji brak nowych pociągów SKM to efekt politycznego podziału między zarządzanym przez PO Samorządem Województwa Pomorskiego a SKM, należącą do państwowej spółki PKP.

Posłowie Konfederacji zapowiedzieli, że nieudany przetarg na zakup 10 nowych pociągów SKM zostanie poddany kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli. Zdaniem Krzysztofa Bosaka przyczyną nieudanego przetargu jest "polityczna wojenka między PO a PiS", a na poniedziałkowej konferencji prasowej w Gdańsku zadeklarował, że może podjąć się roli mediatora między władzami województwa pomorskiego a spółką SKM.



Odpowiedzialność za stan taboru i jakość transportu kolejowego w największym stopniu ponosi:

Przypomnijmy. W ubiegłym tygodniu spółka SKM unieważniła przetarg na zakup 10 nowych pociągów (na postępowanie nie odpowiedziała żadna firma). Oferentów mógł wystraszyć wyśrubowany termin realizacji zadania - koniec 2023 roku. To oznacza niemal na pewno utratę dofinansowania na ten projekt, chociaż SKM zamierza jeszcze negocjować w tej sprawie.

W poniedziałek w sprawie nieudanego przetargu na zakup taboru konferencję zorganizowali w Gdańsku posłowie Konfederacji.

- Dofinansowanie na wymianę taboru SKM zostało przyznane w 2016 roku, a pierwszy przetarg został rozpisany dopiero sześć lat później. Dziś nie mówimy już o potencjalnym zagrożeniu utraty dofinansowania, ale o pewnej utracie tej kwoty, która sięga 160 mln zł - mówi Michał Urbaniak, poseł Konfederacji. - SKM Trójmiasto, mimo że jest w grupie PKP, a więc grupie kapitałowej skarbu państwa dysponuje najstarszym, często 50-letnim niezmodernizowanym taborem w Polsce. Świadczenie usługi tym wyeksploatowanym taborem można porównać do podróży ikarusami w latach 80. i nie przystaje do wymogów i realiów XXI wieku.
Posłowie Konfederacji zadeklarowali w poniedziałek w Gdańsku, że są gotowi podjąć się roli mediatora między zwaśnionymi stronami. Posłowie Konfederacji zadeklarowali w poniedziałek w Gdańsku, że są gotowi podjąć się roli mediatora między zwaśnionymi stronami.
Zdaniem posłów Konfederacji przyczyną takiego stanu rzeczy są polityczne przepychanki między organizatorem transportu kolejowego w województwie, a więc Samorządem Województwa Pomorskiego (rządzonym przez Platformę Obywatelską) a przewoźnikiem, a więc należącą do PKP spółką SKM. Jak podkreśla Urbaniak, cierpią na tym głównie pasażerowie, skazani na podróżowanie awaryjnym i przestarzałym taborem.

- Domagamy się wyciągnięcia konsekwencji wśród zarządu SKM Trójmiasto oraz Zarządu Województwa Pomorskiego, łącznie z marszałkiem Leszkiem Bonną za zaistniałą sytuację, w której ciągłe podwyżki cen biletów oraz opóźnienia składów są na porządku dziennym, a archaiczny tabor stanowi podstawę floty pociągów. Należy podjąć decyzję o natychmiastowej inwestycji ze środków własnych PKP SKM Trójmiasto i natychmiastowego rozpisania nowego przetargu z terminem realizacji, który nie jest oderwany od rzeczywistości - tłumaczy poseł Konfederacji.

Wniosek o kontrolę NIK



Podobnego zdania jest poseł Krzysztof Bosak, który do Trójmiasta przyjechał przy okazji wizyt w innych miastach na Pomorzu. Jak mówi, ideowy spór PO z PiS od lat niszczy Polskę zarówno pod względem gospodarczym, jak i mentalnym.

- Jako posłowie Konfederacji jesteśmy gotowi do dialogu i jeśli będzie trzeba możemy podjąć się roli mediatora obu zwaśnionych stron - deklaruje Bosak.
Na deklaracjach ma się jednak nie skończyć. Jak zapowiedział poseł Urbaniak w trybie interpelacji poselskiej jeszcze w tym tygodniu złoży zapytania do Marszałka Województwa Pomorskiego i zarządu spółki SKM.

O nieudolnym przeprowadzeniu przetargu zostanie powiadomiona także Najwyższa Izba Kontroli, która na wniosek partii Bosaka ma przeprowadzić szczegółową kontrolę.

Miejsca

Opinie (201) 6 zablokowanych

  • to może niech sprawdzą jeszcze jedno....

    to może niech sprawdzą jeszcze jedno.... dlaczego skm nie funkcjonuje jak powinno, wieczne opóźnienia- to nieudolne zarządzanie nic innego -przecież to nie wina konduktorów lecz osób które tym nieumiejętnie zawiadują przez co ludzie- codziennie - spóżniają się do pracy, szkoły, po dzieci itd itp. przy rosnących cenach biletów miesięcznych - niewykonanie usługi

    • 3 0

  • Polityka

    Ja mam taki pomysł żeby do tego nie mieszać polityków bo to rąbnie

    • 0 0

  • najbardziej proputinowska partia w PL

    najbardziej proputinowska partia w PL - ciekawe czy to przymiarka do kandydowania konfederastów z Pomorza? Spadochroniarzy tu nie chcemy, szczególnie pokroju Bosaka.

    • 3 2

  • Ten nowy pociąg

    Raz jechałem tym nowym, robi wrażenie ale nie mogę ocenic w pełni, gdyż WC był nieczynny.

    • 0 0

  • Polityka Trójmiasta jak New York city

    Tylko realia inne po komuniźmie, tam też stare składy jeżdżą

    • 0 0

  • Podwyżka na zakup składów

    Niech NIK jeszcze sprawdzi podwyżkę cen biletów (chyba w 2012 czy 2013) na zakup nowych składów. Cała podwyżka miała być przeznaczona tylko na zebranie funduszy na zakup nowych składów, od tego czasu SKM nie kupiła nawet jednego składu i nigdy cen biletów z tej podwyżki nie obniżyła.

    • 1 0

  • (3)

    Mają mój głos. Tak jak wielu innych.

    • 21 32

    • Głos osoby nie mającej jeszcze

      praw wyborczych nikogo nie interesuje. Skończysz podstawówkę, to zmądrzejesz.

      • 2 4

    • ja tez glosuje za wyslaniem ich na ksiezyc, podobno ich kolega putin juz zaanektowal

      • 3 4

    • a kogo to obchodzi ,ze mają twój głos ?

      • 6 8

  • Krzysio Bosak niech zajmie się

    pilnowaniem żony, bo wiadomo, że w Mordo Iuris każda z każdym po bożemu. Trójmiasto niech kuce zostawią w spokoju.

    • 4 4

  • SKM już dawno by mogła kupić tabor, gdyby

    samorząd wojewódzki zawarł z nią kontrakt na przewozy przynajmniej na 10 lat. Wtedy SKM bez problemu dostała by kredyt na wkład własny, pod zastaw przyszłych dochodów. Ale marszałkowo tak prowadziło sprawę, żeby stało się to co się stało.
    I nie jest to konflikt międzypartyjny, bo przecież PO rządząca przez osiem lat też nie doprowadziła do przejęcia SKM przez samorząd wojewódzki. Ewidentnie widać że władze samorządu wojewódzkiego w swojej pogoni za konfiturami nie liczą się z interesem publicznym, tutaj polegającym na komforcie pasażerów najważniejszego środka publicznego transportu zbiorowego w aglomeracji.

    • 6 0

  • Zwolnić zarząd skm i paru urzędników od marszałka. (17)

    Wtedy współpraca będzie ok. Albo powołać Pomorskie Przewozy Regionalne zamiast SKM.

    • 51 18

    • marszałek powinien wylecieć bo za długo siedzi na stołku (7)

      a nie jacyś podwładni, którzy dostają zawsze po d*** za niekompetencje góry , z tym zakupem od samego początku są jakieś krętactwa, pamiętam jak kupili pierwszy nowy skład chyba ok 2014 albo 2015, rozmowy trwały x czasu bo nie byli w stanie sami zamawiający określić czego potrzebują i to się zmieniało.

      • 10 5

      • Marszałkiem kręcą jego podwładni. Marszałek myśli, (3)

        że jak w przewozach zatrudnił paru kolejarzy to ma kłopot z głowy. Jak pamiętam kolejarze wypychali do marszałka nieudolnych pracowników na których nie mogli polegać.

        • 7 0

        • No i odezwal sie udolny. (2)

          Skoro nieudolni byli kolejarze utrzymują przewozy kolejowe z najlepszymi wskaźnikami w naszym kraju. To w innych województwach kogo zatrudniają?

          • 1 1

          • nie ma sie czym chwalic

            To pokazuje, do jakich wedrowek ludzi sa zmuszani przez zle zarzadzanie przestrzenia...

            • 1 0

          • Te najlepsze przewozy w kraju

            Pomorskie ma dzięki SKM, która marszałek tak rozpaczliwie zwalcza.

            • 3 0

      • W SKM większość ma PKP (2)

        i ot, cała tajemnica rozwiana

        • 6 9

        • SKM ma jednego, monopolistycznego klienta (1)

          Marszalka wojewodztwa.

          A ten ma slabych i leniwych ludzi. Jeden "demiurg" komunikacji bryknal w.senatory, ale to za malo...

          • 5 2

          • Czas na peacowitych

            W tym Urzedzie ogłaszane są konkursy i widzę Ciebie tak pracowitego orzyszlego Urzędnika. Składaj CV

            • 0 0

    • Niech województwo przejmie w przewozach regionalnych rolę skm. (4)

      Zarząd i dyrekcję SKM przywieziono w teczkach i stąd takie efekty.

      • 12 8

      • Tia...zarząd SKM został wybrany w czasach ,gdy rządzili Struk z Nowakiem. (2)

        Tym od zegarków.Szach-mat.

        • 5 1

        • Zarząd jeszcze niedawno był 2osobowy (1)

          Teraz ma 3 członków. Koryto obsadzone współcześnie

          • 2 3

          • a kto włascicielowi zabroni?

            może być i 15, jeśli uzna za stosowne...

            • 3 0

      • taaa... słaba ta pamięć... wybiórcza...

        "przywieziono" w czasach, gdy Pomorzem rządziła "spółdzielnia władzy", od poziomu gminy i miasta począwszy po premiera i prezydenta państwa.

        Po prostu, "towarzystwo" miało wylane na komunikację zbiorową, bo mieli inne zabawki i rozrywki. W czasie gdy inne regiony przejmowały linie kolejowe, tutaj je zamykano. Pomorskie jest w czołówce tego niechlubnego rankingu. "Robol" miał sam dać sobie radę. Rowerem na ścieżce w śladzie linii kolejowej...

        • 9 1

    • (2)

      Wystarczy zwolnić tych dwóch dygnitarzy co maja powiązania rodzinne, a zajmują wysokie stanowiska i w urzędzie i w skm. Wojna po-pis. Dobre sobie. Tu wszystko zostaje w rodzinie.

      • 6 0

      • nie w skm (1)

        a w Regio...

        • 6 0

        • Dokładnie

          To szefo pomorskiego oddziału Regio ma ksywy Wuj i Tata. A teraz Wuj wygra przetarg na PKM. Przypadek? Pan Banaś chyba będzie musiał trochę dłużej posiedzieć w Pomorskiem.

          • 3 0

    • Pomorskie Zbiorkomowe Przewozy Regionalne.

      W skrócie PZPR ;-)

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane