• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni gotowe. Pierwszy pociąg odjedzie 10 grudnia

Maciej Naskręt
6 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Gdyńskie przystani PKM z lotu ptaka


Zakończono budowę dwóch przystanków kolejowych - PKM Gdynia Karwiny zobacz na mapie GdyniPKM Gdynia Stadion zobacz na mapie Gdyni. Pierwsi pasażerowie w podróż stamtąd odjadą już 10 grudnia. Na ten dzień przypada też dzień otwarty nowych przystanków.



Czy cieszysz się z oddania nowych przystanków PKM w Gdyni?

Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM

Gotowe są wreszcie przystanki PKM w Gdyni. Początkowo realizacja inwestycji miała zakończyć się do 31 lipca, ale wykonawca - firma Budimex nie dotrzymała pierwotnego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem były także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK.

W efekcie termin oddania przystanków został przesunięty na 31 października, ale dopiero teraz skorzystają z nich pasażerowie. Po raz pierwszy wsiądą do pociągów z nowych peronów 10 grudnia, po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy.

Inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządowa Pomorska Kolej Metropolitalna. Koszt budowy obu przystanków wyniósł ok. 25,5 mln zł, z czego 4,5 mln zł dołożyła Gdynia.

  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.

PKM Gdynia Karwiny



Pociągi jadące od strony wybudowanej dwa lata temu linii PKM w pierwszej kolejności zatrzymają się na przystanku Gdynia Karwiny. Perony powstały pod wiaduktami ul. Wielkopolskiej. Zejść do nich można z obu obiektów. Dodatkowo pasażerowie będą mogli poruszać się po nowej kładce nad linią kolejową łączącą oba perony, nie będzie potrzeby wchodzenia na wiadukt w ciągu ul. Wielkopolskiej.

Przystanek charakteryzują czerwone, ozdobne wiaty. Dodatkowo na peronie zamontowano mniejsze szklane wiaty osłaniające pasażerów przed deszczem i wiatrem. Na każdy z peronów z poziomu ul. Wielkopolskiej będzie można zjechać windą.

Nie zapomniano też o elementach usprawniających podróż, czyli m.in. systemie informacji pasażerskiej.

Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM na Karwinach. Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM na Karwinach.
Czytaj też: 34 mln zł dotacji na Węzeł Karwiny

Plakat 2018 Gdynia Karwiny odjazdy from Trojmiasto.pl

PKM Gdynia Stadion



Kolejnym przystankiem na trasie jest Gdynia Stadion. Obiekt położony jest tuż przy ul. Sportowej. W odróżnieniu od przystanku na Karwinach pasażerowie będą tutaj musieli wejść na peron po schodach, a nie zejść. Dla osób niepełnosprawnych przewidziano windy.

Nad przystankiem nie ma kładki. Pasażerowie między peronami będą poruszać się specjalnie przygotowanym tunelem pod torami. Przystanek również posiada czerwone wiaty, podobnie jak wszystkie inne na całej linii PKM. Tutaj też zamontowano mniejsze szklane wiaty osłaniające pasażerów przed wiatrem, deszczem czy śniegiem.

Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM Gdynia Stadion. Tak zmieniło się otoczenie, w którym powstał przystanek PKM Gdynia Stadion.
Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Plakat 2018 Gdynia Stadion odjazdy from Trojmiasto.pl

298-metrowy splot torowy gotowy



Wróćmy jeszcze na Karwiny. Z racji tego, że przystanek PKM Karwiny powstaje na łuku linii, konieczne było wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z kolei pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się blisko krawędzi.

Co ciekawe, splot torowy powstał nie na betonowych podkładach, a na drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a aktualnie żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu.

Warto dodać, że koszt budowy splotu torowego poniosła spółka PKP PLK. Za jego wybudowania trzeba było zapłacić wykonawcy ok. 2,5 mln zł.

Czytaj także: Dlaczego Gdańsk i Gdynia nie dofinansują połączeń PKM?

Tak budowano przystanki PKM w Gdyni - film z października.


Dzień otwarty przystanków PKM w Gdyni



Z okazji oddania do użytku nowych przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion w niedzielę 10 grudnia, w godz. 10 - 13. na obu przystankach odbędzie się "Dzień otwarty"

Specjalnie na tę okazję przygotowano 2,5 tys. pamiątkowych biletów z pierwszego dnia funkcjonowania przystanków PKM Gdynia Karwiny i PKM Gdynia Stadion. Są one stylizowane na stary bilet kolejowy, ale w nieco większym formacie - tak, aby można było go wykorzystywać na co dzień jako np. zakładkę do książki. Wprawdzie bilet ten nie będzie uprawniał do darmowego przejazdu pociągiem (do tego, nawet w tym dniu, wymagany jest standardowy bilet wystawiony przez przewoźnika - SKM Trójmiasto), ale będzie go można wymienić na bilet na mecz Arki Gdynia z Górnikiem Zabrze, który zostanie rozegrany 12 grudnia o godz. 20:30

Natomiast ci wszyscy, którzy przyjadą na "Dzień Otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni" pociągiem SKM, po okazaniu ważnego biletu (jednorazowego z tego dnia lub miesięcznego) dodatkowo będą mogli wygrać atrakcyjne gadżety.
Lokalizacja nowych przystanków PKM w Gdyni. Lokalizacja nowych przystanków PKM w Gdyni.

Wydarzenia

Dzień Otwarty nowych przystanków PKM

dni otwarte

Miejsca

Zobacz także

Opinie (252) 2 zablokowane

  • 4,5 mln zł dołożyła Gdynia

    no i w tej kwocie nie wynegocjowała przystanku PKM na Wzgórzu, czy też dla przyszłej Gdyni Śródmieście ? Choć spółce metropolitalnej została kasa - pewnie na premie świąteczne dla urzędasów. Bo zakładany koszt był dużo większy niż wykonany. No cóż Szczurek lubi rozdawać kasę dla inwestycji wojewódzkich współfinansowanych z UE :((

    • 7 3

  • Zdecydowanie za mało połączeń

    Ta inwestycja ma potencjał. Nie rozumiem jak można marnować tak ogromny wydatek dając tak mało połączeń. Z Karwin wyjazdy o 6:38 potem dopiero 7:22. To daje 44 minuty pomiędzy połączeniami. Kompletny absurd !!!

    • 26 0

  • rozkład jazdy

    jest beznadziejny. Nie wiem w jaki sposób chcą zachęcić ludzi do przesiadki do PKM...

    • 19 0

  • Prawda (1)

    Dalej kobieta z wózkiem dziecięcym nie dostanie się na perony SKM Leszczynki, Grabówek....Etc.WSTYD!

    • 20 1

    • ale dziecko z matką się dostanie.

      • 1 1

  • za mało połączeń w połączeniach!

    • 14 0

  • powinien być jeszcze przystanek Gdynia Mały Kack przy ul. Olkuskiej

    • 15 1

  • Po wybudowaniu przystankow rozklad jazdy mial wrocic do stanu SPRZED ULEWY!!
    Ale jak widze kompletnie nic sie nie zmienia, wiec po co w ogole przystanki dla pociagow widmo?
    Wsadzcie sobie w ..... jeden pociag na godzine :(

    • 20 2

  • (1)

    a co z parkinigiem na Karwinach ?

    • 17 0

    • Strzeźony będzie zlikwidowany. Chodzi o ten na filmie obok stacji Karwiny.

      • 4 0

  • No i super. To jest dobra inwestycja. Teraz bede mogl smialo zostawic autko przy auchanie w gdansku i smigac na karwiny kolejką. Ile paliwa zaoszczędze :)

    • 8 4

  • Takie otwarcie to się nie liczy. (2)

    Co to za otwarcie jak nie będzie czarnych żeby poświecili przestanki, w pale się normalnie nie mieści, że xsiędza nie będzie :))))

    • 7 15

    • a po co Ci murzyni do święcenia? (1)

      • 6 1

      • Szkola podstawowa i czytanie tekstu ze zrozumieniem przekazu się w pas kłania

        Poza tym nie murzyni ,ty ksenofobie :))

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane