• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rada Oliwy zbuduje mieszkańcom bezpieczne przejścia

ts, ms
29 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Decyzję o budowie azyli na przejściach dla pieszych przyspieszył tragiczny wypadek, do jakiego doszło w Oliwie pod koniec czerwca. Decyzję o budowie azyli na przejściach dla pieszych przyspieszył tragiczny wypadek, do jakiego doszło w Oliwie pod koniec czerwca.

Wczoraj pisaliśmy o walce, jaką o przejście dla pieszych przy Teatrze Miniatura toczy rada dzielnicy Górny Wrzeszcz. Lokalni radni z Oliwy poszli krok dalej: za połowę swojego rocznego budżetu postanowili zmodernizować trzy przejścia dla pieszych.



Czy wiesz na co rada twojej dzielnicy wyda pieniądze ze swojego budżetu?

Mieszkańcy Oliwy są zgodni: skrzyżowanie ulic Stary Rynek Oliwski, Cystersów i Leśna nie jest bezpieczne dla przechodniów. Tragiczny dowód: pod koniec czerwca w tym miejscu TIR potrącił śmiertelnie starszą kobietę. Mimo to gdański ZDiZ uznał, że nie ma pieniędzy na poprawę bezpieczeństwa przejścia dla pieszych w tym miejscu. Drogowców można zrozumieć: w poszukiwaniu środków na budowę tunelu pod Martwą Wisłą miasto bardzo okroiło także ich budżet.

Oliwianie jednak uznali, że nie będą czekać z założonymi rękami, aż niebezpieczne przejście przyniesie kolejne ofiary. W ramach budżetu, jakim dysponują rady osiedli, Rada Oliwy postanowiła wydać 24 tys. zł na budowę trzech "azyli" na przejściach dla pieszych, w tym jednego z nowym, dobrze widocznym sygnalizatorem świetlnym.

24 tys. zł to ponad połowa rocznego budżetu Rady Oliwy, więc decyzja o ich wydaniu nie była łatwa. Część radnych sugerowała, by dotacja była mniejsza, a z przebudową zaczekać na pieniądze z ZDiZ.

- Jesteśmy radnymi, mamy możliwość zrobienia czegoś dobrego, pożytecznego i, przede wszystkim, bez długiego czekania na odpowiedź  miasta - argumentowała radna osiedla Stella Wawrzyniak. - Podjęliśmy uchwałę o wydaniu 24 tysięcy na bardzo ważną sprawę. Jestem dumna z osób, które głosowały za tą sprawą. Bezpieczeństwo ponad wszystko ! - podkreślała.

Azyl to specjalna wysepka dla pieszych na środku ulicy. Jeden z nich powstanie na przejściu dla pieszych przy poczcie (wraz z sygnalizatorem widocznym dla kierowców jadących od ul. Polanki), drugi przy Banku Millenium zobacz na mapie Gdańska, a trzeci na przejściu przy młynie (skrzyżowanie z ul. Kwietną zobacz na mapie Gdańska).

Dzięki tym dzielnicowym inwestycjom poprawione zostanie bezpieczeństwo pieszych na tej najbardziej zatłoczonej ulicy, łączącej trójmiejską obwodnicę z kilkoma dzielnicami Gdańska. ZDiZ powinien uporać się z pracą w ciągu trzech miesięcy.

Radni dzielnicy wiedzą, co jest ważne

Mieli rację ci, którzy mówili, że przedstawiciele najniższej struktury samorządów, czyli radni dzielnic i osiedli, zajmą się rzeczami najważniejszymi dla mieszkańców, zbyt często pomijanymi na wyższych szczeblach, gdzie wkrada się już polityka.

Radni kolejnej już gdańskiej dzielnicy walczą o zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom na swoim terenie. Nie poprzez instalację kamer monitoringu (tak bezpieczeństwo najczęściej postrzegają miejscy urzędnicy), lecz poprzez budowę bezpiecznych przejść dla pieszych. Może to drobiazg, ale bardzo ważny dla lokalnej społeczności. Tym bardziej, że w Gdańsku, gdzie od lat miasto wydaje krocie na wielkie inwestycje infrastrukturalne, o potrzebach dzielnic prawie się nie myśli. A jeśli już, to na myśleniu się kończy.

Michał Stąporek
ts, ms

Opinie (141) 2 zablokowane

  • trzeba budować kładki i przejścia podziemne (7)

    a nie niebezpieczne i korkogenne przejścia pasami

    • 12 17

    • Właśnie o tym chciałem napisać! (3)

      Witamy w półtora (lub jedno, jak tam kto liczy)-milionowej metropolii, gdzie główna i omalże jedyna arteria komunikacyjna poprzecinana PRZEJŚCIAMI DLA PIESZYCH, NIEJEDNOKROTNIE NIE ZAOPATRZONYMI NAWET W ŚWIATŁA! (vide artykuł niedawny o przejściu pod teatrem Miniatura) Tiaaa, ale na ECS i durne stadiony kaska jest. W końcu pieniądze za benzynę i stracony czas stojących w korkach podatników Pawia po kieszonce nie biją, hm?

      • 3 9

      • nie mozna rowniez zapomniec o bezkolizyjnych skrzyzowaniach

        np. nowobudowanej lostowickiej z kartuska - az sie prosi o wiadukt

        • 0 2

      • to jest ewenement (1)

        cala ta grunwaldzka+zwyciestwa+trakt wojciecha itd. ma na calej dlugosci az 1 kladke (ournia) i 2 przejscia podziemne (tunel w glownym i przedluzenie monciaka), no genialnie po prostu

        • 0 0

        • na Oruni są 2 kładki

          • 0 0

    • Chaos

      A kto po kładkach ma się wspinać?małpy z zoo Oliwskiego.

      • 9 1

    • myślenie sprzed 50-lat....

      kładki i przejście podziemnie (dla zwierząt) to owszem, trzeba budować, ale nad/pod Obwodnicą, a nie w takich miejscach jak Oliwa, Wrzeszcz, czy Śródmieście.To są miejsca, gdzie w ogóle powinno się ograniczać ruch samochodów a nie robic dla nich preferencje kosztem ludzi - to bardzo krótkowzroczna polityka drastycznie obniżająca jakość życia w mieście.

      • 14 2

    • Jakie kładki?!

      Czy ty w ogóle wiesz, o jakim miejscu piszesz? Podpowiem: nazwa "Stary Rynek Oliwski" nie została nadana przypadkowo. Chcesz budować kładki nad rynkiem, najściślejszym centrum dzielnicy, a niegdyś miasta Oliwa? Może jeszcze kładki nad Targiem Drzewnym sobie zażyczysz?

      • 10 1

  • może to coś da, ale... (1)

    tego TIRa nie powinno tam być w ogóle - dobrze że za rok będzie lepiej i mam nadzieję, że z ulic takich jak Spacerowa znikną wreszcie 40 tonowe ciężarówki powodujące zagrożenie, blokujące ruch i niszczące wyremontowane ulice

    • 11 1

    • Oj, nie znikną ...

      ... bo po wprowadzeniu opłat za korzystanie z dróg ekspresowych (obwodnica) ciężarówy przerzuciły się na drogi lokalne zwolnione z opłat.POdziękujmy Rudemu i jego bandzie pseudoliberałów hamujących rozwój gospodarczy poprzez nakładanie coraz to większych obciążeń na przedsiębiorców i zwykłych ludzi.

      • 0 3

  • Stara Oliwa (1)

    Tylko wyprowadzenie ruchu poza Centrum Starej Oliwy jest gwarancją bezpieczeństwa mieszkańców.Wymusić przez Obywatelski Protest stosowne działania !

    • 13 2

    • Tylko wyprowadzenie mieszkańców ze Starej Oliwy do Chwaszczyna...

      ... jest gwarancją bezpieczeństwa!Nie będą się szlajać po jezdni!

      • 1 2

  • Oj Polacy, Polacy (2)

    Tylko potrafimy narzekać.........z tego jesteśmy już znani. Myślę, że decyzja rady jest słuszna i godna naśladowania. Może inni politycy pójdą w ich ślady..................

    • 6 9

    • Krystyno ! (1)

      To nie jest rozwiązanie problemu.Stara Oliwa została dobita tym obciążeniem ruchem.I dlatego:-środki Rady Dzielnicy nie powinny służyć rozwiązaniom Metropolitarnym,-taka rosnąca intensywność ruchu nie może trwać w nieskończoność i dlatego lokalny/Starej Oliwy/ samorząd powinien energicznie działać na rzeczprzeniesienia tego ruchu w inne miejsce o czym się mówi od dawna tylkoże w Metropolii zawsze są inne priorytety a to jest niezałatwione bo nie ma miejscowej presji.

      • 3 1

      • wywolac presje

        uwazam ze nalezaloby wywolac presje na przekierowanie ruchu z cystersow

        • 0 0

  • 24 tys zł (1)

    Jeżeli koszt przebudowy trzech przejść wynosi 24 tys. czyli 3 tys./ przejście i ZDiZ nie ma takich pieniędzy to jest to żenada. Mam nadzieję, że działanie Rady Oliwy zawstydzi naszych wspaniałych włodarzy. Następnym krokiem Rady powinno być wprowadzenie zakazu wjazdu dla ciężarówek do Oliwy.

    • 24 3

    • "koszt przebudowy trzech przejść wynosi 24 tys. czyli 3 tys./ przejście"?

      Poparłem Twoją wypowiedź co do jej istoty, ale z arytmetyką u Ciebie słabo ;).

      • 7 0

  • Piękna inicjatywa - realizacja najgorsza z możliwych (3)

    Bezpieczne przejścia dla pieszych są potrzebne w większości punktów Trójmiasta, ale zwężanie kolejnych i tak już zakorkowanych ulic wysepkami, które wbrew wielu teoriom wcale nie zwiększają bezpieczeństwa (m.in dlatego, że piesi nie wiedzą jak z nich korzystać), jest bezsensowne. Bezpieczeństwo można osiągnąć budując kładki NAD jezdnią (albo przejścia podziemne - niestety wyjątkowo kosztowne) co dodatkowo daje doskonały atut nie tamowania ruchu samochodów i zmniejszenie korków. W ten sposób można rozwiązać korki w wielu miejscach, m.in na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Chopina, gdzie jeden pieszy blokuje przez kilkadziesiąt sekund ruch na głównej przelotówce Trójmiasta. Wiem, że powyższe rozwiązania są droższe od wysepki, ale jeśli tak już pięknie wszyscy piszą, że ludzkie życie jest najważniejsze itd itp to nie róbmy wszystkiego po kosztach i byle jak, nie tędy droga.

    • 10 13

    • (1)

      Jak sobie wyobrażasz kładkę lub tunel na skrzyżowaniu Starego Rynku Oliwskiego i Cystersów? Chyba łatwiej i taniej edukować pieszych, jak korzystać z wysepek?

      • 5 2

      • Łatwiej i taniej......

        ...jest zlikwidować pieszych :)

        • 1 1

    • To samochody powinny ustępować pieszym. Starsi ludzie, niepełnosprawni czy matki z wózkami mają włazić po schodach na kładkę lub wchodzić do przejścia, bo samochód to dobro najwyższe?

      • 6 2

  • Może by tak jeszcze wyłożyć kasę na szkolenia przechodzenia przez jezdnię. Lawirujący piesi pomiędzy samochodami nic dobrego nie wróży. Prędzej czy później musi dojść do wypadku takiego jak ostatni na tej ulicy. Mało tego .. najczęstszymi użytkownikami jezdni są osoby starsze, zniedołężniałe .. zachowują się jak panowie dróg i do tego jeszcze nieśmiertelni. Ludzie ! jezdnia jest dla samochodów, dla pieszych są specjalnie do tego przystosowane przejścia !!!!!Szlag mnie trafia jak jadąc wyżej wymienioną trasą, nagle pod koła włazi baba ledwo idąca .. wtedy nachodzi mnie ochota dociśnięcia gazu do dechy normalnie ... grrrr

    • 11 3

  • Nieporozumienie (1)

    Totalna bzdura wydatkowanie ponad połowy budżetu na skrzyżowanie!Od Zarządu Osiedla wyszedł skrajny populizm i brak pomysłu na rozdysponowanie budżetu...artykuł jak za czasów Gierka...

    • 9 8

    • monika

      uwazam ze to niezly pomysl np. wysepka na ulicy polanki zaraz za wylotem z ulicy podchalanskiej (przy nowym osrodku zdrowia) dziala cuda. samochody zatrzymuja sie i mozna przejsc. wczesniej to mozna bylo stac i czekac i marzyc by ktos sie w koncu zatrzymal.

      • 0 0

  • Rada Osiedla

    Na szczęście nie wszyscy radni poparli ten skrajnie nieodpowiedzialny pomysł zarządu rady...są też kumaci w Oliwie:)

    • 12 6

  • Idiotyzm (3)

    Powiem tyle: idiotyzm rady dzielnicy i głupi komentarz. Te pieniądze nie powinny być przeznaczane na działania, które nie są w kompetencjach rady dzielnicy. Oczywiście kasa idzie z jednej kieszeni (m.in. mojej), ale protestuję przeciwko wydawaniu pieniędzy przeznaczonej dla rady dzielnicy na rzeczy, które są kompetencji innych instytucji. Połowa budżetu!!! A może w ramach działań na rzecz bezpieczeństwa zakupić samochód dla policjantów patrolujących ulice, albo niech rada dzielnicy wyda cały budżet na wyasfaltowanie ulicy, na której mieszka Stella Wawrzyniak. Będzie jeszcze bardziej du(r)mna. A pan Stąporek niech napisze następnym razem, czego nie da się zrobić w Oliwie dlatego, że wydano 24 tysiączki lekką rączką na inwestycję drogową, za którą powinno zapłacić ZDiZ!!!

    • 16 6

    • (2)

      radni którzy głosowali za tą uchwałą, wyrzucili z budżetu bardzo cenne inicjatywy wniesione przez innych radnych!!!szkoda,że kilku osobników z Zarządu nie szanuje i nie widzi potrzeb mieszkańców swojej dzielnicy...

      • 3 1

      • 100 % racji !

        Widziały gały co wybierały.

        • 3 0

      • Taka istota głosowań, że któryś projekt przechodzi, inny odpada. To chyba nie powód do podnoszenia żali, mnożenia wykrzykników, sugerowania komuś ślepoty i pisania o "idiotyzmach"?

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane