• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rada Oliwy zbuduje mieszkańcom bezpieczne przejścia

ts, ms
29 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Decyzję o budowie azyli na przejściach dla pieszych przyspieszył tragiczny wypadek, do jakiego doszło w Oliwie pod koniec czerwca. Decyzję o budowie azyli na przejściach dla pieszych przyspieszył tragiczny wypadek, do jakiego doszło w Oliwie pod koniec czerwca.

Wczoraj pisaliśmy o walce, jaką o przejście dla pieszych przy Teatrze Miniatura toczy rada dzielnicy Górny Wrzeszcz. Lokalni radni z Oliwy poszli krok dalej: za połowę swojego rocznego budżetu postanowili zmodernizować trzy przejścia dla pieszych.



Czy wiesz na co rada twojej dzielnicy wyda pieniądze ze swojego budżetu?

Mieszkańcy Oliwy są zgodni: skrzyżowanie ulic Stary Rynek Oliwski, Cystersów i Leśna nie jest bezpieczne dla przechodniów. Tragiczny dowód: pod koniec czerwca w tym miejscu TIR potrącił śmiertelnie starszą kobietę. Mimo to gdański ZDiZ uznał, że nie ma pieniędzy na poprawę bezpieczeństwa przejścia dla pieszych w tym miejscu. Drogowców można zrozumieć: w poszukiwaniu środków na budowę tunelu pod Martwą Wisłą miasto bardzo okroiło także ich budżet.

Oliwianie jednak uznali, że nie będą czekać z założonymi rękami, aż niebezpieczne przejście przyniesie kolejne ofiary. W ramach budżetu, jakim dysponują rady osiedli, Rada Oliwy postanowiła wydać 24 tys. zł na budowę trzech "azyli" na przejściach dla pieszych, w tym jednego z nowym, dobrze widocznym sygnalizatorem świetlnym.

24 tys. zł to ponad połowa rocznego budżetu Rady Oliwy, więc decyzja o ich wydaniu nie była łatwa. Część radnych sugerowała, by dotacja była mniejsza, a z przebudową zaczekać na pieniądze z ZDiZ.

- Jesteśmy radnymi, mamy możliwość zrobienia czegoś dobrego, pożytecznego i, przede wszystkim, bez długiego czekania na odpowiedź  miasta - argumentowała radna osiedla Stella Wawrzyniak. - Podjęliśmy uchwałę o wydaniu 24 tysięcy na bardzo ważną sprawę. Jestem dumna z osób, które głosowały za tą sprawą. Bezpieczeństwo ponad wszystko ! - podkreślała.

Azyl to specjalna wysepka dla pieszych na środku ulicy. Jeden z nich powstanie na przejściu dla pieszych przy poczcie (wraz z sygnalizatorem widocznym dla kierowców jadących od ul. Polanki), drugi przy Banku Millenium zobacz na mapie Gdańska, a trzeci na przejściu przy młynie (skrzyżowanie z ul. Kwietną zobacz na mapie Gdańska).

Dzięki tym dzielnicowym inwestycjom poprawione zostanie bezpieczeństwo pieszych na tej najbardziej zatłoczonej ulicy, łączącej trójmiejską obwodnicę z kilkoma dzielnicami Gdańska. ZDiZ powinien uporać się z pracą w ciągu trzech miesięcy.

Radni dzielnicy wiedzą, co jest ważne

Mieli rację ci, którzy mówili, że przedstawiciele najniższej struktury samorządów, czyli radni dzielnic i osiedli, zajmą się rzeczami najważniejszymi dla mieszkańców, zbyt często pomijanymi na wyższych szczeblach, gdzie wkrada się już polityka.

Radni kolejnej już gdańskiej dzielnicy walczą o zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom na swoim terenie. Nie poprzez instalację kamer monitoringu (tak bezpieczeństwo najczęściej postrzegają miejscy urzędnicy), lecz poprzez budowę bezpiecznych przejść dla pieszych. Może to drobiazg, ale bardzo ważny dla lokalnej społeczności. Tym bardziej, że w Gdańsku, gdzie od lat miasto wydaje krocie na wielkie inwestycje infrastrukturalne, o potrzebach dzielnic prawie się nie myśli. A jeśli już, to na myśleniu się kończy.

Michał Stąporek
ts, ms

Opinie (141) 2 zablokowane

  • (1)

    „ TIR potrącił śmiertelnie starszą kobietę. Mimo to gdański ZDiZ uznał, że nie ma pieniędzy na poprawę bezpieczeństwa przejścia dla pieszych w tym miejscu. „……… Może się mylę ale ze zdjęcia wynika że wypadek miał miejsce na przejściu ze światłami, więc jak można tam jeszcze zwiększyć bezpieczeństwo.………„ W ramach budżetu, jakim dysponują rady osiedli, Rada Oliwy postanowiła wydać 24 tys. zł na budowę trzech "azyli" na przejściach dla pieszych, w tym jednego z nowym, dobrze widocznym sygnalizatorem świetlnym.”……… Z tego co pamiętam na tej drodze do Grunwaldziej do młyna jest 5 przejść ze światłami i tylko na 6 przejściu przy młynie ich nie ma. Mogę zrozumieć budowę azyla na przejściu bez świateł ale pozostałe to jakaś pomyłka.

    • 8 0

    • Jak dobrze widać na zdjęciu - sygnalizator zasłaniały drzewa!

      Teraz już kasztanowiec ma obcięte gałęzie.A więc może rada Oliwy chce wyciąć drzewa?Co na to ekoterroryści!?

      • 1 0

  • oprócz budowy azyli (8)

    warto promować koncepcję "uspokojenia ruchu" - ruch samochodów wolniejszy (do 30 km/godz) ale dzięki temu bardziej bezpieczny dla wszystkich i bardziej płynny.Dlaczego p. M Stąporek pisze: "w Gdańsku, gdzie od lat miasto wydaje krocie na wielkie inwestycje infrastrukturalne, o potrzebach dzielnic prawie się nie myśli" zamiast: "w Gdańsku, gdzie od lat miasto wydaje krocie na wielkie inwestycje infrastrukturalne, o prostych potrzebach mieszkańców prawie się nie myśli (za wyjątkiem choćby organizacji rowerowych domagających się przywrócenia przejścia dla pieszych przy teatrze Miniatura) nie mówiąc o innych inicjatywach wielu rad dzielnic)".

    • 5 4

    • żal mi ciebie kolego (6)

      może w Oliwie wprowadzić obowiązek pchania swoich samochodów zamiast ograniczać prędkość do 30km/h? Zawsze to bezpieczniej:)Ludzie Oliwa to jeden wielki korek w pupsku czy wy tego nie widzicie?Zamiast usprawniać ruch samochodowy to r.o. jeszcze go ograniczy przez budowanie durnych azyli!!!Macie przykład z dróg krajowych gdzie ok 10 lat temu pobudowano azyle - istna masakra - wypadek na wypadku - żal i zgrzytanie zębami ( że nie wspomnę o transporcie specjalnym tzw. wielkogabarytowym, który wymaga rozkręcania znaków i zapor na tych wyspach - porażka).Ale przecież wszystko jest dla ludzi - nieprawdaż? A ci co stoją w korkach a co mi tam niech stoją - przecież mogli kupić mieszkanie w "pięknej" oliwie i chodzić na pieszo przez "zmodernizowane" przejścia dla pieszych!Cholera zdenerwowałem się a przecież dzisiaj weekend się zaczyna i trzeba o 12 wyjechać z pracy żeby do 15.00 przejechać Spacerową:)

      • 3 4

      • To jeździj autobusem, korki będą mniejsze. Już dawno dowiedziono, że ruchu "usprawnić" się nie da, dopóki na 1 samochód przypada 1 człowiek. Tego się zrobić nie da, chyba że całe miasto pokryć asfaltem.

        • 1 3

      • (4)

        Obaj się myliciebywalec internetu i szos napisał : „Warto promować koncepcję "uspokojenia ruchu" - ruch samochodów wolniejszy (do 30 km/godz) ale dzięki temu bardziej bezpieczny dla wszystkich i bardziej płynny” _________ Pozornie bezpieczniejszy bo po takim zakazie ludzie nadrabiali by stracony czas jadąc szybciej w innym miejscu, do tego byliby zdenerwowani. Ograniczenie prędkości nie wpływa na płynność ruchu a jeśli już to ją pogarsza. Płynność zależy od ilości dróg, skrzyżowań, świateł na skrzyżowaniach, ilości samochodów. __________bywalec internetu i szos napisał : „za wyjątkiem choćby organizacji rowerowych domagających się przywrócenia przejścia dla pieszych przy teatrze Miniatura” __________ Organizacje rowerowe nie domagają się przejścia dla pieszych __________ Zaczarowany ludzką głupotą napisał : „ Macie przykład z dróg krajowych gdzie ok 10 lat temu pobudowano azyle - istna masakra - wypadek na wypadku - żal i zgrzytanie zębami „ _________ Azyle dla kierowców samochodów nie zmienią praktycznie nic. Na krajowych są inne prędkości i zawsze komuś się spieszy i wyprzedza. W starej Oliwie nie da się wyprzedzać.

        • 3 2

        • TAAA (3)

          Kolego pisząc że- Azyle dla kierowców samochodów nie zmienią praktycznie nic - udowadniasz że nie znasz powagi sytuacji na opisywanych skrzyżowaniach.Wyjazd z ulicy Cystersów w Stary Rynek Oliwski w kierunku Opata Jacka Rybińskiego w godz. szczytu jest prawie niemożliwy - doładuj tam jeszcze wyspę dla pieszych i na jednej zmianie świateł przejadą 2 samochody!!! Pomyśl albo przekonaj się sam - zapraszam - jeżdzę tam codziennie - istna paranoja.A teraz do kolegi od autobusu - nie ty będziesz decydował czym mam jeżdzić co jeść albo jak żyć - co ty prawą ręką prezesa J. jesteś? sam się bujaj zasyfiałym autobusem:) - pozdrawiam

          • 0 1

          • Znam sytuację bo przynajmniej raz w tygodniu tam jeżdżę. Dla głównego ciągu nic się nie zmieni a jak z bocznych nie będzie można na chama się wpychać to faktycznie będzie korzyść. Zastanów się ile osób czeka w korku na Spacerowej. Gdy oni mają czerwone z bocznych uliczek takich jak Cystersów wpychają się do oporu samochody. W efekcie na Spacerowej stoi się godzinę a na Cystersów pewnie 5 minut. To samo z drugiej strony korek aż na Grunwaldzkiej a z Polanki ruch praktycznie na bieżąco. Kilka razy na zielonym nie mogłem ruszyć się o metr bo Polanki i Cystersów zablokowały ulicę.

            • 0 1

          • (1)

            zaczarowanuś nie będzie jeździł autobusem, woli stać w korku, a wszyscy wokół mają mu to umilać budując nowe drogi do oporu, mimo że nigdzie jakoś korków rozładować się nie udało, nawet gdy drogi mają nie po 1, 2, ale po 6-7 pasów w jedną stronę. W końcu, czupurny zaczarowanusiu, będziesz musiał przerzucić się na komunikację zbiorową z tych samych przyczyn, dla których porzucono tarę i pralkę franię na rzecz pralek automatycznych - bo tak będzie szybciej i łatwiej.

            • 1 1

            • zazdrośnik

              Żal ci pupsko ściska bo pomykasz z buta a kolo siedzi sobie w klimatyzowanym wózku?:) jego brocha jak go stać niech se jeździ - ale ma rację z tymi wyspami - to jest jakaś pomyłka.

              • 0 1

    • Popieram Ciebie, ale niech włodarze zapewnią te 30 km/godz!

      Na razie to się tam jeździ 10 km/godz!I nic nie pomoże na nagłe wtargnięcie pieszej na jezdnię, zwłaszcza że wychodzi na jezdnię zza stojących drzew!

      • 0 1

  • Brawo rada Oliwy.Wielki SZACUN.

    • 2 11

  • Pachołek (3)

    Wybudować tunel pod pachołkiem a stary rynek oliwski zrobić deptak, bez samochodów i to jest rozwiązanie i oliwa nie będzie tak zniszczona jak jest teraz z poważaniem mieszkaniec ul. Leśnej

    • 11 4

    • zgadzam sie !!!! to jedyna szansa dla Oliwy !! Potrzebny jakis konkretny lobbing mieszkancow !!!!!!!!!

      • 2 2

    • A ziemię spod Pachołka wywieźć przy wejściu do parku...

      ... i usypać kopiec Kaczyńskiego!Stary Rynek to jest kawałek ulicy przy młynie - kto tam będzie deptał?Chyba słonie z ZOO...

      • 0 4

    • ok - ale z jednym wyjątkiem. Powinno się zostawić ruch między Cystersów a Polankami dla ruchu lokalnego wyłącznie. Aha jeszcze jedno - mówienie "tunel pod Pachołkiem" to troche mylne stwierdzenie - tunel ma być od początku Czyżewskiego pod lasem do Polany Świemirowskiej i być przedłużeniem obecnie budowanej drogi do Ergo Areny.

      • 1 0

  • azyl (1)

    po co azyl ??? sygnalizator przesunąć wcześniej, kasztan przyciąć, przed łukiem postawić duże tablice ostrzegawcze i namalować znaki na jezdni, dodac sygnal dzwiekowy dla piesyzch. Ayzl tej babci by nie uratowal. Pomysl rady super !!!

    • 5 0

    • Re. azyl..

      Za parę złotych mogliby sprawę załatwić tak jak proponujesz! Ale krewni i znajomi "królika" muszą zarobić! więc kombinują, wymyślają itp. W Efekcie korki na drogach jak rosły tak rosną, a kolizje i wypadki z udziałem pieszych są normalną konsekwencją nieuwagi i kierowców, i pieszych...

      • 2 0

  • ludzie o czym wy gadacie!

    mieszkam niedaleko i az mnie korci poswięcic z godzinke z aparatem i pokazać wszem i wobec, że to problem tęgogłowych kierowców, nagminnie przejeżdzających na czerwonym. Skrzyżowanie jest długie i po stronie poczty są na dodatek 2 przecznice. Jesli ktoś automatycznie włazi na swoim zieonym to z miejsca jest narażony na potrącenie przez głupa zjeżdzającego lub wjeżdzającego na Spacerową. Swoją drogą to dobre miejsce na kasację samochodu, którego już się nie chce ( potrzeba tylko ze 2 dobrych swiadków ). Czekasz na jakieś tico jadące na czerwonym i heja!

    • 3 1

  • Obywatele!!!

    Ludzie opamiętajcie się!!!Koniec sponsorowania hamburgerów dla członków Zarządu Rady Osiedla Oliwa!!!

    • 7 1

  • bardzo ładnie

    nareszcie coś konkretnego dla mieszkańców

    • 1 5

  • Przejście do szkoły Wita Stwosza - Tetmajera wcale nie ma sygnalizacji - dzieciaki pokonują ulicę i tory tramwajowe bez żadnego

    zabezpieczenia i to nikomu nie przeszkadza??? uwidocznić sygnalizację, przyciąć drzewo, wlać rozumu i instynktu samozachowawczego ludziom. Nie raz widziałam jak babcie po czerwonym chodzą jak święte krowy. Na to 24000 nie pomogą.Dla mnie zmarnowana inwestycja, a szkoda.

    • 6 0

  • Bezpieczne przejście

    Genialny pomysł na udrożnienie spacerowej. Proponuje jeszcze 2 wysepki, garby, kamery i przejście podziemne.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane