• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni chcą przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji. Czy na Targ Sienny i Rakowy będzie można przejść bez pokonywania tunelu? Taką wizję proponował nawet inwestor centrum handlowego na jednej z pierwszych wizualizacji.

Czy po ponad 40 latach ponownie będzie można wygodnie przejść z Targu Węglowego na Targ Sienny i Rakowy? Ośmioro radnych miasta apeluje do prezydenta o utworzenie naziemnego przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Co ciekawe, sam inwestor Forum Gdańsk zamieścił kilka lat temu takie rozwiązanie na jednej z wizualizacji.



Czy w centrach miast powinny być przejścia podziemne?

O tym, że proponowane rozwiązania infrastrukturalne wokół powstającego centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym są projektowanie wyłącznie pod potrzeby kierowców pisaliśmy już w 2013 r.

Po tym artykule głos zabrał Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki Urzędu Miejskiego, który przekonywał, że przejścia podziemne są lepszym rozwiązaniem w centrum miasta (przynajmniej do czasu budowy kolejnych dróg omijających tę część miasta), a naczelnym dogmatem w projektowaniu miasta powinna być przepustowość układu drogowego.

Słowa te podtrzymał także w ubiegłym roku Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta Gdańska ds. polityki komunalnej. Pytany o możliwość utworzenia przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej i dworcu głównym w związku ze spadkiem liczby aut w centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska mówił, że "uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów musi być robione z głową" ze względu na "główną arterię komunikacyjną Gdańska".

  • Istniejące przejście podziemne nie ma żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Brakuje też miejsca na montaż wind.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
  • Interpelacja radnych skierowana do prezydenta Gdańska.
Taką postawę, która utrudnia poruszanie się po Śródmieściu i korzystanie z komunikacji miejskiej chcą teraz przełamać radni miasta z PO: Agnieszka Owczarczak, Beata Jankowiak, Emilia Lodzińska, Magdalena Olek, Piotr Borawski, Adam Nieroda, Mateusz Skarbek oraz Przemysław Ryś. Skierowali oni petycję do prezydenta, w której przekonują o potrzebie budowy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

- Likwidacja tuneli i przywracanie ruchu pieszego w poziomie ulicy to dziś europejskie standardy. Chcielibyśmy, aby również Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i traktował na równi pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych użytkowników dróg (...) Naziemne przejścia są podstawowym wyznacznikiem komfortu korzystania przez pieszych z infrastruktury miejskiej. Ulica Wały Jagiellońskie powinna być zatem ulicą miejską, bez przejść podziemnych - argumentują radni w interpelacji do prezydenta miasta.
Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku.
Na tym jednak nie kończą się działania radnych. Już po wakacjach sprawa trafić ma na posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Oddanie do użytku Forum Gdańsk to dobra okazja do tego, by zrobić kolejny krok w przywracaniu centrum Gdańska pieszym i rowerzystom. Niedawno otrzymaliśmy znakomitą wiadomość o zamiarze stworzenia przejścia naziemnego na wysokości dworca głównego, więc warto iść za ciosem. Ulice Okopowa, Wały Jagiellońskie, Wały Piastowskie czy Podwale Przedmiejskie powinny stawać się ulicami miejskimi. Miasto poprzecinane wewnętrznymi autostradami to melodia przeszłości - przekonuje Adam Nieroda, przewodniczący Komisji Zrównoważonego Rozwoju w RMG.
W podobnym tonie wypowiada się Piotr Borawski, przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta.

- Śródmieście jest obszarem, w którym powinno być coraz więcej rozwiązań z myślą o pieszych. Przejście naziemne przy Forum Gdańsk wraz z przejściem przy dworcu i kolejnymi deptakami wpisuje się w taką politykę przestrzenną. Przykład przejścia naziemnego przy Alchemii zobacz na mapie Gdańska pokazuje, że rozwiązania tego typu nie odbijają się znacznie na przepustowości.
Czytaj też: Forum Gdańsk: mur zamiast zieleni

Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie. Przejście przy Dworcu Centralnym w Warszawie wyznaczono tymczasowo na czas remontu podziemi dworca. Funkcjonuje do dzisiaj, ponieważ mieszkańcy nie chcieli ponownie korzystać z tunelu, a niedawno otwarto kolejne - przez Al. Jerozolimskie, które są równie szerokie jak Wały Jagiellońskie.
Działania radnych pozytywnie oceniają też członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, którzy wcześniej krytykowali formę zabudowy Targu Siennego i Rakowego.

- Cieszę się, że wreszcie, po tylu latach dyskusji, radni miasta dostrzegli problem z przejściami podziemnymi w samym sercu miasta. Liczę, że temat nie skończy się jedynie na interpelacji i dyskusji na komisji, a Wały Jagiellońskie w poziomie jezdni będzie można pokonać jeszcze przed otwarciem kolejnego centrum handlowego - komentuje Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Czytaj też: Parking za 21 mln zł przy Urzędach Wojewódzkim i Marszałkowskim

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.



Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (358) 2 zablokowane

  • Długie lata (3)

    ... potrwa kiedy ludzie w naszym kraju zrozumieją, że centrum nie jest dla samochodów. Ruch pieszy, rowerowy i zbiorowy kominikacją miejską powiniem być faworyzowany na każdym kroku.
    Zachód mentalnie jest jednak kilka/kilkanaście lat do przodu.

    U nas wciąż panuje przkonanie, że ten kto ma samochód jest lepszy... nie ważne, że jest to kilkunastoletni złom i stojąc w korku marnuje swój czas i truje i tak już zanieczyszczone powietrze. Ach, te iluzoryczne poczucie wyższości.

    Lubię popatrzeć jak tkwią te głupie ... w tych ... autach

    • 13 12

    • Zachód jest 1000 lat przed sekta PIS

      • 1 1

    • (1)

      Długie lata zanim wielu pomyśli czemu powolny transport zbiorowy nie jest konkurencja dla samochodów. Dziś jedynie szuka się metod spowalniania tramwajów i autobusów i ten pomysł do tego się zalicza.

      • 4 3

      • Piesi i rowerzyści to też lenie. Po schodach się zejść

        nie chce. Rower na plecy i do tunelu. Na pół piętrze zrób jeszcze 2 0 0 pompek jak z ciebie taki nieleń i sportowiec

        • 0 0

  • No właśnie. Wypad z miasta kierowcy.

    Z czym do ludzi? Przelotowa przez centrum po 3 pasy w jedną stronę. Może autostrady przez długą i długi targ? Buraki grubasy lenie

    • 10 8

  • (1)

    Tylko zamiast tego nowoczesnej zabudowy na miejscu LOT-u powinien stanąć budynek sprzed 1945r. Tak samo zresztą jak na Stągiewnej, zamiast tych kloców i kamieniczek, była tam piekna secesyjna zabudowa.

    • 3 3

    • O co kaman?

      • 0 0

  • Bo w forum radunia za duzo schodow bedzie?

    • 1 4

  • Pusta ideologia

    Zero racjonalnych argumentów, jedynie ideologiczne frazesy.

    I nie jest problemem ruch samochodów, szczególnie ze w okolicy powstaje centrum handlowe. Ale problemem otwarcia ruchu pieszych będzie spowolnienie i tak powolnej dziś komunikacji miejskiej na kierunkach newralgicznych, czyli GD. Południe.

    Ale czy ktokolwiek sprawdził skutki zasypania przejścia podziemnego dla komunikacji miejskiej?

    • 9 4

  • super wiadomość

    oby się udało

    • 5 3

  • Gdyby Tristar działał, to może i takie przejście miałoby sens (1)

    A tak wyobraźcie sobie korek od Podwala w prawo obok siedziby UOP. Tam już jest kolejka aż do Novotelu

    • 5 7

    • I te autobusy stojące w korku....

      • 4 0

  • To niech pociągi też czekają na czerwonym. (3)

    Ja bym jeszcze zrobił wszędzie przejścia naziemne w PKP i SKM. Niech pociągi czekają na czerwonym świetle.
    W głowach się ludziom poprzewracało. Chcieliby chyba żeby mydlana bańka ich wszędzie przetransportowała...

    • 16 6

    • Ty się śmiejesz, ale posłuchaj jak często pociągi kasują głupków na torach. Ludzie na serio mają taką mentalność.

      • 1 0

    • Dokładnie - skoro tunele są takie złe, to zrobić równorzędne skrzyżowania pieszo-kolejowe i wpuścić szybki pociąg na tory. Niech stoi na czerwonych:)

      W końcu skoro tramwaje można tak spowalniać to czemu nie pociągi.

      • 3 0

    • Tak jest!

      Piesi na tory!

      • 2 0

  • W mojej wsi ulica idzie przez "centrum"

    Jak ja przyjechał do Gdańsk ja zobaczył to samo. Hehe. Wiesniaki.

    • 7 0

  • (1)

    Miasta zapewniające szczodrą podaż miejsc do parkowania wpadają w błędne koło niezrównoważonego rozwoju. Centra wielu miast budowanych z myślą głównie o potrzebach osób korzystających z samochodów ulegają degradacji.
    Potem takie miasto umiera. Jak Detroit. Ginie pocięte potwornymi sznytami ulic tworzących getta. Tak umarły całe cywilizacje, łącznie z Cesarstwem Rzymskim.
    Miasta powinny byc dla ludzi i rowerzystów a nie dla samochodów.

    • 10 6

    • Czyli jak rozumiem - rowerzyści to nie ludzie, a samochodami jeżdżą kosmici. Spadaj do tego swojego Detroit (szczególnie że artykuł nie jest o miejscach do parkowania a o przejściach dla pieszych).

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane