• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.
  • Transparenty rozwieszone przez mieszkańców podczas sesji.

Niespodziewanie, dzięki radnym z PiS-u, udało się przegłosować przystąpienie do sporządzania dokumentacji niezbędnej dla starań o dofinansowanie unijne budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, inwestycji wycenianej na prawie 2 mld zł. "Za" głosowało 14 radnych, "przeciw" 13, dwoje radnych wstrzymało się od głosu.



Czy radni miasta głosują dla dobra miasta?

Dyskusja na temat zasadności budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej trwa w mediach od kilku tygodni. To efekt porozumienia Sopotu i Gdańska ws. wspólnego przygotowania dokumentacji do tzw. decyzji środowiskowej. Sopot jeszcze w lipcu głosował nad przekazaniem na ten cel pół miliona złotych, a w czwartek zrobiła to gdańska Rada Miasta.

W głosowaniu wzięło udział 29 radnych, z czego 14 poparło uchwałę, 13 było przeciwko niej, zaś dwoje radnych wstrzymało się od głosu. Choć Paweł Adamowicz w imiennych listach namawiał radnych do poparcia decyzji forsowanej przez władze miasta, przeciwko zagłosowało aż sześcioro radnych PO.

Swoje zdanie w sprawie budowy tunelu pod Pachołkiem zmieniło natomiast dwoje radnych PiS, którzy podczas wcześniejszego posiedzenia Komisji Zrównoważonego Rozwoju zaopiniowali projekt uchwały negatywnie: Łukasz Hamadyk (głosował na sesji RMG "za") oraz Jacek Teodorczyk (wstrzymał się od głosu).

Tak swoją woltę tłumaczył radny z Nowego Portu:

- Przed posiedzeniem komisji nie miałem okazji rozmawiać z tymi, których problem dotyczy. Po głosowaniu przychodziły do mnie pielgrzymki mieszkańców. We wtorek odbyłem ponadgodzinne spotkanie z przedstawicielami rad dzielnic. Nie ukrywam, że dla mnie bliższą kwestią był przebieg Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. Otrzymałem zapewnienie, że informacje o ekranach akustycznych w tym miejscu to plotki, a nie fakty, i mieszkańcy dzielnic nadmorskich nie mają powodów do obaw - wyjaśniał zmianę postawy w czasie głosowania Łukasz Hamadyk.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
  • List prezydenta Pawła Adamowicza skierowany do radnych miasta.
Przed czwartkową sesją Rady Miasta aż trzy komisje opiniowały uchwałę w sprawie wyłożenia pół miliona złotych na dokumentację dla tej inwestycji. Oprócz Komisji Zrównoważonego Rozwoju, projekt uchwały negatywnie opiniowała także Komisja Polityki Gospodarczej i Morskiej. Pozytywnie o niej wyraziła się jedynie Komisja Zagospodarowania Przestrzennego. (rozkład głosów w komisjach i podczas sesji Rady Miasta prezentujemy w ramce pod tekstem)

Podczas sesji inwestycji bronił zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski.

- Nie wiemy dziś, czy budowa tunelu pod Pachołkiem będzie kosztowała 800 mln czy miliard zł. Nie wiemy też, czy zbudujemy dwie jezdnie w obszarze nadmorskim, czy tylko jedną. Pewne jest, że ucywilizujemy, a na pewno zabezpieczymy tę przestrzeń [pas nadmorski - dop. red.] środowiskowo. Teraz nie ma tam odwodnienia, są za to elementy infrastruktury w spadku po poprzednim systemie. Obrona obecnych układów [drogowych - red. red.] jest działaniem na szkodę środowiska - przekonywał podczas sesji Andrzej Bojanowski.
Zastępca prezydenta wielokrotnie podkreślał w toku dyskusji, że decyzja o wyborze konkretnego wariantu drogi zapadnie nie wcześniej niż za 1,5 roku - 2 lata, gdy miasto dojdzie do etapu projektowania.

- Ale już teraz musimy się do tego przygotowywać, bo gdybyśmy nie przygotowali się wcześniej na nową perspektywę europejską, nie wybudowalibyśmy tramwaju na Piecki-Migowo, zbiorników retencyjnych i wód opadowych, dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nawet nie wybudowaliśmy samej PKM-ki, gdybyśmy nie zaczęli wcześniej jej projektować - przypominał Bojanowski.
Czytaj też: Tramwaj na Morenę już gotowy

Do tej pory Sopot i Gdańsk wydały już ok. pół miliona złotych (Sopot i Gdańsk złożyły się po 250 tys. zł) na tzw. Studium Techniczno - Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ), które wskazało niektóre rozwiązania techniczne i potwierdziło zasadność budowy połączenia drogowego obwodnicy z trasą Słowackiego na wysokości Brzeźna.

Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera. Planowany zakres inwestycji obejmuje: Nową Kielnieńską od obwodnicy metropolitalnej (wcześniej pomijano ją w dyskusji o projekcie), Nową Spacerową z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogę Zieloną do al. Hallera.
Podczas sesji Rady Miasta obecni na sali mieszkańcy Gdańska rozwiesili dwa transparenty: w jednym protestowali przeciwko "autostradzie w pasie nadmorskim", w drugim apelowali, by zamiast budować szeroką arterię dla aut, wyznaczono buspas na ul. Spacerowej.

Odpowiedziała im radna z Osowy Małgorzata Chmiel (PO), przewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Przez wiele lata rozpatrywano różne możliwości udrożnienia dojazdu do ul. Spacerowej. I okazało się, że nie jest problemem poszerzenie ul. Spacerowej nawet do 10 pasów, czy wycięcie połowy lasu i wstawienie buspasów. Problemem są dwa węzły, które blokują ruch na tej ulicy: jeden w Osowej, drugi w Oliwie.
Zdaniem Małgorzaty Chmiel budowa tunelu pod Pachołkiem (szacunkowy koszt: 900 mln zł, czyli czteroipółkrotność budowy trasy tramwajowej na Morenę wraz z kupnem pięciu nowych tramwajów) nie powinna budzić żadnych kontrowersji. Jej zdaniem dyskusyjna może być jedynie budowa Drogi Zielonej w pasie nadmorskim. W opinii radnej na tym odcinku powinna ona mieć przekrój jednojezdniowy, dwupasmowy, a nie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II Urzędnicy zapewniają, że nowym układem drogowym nie będzie się utrudniało ruchu pieszych czy rowerzystów. Nz. przejście na wysokości al. Jana Pawła II
Wątpliwości radnych

Radni zwrócili uwagę, że choć inwestycję ma sfinansować Gdańsk z Sopotem, to skorzystają na niej także inne gminy, leżące za obwodnicą (temat poruszył Piotr Borawski z PO).

Odpowiedź miasta: istnieje szansa, że inwestycja powstanie za zaledwie 10 proc. wszystkich kosztów (wymagałoby to dofinansowania z UE na poziomie 90 proc. kosztów), "o ile wszystkie zainteresowane strony dojdą do porozumienia".

Z kolei Piotr Czauderna (PiS) zwracał uwagę, że kierowanie ogromnego strumienia pieniędzy na nowy układ drogowy może odbić się na dzielnicach bardziej zaniedbanych, m.in. na Oruni, która nie może się doczekać wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi.

Odpowiedź miasta: bezkolizyjny przejazd na Oruni ma szansę na realizację przy okazji budowy przedłużenia torów SKM do planowanego od kilkudziesięciu lat węzła przesiadkowego Czerwony Most.

Urzędnicy zapewnili, że wkrótce opublikują całe kalendarium działań podjętych na rzecz budowy tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej, aby uzmysłowić mieszkańcom, na jakim etapie jest ta inwestycja oraz przekazać podstawowe informacje na jej temat.

Głosowanie w sprawie "przystąpienia wspólnie z Gminą Miasta Sopotu do przygotowania kolejnego etapu przedsięwzięcia polegającego na realizacji układu drogowego łączącego drogę wojewódzką nr 218 (ul. Kielnieńską) z Trasą Słowackiego".

ZA: Dunajewska Beata (PO), Kaźmierczyk Lech (PO), Stybor Wojciech (PO), Błaszkowski Wojciech (PO), Wasilewska Teresa (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Chmiel Małgorzata (PO), Dzik Piotr (PO), Dulkiewicz Aleksandra (PO), Geryk Żaneta (PO), Bumblis Marek (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Gorecki Jarosław (PO), Oleszek Bogdan (PO).

PRZECIW: Czauderna Piotr (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Falandysz Jaromir (PiS), Borawski Piotr (PO), Gierszewski Piotr (PiS), Jankowiak Beata (PO), Wirska Anna (PiS), Olek Magdalena (PO), Strzelczyk Grzegorz (PiS), Ryś Przemysław (PO), Dudek Dorota (PiS), Nieroda Adam (PO), Owczarczak Agnieszka (PO).

WSTRZYMALI SIĘ: Lodzińska Emilia (PO), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zrównoważonego Rozwoju:

PRZECIW: Nieroda Adam (PO), Magdalena Olek (PO), Hamadyk Łukasz (PiS), Teodorczyk Jacek (PiS).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Zagospodarowania Przestrzennego:

ZA: Chmiel Małgorzata (PO), Aleksandra Dulkiewicz (PO), Zdanowicz Mirosław (PO), Bumblis Marek (PO).

PRZECIW: Owczarczak Agnieszka (PO), Falandysz Jaromir (PiS).

WSTRZYM.: Lodzińska Emilia (PO).

Głosowanie projektu uchwały w Komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej:

ZA: Dzik Piotr (PO), Stybor Wojciech (PO).

PRZECIW: Strzelczyk Grzegorz (PiS), Koralewski Kazimierz (PiS), Borawski Piotr (PO).

Opinie (491) ponad 20 zablokowanych

  • PRZYPOMINA MI SIE SYTUACJA Z ŻABIANKI (4)

    jak nie chcieli dwupasmówki pod oknami a teraz przy każdej imprezie w ergo mają korek pod oknem. mam wrażenie że na tym forum 70% komentujących to smutne dziady z bloków na zaspie/przymorzu/żabiance dla których najlepiej jakby nic sie nie zmieniało i WSZYSTKO im przeszkadza. BRAWO WŁADZE ZA BUDOWE NOWEJ DROGI!!! Spacerowa to ostatni trójmiejski koszmarek.

    • 18 18

    • Trzeba zacząć od tego że nie chcieli pod oknami Ergo Areny. Kto marnuje taką przestrzeń w pobliżu morza na stadiony? Ją się z czymś takim nie spotkałem.

      • 2 2

    • No i dziś popołudniu stał korek na Gospody.... Z winy samych jej mieszkańców.

      • 2 0

    • od Ergo powinna być nitka do Bitwy pod Płowcami

      powinno się dać tym autom porozjeżdżać w różne kierunki, a nie kierować wszystko na Pomorską - skrzyżowanie ze śmieszną "automatyką" - światła są dla skręcających tramwajów nawet gdy ich nie ma.

      • 3 0

    • Nie wiem jak można było ulec mieszkańcom Gospody i nie przedłużyć dwupasmowej ul. Chłopskiej do nowego ronda.
      Tam nie tylko przy okazji imprez są korki.!
      To im dobrze. Myśleli, że sobie polepszą, że będą mieli lepiej od innych, tych z Chłopskiej, Rzeczypospolitej - a wyszło jak wyszło - wąskie zakorkowane gardło :-)
      Lepiej jak nawet więcej przejedzie samochodów na danym odcinku.
      Mniej smrodzą i hałasują.

      • 3 4

  • Rower po Kołobrzeskiej (3)

    Mam pytanie do specjalistów od dróg rowerowych, czy to prawda, iż kosztem Kołobrzeskiej mają powstać pasy rowerowe od Grunwaldzkiej do Chłopskiej i zmiana profilu ulicy na 1x2

    • 8 3

    • Tak, i prędkość uspokojona , 30 km/godz. Już w górnej części Kołobrzeskiej realizują ten pomysł.

      • 1 0

    • Niestety kombinują bo to kasa z UE a więc do prywatnej kieszeni ale wygrana PIS ich przeraża.

      Dlatego też skończą się idiotyczne inwestycje w Gdansku.

      • 3 0

    • Byłoby dobrze.

      • 2 5

  • Brawo! Odciąć miasto od plaży! (4)

    Tak trzymać, puścić ekspresówkę wzdłuż parku i plaży, strzelić trochę ekranów, będzie ładnie i wygodnie jak w okolicach Ergo Areny. Niech idioci w Berlinie czy Londynie inwestują w miejską komunikację. U nas się wydaje 2 mld. żeby elegancko wszędzie samochodem podjechać.

    • 37 33

    • Zrobi się kładki, windy, i będzie gitas.

      • 0 0

    • w Berlinie i Londynie pracują intensywnie nad rozbudową systemu rowerowego (2)

      metro w Londynie pracuje na granicy wydolności.
      Opłaty kongestyjne znakomicie wpłynęły na strukturę modalną podróży.

      U nas mogłyby doprowadzić również do wielu pozytywnych zmian.

      • 3 3

      • Projekty jak w latach 70-tych

        Wszędzie na świecie inwestuje się przede wszystkim w komunikację publiczną i robi wszystko żeby powstrzymać wzrost liczby samochodów na ulicach. Rozsadzanie miasta kolejnymi pasami drogowymi nie ma po prostu sensu.
        Ale u nas w najlepsze produkuje się projekty jak za Gierka. Na bogato, z przytupem i bez oglądania się na panujące realia. A realia są takie, że będziemy puszczać ruch wzdłuż parku i żegnajcie miłe spacery rodzinne.
        W sumie skoro nie ma problemu wciskać się z ekspresówką w park to może warto się zastanowić czy nie dorzucić miliarda i nie strzelić tej drogi na palach nad plażą? Byłoby idealnie dla osób dojeżdżających do pracy, ładny widok z pojazdu i świeża bryza jak się okienko odkręci...

        • 1 0

      • W Berlinie i Londynie zapewne są tez dwa miejskie tarasy, a ludzie na rowerach jeżdżą do pracy po 20km.

        • 4 1

  • Pomaska wraz ze swoimi młodymi demokratami z PO próbowała pokrzyżować budowę nowej drogi (1)

    Przy kolejnych wyborach trzeba te nazwiska zapamiętać...

    • 3 5

    • Będę na nią głosował choć mam o niej złe zdanie.

      • 0 1

  • Następna będzie stacja kosmiczna.

    Prom kosmiczny będzie startował 2 razy dziennie, z Rębiechowa. Lądowanie w Porcie Północnym, przesiadka na Księżycu. Do tego czasu być może uda się wypracować wspólny bilet MST -Metropolitalnego Systemu Transportu. Tylko musicie jeszcze raz wybrać Budynia.

    • 3 2

  • Co dalej?

    No dobrze, więc będą mieli tunel. A kiedy ukryją w nim złoty pociąg?

    • 1 3

  • Kochani ! - te 2mld nigdy się nie skończą ...

    ... to się nigdy na 2 mld złotych NIE SKOŃCZY. Taki tunel będzie potrzebował oświetlenia na okrągło. Tak samo trzeba będzie go cały czas wentylować a to wszystko będzie kosztowało. A nie daj komu się znaleźć w środku podczas katastrofy lub pożaru. Spacerowa to sie korkuje tylko czasami ale w godzinach szczytu. A tak to nawet pies z kulawą nogą nie chce tamtędy chodzić co najwyżej to jakiś czarny prosiaczek przebiegnie drogę i na tym sie kończy. Kto wtedy za tę eksplantację będzie płacił Gdańsk czy Sopot a może tylko OSOWA.

    • 6 2

  • Ludzie z PO od Pomaski próbowali storpedować tunel i zieloną drogę, skąd te dziady się urwały ? (3)

    trzeba te nazwiska i twarze zapamiętać i skroić im tyłki przy najbliższych wyborach razem z ich szefową. Adamowicz domyślał się co się kroi i kilka dni przed głosowaniem sugerował , że sprawa jest raczej przegrana. Na szczęście Pomasce pokrzyżował plany rozsądny radny z PIS'u Łukasz Hamadyk, któremu bardzo wiele osób za kilka lat będzie mogło uczciwie powiedzieć: DZIĘKUJĘ

    • 3 8

    • Ja juz ranem z PiS dziękuję teraz niech g.... sam tam jeździ bo przez niego w mieście nie kierowcom będzie żyło się w ruinie!!! Przyjedz do NP to zobaczysz o czym piszę. DZIELNICA syf!!!! Na nic nie ma pieniędzy i on powinien dbać o interesy dzielnicy z której jest radnym a nie o interesy bogatych co mają domy na Osowej i w okolicznych wioskach i innych gmin!!!!

      • 2 0

    • Dziady to Zdanowicz, Dzik i inne niesamodzielne pionki. Interes miasta jest ważniejszy od interesu partii i młodzi radni to pokazali. A SKL-owcom od Budynia krzyż na drogę.

      • 1 0

    • Nierozsądny ,niestety nierozsądny!,panie rozsądny.

      "Pielgrzymki"radnego do radnego.
      Jak widać i słychać w PiS też są kolaboranci !!!.Mają służyć,a co robią?!.
      Krótka piłka : przy najbliższych wyborach zdrajców odsunąć od koryta,niech uczciwie zapracują na swoje utrzymanie, a nie żrą za nasze.

      • 1 0

  • do tych z PO którzy głosowali przeciw (1)

    Chyba powariowaliście

    • 2 8

    • powinni zasilić szeregi pisu, tam im najbliżej

      • 1 4

  • kolejna inwestycja drogowa, tylko czy jest przemyślana w 100%

    i przygotowana finansowo ? tak jak np trasa słowackiego "zatrzymująca" się na Zaspie; budowa wiaduktu "nowa Wałowa" nad Jana Z Kolna - przy takim przedsięwzięciu można było pociągnąć 2 pasy w kierunku centrum Gdańska skoro likwidacji uległa pętla autobusowa i wyburzono budynki po przeciwnej stronie; skrzyżowanie Havla i Witosa gdzie z Witosa można skręcić tylko w prawo są tam światła więc można było zrobić też lewoskręt. Takich przykładów jest więcej w/w są przykładem spieprzenia projektu i braku myślenia przy tworzeniu nowej lub modernizacji starej drogi..

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane