• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo

Krzysztof Koprowski
8 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
W ostatnich dniach nieco wzrosła dostępność rowerów, ale nadal nie udało się osiągnąć poziomu deklarowanego dla I etapu, który miał być gotowy w listopadzie 2018 r. W ostatnich dniach nieco wzrosła dostępność rowerów, ale nadal nie udało się osiągnąć poziomu deklarowanego dla I etapu, który miał być gotowy w listopadzie 2018 r.

Utworzenie okrągłego stołu dyskusyjnego, wskazanie winnych dotychczasowych zaniedbań, a nawet przejęcie przez samorząd operatora systemu - to propozycje trójmiejskich aktywistów, "aby uchronić Mevo przed kompromitacją". Zdaniem działaczy istnieje obawa, że operator roweru miejskiego zrezygnuje z całego projektu, a Pomorze ponownie zostanie bez roweru miejskiego.



Czy samorząd powinien przejąć spółkę NB Tricity?

Wtorkowa konferencja prasowa została zorganizowana przed Urzędem Miasta Sopotu zobacz na mapie Sopotu - przy jednej ze stacji roweru miejskiego Mevo, na której znajdował się tylko jeden rower, zaś w centrum kurortu w tym samym czasie było mniej niż dziesięć jednośladów, z których można było skorzystać.

Zdaniem działaczy jednym z największych błędów w ostatnich dniach było dokonanie pierwszej transzy płatności w wysokości ponad 9,7 mln zł na rzecz lokalnej spółki, wywodzącego się z Lipska Nextbike'a - NB Tricity - za obsługę systemu, który nie spełnia wymagań w zakresie dostępności rowerów, ich relokacji i niezawodności funkcjonowania.

Oprócz wynagrodzenia na spółkę nałożono również kary w wysokości prawie 2,4 mln zł (stan na kwiecień):
  • za opóźnienie I etapu - 900 tys. zł
  • za opóźnienie II etapu - 600 tys. zł
  • za niedostateczną liczbę dostępnych rowerów w systemie - 896,7 tys. zł.

Dodajmy, że jednocześnie NB Tricity niezgodnie z umową ograniczało możliwość rejestracji oraz dokonywania wpłat.

9,7 mln zł trafiło na konto operatora Mevo



Zbyt niska kwota w przetargu na Mevo?



- W momencie przelania pieniędzy zmienia się nasza pozycja negocjacyjna i trudniej się rozmawia o ewentualnych modyfikacjach w funkcjonowaniu tego systemu - przekonuje Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, kandydat na prezydenta Gdyni w ostatnich wyborach samorządowych. - Wygląda na to, że spółka NB Tricity skalkulowała funkcjonowanie roweru miejskiego na innych zasadach, albo od razu założyła, że po przetargu będzie potrzebna formuła dofinansowania, albo przy tak małym kapitale zakładowym [5 tys. zł - dop. red.] od początku była nastawiona, że nie wykona projektu, a potem nie będzie z czego jej windykować.
- Spółka utrzymanie roczne jednego roweru wyceniła na 177 zł, podczas gdy w Warszawie utrzymanie roweru Nextbike to kwota rzędu 2,5 tys. zł, a jest to system niemal w całości oparty o tradycyjne rowery - zwraca uwagę Tomasz Larczyński ze stowarzyszenia Lepszy Gdańsk.
Od lewej: Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, Tomasz Larczyński, Małgorzata Tarasiewicz Od lewej: Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, Tomasz Larczyński, Małgorzata Tarasiewicz

Komunalizacja operatora roweru Mevo



Larczyński proponuje, aby dokonać przejęcia spółki NB Tricity przez samorząd. Komunalizacja odbyłaby się poprzez przejęcie pakietu kontrolnego w zamian za wciąż rosnące kary finansowe.


Należy wskazać winnych, którzy dopuścili do wyboru NB Tricity



Innym lub dodatkowym rozwiązaniem może być także zorganizowanie okrągłego stołu celem wypracowania modelu wyjścia z obecnego impasu, a wcześniej wskazania winnych dotychczasowych błędów przy wyborze operatora.

- Uważamy, że nie tylko Nextbike ponosi winę za niewydolny i źle przygotowany system, ale również decydenci w miastach metropolii, w tym także w Sopocie, którzy potraktowali Mevo jako działanie PR-owe, a nie podjęli rzetelnych działań, by sprawdzić, czy projekt jest możliwy do wprowadzenia w życie - ocenia Małgorzata Tarasiewicz ze stowarzyszenia Mieszkańcy dla Sopotu, kandydatka na prezydenta Sopotu w wyborach w 2018 r. - Domagamy się wyjaśnień od urzędników, którzy od lat nie są w stanie zapewnić sprawnego systemu roweru miejskiego i wskazania osób winnych podjęcia decyzji o wyborze oferty Nextbike w przetargu.

Wypowiedzenie umowy początkiem dyskusji nad Mevo



Zdaniem Zmudy-Trzebiatowskiego rozwiązaniem może być także wypowiedzenie umowy firmie NB Tricity. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że system nadal będzie działał na obecnym, niesatysfakcjonującym poziomie, choć bez ryzyka utraty środków unijnych.

- Wypowiedzenie umowy mogłoby zacząć dyskusję między stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot a operatorem Mevo na nowo. Chodzi o to, by przenieść problem na spółkę, bo teraz to my się martwimy, co będzie, gdy zostaniemy zmuszeni do zwrotu 17 mln zł dofinansowania z Unii. W Polsce miały już miejsce sytuacje przedłużenia terminu wydatkowania środków unijnych i być może w przypadku Mevo też jest to możliwe.
Akcjonariat spółki NB Tricity Akcjonariat spółki NB Tricity

Nadal brakuje rowerów na ulicach



Przypomnijmy, że system rowerów miejskich Mevo zaczął działać dopiero pod koniec marca, choć start I etapu miał nastąpić w listopadzie 2018 roku. Wciąż także brakuje rowerów - w ostatnich dniach ich liczba w ciągu doby wynosi ok. 700-800 sztuk zamiast 1224, które miały być w I etapie funkcjonowania systemu. Docelowo dostępnych ma być 4080 jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym.

Zainteresowanie przetargiem na wdrożenie roweru miejskiego oprócz NB Tricity (oferta na kwotę 40 mln 272 tys. zł) wykazały jeszcze dwa konsorcja:
  1. konsorcjum z Irlandii składające się z firm: Full Speed Ltd., Telfourth Ltd. i BleeperBike Ltd., które za 35,5 mln oferowało 5 tys. sztuk rowerów, w tym 10 proc. wspomaganych elektrycznie. Oferta została odrzucona ze względów formalnych - wykonawca nie dokonał tłumaczenia na język polski wszystkich elementów oferty oraz nie wniósł wadium.
  2. konsorcjum: Egis Bike Polska Sp. z o.o., Warszawa - Homeport s.r.o., Praga, BikeU Sp. z o.o. Warszawa, które oferowało 100 proc. wspomaganych elektrycznie rowerów (3900 szt.) w kwocie 76 mln zł.

Czytaj również: Współdzielone hulajnogi elektryczne już w Trójmieście



Materiał z 9 kwietnia br.

Opinie (519) ponad 20 zablokowanych

  • NB Tricity

    Wystarczy wyśledzić w necie konotacje różnych spółek w to zamieszanych. Najlepsza chyba to grupa kapitałowa LARQ. Ciekawe ile spółek w sumie jest zarejestrowanych na ul. Tamka 16 w Warszawie.

    • 12 0

  • Tak to już bywa kiedy wybiera się najtańszą ofertę (1)

    • 2 3

    • nie była najtańsza

      • 3 1

  • Te rowery powinny być tęczowe i bez siodełek. A tak żadnej przyjemności z jazdy nie ma.

    • 11 6

  • Koszty a eksploatacja

    Wykupiłem dla siebie z żoną abonament roczny na 2 rowery za 150 zł (opcja tzw. Roczny Plus).
    Jestem fanem przejazdów mevo i umiem często "łapać" mevki, stąd robię nawet 3 przejazdy dziennie (ponad 60 min czystej jazdy). Ile kosztuje utrzymanie roweru po moich dotychczasowych łącznie kilkudziesięciu przejazdach od kwietnia? Szacuję je na 20-70 zł.
    Dla mnie jako klienta jest to rozwiązanie skrajnie korzystne, wręcz dostaję prezent, tylko muszę mieć ten fart z dostępnością. Jak dla operatora? Nie moja sprawa.
    A czym jeździłem wcześniej? Komunikacją publiczną, nie autem. Czy chronię przyrodę swoimi przejazdami? Przeciwnie.
    Szkoda jednak, że tak źle pomyślano i tak słabo przebiegła techniczna strona organizacji Mevo.

    • 6 2

  • Vienna

    We Wiedniu jest zupełnie inny sposób odkładania rowerów (w stacje - na apce sprawdzasz tylko ile jest wolnych stacji ile pełnych) i wystarczy karta płatnicza do rejestracji w apce. Tam jest pierwsza godzina za darmo! Potem odczekać wystarczy 15 minut i jade dalej. Samorządy przejmną Mevo i cooo teraz dalej nie będzie darmowych rowerów dla turystów z EU ?
    moje pytanie: - czy tworząc przetarg zapoznano się z rozwiązaniami w krajach EU ?

    • 4 1

  • Zdjęcie Główne (1)

    Pan po prawej.. !
    I po chodniczku dla pieszych, ale droga dla rowerów jest po lewej...
    Taaa , to jest własnie kultura zmotoryzowanych nożnie...
    Dobrze, że nie na pełnym gazie... (nie mylić!!! z procentami), jak to się często zdarza...
    Płeć bez znaczenia ! ! !

    • 7 4

    • Przecież stoi. Stać nie wolno?

      • 0 2

  • Vienna (2)

    Wróćiłem z Wiednia i powiem tak. Jeździłem do godziny za darmo na rowerze miejskim. Rowery zostawiałem w stacjach, która działa na indukcję magnetyczną z zaczepem. Stacje połaczone są z apką. w pace widać ile jest rowerów na danej stacji oraz ile jest wolnych stacji. Po 15 minutach odczekania roweru w stacji mogę jechać ponownie za darmo. Rower się nie przewraca bo jest w solidnej stacji dokującej. Już na samym poczatku tego przetargu można był przemyśleć i zaplanować.
    Czy podczas tworzenia przetargu przeglądano systemy w innych krajach UE ?
    Prawdopodobnie we Wiedniu rowery podlegają pod samorząd miejski ale od początku do końca można było wszsytko rozplanować u nas tak aby to było użyteczne a nie utrzymywać coś co od początku było źle przygotowane.

    • 19 0

    • Jest jedna róznica (1)

      w Wiedniu rowery maja nośnik reklamowy- bank i jeszcze coś, no więc to się jakoś kalkuluje z dopłatą. Nie wiem jak z mevo jest, że nie ma taj opcji?

      • 1 3

      • Vienna, a to nie wiesz że Nextbike jest wiodącym operatorem systemów roweru miejskiego w Europie? I że ma pełen przegląd tego co sie w Europie dzieje, jakie są rozwiązania i trendy? Sorry, można im zarzucać że niedoszacowali popytu, albo że dali zbyt niską cenę jak na tak ustawione kryteria przetargu, ale nie to że nie wiedzą jak działają inne systemy i jakie są możliwe rozwiązania.
        BTW, zerknij gdzie w Austrii działa Nextbike. :)

        • 1 0

  • Czy potrzebne nam mevo?

    Owszem, jak aktywiści rowerowi :P

    • 7 2

  • Trzeba radykalnie to olać, jak zrobiły to władze miasta Wejherowo. Albo coś przeczuwali, albo mają wtyki... Przecież to mevo, to jest wałek!

    • 12 1

  • moja

    Samorządy nie powinny przejmować czegoś co zostało przygotowane byle jak. Po co utrzymywać coś źle stworzonego ? Cały ten projekt nie był przemyślany.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane