- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (405 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (277 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (60 opinii)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (112 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (325 opinii)
Rekordowa wymiana gruntów na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
Miasto Gdańsk czeka największa w historii wymiana gruntów. Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wymaga rozebrania istniejących nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej i uformowania nowych - szerszych. Operacji nie sposób porównać z wymianą gruntu podczas budowy stadionu w Letnicy.
Pierwszym i największym wyzwaniem wykonawcy, w dodatku niespotykanym jeszcze w historii miasta Gdańska, będzie rozbiórka nasypów i pogłębienie wykopów w świetle dawnej Kolei Kokoszkowskiej. Objętość ziemi, którą będzie trzeba wybrać i wywieźć z placu budowy, wielokrotnie przewyższa tę, którą wywieziono ciężarówkami z placu budowy stadionu w Letnicy.
- Operacja będzie prowadzona praktycznie na całym odcinku, ponieważ stan techniczny starych nasypów nie odpowiada współczesnym normom. Poza tym stary nasyp był budowany dla linii jednotorowej, a PKM będzie dwutorowa. Ponadto w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, w wielu miejscach nasyp został mocno przerośnięty korzeniami drzew, że bez ich usunięcia - czego bez rozbiórki nasypów się nie zrobi - niemożliwe byłoby położenie nowych torów - tłumaczy Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Urzędnicy nie wiedzą, ile dokładnie metrów sześciennych ziemi jest do wywiezienia. To zostanie precyzyjnie określone wspólnie z wykonawcą podczas planowania prac, nie wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja. Niemal przesądzone jest natomiast, że ziemia będzie transportowana przez ciężarówki. Ich trasy mają zostać wyznaczone m.in. przez spółkę PKM i gdański Zarząd Dróg i Zieleni.
Po rozbiórce nasypów dawnej Kolei Kokoszkowskiej ma się rozpocząć właściwa budowa linii PKM, która zacznie się od formowania nowych nasypów. Wtedy rozpocznie się zwożenie gruntu w rejon budowy.
- W zależności od lokalizacji część nasypów będzie niższa, część wyższa, wszystkie natomiast będą szersze - bo muszą zmieścić dwa tory. Na szczycie każdy nasyp będzie liczył 11 metrów, u podstawy odpowiednio szerzej, w zależności od jego wysokości. Na odcinku od Niedźwiednika do obwodnicy przewidziany jest dodatkowy, 20-metrowy pas techniczny, wzdłuż całej linii PKM - tłumaczy Konopacki.
Wielu mieszkańców Gdańska miało nadzieję, że zachowany zostanie historyczny, znany z okładki pierwszego wydania książki Pawła Huelle, tzw. most Weisera ocaleje. Niestety, nie ma na to szans. Zostanie rozebrany z tego samego powodu, co wszystkie inne obiekty inżynieryjne na trasie kolei - złego stanu technicznego. Te 100-letnie już obiekty od dawna się sypią, przy ul. Słowackiego jeden z przyczółków został rozebrany już kilka lat temu, bo zagrażał pieszym. Poza tym pod mostkiem Weisera nie zmieściłaby się dwutorowa linia z trakcją elektryczną, która ma powstać w kolejnym etapie.
- Rozumiemy i szanujemy przywiązanie lokalnej społeczności do tego obiektu, dlatego nowy mostek, który go zastąpi, ma swoim kształtem nawiązywać do oryginału - zapewnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Władze PKM podkreślają, że planują przed rozpoczęciem robót spotkania z mieszkańcami dzielnic, które przetnie Pomorska Kolej Metropolitalna.
Miejsca
Opinie (264) 8 zablokowanych
-
2013-03-13 08:26
jak zwykle (3)
a nie można zostawić Mostu Weisera , najlepiej zniszczyć wszystko zbudować ze "szkła i aluminium". Dla czego w Polsce tak szybko niszczy się stare budowle ???
- 21 3
-
2013-03-13 09:50
bazylika mariacka też się spie, panowie wladza - czas moze pomyslec nad rozebraniem jej
i postawieniu jakiegos wysokosciowca, amelinowego, szklanego, ladnego, nowoczesnego :)
- 8 0
-
2013-03-13 11:08
pod tym mostem nie zmieści się dwutorowa linia z drogą techniczną (1)
- 1 3
-
2013-03-13 17:00
To przedłużyć most i dobudować drugi łuk. Tory puścić po jednym pod każdym łukiem. No ale w Polsce i Gdańsku tylko wyburzać potrafią...
- 3 3
-
2013-03-13 08:27
ciekawe co znajdą podczas rozbiórki ? (1)
paniątki z II wojny na pewno
- 18 0
-
2013-03-13 09:14
NOOO .....FAKT!!!!!!!!!
- 3 0
-
2013-03-13 08:29
Oby tylko ciężarowki (2)
wywożące ziemię nie były przeciążone i nie zniszczyły nowo-powstałych dróg..
- 13 0
-
2013-03-13 08:45
Czerwona falo !
To proste: trzeba uzasadnić wywalenie dobrze ponad 100 mln PLN, czyli najpierw napieprzymy w sygnalizacji co się da a potem będzie "poprawa" czyli powrót do stanu poprzedniego.
Poza tym mam wrażenie, że czerwona fala to działanie celowe w celu "uspokojenia" ruchu, dodatkowy efekt: więcej kasy z akcyzy i VAT-u w kasie za spalone paliwo. Strata czasu ludzi stojących w korkach budyniowych urzędasów nie obchodzi, a Bydyń ma specjalny pas na Podwalu Przedmiejskim- 4 0
-
2013-03-13 09:07
haha ciekawe jakich dróg? Na Morenę wszystkie drogi już się sypią
- 1 0
-
2013-03-13 08:34
kogo obchodzą wiadomości o budowie nowej linii kolejowej wokół 1,5 milionowej aglomeracji?? (1)
serio??? pi....ny gimbus.
- 4 10
-
2013-03-13 13:42
baranie tą 1,5 milinową aglomeracje to wziąleś z kosmosu,aglomeracja gdańska liczy dokladnie
1,1 miliona mieszkańców i to tak mocno naciągane,nie pisz bzdur jak nie znasz prawdy
- 4 0
-
2013-03-13 08:36
Nie będą przeciążone
Miałem okazje obserwować pracę ciężarówek przy budowie Słowackiego. Im płacą za kursy, więc ładują trochę ziemi na dno kipra i jadą. Nikt tego nie kontroluje. Na Słowaku wozili setki ton ziemi z jednego miejsca w drugie i spowrotem. To świetny interes.
- 23 1
-
2013-03-13 08:52
jak zwykle bedzie gorzej
Założę się ża jak wybuduja nowy nasyp to b będzie gorszej jakości niż ten stary i zacznie się szybko "sypać". Na 100 %. Polska jakość, pośpiech i brak nadzoru.
- 21 1
-
2013-03-13 09:06
Nie długo nie będzie gdzie chodzić na spacery, bo wszędzie osiedla, kolejki inne barachła, z których ja osobiście nie skorzystam. A Wy?
- 14 1
-
2013-03-13 09:12
Moje miejsce!
Moje dzieciństwo, moja młodość, łza się w oku kręci.
no cóż trzeba ustąpić miejsca nowemu.- 5 5
-
2013-03-13 09:12
Biedne drzewa!!!..... (1)
Aż serce boli gdy widzę jak leżą ścięte...
wytną 400 a wsadzą 40 i jeszcze się tym chwalą....
a powietrze w gdańsku coraz gorszej jakości ....Same spaliny.
okna myję co miesiąc takie brudne od oparów ( a nie mieszkam przy grunwaldzkiej tylko z dala od ruchliwej ulicy )....
o powietrze nikt się nie martwi a ono jest coraz gorszej jakości.
będziemy mieli kolej...Trasy szybkiego ruchu....I maski na twarzy jak w chinach....- 14 6
-
2013-03-13 19:07
jak trochę kierowców przekona się do tej kolei to brak drzew zwróci się z nawiązką
- 5 2
-
2013-03-13 09:19
żal patrzeć jak wyciągają kasę
dlaczego nie tramwaj wzdłuż ul. Słowackiego, który łączyłby się z tramwajem z Moreny na Niedźwiedniku - taniej, prościej, szybciej ale widać w tym projekcie że nie liczy się ekonomia i dbałość o środowisko tylko partykularny interes wąskiej grupy osób, które zarobią dużą kasę - przykre.
- 28 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.