- 1 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (202 opinie)
- 2 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (134 opinie)
- 3 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (86 opinii)
- 4 Pełno usterek i pustostanów na dworcu głównym (70 opinii)
- 5 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (118 opinii)
- 6 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (288 opinii)
Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę
Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.
- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.
- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.
Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki oraz obecny budynek Tristaru ), to teraz budynki mają zostać nietknięte.
- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.
Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką , gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.
- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.
W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego , rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) , skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) , rejon akademików PG , Park Królewskiej Doliny , skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków , skrzyżowanie z ul. Wagnera , rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego , rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ . To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.
Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.
Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową to ok. 263 mln zł.
Miejsca
Opinie (302) 5 zablokowanych
-
2012-10-12 11:59
(1)
Czy tej zimy w Dortmundach tez nie będzie ogrzewania i będa zamarznięte od środka szyby?
- 3 1
-
2012-10-12 12:13
tak jak najbardziej
- 3 1
-
2012-10-12 08:12
Nie no, znakomita wiadomość. (8)
Jeszcze bardziej skomplikować jedno z najgorszych skrzyżowań w trójmieście? Pomysł wspaniały!
- 64 151
-
2012-10-12 08:20
Kiedy tam jechałeś (3)
Po zmianie sygnalizacji świetlnej skrzyżowanie przestało straszyć.Pomysł ok tylko ciekawe skąd wezmą na to kasę jak budżet miasta jest pusty jak bęben przez poronione pomysły Budynia.
- 23 9
-
2012-10-12 09:14
które pomysły konkretnie? (1)
Trasa Słowackiego?
Tunel pod Martwą Wisłą?
ECS nie jest budowane z budżetu miasta. Nie wiem jak MIIWŚ- 9 6
-
2012-10-12 11:45
muszę Ci rozczarować-zarówno ECS jak i to śmieszne muzeum ciągnie pieniądze od miasta i to ogromne.
- 8 5
-
2012-10-12 10:16
Codziennie jeżdżę.
I nadal uważam, że skręty z Miszewskiego w Al. Zwycięstwa, jak i z Do Studzienki w Grunwaldzką w stronę Oliwy są niebezpieczne i wymagają, żeby mieć oczy dookoła głowy.
- 11 3
-
2012-10-12 08:24
mehehe (3)
jak nie umiesz poruszać się po "trudnych" skrzyżowaniach to nie jeździj samochodem bo widocznie to nie dla Ciebie...
BTW dobry kierowca poradzi sobie w każdych warunkach i na każdym skrzyżowaniu
i jak widzę ludzi którzy skręcają np. w lewo i ustawiają się na skrzyżowaniu w sznurek zamiast na zamek to mnie krew zalewa- 17 17
-
2012-10-12 10:40
ale to nie wina skręcających, tylko tumanów co nie wpuszczają, bo nie wiedzą co to jazda na zamek
- 6 0
-
2012-10-12 09:34
na zamek (1)
czyli jak?
- 1 5
-
2012-10-12 09:40
na Malbork,znaczy
- 23 0
-
2012-10-12 11:41
Chcemy takie tory.!!!
- 7 3
-
2012-10-12 11:41
Bo Wrzeszcz to centrum Gdanska!
- 7 6
-
2012-10-12 11:18
który trep wpadł na ten genialny pomysł ? (1)
Jedno z bardziej poje... skrzyżowań w Gdańsku, a wy chcecie tam dołożyć jeszcze jedną linię tramwajową. Grzeje was głupcy ??
- 6 14
-
2012-10-12 11:35
Nikt Ci nie każe tamtędy jeździć, są alternatywy dla tego skrzyżowania.
- 5 0
-
2012-10-12 10:21
nowe linie tramwajowe (2)
ja czekam jak na zbawienie na linię z oliwy przez górny wrzeszcz (wzdłuż grunwaldzkiej) i dalej w kierunku nowego portu. To chyba jedyny kierunek z którego nie można do nowego portu dojechać. Są linie z przymorza i zaspy, ze śródmieścia, a nawet z chełma.
- 15 3
-
2012-10-12 11:30
!
nie z chełma tylko z chełmu !
- 2 0
-
2012-10-12 10:24
kiedyś tak jeździła 5
ale po co ją skrócili?
- 4 1
-
2012-10-12 11:15
Pytanie
kto wpadł na pomysł linii tramwajowej tam???
(pytanie kto wpadł na ten pomysł, nie to że żle, że ma być taka trasa)- 5 2
-
2012-10-12 11:11
Super sprawa. Oszczędność czasu tramwajem nie wiem jak to będzie z samochodami!! A może miasto również pomyśli o tramwaju na Orunię Dolną albo i do Pruszcza tam jest dużo miejsca na tory.
- 5 1
-
2012-10-12 11:07
Na taką listę równie łatwo coś wpisać, jak później z niej wypisać.
Żebyście po wyborach się nie zdziwili, że jednak nic z tych planów nie będzie. Zresztą plany, plany, plany, jakby tak przewertować archiwum tego portalu, to już nie takie cuda tu wypisywano i planowano.
- 3 2
-
2012-10-12 08:36
Co Wy z tym południem??????? (2)
do tego pisanym z dużej litery. Nie ma w Gdańsku dzielnicy południe są natomiast Chełm Morena Suchanin o Jasień Zabornia Łostowice i innne mniejsze osiedla. A do tego te dzielnice leżą bardziej na zachód od Śródmieścia niż na południe
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.
- 16 9
-
2012-10-12 08:54
Nie ma też dzielnicy (1)
"Morena". A dzielnica "Gdańsk - Południe" niestety jest...
- 15 1
-
2012-10-12 11:04
Jest, ale to nie do niej odnosi sie treść artykułu.
"Gdańsk Południe - część Gdańska położona na południowym zachodzie miasta. Obszar ten do 2011 stanowił dzielnicę Chełm i Gdańsk Południe. Obecnie jest podzielony na trzy jednostki pomocnicze Chełm, Jasień i Ujeścisko-Łostowice." za Wiki.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.