• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

Krzysztof Koprowski
12 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej.

Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.



Chodzi o projekt tzw. ul. Nowej Politechnicznej, która byłaby elementem połączenia między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.

- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.

Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki zobacz na mapie Gdańska oraz obecny budynek Tristaru zobacz na mapie Gdańska), to teraz budynki mają zostać nietknięte.

- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.

Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.

Na jakim odcinku ul. Nowej Politechnicznej powinna powstać linia tramwajowa?

Dalszy przebieg samej ulicy jak i tramwaju to poszerzona ul. Do Studzienki kosztem wszystkich zabudowań po wschodniej stronie zobacz na mapie Gdańska (eksponując tym samym budynki PG), a następnie równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Schuberta zobacz na mapie Gdańska. Dalsza rezerwa terenowa jest doskonale widoczna na zdjęciach satelitarnych i obejmuje fragment pod istniejącą estakadą w ciągu ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z również planowaną ul. Nową Bulońską zobacz na mapie Gdańska.

- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.

W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) zobacz na mapie Gdańska, rejon akademików PG zobacz na mapie Gdańska, Park Królewskiej Doliny zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z ul. Wagnera zobacz na mapie Gdańska, rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ zobacz na mapie Gdańska. To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.

Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.

Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska to ok. 263 mln zł.

Miejsca

Opinie (302) 5 zablokowanych

  • (1)

    Czy tej zimy w Dortmundach tez nie będzie ogrzewania i będa zamarznięte od środka szyby?

    • 3 1

    • tak jak najbardziej

      • 3 1

  • Nie no, znakomita wiadomość. (8)

    Jeszcze bardziej skomplikować jedno z najgorszych skrzyżowań w trójmieście? Pomysł wspaniały!

    • 64 151

    • Kiedy tam jechałeś (3)

      Po zmianie sygnalizacji świetlnej skrzyżowanie przestało straszyć.Pomysł ok tylko ciekawe skąd wezmą na to kasę jak budżet miasta jest pusty jak bęben przez poronione pomysły Budynia.

      • 23 9

      • które pomysły konkretnie? (1)

        Trasa Słowackiego?
        Tunel pod Martwą Wisłą?

        ECS nie jest budowane z budżetu miasta. Nie wiem jak MIIWŚ

        • 9 6

        • muszę Ci rozczarować-zarówno ECS jak i to śmieszne muzeum ciągnie pieniądze od miasta i to ogromne.

          • 8 5

      • Codziennie jeżdżę.

        I nadal uważam, że skręty z Miszewskiego w Al. Zwycięstwa, jak i z Do Studzienki w Grunwaldzką w stronę Oliwy są niebezpieczne i wymagają, żeby mieć oczy dookoła głowy.

        • 11 3

    • mehehe (3)

      jak nie umiesz poruszać się po "trudnych" skrzyżowaniach to nie jeździj samochodem bo widocznie to nie dla Ciebie...

      BTW dobry kierowca poradzi sobie w każdych warunkach i na każdym skrzyżowaniu

      i jak widzę ludzi którzy skręcają np. w lewo i ustawiają się na skrzyżowaniu w sznurek zamiast na zamek to mnie krew zalewa

      • 17 17

      • ale to nie wina skręcających, tylko tumanów co nie wpuszczają, bo nie wiedzą co to jazda na zamek

        • 6 0

      • na zamek (1)

        czyli jak?

        • 1 5

        • na Malbork,znaczy

          • 23 0

  • Chcemy takie tory.!!!

    • 7 3

  • Bo Wrzeszcz to centrum Gdanska!

    • 7 6

  • który trep wpadł na ten genialny pomysł ? (1)

    Jedno z bardziej poje... skrzyżowań w Gdańsku, a wy chcecie tam dołożyć jeszcze jedną linię tramwajową. Grzeje was głupcy ??

    • 6 14

    • Nikt Ci nie każe tamtędy jeździć, są alternatywy dla tego skrzyżowania.

      • 5 0

  • nowe linie tramwajowe (2)

    ja czekam jak na zbawienie na linię z oliwy przez górny wrzeszcz (wzdłuż grunwaldzkiej) i dalej w kierunku nowego portu. To chyba jedyny kierunek z którego nie można do nowego portu dojechać. Są linie z przymorza i zaspy, ze śródmieścia, a nawet z chełma.

    • 15 3

    • !

      nie z chełma tylko z chełmu !

      • 2 0

    • kiedyś tak jeździła 5

      ale po co ją skrócili?

      • 4 1

  • Pytanie

    kto wpadł na pomysł linii tramwajowej tam???

    (pytanie kto wpadł na ten pomysł, nie to że żle, że ma być taka trasa)

    • 5 2

  • Super sprawa. Oszczędność czasu tramwajem nie wiem jak to będzie z samochodami!! A może miasto również pomyśli o tramwaju na Orunię Dolną albo i do Pruszcza tam jest dużo miejsca na tory.

    • 5 1

  • Na taką listę równie łatwo coś wpisać, jak później z niej wypisać.

    Żebyście po wyborach się nie zdziwili, że jednak nic z tych planów nie będzie. Zresztą plany, plany, plany, jakby tak przewertować archiwum tego portalu, to już nie takie cuda tu wypisywano i planowano.

    • 3 2

  • Co Wy z tym południem??????? (2)

    do tego pisanym z dużej litery. Nie ma w Gdańsku dzielnicy południe są natomiast Chełm Morena Suchanin o Jasień Zabornia Łostowice i innne mniejsze osiedla. A do tego te dzielnice leżą bardziej na zachód od Śródmieścia niż na południe

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 16 9

    • Nie ma też dzielnicy (1)

      "Morena". A dzielnica "Gdańsk - Południe" niestety jest...

      • 15 1

      • Jest, ale to nie do niej odnosi sie treść artykułu.

        "Gdańsk Południe - część Gdańska położona na południowym zachodzie miasta. Obszar ten do 2011 stanowił dzielnicę Chełm i Gdańsk Południe. Obecnie jest podzielony na trzy jednostki pomocnicze Chełm, Jasień i Ujeścisko-Łostowice." za Wiki.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane