• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści chcą zielonej fali. GIK: Tylko dla komunikacji miejskiej

Michał Stąporek
27 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Rowerzyści uważają, że instalowanie przy drogach rowerowych przycisków do samodzielnej zmiany świateł jest nielegalne. Urzędnicy odrzucają te zarzuty. Rowerzyści uważają, że instalowanie przy drogach rowerowych przycisków do samodzielnej zmiany świateł jest nielegalne. Urzędnicy odrzucają te zarzuty.

- Nie chcemy guzików do zmiany świateł, lecz zielonej fali - apelują miłośnicy dwóch kółek. - Rowery nie będą uprzywilejowane w ruchu, na to może liczyć wyłącznie komunikacja publiczna - ripostuje GIK, który buduje Tristar.



Kogo powinien uprzywilejowywać system Tristar?

W całym Trójmieście trwa przebudowa sygnalizacji na skrzyżowaniach i dostosowywanie jej do wymogów powstającego systemu zarządzania ruchem Tristar. Zmiany widać w wielu miejscach, m.in. w obrębie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Braci Lewoniewskich i al. Wojska Polskiego lub w obrębie skrzyżowania al. Zwycięstwa z al. Hallera.

Jakub Opoczyński, rowerzysta i członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, zauważył, że w nowych sygnalizatorach światła dla rowerzystów będą zmieniać się po naciśnięciu guzika. -To nielegalne, mówi o tym rozporządzenie ministerialne oraz ustawa o ruchu drogowym - denerwuje się Opoczyński.

Jego zdaniem taka forma tzw. detekcji rowerzystów jest niezgodna z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Określono w nim (załącznik nr 3, pkt 3.1) iż "detektor dla pojazdów może działać wyłącznie jako detektor automatyczny". O tym, że rower jest pojazdem, mówi z kolei Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym.

Rozporządzenie ma już prawie 10 lat, ale miasta miały dostosować swoje sygnalizatory do tych przepisów do końca 2008 roku.

- Nie dość, że Gdańsk przez prawie cztery lata nie dostosował infrastruktury do obowiązujących przepisów, to w dalszym ciągu stosuje niezgodne z rozporządzeniem rozwiązania przy nowych inwestycjach - w ciągu al. Havla, przejazd przez ulicę 3 Maja przy Komendzie Miejskiej Policji czy przejazdy w ciągu ul. Opata Jacka Rybickiego lub najnowsza inwestycja- trasa rowerowa wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina - wylicza Opoczyński.

Co na to ZDiZ, który zarządza gdańską infrastrukturą drogową, w tym sygnalizacją świetlną?

- Jestem zaskoczony tymi uwagami, trudno mi się do nich w tej chwili odnieść - przyznaje dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Mieczysław Kotłowski. Przekonuje jednak, że umieszczenie detektora zmiany świateł na słupie sygnalizacyjnym nie utrudnia rowerzystom poruszania się po drogach rowerowych.

- Rowerzyści nie mogą liczyć na zieloną falę na głównym ciągu komunikacyjnym. Na niektórych skrzyżowaniach będą mogli przyspieszyć zielone, ale w mojej ocenie umieszczenie guzika na sygnalizatorze musi im wystarczyć - argumentuje Kotłowski.

Nad budową systemu Tristar czuwa miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Jej przedstawiciel także twierdzi, że zarzuty rowerzystów są na wyrost.

- Te zastrzeżenia miałyby rację bytu, gdyby dla rowerzystów stale paliło się czerwone światło, a tak przecież nie będzie: zielone będzie się paliło w normalnych cyklach - uspokaja Krzysztof Łutowicz, kierujący projektem Tristar w GIK.

Dodaje, że w ramach całego systemu na uprzywilejowanie w ruchu, czyli przyspieszoną zieloną fazę, może liczyć wyłącznie komunikacja publiczna, i to tylko w niektórych przypadkach.

- Taki przywilej będą miały wyłącznie te tramwaje, autobusy i trolejbusy, które są opóźnione. Dostaną zielone światło, by mogły nadgonić opóźnienie i dojechać na przystanek na czas. W innych przypadkach, będą musiały dostosować się do normalnych cykli świateł. Tak, jak wszyscy inni użytkownicy ruchu, w tym rowerzyści.

Opinie (388) 9 zablokowanych

  • Pewien gostek zajechał mi wczoraj drogę swoim peżotem.

    Wnioskuje z tego, że wszyscy kierowcy to nieuczone chamy, które tylko dybią żeby innym odebrać życie. Czy taki wniosek odpowiada czterokołowym trollom?

    • 2 1

  • Ciekawe na kim wyżywali się ci wszyscy trolle-kierowcy, (2)

    zanim na drogach pojawiły się rowery? Agresja zawsze znajdzie sobie jakiś obiekt, na którym się wyładuje. Na Żydach chwilowo nie wypada, ale są przecież jeszcze cykliści! W sumie z humanitarnego punktu widzenia lepiej, aby wyżywali się platonicznie na rowerzystach, niż fizyczne na swoich żonach i córkach.

    • 2 2

    • Ze niby pretensje do rowerzystow sa nieuzasadnione? Bezczelnie wyznajecie prawo Kalego. (1)

      Rownosci chcecie wtedy, gdy to dla was korzystne. Nierownosci wtedy, gdy to dla was korzystne. Inicjatywe torpedujaca kierowcow przyklaskujecie. Wszelkie proby ukrocenia waszego gwiazdorstwa to dla was zbrodnia. Jest was tak niewielu, a gwiazdorzycie jakby bylo odwrotnie. I ty sie domagasz szacunku? Lamiesz zasady wspolzycia spolecznego, a chcesz by cie calowano. Zalosne.

      • 0 1

      • Ależ są uzasadnione, w konkretnych, jednostkowych przypadkach.

        A tymczasem mamy tu całą litanię opinii, z których wynika że WSZYSCY rowerzyści to zboczeńcy, idioci i zabójcy. Więc pytam: czy WSZYSCY kierowcy to też zboczeńcy, idioci i zabójcy? I rowerzyści, i kierowcy, i piesi, i motorniczowie tramwajów potrafią palnąć głupstwo. Ale czy WSZYSCY? Ja tych wypowiedzi nie traktuję jako głosów w dyskusji, ale jako próbę odreagowania frustracji. A poza tym co to za argument: jest was tak niewielu? Był taki czas, gdy niewielu zrobiło bardzo wiele dla wielu. Pan Churchill to potrafił docenić, więc i może nasi kierowcy też potrafią wznieść się ponad swoje chwiejne nastroje? ;-)

        • 1 1

  • Na czerwonym (2)

    Jestem rowerzysta od 20 lat. Juz przejezdzam na czerwonym w miejscach, w ktorych rozwiazania sa absurdalne. W przypadku dalszych utrudnien bede lamal wiecej przepisow.

    • 3 0

    • sa

      tylko tak dalej a bedziesz byd..ku jezdzil na wózku inw. i niepotrzebna ci bedzie zielona fala.........ha ha ha.

      • 0 1

    • do czasu

      • 0 1

  • PRZY ZIELENIAKU (2)

    zawsze jest "rowerowy" korek

    • 3 0

    • który się bardzo szybko rozładowuje

      w przeciwieństwie do codziennego korka "samochodowego" na Wałowej i Rajskiej

      • 0 0

    • A mógłby w ogóle nie powstawać,

      gdyby nieco wydłużyć zielone światło dla rowerów. Bo wymuszanie na rowerach, aby pokonywało to skrzyżowanie na dwa razy niespecjalnie świadczy o tzw. "inżynierach ruchu" z Zarządu Dróg i (chyba bardziej) Zieleni.

      • 2 1

  • ROWERZYŚCI!!!!!!

    Dlaczego policji nie ma tam gdzie są skrzyżowania np. Chylonia Centrum ???????? Tutaj rowerzyści regularnie łamią przepisy, a piesi na pasach są biedni!!!!!!!!!!!!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane