• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozbudowa Galerii Bałtyckiej wymusi zmiany we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W rozbudowanej Galerii Bałtyckiej oprócz sklepów przewidziano też strefę gastronomiczną. W rozbudowanej Galerii Bałtyckiej oprócz sklepów przewidziano też strefę gastronomiczną.

Z ok. 43,3 do 59 tys. m kw. wzrośnie powierzchnia handlowa Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska po rozbudowie obiektu. Pociągnie ona za sobą zmiany w układzie drogowym oraz przełożenie koryta potoku Strzyża. Pierwsi klienci z nowej części obiektu skorzystają przypuszczalnie w 2019 r.



Czy cieszysz się z planów rozbudowy Galerii Bałtyckiej?

Właściciel Galerii Bałtyckiej nie zrezygnował z planów rozbudowy obiektu po otwarciu tuż obok zobacz na mapie Gdańska Galerii Metropolia, a wręcz przeciwnie - rozpoczął starania o uzyskanie tzw. decyzji środowiskowej dla nowej części, w której na handel zarezerwowano ok. 15 750 m kw.

Obiekt powiększy się o przyległy do galerii teren, na którym dziś stoi biurowiec Hydrobudowy zobacz na mapie Gdańska (przeznaczony do rozbiórki).

Jednocześnie przełożony zostanie potok Strzyża, który obecnie płynie pod ziemią wzdłuż południowej ściany budynku zobacz na mapie Gdańska, a zostanie skanalizowany w ul. Lendziona zobacz na mapie Gdańska. Aktualnie trwa przygotowanie nowego wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego dla tego przedsięwzięcia.

Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Spór o Strzyżę przy Galerii Bałtyckiej

Nowa część będzie powielała układ wnętrz działającego centrum handlowego. Powstaną więc trzy kondygnacje handlowe: -1, 0 oraz +1, które będą łączyły się z istniejącymi kondygnacjami bez potrzeby pokonywania dodatkowych schodów. Oprócz sklepów przewidziano także strefę gastronomiczną o powierzchni ok. 785 m kw.

Co ciekawe, z treści dokumentacji wynika, że inwestor nie przekroczy narzuconego w planie zagospodarowania maksymalnego limitu powierzchni handlowej, ponieważ "jak wynika z doświadczeń inwestora, najemcy powierzchni (...) lokalizują swoje magazyny ogólne i powierzchnie pomocnicze w obrębie powierzchni najmu i z reguły zajmują one ok. 10 proc. wynajętej powierzchni, która nie jest wliczana do powierzchni sprzedaży (...) W związku z tym, przy określaniu właściwej powierzchni sprzedaży będzie ona o tę wielkość pomniejszona i nie przekroczy określonego w zapisach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego limitu 58 tys. m kw.".

Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Plany dla Wrzeszcza: większa Galeria Bałtycka, nowy wieżowiec i browar

Projekt elewacji nowej części Galerii Bałtyckiej od al. Grunwaldzkiej. Projekt elewacji nowej części Galerii Bałtyckiej od al. Grunwaldzkiej.
Elewacja nowej części zostanie wykonana z podobnych materiałów, jak obecna. Narożna klatka schodowa od strony ul. Lendziona będzie posiadała nieco bardziej rozbudowaną formę, stanowiąc akcent architektoniczny.

Mimo rozbudowy, wnętrze Galerii Bałtyckiej nadal będzie dostępne tylko poprzez dwa istniejące wejścia: od strony dworca kolejowego zobacz na mapie Gdańska oraz skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

Strefa dostaw przy Hydrobudowie zostanie przeniesiona i znajdzie się bezpośrednio przy al. Grunwaldzkiej. Strefa dostaw przy Hydrobudowie zostanie przeniesiona i znajdzie się bezpośrednio przy al. Grunwaldzkiej.
Od strony al. Grunwaldzkiej powstanie też nowa strefa dostaw z rampą wyładowczą dla czterech pojazdów. Bez zmian pozostanie lokalizacja wjazdu i wyjazdu z parkingów dla klientów.

Szacuje się, że rozbudowana Galeria Bałtycka przyciągnie od 10 do 30 proc. więcej klientów niż obecnie. To wprawdzie "nie wpłynie znacząco na warunki ruchu panujące na sąsiednich skrzyżowaniach, zaś problemy z wyczerpującą się przepustowością skrzyżowań będą głównie wynikiem generalnego wzrostu ruchu", ale mimo to planuje się zmianę układu drogowego.

Ulica Lendziona zobacz na mapie Gdańska stanie się ulicą dwukierunkową, zaś przy pętli autobusowej zobacz na mapie Gdańska planowana jest budowa ronda. Z parkingów rozbudowanej galerii nie będzie można już wyjeżdżać w stronę Trasy Słowackiego, lecz jedynie w kierunku dworca kolejowego i dalej np. ul. Lendziona lub Dmowskiego (nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że na taką organizację ruchu nie godzi się miasto). Wjazd będzie mógł się natomiast odbywać zarówno od strony dworca kolejowego, jak i Trasy Słowackiego.

Ulica Lendziona stanie się dwukierunkowa, a pod ziemią zostanie ułożony potok Strzyża. Ulica Lendziona stanie się dwukierunkowa, a pod ziemią zostanie ułożony potok Strzyża.
Szacuje się, że po rozbudowie w godzinach szczytu popołudniowego w typowym dniu tygodnia do obiektu wjeżdżać będzie ok. 390 pojazdów/godz., co oznacza wzrost o 25 proc. względem stanu obecnego. W tym samym czasie opuszczać obiekt będzie ok. 380 pojazdów/godz., co stanowi wzrost o ok. 15 proc. w stosunku do obecnego stanu. Szacunki na rok 2025 rok mówią odpowiednio o ok. 540 pojazdach/godz. (74 proc. względem stanu obecnego) oraz ok. 470 pojazdach/godz. (42 proc.).

Rozbudowa wymusi również wycięcie 115 drzew - głównie liściastych, ale też 16 szt. iglastych i 11 szt. owocowych.

Po prawej biurowiec Hydrobudowy, który zostanie wyburzony. Po prawej biurowiec Hydrobudowy, który zostanie wyburzony.
Kiedy rozpoczną się pierwsze prace budowlane?

- Nastąpi to po uzyskaniu niezbędnych decyzji i pozwoleń administracyjnych. Obecnie określenie terminu rozpoczęcia jest jeszcze trudne do jednoznacznego sprecyzowania - mówi Krzysztof Fijałkowski, menadżer ds. rozwoju w ECE Projektmanagement Polska, firmie będącej właścicielem obiektu. - Nie wykluczamy, że rozpoczęcie rozbiórki budynku Hydrobudowy zostanie zsynchronizowane z pozwoleniem na rozbudowę Galerii Bałtyckiej, niemniej jednak termin ten może ulec zmianie w zależności od wyniku optymalizacji harmonogramu prac budowlanych.
Zgodnie z przedstawioną dokumentacją, a także wcześniejszymi zapowiedziami, pierwsi klienci z nowej części obiektu skorzystają w 2019 r. Prace budowlane nieznacznie wpłyną na działanie galerii - możliwe będzie jedynie wyłączenie z użytku przestrzeni w rejonie połączenia nowej i starej części.

Miejsca

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • Jak sznur samochodów z trójmiasta i okolic już zakorkuje tę okolicę, wówczas urzędnicy wezmą sie za likwidację smogu, który te stojące samochody podkręcą. Mój Boże, haos który w układzie urbanistycznym wprowadzają władze Gdańska usunąć będzie mogła jedynie trzecia wojna światowa.

    • 27 0

  • przy nastepnych opadach niech zaleje tą całą Galerię Bałtycką

    Życzę im tego z całego serca skoro zmieniają bieg rzeki niech natura da im sie we znaki niech galeria bedzie jednym wielkim basenem

    • 40 0

  • dwukierunkowa lendziona..

    Czyli jesli w galerii będzie wyprzedaż to nie wyjde ani nie wyjade z domu bo poszerzenie może sie odbyć tylko kosztem chodnika i parkingu (ktory i tak stał sie płatny i wyrosły nowoczesne parkomaty). No ładne cyrki. Nie zes*ajcie sie z tymi galeriami.

    • 33 0

  • Potok Strzyża (2)

    Dlaczego potok ma być schowany pod ziemią. Można by go wykorzystać i zrobić coś ładnego na tym obszarze wyasfaltowanym do bólu.

    • 32 0

    • (1)

      Bo jakby szło przez galerię to w wypadku powodzi wywaliłoby im w środku, a tak wywali wcześniej.

      • 0 1

      • Będzie podziemny kanał dla gdańskiego bazyliszka :) Atrakcja dla turystów. Tylko trzeba dobry kostium dla Budynia dopasować. I odchudzić, bo utknie w studzience.

        • 0 1

  • miasto jest pier....ęte ze wyraża zgode na rozbudowę galerii

    Precz z budyniem

    • 36 3

  • Powinny powstac narodowe centra zakupow (2)

    Zestaw sklepow oraz asortyment ustalaloby narodowe centrum do spraw potrzeb rodziny. Kto i ktore artykuly moze kupic okreslaoby narodowe entrum wyznaczania potrzeb jednostki. Nad wszystkim czuwalby misiewicz.

    • 16 6

    • lepiej żeby nad twoim mikromóżdżkiem zaczął czuwać jakiś dobry psychiatra (1)

      • 0 3

      • brakuje argumentow, zaczyna sie kopanie po kostkach

        typowy objaw pislamistow

        • 2 0

  • niech PIS rozliczy tą sitwę z Gdańska (2)

    Dosć inwestycji niszczacychbpolski handel i korkujacych ulice

    • 23 23

    • Proponuje zaczac leczyc nogi

      na glowe juz za pozno

      • 7 9

    • Nie chodź do galerii to zbankrutują. Tak je załatwisz

      • 6 2

  • dość galerii niech zaleją ją nastepne ulewy

    • 18 1

  • zdrajcy urzedasy maja w du... mieszkańców (1)

    Dlaczego tak łatwo wydają zgody na budowy...?

    • 29 3

    • kasa misiu

      • 1 0

  • wyjazd tylko w stronę dworca???

    Lendziona ma być dwukierunkowa? Już to widzę. Potem pewnie jeszcze zrobią dwa kierunki na Dmowskiego, gdzie już teraz jest niezły syf po wprowadzeniu buspasa.... Tylko patrzeć jak rozwalą na Dmowskiego te szerokie chodniki żeby dodać nowy pas ruchu dla aut, na co okoliczne dziadki z przyległych kamienic podniosą wrzask. Przy planowanym tak drastycznym wzroście liczby aut wjeżdżających do Galerii (za 8 lat wzrost o 74% !!!) te ulice po prostu nie będą w stanie zapewnić przepustowości. Przy jakiejś akcji typu pożar itp., ewakuacja czy dojazd służb będzie niemożliwy, totalny paraliż.

    • 29 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane