• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się projektowanie ul. Nowej Politechnicznej. Jaka będzie?

Maciej Naskręt
18 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Przebieg ul. Nowej Politechnicznej w Gdańsku wraz z planowanymi przystankami trasy tramwajowej. Przebieg ul. Nowej Politechnicznej w Gdańsku wraz z planowanymi przystankami trasy tramwajowej.

Ok. 2,3 mln zł może kosztować projekt 3,5-kilometrowej Nowej Politechnicznej z Wrzeszcza na Morenę. Najtańszą ofertę złożyła firma z Katowic. Przygotowanie dokumentacji ma potrwać do końca 2016 r.



Jaka powinna być Nowa Politechniczna?

Ulica Politechniczna, czyli droga, która ma połączyć al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska z planowaną ul. Nową Bulońską Północną w rejonie ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, stała się kilka tygodni temu bohaterem publicznej debaty na temat projektowania dróg w Gdańsku.

Członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej zasugerowali, że miejscy planiści chcą wybudować przeskalowaną, zbyt szeroką drogę, która nijak się ma do śródmiejskiego charakteru Wrzeszcza. Ich zdaniem w miejsce arterii, której budowa będzie wymagała wyburzenia części zabudowy wzdłuż ul. Do Studzienki, powinno się wykorzystać istniejący układ ulic i wkomponować w niego trasę tramwajową.

Czytaj także: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria

Na dowód, że to jest możliwe, pokazali wizualizacje dwóch wizji ul. Nowej Politechnicznej.

  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu z uwzględnieniem w niej linii tramwajowej, która miałaby powstać w ramach realizacji ul. Nowej Politechnicznej.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.
  • Wizualizacja ul. Do Studzienki we Wrzeszczu w wersji, która nie podoba się miejskim aktywistom: z wydzieloną trasą tramwaju i wyburzoną zabudową.


Urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska oponowali z kolei, że ulica, która powstanie, nie będzie miała charakteru miejskiej autostrady, zostanie zaprojektowana zgodnie ze sztuką, a jej duża przepustowość jest ważna, ze względu na konieczność obsługi ruchu aut między Wrzeszczem i osiedlami górnego tarasu.

Czytaj także: BRG: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą

Ta dyskusja z pewnością wpłynie na firmę, która na zlecenie miasta zaprojektuje nową ulicę. O kontrakt ubiega się pięć pracowni. W tym tygodniu okazało się, że najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyło biuro projektowe Mosty Katowice. Za sporządzenie kompleksowej dokumentacji inwestycji oczekuje ono 2,3 mln zł (wszystkie oferty są wymienione w ramce pod tekstem).

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zamawiający z ramienia miasta - na ten cel przeznaczyła ok. 2 mln zł, ale nie powinno być problemów ze znalezieniem dodatkowych 300 tys. zł w budżecie samorządu.

- Potrzebujemy teraz dwa lub trzy dni na ocenę złożonych ofert. Wtedy ogłosimy rozstrzygnięcie. Sądzę, że umowę z wykonawca uda się podpisać na przełomie czerwca i lipca - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pełna dokumentacja wraz z pozwoleniami budowlanymi i środowiskowymi ma być gotowa do końca 2016 r. - dodaje.

Jakie są założenia dla nowej drogi?

W ramach inwestycji będzie rozważana budowa 3,5-kilometrowej ul. Nowej Politechnicznej z pełnym uzbrojeniem. Projekt ma przewidywać też uruchomienie dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą od ul. Myśliwskiej do ul. Mickiewicza. Obok trasy tramwajowej powstanie wtedy dziewięć przystanków w rejonie: ul. Nowej Bulońskiej, sądu przy ul. Piekarniczej, CH Morena i GPN-T, ul. Schuberta, ul. Wileńskiej, ul. Jarowej, i ul. Traugutta, ul. Miszewskiego, przy planowanej Drodze Czerwonej, Placu Komorowskiego.



Inwestycja ma przewidywać także budowę przystanków autobusowych zlokalizowanych równolegle do przystanków tramwajowych. Do tego w jezdni ul. Nowej Politechnicznej projekt ma przywidywać kanalizację deszczową i przebudowę sieci wodno - kanalizacyjnej. Pojawią się też ścieżki rowerowe.

Wyzwania na skrzyżowaniu z Grunwaldzką

Projekt włączenia trasy tramwajowej z Nowej Politechnicznej w trasę biegnącą wzdłuż al. Grunwaldzkiej, ma mieć zachowane wszystkie relacje skrętne. Chodzi o to, by tramwaj jadąc z Moreny mógł we Wrzeszczu skręcić zarówno do Oliwy, jak i do centrum Gdańska. Podobnie ma być podczas jazdy od strony Placu Komorowskiego.

Czy czekają nas utrudnienia podczas dużej przebudowy skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska?

- Niekoniecznie. Wpięcia z nowej trasy tramwajowej w linię na al. Grunwaldzkiej nie muszą powstać na wysokości ul. Miszewskiego. Połączenie może zostać wykonane w innym miejscu nawet 500 metrów dalej od wspomnianego skrzyżowania - mówi dyrektor DRMG.

Także takie rozwiązania muszą uwzględnić projektanci.

Oferty złożone w przetargu na projektanta ul. Nowej Politechnicznej.

1. Konsorcjum firm: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o. o z Warszawy; HV Consultores de ingenieria, proyectos y obras, S.L. - 5 830 200 zł
2. Europrojekt Gdańsk S.A. z Gdańska - 5 077 440 zł
3. Mosty Katowice Sp. z o.o. z Katowic - 2 337 000 zł
4. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańska - 2 927 400 zł
5. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. z Gdańska - 3 368 970 zł

Miejsca

Opinie (220) 1 zablokowana

  • Kto robił wizualizacje

    Tory tramwajowe wspólnie z jezdnią, słupki przy chodnikach A efekt? Jakiś wielkomiejski matoł zaparkuje i skoczy do sklepu po zapałki, jakis 30 letni GKA/GWE po płacżacym Niemcu sie rozkraczy I co ? kicha. Tramwaj nie pojedzie, auta nie pojada
    Kto tą wizualizację wymyślił ? Ten co krytykuje projekt czy ten co projektuje za duże bańki. Ale matołów dookoła, kłania sie Dygad i wykład z Jeziora Bodeńskiego.

    • 8 2

  • Propozycja budowt N.Politechnicznej bez burzenia domów zabytków (3)

    Witam Państwa,
    W celu ograniczenia ruchu na ulicy do Studzienki, chcę zaproponować uporządkowanie ruchu w nieodległej ulicy tj. Jaśkowej doliny, jako, że prowadzi w te same rejony a mogłaby być znakomitym odciążeniem ulicy Do Studzienki pod warunkami:
    1. Zlikwidowanie nieczynnego MC Donalda przy Manhattanie
    2. Przesunięcie w głąb zatoki przystanku autobusowego aby mieściły się 2 a nie jeden autobus
    3. Uporządkowanie odwiecznych płyt na krótkim odcinku ulicy pomiędzy Manhattanem a nie czynnym MC Donalds
    4. Uporządkowanie zatok autobusowych ulicy Jaśkowa Dolina aby w jej ciągu nie blokowały pozostałego ruchu drogowego
    5. Przeprojektowanie ronda u zbiegu ulicy Jaśkowa Dolina i Wileńskiej tak by główny ruch był w ciągu Jaśkowej Doliny a nie tak jak obecnie, ponieważ z podrzędnej ulicy Wileńskiej jadące pojazdy w kierunku Moreny skutecznie blokują główny ruch z dołu do góry przy wymienionym rondzie, co widać każdego dnia w postaci gigantycznego "korka"
    6. Uporządkowanie sygnalizacji drogowej w całym ciągu ulicy Jaśkowa Dolina tak by była "zielona fala"

    Ponieważ na wylocie ulicy Jaśkowa Dolina znajduje się obecnie zmodernizowane skrzyżowanie, jak sądzę znakomicie odciąży ruch z ulicy Do Studzienki, zwłaszcza, że z tego miejsca ruch na osiedla jest we wszystkie kierunki.

    Rozpatrywanie wyłącznie ulicy Nowej Politechnicznej bez uwzględnienia ulicy Jaśkowa Dolina uważam za strzał kulą w płot, zwłaszcza, że projektanci nie mieszkają w Trójmieście i nie potrafią przeanalizować ruchu tak jak to wiedzą użytkownicy dróg.

    Ponieważ mam jeszcze wiele spostrzeżeń, które jak sądzę mogą ułatwić lub usprawnić rozwiązywanie problemów w ruchu drogowym, proszę o kontakt na e-mail a potem ewentualnie osobisty.

    • 21 6

    • (2)

      Inżynier Gumiber ratuje świat... serio? Jaśkowa Dolina już od dawna nie wyrabia, słaby wymyśliłeś objazd.

      • 4 7

      • (1)

        Nie wyrabia m.in z powodu ronda na górze i spiętrzenia świateł na Jaśkówce w jej górnym przebiegu od ronda do Rakoczego.
        Co niby lepszego wniesie wyburzenie budynków ul. Do Studzienki i poszerzenie jezdni, skoro potem i tak wszystko wjedzie w Sobieskiego a potem Schuberta i utknie na rondzie Trzy Lipy.

        • 4 5

        • Rondo blokuje ruch, no, no, to ci nowość... Nie przyszło wam do głowy, że "niski ruch z podrzędnej Wileńskiej blokuje Jaśkowa" dlatego, że NIE JEST taki niski? Był ktoś w Wielkiej Brytanii? Ronda UPŁYNNIAJĄ ruch, w przeciwieństwie do sygnalizacji, która charakteryzuje się najmniejszą przepustowością (ale wysokim bezpieczeństwem). A jeszcze jakby się kierowcy nauczyli poprawnie sygnalizować skręt i opuszczanie ronda....

          • 2 2

  • Tramwaj tak! (2)

    Wyburzenia i autostrady - nie!

    • 23 15

    • Czy Fiszera 8 zostanie zachowany? Liczę, że tak!

      • 0 1

    • Którędy tramwaj?

      Ja jestem przeciwny projektowi trasy tramwajowej częściowo w jezdni - Mickiewicza, niedawno remontowana, do remontu, albo Przeróbka i Stogi, ludzie wchodzą na jezdnie, ogólne wszystkich użytkowników utrapienie.

      • 2 1

  • (1)

    Budujcie sobie co chcecie, byle żadnego budynku nie wyburzać. A jak już to te PRL-owskie punktowce czy Jantar. Stare kamienice zachować. Kto dziś tak ładnie potrafi budować?

    • 10 2

    • Jantar ani punktowce nie stoją na przeszkodzie, co innego budynki przy Do Studzienki...

      • 0 1

  • skrzyżowanie z tramwajem w poprzek Grunwaldzkiej zatka to skrzyżowanie na amen (4)

    linia tramwaju mogłaby się kończyć przy Fiszera, wtedy nie trzeba byłoby niczego istotnego burzyć. Obecny projekt to tylko pretekst do budowy kolejnych przewymiarowanych ciągów drogowych dla pojazdów a nie dla ludzi.

    • 14 22

    • (3)

      Taaaa, już widzę, jak dyrdasz z Miszewskiego na Fiszera się przesiadać... LoL.

      • 9 3

      • przejście 200 metrów to dla Ciebie wyzwanie? naprawdę współczuję. (2)

        Obejrzyj linie tramwajowe w Dublinie i zobacz, że jedna z nich tylko zbliża się do centrum, ale go nie przecina. Miasto powinno być dla ludzi a nie głównie dla pojazdów.

        • 5 5

        • Ty się z przejściem 200 metrów odczep od pasażerów, a przyczep do samochodziarzy, parkujących na zakazach, na chodnikach, na wysepkach, na trawnikach, na wjazdach,na drogach rowerowych...

          • 2 1

        • tak, przejście 200 metrów to dla mnie problem

          • 2 1

  • Strach się bać (6)

    Powtórka nowej słowackiego się zapowiada.

    • 26 16

    • (5)

      Zupełnie inna ulica.

      • 3 2

      • oczywiscie (2)

        N Slowackiego jest bez tramwaju i z przejsciami podziemnymi.
        N Politechniczna bedzie ulica miejska - z tramwajem, przystankami, przejsciami dla pieszych i licznymi skrzyzowaniami.

        • 4 4

        • pdobieństwo będzie jednak duże: w godzinach szczytu będzie tak samo zakorkowana (1)

          bez względu na jej szerokość. Coraz więcej mieszkańców Gdańska będzie się wyprowadzało do sąsiednich powiatów i będzie się domagało kolejnych arterii szybkiego ruchu od kolejnych ekip DRMG i BRG. Wszyscy będziemy za to płacić w podatkach i opłatach za leczenie skutków siedzącego trybu życia.

          • 3 4

          • No doooobra, czyli jak ma być???

            • 1 0

      • (1)

        acha...zobaczymy

        • 4 2

        • No właśnie, zobaczymy, czarnowidzu.

          • 3 3

  • Nowa linia tramwajowa... pffff. W Gdyni będą windy. Już jedna jest na Kamienną Górę. (2)

    Niedługo Szczurek uruchomi windy jeżdżące w bok. Trzeba myśleć przyszłościowo. Przewidywać zapotrzebowania nowoczesnych ludzi. Tramwaj? A kto tym będzie jeździć? pffff

    • 11 2

    • Tramwaje - w eksploatacji najtańsze - w całym Trójmieście!

      Trolejbusy i w bok-windy w Gdyni jako atrakcja turystyczna oczywiście też.

      Dla pasażerów na całym świecie buduje się nowe linie metra i tramwajowe - to jest przyszłość.

      • 2 0

    • Adaś Miałczyński już to przewidział :)

      • 2 0

  • któredy tramwaj pod linią kolejową pojedzie?

    nowy wiadukt i rozpirzaj ponowny na kolei?

    • 0 4

  • Najpierw nowe torowiska tramwajowe w całym Gdańsku i zakup nowych tramwai, potem drogi

    • 7 3

  • zrobić wszystko (1)

    Żeby nie dopuścić do tego barbarzyńców go aktu powrotu do PRL'u i wyburzenia przedwojennego Gdańska żeby zrobić arterię jak na Chełmie czy gdzieś za miastem. Co z tego ze korki... Londyn Berlin Kopenhaga Amsterdam Utrecht Boston i wiele innych miast cywilizowanego świata już dawno nauczyło się ze do Centrum nie jeździ się samochodem a jeżeli to poza godzinami szczytu! A do pracy przesiadka na kolejkę autobus tramwaj czy rower...Przepustowość. .. jak słyszę taki argument to mnie mdli...

    • 26 8

    • przepustowość do bardzo ważny argument ale...

      mierzony w ilości przewiezionych ludzi a nie pojazdów czyli jakby nie patrzeć zbiorkom wygrywa.

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane