• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Aleksandra Nietopiel
14 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (621)
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe

Rok po otwarciu przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej miasto ogłosiło przetarg na budowę kolejnego - w okolicy dworca Gdańsk Główny. Plany są takie, by inwestycja była gotowa do końca tego roku. Sygnalizacja na przejściu zostanie włączona do systemu TRISTAR, a samo przejście, jak zapewniają urzędnicy, nie zakorkuje centrum Gdańska. Budowa będzie realizowana w oparciu o unijne środki.



Czy będziesz korzystać z planowanego przejścia przy dworcu PKP?

Po falstarcie projektu powstania przejścia przy dworcu, o czym pisaliśmy w styczniu, udało się ogłosić przetarg na jego budowę. Postępowanie ruszyło 14 kwietnia.

Zielone światło dała zmiana przepisów w prawie budowlanym. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.

Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

Płynność ruchu nie będzie zagrożona



Takie zapewnienie daje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przywołuje przykład otwartego przed rokiem przejście naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

Przygotowania do budowy przejścia


- Nie zakorkowało miasta. Wręcz przeciwnie, ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Powstała zupełnie nowa przestrzeń publiczna dostępna przede wszystkim dla pieszych, także tych z niepełnosprawnościami. Dziś ogłaszamy przetarg na przejście o podobnych funkcjach, przy najważniejszym węźle przesiadkowym w Gdańsku - na przeciwko dworca Gdańsk Główny, gdzie tysiące pasażerów przesiadają się w różnych kierunkach. Ogłaszamy przetarg na przejście naziemne, które z jednej strony spowoduje tę dostępność dla pieszych - połączenie z dworcem PKP, a z drugiej strony spowoduje połączenie z przedłużonymi przystankami tramwajowymi, które tutaj się znajdują i otworzy nową przestrzeń na ul. ElżbietańskąMapkaGarncarskąMapka.

Budowa do końca roku



Zmiany na Podwalu GrodzkimMapka obejmą:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej, wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Projekt to ukłon w stronę mieszkańców i turystów, którzy wykorzystują komunikację miejską w przemieszczaniu się.

- Przedłużenie peronów to właśnie otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówi Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
Inwestycja nie ma jeszcze tymczasowej organizacji ruchu, ale nie są przewidziane całkowite zamknięcia ruchu, choć utrudnienia będą. W zakresie prac przewidziana jest m.in. przebudowa infrastruktury podziemnej, co związane jest z włączeniem sygnalizacji do systemu TRISTAR, drobne prace obejmą też kanalizację deszczową.

Przejście na jednym cyklu świateł



Przejście, przecinające Podwale Grodzkie, ma pracować w cieniu sygnalizacji świetlnej, obsługującej węzeł HuciskoMapka:

- Czyli będzie dostosowane do cykli i programów, które tam są programami nadrzędnymi. Długość cykli również będzie podobna. Przejście będzie obsługiwane programem, pozwalającym na jednokrotne przejście z dworca na drugą stronę ulicy tak, by całe potoki pieszych mogły przekroczyć przejście na jednym cyklu zielonego światła - mówi Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu.
Dla rowerzystów również przewidziano sygnalizację i znaki, a obsługa ruchu rowerowego znajdzie się po zewnętrznej stronie, nie kolidując z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.

  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

- Będziemy pracowali, by ten podstawowy program, który jest przewidziany w projekcie, był dostosowany do faktycznych warunków ruchu. Sygnalizacja będzie włączona w program TRISTAR, dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na ewentualne zmiany, a jak nasze doświadczenia pokazują - czasem kilkusekundowa zmiana w programie powoduje zdecydowaną poprawę warunków dla wszystkich użytkowników - dodaje Lewandowska.

Nowe otwarcie w kierunku Głównego Miasta



Planowana inwestycja ma ożywić, będące trochę na uboczu i nieco zapomniane ostatnio, ulice Elżbietańską i dalej Garncarską. Ta przestrzeń będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych w Gdańsku - przewiduje architekt miasta.



- Dzięki temu przejściu tą ulicą pewna część potoków pieszych będzie mogła przemieścić się w kierunku Głównego Miasta. Ta ulica [Elżbietańska - dop. red.] stanie się niejako wejściem do serca Gdańska. W ubiegłym roku podjęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. Będziemy chcieli, w kontekście realizacji tego przejścia, także zastanowić się, jakie dalsze zmiany powinny tu zajść, by ta ulica z takiego zaplecza stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych Gdańska. Potencjał zmiany jest, mamy możliwości rozwoju nowych lokali i zagospodarowania rekreacyjnego - wiele może się tu wydarzyć. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń tylko na tym zyska - mówi Piotr Lorens, architekt miasta.
Realizacja przejścia ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
19:02 14 KWIETNIA 23

Przejście dla pieszych przy dworcu głównym (14 opinii)

Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.

Miejsca

Opinie (621) ponad 50 zablokowanych

  • Termin ambitny ! Trzymam kciuki !

    • 14 54

  • Bardzo dobra inwestycja (20)

    Centrum miasta ma byc pelne pieszych nie samochodow.

    • 72 165

    • (7)

      Tu jesteś chory ? Pomyśl jakie będą korki ? I jak to się będzie miało do kursowania komunikacji miejskiej.

      • 11 25

      • Przejscie przy bramie wyzynnej nic nie zmienilo a tak samo płakałeś. (4)

        • 24 15

        • no fakt, nic się nie stało... (3)

          Oprócz o pięć minut dłuższego pobytu w autobusie.
          Kolejne pięć minut do dwóch godzin spędzanych codziennie w komunikacji miejskiej, która coraz bardziej sprawia wrażenie, że funkcjonuje za karę.

          • 16 5

          • Lewacy twierdza ze za mało (2)

            Cały dzien w zbiorkomie to cel

            • 10 2

            • (1)

              Lepiej w zbiorkomie, niż w korku w spalinach

              • 3 8

              • Normalni ludzie maja filtry kabinowe

                • 4 2

      • (1)

        Komunikacja ma tam torowisko i buspas, więc próbuj dalej.

        • 0 6

        • No i co z tego skoro dłużej jadę komunikacja miejska niż kilka lat temu. Ile razy pod forum korek autobusów się robi. To jest bez sensu. Może w ogóle ludzi wyrzućmy z centrum miasta skoro te ulepszenia tylko utrudniają życie ludziom.

          • 2 0

    • (2)

      A ludzie do Pruszcza dojadą którędy?

      • 7 5

      • Otóż to, ci przejeżdżający mają najwięcej do powiedzenia. Przecież to takie ciężkie w ciepłym aucie siedzieć.

        • 14 4

      • Torami kolejowymi, względnie buspasem.

        • 5 4

    • (2)

      Gdyby były drogi alternatywne to jak najbardziej tak ale jest to główna droga Gdańska więc pełno pieszych będzie wdychało jeszcze więcej spalin z samochodów które będą stały w korkach...

      • 5 2

      • Niedługo spaliniakiem

        Nie wjedziesz

        • 1 4

      • Nie ma rozwiązania na drogę alternatywna, komunikacja miejska leży, dostawy do sklepów odbywają się przez centrum miasta. Jedynie rozwiązanie jak w Sopocie poprowadzić podziemny przejazd dla aut przez centrum ale to są spore koszta.

        • 0 0

    • To drogi w centrum nie są potrzebne?

      • 4 3

    • Charakterystyczne, że odpowiedzi na opinie mają odwrotne proporcje głosów

      "za" oraz "przeciw" przejściu dla pieszych. Wychodzi na to, że "samochodziarze" są tak leniwi, że nawet nie rozwiną wątku odpowiedzi, albo mają umysły nieskażone dociekliwością, ani pomyśleniem dalej, niż jeden krok.

      • 0 4

    • Masz rację (1)

      30 lat temu powinni zaplanować wyprowadzenie głównego ruchu z centrum. Teraz to można jedynie pod miastem kopać.

      • 3 3

      • No pewnie i wtedy nie byłoby restauracji w centrum, sklepów bo jak dowieźć jedzenie, towar do sklepów skoro ruch wyłączony samochodowy ?! Nie ma drogi alternatywnej.

        • 2 0

    • (1)

      Świętojańska w Gdyni id..to pokazuje że jest pusta smutna i wyludniona jak całe centrum żałosnej Gdyni bez parkingów

      • 3 1

      • Po co mam jezdzic do centrum jak mam dojazd tam utrudniony?! Ludzie lubią mieć wybór, jak zakażemy sobie dojazd samochodem do centrum to tak jakbyśmy sobie odebrali kawałek wolności. Nie mówię ze każdy ma jezdzic samochodem ale tez nie każdy jest w tak luksusowej sytuacji ze może sobie jezdzic tramwajem/ autobusem np majac chorego rodzica którego chce podwieźć do przychodni w centrum.

        • 2 1

  • (1)

    Bardzo dobrze. Tylko w takim razie nie powinni puszczać ogromnej kasy na remont tunelu, tylko wreszcie powinni go zasypac. Potencjał tego niegdyś pięknego miejsca z pięknym dworcem kolejowym na czele został całkowicie zniszczony przez błędy powojennych urbanistów, odpowiedzialnych za budowę paskudnego Zieleniaka, puszczenia przez środek Śródmieścia tranzytu i wsadzenia przechodniów w zasikane i niebezpieczne tunele.... Do tego dekada wolnego rynku dała nam "prezent" w postaci paskudnej zabudowy hotelowej, kina Krewetki oraz menelskiego placu, znajdujących się na przeciwko dworca. Dzięki tym wszystkim czynnikom niegdyś piękne i chlubne miejsce przedwojennego Gdańska przypomina obecnie wiesniacki biedo-Kaliningrad godny Uzbekistanu.

    • 41 79

    • Daruj sobie te żałosne rasistowskie wtręty!

      A powojenni urbaniści wreszcie wprowadzili Gdańsk w drugą połowę XX w., a i o zieleniak to trzeba po prostu dbać i odświeżać, nie wystarczy raz postawić i gęby cieszyć.

      • 5 4

  • Dlaczego nie można dojść do porozumienia? (6)

    Brakuje w mieście odważnych decyzji. Taką byłoby wyniesienie stamtąd ruchu samochodowego tranzytowego na przykład na 3 Maja. Tak ogromny ruch samochodowy nie powinien biec przy największym węźle przesiadkowym w całej aglomeracji. Takie przejście jest ruchem bezsensownym, bo będzie przeszkadzać kierowcom, którzy nie chcą pewnie tamtędy jechać, ale muszą bo średnio mają alternatywę oraz nie będzie satysfakcjonować pieszych którzy, tak jak na nowopowstałym przejściu koło forum czas oczekiwania na zielone jest kosmicznie wysoki, żeby nie obniżać przepustowości drogi. Moje zdanie jest takie, przenieść stamtąd ruch samochodowy i w całości oddać tamte tereny pieszym, zbiorkomowi i lokalnemu ruchowi samochodowemu, ale dać porządną alternatywę samochodom.

    • 31 62

    • stracono tę szansę budując wiadukt na Zaroślaku

      Zamiast przykryć jeszcze 300m metrów torów betonem i zrobić na nim drogę...

      Nie zbudowano też "małej obwodnicy południowej" przez Chełm i Olszynkę oraz tunelu pod Motławą.
      Te bypass'y pozwoliłyby realizację szczytnej skądinąd idei "pieszego Gdańska historycznego"

      To tego jeszcze schowanie Podwala Grodzkiego i Wałów pod ziemię i będzie prawie jak w XIXw...
      Pomysły macie za darmo.
      Ale głośno krzyczę:

      Sponsor!!!
      Sponsor!!!
      Sponsor!!!

      który to sfinansuje i utrzyma.
      Bo prawda jest oczywista, głównym powodem takich bzdur jak lansowanie przejść naziemnych są koszty utrzymania innych konstrukcji. Przejściom wystarczy trochę farby...
      Bo kosztów czasu traconego przez mieszkańców nikt nie liczy...

      • 9 1

    • (1)

      A może tory kolejowe schować do tunelu jak w Łodzi czy w Warszawie?

      • 3 0

      • a co zrobisz z wiaduktem na Zaroślaku

        i wrzodem Forum, który również stoi na torach?!

        • 1 1

    • (2)

      A jak chcesz żeby sklepy i restauracje funkcjonowały w centrum starego miasta ? Bez towarów ?! No bo jak tam dowieźć towar skoro chcesz usunąć ruch samochodowy. Absurd. Może kurierzy będą chodzić pieszo z 3 maja na długa z dostawami.

      • 2 1

      • ryksze

        I rowery cargo...

        • 0 1

      • Nie udawaj, że Tobie chodzi o zaopatrzenie.

        Zaopatrzenie wjeżdża do stref ograniczonego ruchu na identyfikator. To Janusz TDI ma problem, że musi bebzon przenieść piechotą ;)

        • 1 1

  • koszmar

    Ten pomysł to koszmar

    • 112 24

  • Przy bramie wyżynnej działa bez korków więc z tym przejściem to też dobry pomysł (2)

    • 30 92

    • bez korków? (1)

      Ale tracą na nim kierowcy i pasażerowie...

      Tylko po to, aby paru przyjezdnych mogło się poprzechadzać i zostawić kasę w kieszeniach wynajmujących...

      • 14 6

      • Nie kłam, nie

        tracą. Nowe przejście przy Bramie Wyżynnej nie spowodowało zwiększenia zatorów. Mieszkam na Wyspie Spichrzów i tę trasę pokonuję codziennie.

        • 2 3

  • (3)

    kolejne światła, tramwaj będzie znowu stał , co 200m światła

    • 105 12

    • Tramwaj sobie da radę. Jest jeden i szybko rusza (1)

      Jak to elektryk

      • 1 12

      • Na światłach tramwaj tez stoi. Jeździ dłużej niż pare lat temu. Te ulepszenia dla pieszych to tylko pozorne. Prawda taka ze wszyscy wdychamy spaliny, każdy jest zły bo korek, światła a ten kto na inwestycji zarobi to już inna sprawa.

        • 6 3

    • Od kiedy to

      kierowcy tak bardzo dbają o to, by tramwaje szybki jeździły? Zrezygnuj z auta, to nie będą stały w korkach i będą szybciej jeździć.

      • 1 3

  • (9)

    Urzędnicy twierdzą, że nie zakorkuje miasta To ci sami urzędnicy, co puścili autobusy Migowską, bo twierdzili, że wytrzyma, a na Jabloniowej nie zrobili ronda, bo twierdzili, że nie w będzie tam ruchu? Jak to ci samo, to bądźmy spokojni - jesteśmy w dobrych rękach.

    • 135 13

    • A kto ci każe jeździć przy dworcu? Masz tunel pod Martwą Wisłą albo 3 maja. (6)

      A jeżeli nie jesteś z Gdańska to znajdź sobie pracę u siebie.

      • 6 14

      • Popuściłeś z wrażenia przy tej głupiej odpowiedzi?

        • 9 4

      • (2)

        Przy dworcu każe mi jeździć rozkład autobusów. Jeżdżę komunikacją, która teraz utknie w jeszcze większych korkach.

        • 9 2

        • Nie kłam, bo to (1)

          nieładnie. Autobusy przy dworcu mają swoje buspasy i nie tkwią tam w korkach.

          • 2 5

          • To co nie zatrzyma się na czerwonym przy dworcu?

            Bo ma buspas? Kolejny inteligent, ręce opadają mistrz

            • 6 1

      • (1)

        Pracuje w firmie kawałek za dworcem. Wytłumacz mi jak mam tam dojechać nie jadąc przy dworcu ? Tak pracuje w centrum Gdanska i gdybym miał wybór jeździłabym inna trasa ale niestety innej trasy nie mam.

        • 6 1

        • Będziesz mail mewo2 i ridwani

          Taka strategia miasta

          • 3 3

    • Argument na poziomie "Kot łapie myszy, to może i nietoperza."

      Nie mieszajmy systemów walutowych

      • 4 2

    • Urzednicy

      W punkt brawo od kiefy to co powie urzednik jest cos warte. Oni ucza sie na swoich za nasz pieniądze mevo

      • 1 0

  • może by tak uczłowieczyć przejścia dla pieszych (3)

    przy bandyckiej, a nie na dwie zmiany trzeba przechodzić albo biegać

    • 43 8

    • zaproponuj!.czekamy.

      • 2 0

    • To samo przy przejściu Kołobrzeska - Bażyńskiego

      • 4 0

    • To samo przy przejściu Chłopska - Piastowska

      • 0 0

  • Tam brakuje przejścia super! BRAWO że jest troska o pieszych (2)

    A ten tristarcto na prawdę działa

    • 77 198

    • (1)

      Radość , do pierwszego wypadku. Tyle lat ludzie chodzili bezpiecznie tunelem, nikomu to nie utrudniało życia. Przy Forum szybciej można przejść tunelem, gdyby jeszcze wyjście z tunelu (po stronie forum) było lepiej zaprojektowane, ale to chyba było celowe założenie.

      • 6 4

      • Policzyłeś ile

        wypadków było przy Chmielnej, Łąkowej i Bramie Wyżynnej? Za każdym razem ta sama śpiewka, że ludzie będą ginąć. Jak to jest, że ja umiem się zatrzymać jak mam czerwone, a w Twojej głowie pojawia się myśl, by rozjechać jakiegoś pieszego?

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane