• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Aleksandra Nietopiel
14 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (621)
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe

Rok po otwarciu przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej miasto ogłosiło przetarg na budowę kolejnego - w okolicy dworca Gdańsk Główny. Plany są takie, by inwestycja była gotowa do końca tego roku. Sygnalizacja na przejściu zostanie włączona do systemu TRISTAR, a samo przejście, jak zapewniają urzędnicy, nie zakorkuje centrum Gdańska. Budowa będzie realizowana w oparciu o unijne środki.



Czy będziesz korzystać z planowanego przejścia przy dworcu PKP?

Po falstarcie projektu powstania przejścia przy dworcu, o czym pisaliśmy w styczniu, udało się ogłosić przetarg na jego budowę. Postępowanie ruszyło 14 kwietnia.

Zielone światło dała zmiana przepisów w prawie budowlanym. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.

Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

Płynność ruchu nie będzie zagrożona



Takie zapewnienie daje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przywołuje przykład otwartego przed rokiem przejście naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

Przygotowania do budowy przejścia


- Nie zakorkowało miasta. Wręcz przeciwnie, ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Powstała zupełnie nowa przestrzeń publiczna dostępna przede wszystkim dla pieszych, także tych z niepełnosprawnościami. Dziś ogłaszamy przetarg na przejście o podobnych funkcjach, przy najważniejszym węźle przesiadkowym w Gdańsku - na przeciwko dworca Gdańsk Główny, gdzie tysiące pasażerów przesiadają się w różnych kierunkach. Ogłaszamy przetarg na przejście naziemne, które z jednej strony spowoduje tę dostępność dla pieszych - połączenie z dworcem PKP, a z drugiej strony spowoduje połączenie z przedłużonymi przystankami tramwajowymi, które tutaj się znajdują i otworzy nową przestrzeń na ul. ElżbietańskąMapkaGarncarskąMapka.

Budowa do końca roku



Zmiany na Podwalu GrodzkimMapka obejmą:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej, wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Projekt to ukłon w stronę mieszkańców i turystów, którzy wykorzystują komunikację miejską w przemieszczaniu się.

- Przedłużenie peronów to właśnie otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówi Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
Inwestycja nie ma jeszcze tymczasowej organizacji ruchu, ale nie są przewidziane całkowite zamknięcia ruchu, choć utrudnienia będą. W zakresie prac przewidziana jest m.in. przebudowa infrastruktury podziemnej, co związane jest z włączeniem sygnalizacji do systemu TRISTAR, drobne prace obejmą też kanalizację deszczową.

Przejście na jednym cyklu świateł



Przejście, przecinające Podwale Grodzkie, ma pracować w cieniu sygnalizacji świetlnej, obsługującej węzeł HuciskoMapka:

- Czyli będzie dostosowane do cykli i programów, które tam są programami nadrzędnymi. Długość cykli również będzie podobna. Przejście będzie obsługiwane programem, pozwalającym na jednokrotne przejście z dworca na drugą stronę ulicy tak, by całe potoki pieszych mogły przekroczyć przejście na jednym cyklu zielonego światła - mówi Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu.
Dla rowerzystów również przewidziano sygnalizację i znaki, a obsługa ruchu rowerowego znajdzie się po zewnętrznej stronie, nie kolidując z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.

  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

- Będziemy pracowali, by ten podstawowy program, który jest przewidziany w projekcie, był dostosowany do faktycznych warunków ruchu. Sygnalizacja będzie włączona w program TRISTAR, dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na ewentualne zmiany, a jak nasze doświadczenia pokazują - czasem kilkusekundowa zmiana w programie powoduje zdecydowaną poprawę warunków dla wszystkich użytkowników - dodaje Lewandowska.

Nowe otwarcie w kierunku Głównego Miasta



Planowana inwestycja ma ożywić, będące trochę na uboczu i nieco zapomniane ostatnio, ulice Elżbietańską i dalej Garncarską. Ta przestrzeń będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych w Gdańsku - przewiduje architekt miasta.



- Dzięki temu przejściu tą ulicą pewna część potoków pieszych będzie mogła przemieścić się w kierunku Głównego Miasta. Ta ulica [Elżbietańska - dop. red.] stanie się niejako wejściem do serca Gdańska. W ubiegłym roku podjęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. Będziemy chcieli, w kontekście realizacji tego przejścia, także zastanowić się, jakie dalsze zmiany powinny tu zajść, by ta ulica z takiego zaplecza stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych Gdańska. Potencjał zmiany jest, mamy możliwości rozwoju nowych lokali i zagospodarowania rekreacyjnego - wiele może się tu wydarzyć. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń tylko na tym zyska - mówi Piotr Lorens, architekt miasta.
Realizacja przejścia ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
19:02 14 KWIETNIA 23

Przejście dla pieszych przy dworcu głównym (14 opinii)

Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.

Miejsca

Opinie (621) ponad 50 zablokowanych

  • miasto stanie wywalić tego co to wymyśla

    Dublowanie przejść opamiętajcie się !

    • 51 13

  • Robią coś co jest nie potrzebne tylko dlatego że można wyprac w ten sposób pieniądze z Unii. To jest polityka miasta. Utrudnia życie mieszkańcom żeby ładować w swoje kieszenie.

    • 71 11

  • (1)

    Zróbcie na prawdę dobra komunikację. Aktualna jest do bani. Skm porażka.

    • 55 4

    • SKM to PKP, a nie

      miasto. Naucz się obarczać odpowiedzialnością właściwe podmioty, a nie zrzucasz wszystko na jednych, bo tak Ci wygodniej.

      • 1 2

  • (6)

    Zakochanym w tunelach kierowcom, którym spaliny poprzedzającego auta najwyraźniej zasłoniły widok na cokolwiek poza kokpitem własnego auta, polecam jeżdżenie w te i wewte pod Martwą Wisłą - w tunelu, tak jak lubicie.

    • 17 62

    • (2)

      Przeciwnikom tuneli proponuje robić przejścia naziemne przez tory kolejowe. Mieszkańcy Oruni to potwierdzą że to fajna sprawa stać kilka minut przed szlabanem

      • 9 3

      • (1)

        Na Zaspie jest przejście naziemne przez tory kolejowe, nikt nie narzeka. Tutaj zresztą nie ma torów kolejowych, a zwykła droga.

        • 0 6

        • to przejście to relikt "czasów ponoć słusznie minionych"

          I nikt o zdrowych zmysłach nie podejmie się go likwidować, bo zostałby rozniesiony na strzępy.
          Za to na innych przystankach logiczne i potrzebne przełazy są blokowane i pilnowane przez "myśliwych" z policji i SOK. Pewnie wysyłają tam praktykantów...

          Przy przystanku Chylonia wręcz zamknięto ulicę (Palmowa) łączącą ulicę Pucką z przejściem podziemnym...
          Tak jest jak prawo i rozsądek zastępowane są regulaminami...

          • 1 0

    • (2)

      Po co przejścia budujecie zamknijcie wszystkie ulice i zróbcie deptaki, komunikację zlikwidujcie i będzie jak za króla świeczki wszędzie pieszo, eko-ludki i piesi będą zadowoleni...

      • 9 1

      • (1)

        Tak dokładnie, sklepy pozamykają, restauracje itp tez. Bo jak dowieźć towar skoro tylko ruch pieszy w centrum najlepiej.

        • 3 1

        • Na szlabany, zapory i identyfikatory

          Wyjedź kiedyś na zachód dalej, niż do Sierakowic, to zobaczysz, jak to działa w miastach ;)

          • 0 1

  • Rzadko bo rzadko

    Ale czasem i Grzelak powie coś z sensem. Tak dla cywilizowania centrum miasta

    • 17 49

  • Paranoja. Mają wygodne przejście podziemnie to będą łazić i blokować ruch. (4)

    Mam nadzieję że liczba potrąconych utwierdzi wszystkich w przekonaniu że to najgłupszy pomysł świata.

    • 86 25

    • (2)

      Tak samo jak pod Bramą Wyżynną na nowym przejściu odbywa się istna rzeź pieszych, zgonie z zapowiedziami kierowców niepotrafiących poruszać się w mieście xd Przejście podziemne jest wygodne jedynie dla tych, którzy z niego nie korzystają.

      • 9 10

      • (1)

        Szkoda ze nie można zainwestować w windy dla inwalidów zamiast tych pasów. Byłaby to znacznie lepsza inwestycja

        • 5 3

        • Inwalidzi nie narzekają, że mogą się szybko przedostać na drugą stronę

          Najwięcej o "inwestycjach dla inwalidów" ma do powiedzenia goscy, którego największą niepełnosprawnością jest mentalne przyspawanie do fotela;)

          • 1 1

    • My, wy, oni. Polska oto.

      • 2 1

  • Jedynym sensownym ruchem byłoby puszczenie ruchu w tunelu a zrobienie z placu pod dworcem fajnego placu z knajpkami itd. (2)

    Ale to już jest poza zasięgiem myślenia urzędnika.

    • 61 9

    • Tyle knajp?

      W Gdańsku nie ma dość wątrób, by te knajpy utrzymać.

      • 4 3

    • dokładnie. ale pod waruniem że samochodziarzyki sfinansują ten tunel.

      Chwalą się, ze ich stać i nie będą jak biedacy jeździć komunikacją miejską. Niech więc płacą bogaci.

      • 0 4

  • Przystanki tramwajowe trzeba poszerzyć a nie podłużyć.

    miejsce jest, wystarczy zabrać po jednym pasie

    • 22 42

  • (11)

    zobaczycie, za kilka lat inny prezydent jako rozwiązanie problemów korków w mieście będzie te przejścia likwidował i tak się ten cyrk kręci

    • 140 33

    • Na szczęście Braun nie ma szans na elekcję (1)

      • 10 15

      • Wszyscy gdanszanie wybiorą Panią Dulkiewicz!

        • 2 10

    • Co ma przejście do prezydenta? (2)

      To, że w Gdańsku nie było przejścia naziemnego przy wyjściu z Dworca Głównego to jakiś absurd i niedopatrzenie.

      • 12 17

      • Czemu? Jakieś logiczne wytłumaczenie? (1)

        Masz bez kolizyjne tunele, za mało?

        • 10 5

        • Macie bezkolizyjną - względnie, biorąc pod uwagę talent kierowców - obwodnicę, za mało?

          • 2 4

    • Cyrk

      • 5 0

    • Wściekły Gdańszcznin (3)

      Na pewno już nie zagłosuje na Dulkiewicz to kpina z tymi przejsciami nawet wyniki pokazały ze nawet koło Forum wiecej jest w tunelu niz na przejsciu k......mac masakra z tymi przejsciami w całej Europie robi sie tunele i naziemne a w Gdańsku koło istniejących tuneli przejscia masakraaaaa

      • 31 11

      • Zliczając ile osób korzysta z przejścia naziemnego

        gdy obok jest podziemne wyszło że zdecydowana większość osób korzysta z naziemnych przejść (84% do 16% korzystających z podziemnego, które jest niewygodne i wykluczające dla połowy społeczeństwa)

        • 7 7

      • Popieram (1)

        tez mi się to w głowie nie mieści, no ale trzeba pewnie się wywiązać z umowy i "dać" zarobić innym....

        • 8 2

        • Aż dziwne, że Ci się

          nie mieści w głowie. Przecież masz tam pusto.

          • 0 1

    • Za kilka, no może nie za kilka, ale kilkanaście lat

      inny prezydent poprowadzi ruch tunelem pod centrum albo w ogóle ten ruch z centrum wyprowadzi.
      Bo tereny będą tak cenne, że po prostu tylko to będzie miało sens.

      • 5 2

  • Co Dulkiewicz wyczynia ? (1)

    Chce sparaliżować całe centrum
    Hehe Jezu ...Boże

    • 63 15

    • to kierowczyki sparaliżowały drogi bo inne kierowczyki plus oni sami nie mieszczą się już w mieście.

      Tak to działa socjalisto zza kółka.

      • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane