• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na budowę mostu na Wyspę Sobieszewską

Katarzyna Moritz
31 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Projekt nowego mostu już dawno wykonała firma Europrojekt.


W czwartek Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na budowę mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską. Wyczekiwana przez mieszkańców inwestycja ma kosztować 85 mln zł i powstać w ciągu dwóch lat, nawet wtedy, gdy miasto nie dostanie rządowego wsparcia.



Czy nowy most zmieni Wyspę Sobieszewską?

Prezydent Gdańska, w środę na spotkaniu z mieszkańcami Wyspy Sobieszewskiej, niczym św. Mikołaj, przyniósł dobre wieści i ogłosił rozpoczęcie budowy zwodzonego mostu. Jeszcze przed spotkaniem podpisał zarządzenie, zgodnie z którym Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska mogła rozpoczynać procedurę przetargową.

- Z dotacją czy nie, most będziemy budować. W Wieloletnim Planie Finansowym miasta na tę inwestycję zarezerwowano w 2016 roku kwotę 17 mln zł - powiedział Paweł Adamowicz. - W praktyce oznacza to, że dosłownie jutro dyrektor DRMG może ogłosić przetarg na wykonawcę, a około 15 czerwca poznamy nazwę firmy, która wybuduje most. Projekt obiektu jest gotowy, wstępny szacunkowy koszt budowy to 85 mln zł.
Czytaj też: Rząd dołoży do mostu w Sobieszewie?

Zgodnie z zapowiedzią, w czwartek na stronie DRMG pojawiło się ogłoszenie o zamówieniu publicznym. Most ma powstać w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą i zastąpi wysłużony most pontonowy. W ramach zadania wybudowane zostaną również dojazdy, przebudowane zostaną dwa skrzyżowania wraz z układem drogowym w rejonie projektowanego mostu.

Jakie będą parametry nowego mostu?

Most będzie miał długość 173 m, ze skrzydłami 181,5 m, łączna rozpiętość przęseł zwodzonych to 59,50 m, szerokość ustroju niosącego - 14,92 m w tym: szerokość jezdni 7 m; szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2 m; szerokość drogi rowerowej 2,4 m.

Nowy most (czerwona linia) będzie przebiegać tuż obok istniejącego mostu pontonowego. Nowy most (czerwona linia) będzie przebiegać tuż obok istniejącego mostu pontonowego.
Co istotne dla żeglarzy i wodniaków, światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic wyniesie 50 m, światło pionowe przęseł bez otwierania 4 m ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 m ponad poziom wody średniej. Czas otwierania obu przęseł - 2 minuty.

W ramach inwestycji powstanie też 900 m nowej drogi, budynek obsługi mostu, nastąpi przebudowa istniejącego skrzyżowania ulic Nadwiślańskiej - Turystycznej i DW 501, przebudowa istniejącego skrzyżowania ulic Sobieszewskiej - Łąkowej - Piaskowej oraz odcinków ulic dojazdowych.

Nastąpi też budowa ciągów pieszych i rowerowych, przystanków komunikacji miejskiej i miejsc postojowych. Ponadto nastąpi budowa nowych umocnień brzegów Martwej Wisły. Oczywiście będą też prace rozbiórkowe, czyli likwidacja istniejącej przeprawy pontonowej i promowej, obiektów budowlanych kolidujących z inwestycją, odcinków istniejącej jezdni.

Zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniec 2017 r., a w I kwartale 2018 r. będzie trwała procedura odbiorowa inwestycji.

Postępowanie na roboty budowlane będzie miało formę przetargu ograniczonego, co oznacza, że wykonawcy najpierw składają wnioski o dopuszczenie do dalszej procedury, a następnie po ich weryfikacji, tylko wybrane firmy zostają zaproszone do składania ofert przetargowych.

Most dla mieszkańców, turystów i... skautów

Co istotne, most ma też stanowić główny ciąg komunikacyjny podczas zlotu skautów Jamboree 2023, o którego organizację w Gdańsku ubiega się Polska. Miasto spodziewa się, że na wyspę z tej okazji przyjedzie 40 tys. skautów z całego świata.

W tym okresie mieszkańcy będą musieli liczyć się z utrudnieniami w komunikacji samochodowej przez okres dwóch tygodni trwania imprezy. Urzędnicy na spotkaniu z mieszkańcami już zapowiedzieli, że na niektórych ulicach wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy, a mieszkańcy otrzymają specjalne "wjazdówki", by mogli dostać się samochodem do swoich domów.

Jeżeli jednak nie dojdzie do organizacji skautowego Jamboree, na Wyspie Sobieszewskiej - w 2018 roku, na przełomie lipca i sierpnia - i tak pojawi się ok. 10 tysięcy harcerzy. Za dwa lata ZHP będzie bowiem świętować 100-lecie działalności. Niewykluczone też, że w 2021 r. odbędzie się tu EuroJam - zlot skautów europejskich - w którym wziąć udział może kilkanaście tysięcy gości z całej Europy.

Obecny most pontonowy w Sobieszewie.

Opinie (122) 4 zablokowane

  • Pryma aprylis !!!

    • 2 4

  • Po co most 500+ ważniejsze a na tym pontonowym będzie opłata za przejazd...

    • 2 2

  • (4)

    "Walić" pisowski rząd! Nie chcą dofinansować to pies im mordę lizał .Nie zapomnimy tego "wsparcia" w najbliźszych wyborach!

    • 41 28

    • (2)

      A skąd masz tą pewność bałwanie, że dofinansowania nie będzie?

      • 7 5

      • a wiesz ze bedzie? (1)

        wszystko na 500+ poszło

        • 4 5

        • Dofinansowanie

          Nie bedzie dofinansowania bo tu nie glosowali na Jarka .

          • 3 0

    • nas nie wystarczy:
      na podkarpaciu przeludnienie i wielodzietność

      • 15 8

  • 10 lat temu jusz mialbyc (1)

    • 1 2

    • już miał być

      • 0 1

  • nie dostanie

    ''...nawet wtedy, gdy miasto nie dostanie rządowego wsparcia.""
    No to nie dostanie. W ramach oszczędności na 500+ i retorsji za hardość wobec PiS.

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Ruszyl-przetarg-na-budowe-mostu-na-Wyspe-Sobieszewska-n100266.html#tri

    • 1 1

  • oby siem ino nie zawalił !

    • 0 2

  • A budowa tunelu pod Pachołkiem miała ruszyć najpóźniej w 2001 roku :D (5)

    Jak wbiją pierwszą łopatę to uwierzę:)

    Taką datę podawali w 1995 roku:)

    • 30 68

    • (1)

      Nie wiem dlaczego tak jarasz się tym tunelem??Lepiej zrobić Spacerową po 3 pasy w kazdą stronę a nie wydać 2 miliardy na tunel.

      • 10 8

      • Abstrahując od zasadności budowy tunelu, na Spacerowej nawet dziesięć pasów nic nie zmieni.

        Korek na Spacerowej jest efektem niskiej przepustowości skrzyżowań na końcach tej drogi.

        Ani przez Oliwę, ani przez węzeł na obwodnicy i Osową, więcej aut nie przejedzie. Dodatkowe pasy miedzy tymi wąskimi gardłami niewiele zmienią.

        Efekt za to może przynieść przebudowa układu drogowego w Oliwie (np przez budowę tunelu) i udrożnienie węzła Osowa wraz z budową nowej kielnieńskiej.

        Wtedy ruch na Spacerowej byłby dużo płynniejszy, nawet gdyby pozostała w obecnym przekroju.

        • 5 1

    • och 1995 to byl piekny rok bo wszyscy pisali na forach ze po 5 latach mieszkania beda tanie lub darmo ) (1)

      dzis to samo pisza a przeciez znawcy z forow gwarantowali ze juz w 2000 roku beda darmowe mieszkania i ze warto czekac do 2000 roku ) ..czekajcie a bedzie piekny tunel z swiatelkiem na koncu ))

      • 8 7

      • rok 1995

        Dziwny byl to rok, w ktorym wiele znakow na niebie i ziemi zwiastowalo jakies zawirowania...;)

        • 5 3

    • Tylko, ze ten tunel jest potrzebny jak swini siodlo.

      A normalny most na wyspe jest niezbedny.

      • 19 11

  • fajnie ciesze sie

    a propo wyspy sobieszewa ma ktos pozyczyc pada do pcta?

    • 0 1

  • Super wiadomość! (1)

    Wyspa ma potencjał.

    • 49 7

    • a różnica potencjałów to napięcie.

      a zatem mamy napięcie (potencjał jest zawsze względny). I tak napięci śledzimy to co nam dziennikarze podrzucą.

      • 1 5

  • a mi szKoda pontonowego (1)

    takiego gdzie indziej niema. To była atrakcja sama w sobie :(

    • 4 7

    • Na każdym poligonie jest :-)

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane