• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
2 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Zespół kamienic w rejonie ulic Wajdeloty i Białej, planowanych do wyburzenia w przypadku realizacji Drogi Czerwonej. Zespół kamienic w rejonie ulic Wajdeloty i Białej, planowanych do wyburzenia w przypadku realizacji Drogi Czerwonej.

Poprawi się estetyka i standard budynków stojących w pasie rezerwy Drogi Czerwonej we Wrzeszczu. Choć przyszłość tej trasy wciąż jest nieznana, to w najbliższych dwóch-trzech latach najemcy lokali komunalnych zyskają nowe okna, ogrzewanie z miejskiej sieci oraz częściowo docieplone elewacje.



Czy należy dalej utrzymywać rezerwę Drogi Czerwonej we Wrzeszczu?

Droga Czerwona, która na wrzeszczańskim odcinku została zaplanowana po wschodniej stronie linii kolejowej, została zaprojektowana w latach powojennych jako wewnętrzna droga tranzytowa Trójmiasta (wówczas nie planowano jeszcze budowy obwodnicy).

Do dziś tylko Gdynia wybudowała fragment tej drogi, zwany Drogą Gdyńską zobacz na mapie Gdyni, zaś Sopot "przeniósł" ją w dokumentach planistycznych pod ziemię. W Gdańsku natomiast Droga Czerwona wciąż widnieje w dokumentach planistycznych. Efekt? Brak remontów budynków stojących na terenie, gdzie droga ma pobiec.

Czytaj też: Kontrowersje wokół Drogi Czerwonej w Gdyni

- Wciąż nie zapadły decyzje co do przyszłości tej trasy. Nie wiemy, czy dalej będziemy utrzymywać tę rezerwę terenową - trwają prace nad studium, które odpowie na to pytanie. Mimo to już teraz chcemy naprawić błąd z poprzednich lat i podejmujemy decyzję o remoncie budynków, stojących w rezerwie Drogi Czerwonej we Wrzeszczu - zapowiedział w poniedziałek Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Prace budowlane mają przedłużyć żywot stojących tu budynków o kilkanaście lat. Ich koszt ulegnie amortyzacji przed ewentualnym rozpoczęciem budowy Drogi Czerwonej, co może nastąpić nie wcześniej niż w latach 2025-30.

Mieszkańcy po remoncie zyskają okna tłumiące hałas kolejowy (po lewej widoczny nasyp kolejowy). Mieszkańcy po remoncie zyskają okna tłumiące hałas kolejowy (po lewej widoczny nasyp kolejowy).
- Na dobrą sprawę powinniśmy te prace wykonać znacznie wcześniej, bo w ten sposób mieszkańcy, którzy niejako losowo zamieszkali w rezerwie, stali się jej ofiarami - przyznaje Adamowicz.
Prace w niektórych budynkach się już rozpoczęły, ale docelowo obejmą wszystkie budynki mieszkalne stojące wzdłuż ul. Białej zobacz na mapie Gdańska w rezerwie Drogi Czerwonej w Dolnym Wrzeszczu.

Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Do roku 2017-18 najemcy lokali komunalnych zyskają nowe okna (o parametrach tłumiących hałas kolejowy) oraz powinni zostać przyłączeni do miejskiej sieci ciepłowniczej. Budynki zyskają nową izolację fundamentów. Ściany będą docieplone i odmalowane, przy czym od strony torów kolejowych utrzymana zostanie, zgodnie z wymogami konserwatorskimi, oryginalna elewacja bez dodatkowej warstwy styropianu. Zwieńczeniem prac będzie odświeżenie klatek schodowych.

W budynku przy ul. Białej 5 zobacz na mapie Gdańska prace będą miały nieco szerszy zakres - wzmocniona zostanie konstrukcja budynku i wymienione będą stropy. Budynek 11A zobacz na mapie Gdańska, choć znajduje się tuż obok rezerwy Drogi Czerwonej, ze względu na zły stan techniczny i nieustawne pomieszczenia, zostanie zburzony, a mieszkańcy zostaną przeniesieni do innych mieszkań w gminnym zasobie.

Budynek przeznaczony do wyburzenia. Rezerwa Drogi Czerwonej kończy się na jego ścianie. Ze względu na zły stan techniczny nie nadaje się on jednak do remontu. Budynek przeznaczony do wyburzenia. Rezerwa Drogi Czerwonej kończy się na jego ścianie. Ze względu na zły stan techniczny nie nadaje się on jednak do remontu.
Miasto szacuje, że koszty prac pochłoną ok. 2 mln zł. Część pieniędzy na poprawę efektywności cieplnej budynków i modernizację ogrzewania planuje się pozyskać z programu "Kawka" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Na razie nie będzie natomiast zgody na wykup mieszkań komunalnych przez najemców - mają one nadal pozostać w gminnym zasobie.

Zakres prac nie powinien zwiększyć wysokości czynszu, przy czym w mieszkaniach, gdzie zmienione będzie ogrzewanie z piecowego na centralne, najemcom odebrana zostanie 5-procentowa ulga w opłatach za lokal.

Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów

Opinie (86)

  • droga czerwona (2)

    a może szybka trasa nad torami kolejki SKM przez całe trójmiasto

    • 9 2

    • Cokolwiek aby odblokować Grunwaldzką co już 1955 wiedziano projektując czerwoną.

      Gdynia już dawno rozumiejąc problem się wywiązała ale gospodarka Wilniuka tego nie przewiduje niestety.Najpierw 2 miliony w błoto a potem zburzyć.
      Podobnie z Wita Stwosza w Oliwie,zamiast wyremontować bo dziura na dziurze a nie malować na niej Lini białej za miliony i przejścia naziemne obok podziemnych budować.

      • 5 4

    • smacznego wdychania spalin odmotoryzacyjnych generowanych na wysokości 2 i 3 piętra

      życzy kominiarz

      • 1 1

  • Brawo miasto!

    • 1 9

  • w rezerwie terenu na drogę czerwoną

    aż się prosi zbudować drogę dla szybkiego ruchu rowerów wspomaganych elektrycznie i zwykłych rowerów miejskich - po angielsku cycle superhighway, można ją po polsku nazwać np. cyklostradą lub velostradą.

    Ważne, by nad ulicami poprzecznymi do linii kolejowej budować mostki pieszo-rowerowe - takie jak nad ulicą Śląską w Gdyni przy stacji Wzgórze św. Maksymiliana, tylko z lepszą nawierzchnią od Wrzeszcza do Kamiennego Potoku i dalej do Gdyni i Wejherowa.

    Takie drogi dla rowerów mogą przenosić dużo większy ruch mieszkańców niż ulice miejskie lub pozornie "bezkolizyjne" quasi autostrady miejskie projektowane w latach 50 tych ubiegłego wieku.

    System takich velostrad przyczyniłby się do redukcji tłoku w komunikacji publicznej i korki na drogach za ułamek kwot potrzebnych do budowy tradycyjnych rozwiązań drogowych.

    • 5 2

  • A wszystko by górskiemu lepiej schodziły mieszkania i lokale w galerii jak wynika z innego dzisiejszego artykułu ma tam jeszcze sporo terenu pod budowę.. Rączka ræczke myje..., taniej by było dla tych 40 rodzin nowy blok zbudować

    • 10 0

  • zamczysko

    co z najstarsza czescia gdanska grodzka rycerska i kamienicami na nich

    • 9 0

  • Wszystko zburzcie i zbudujcie drogi donikąd. Budynia to już pochlast...ło z tym burzeniem, przez kilkadziesiąt lat nie kiwnęli palcem żeby cokolwiek remontować, a teraz burzą stare kamienice. Facetowi już na sufit siadło. Co dwie przecznice autostrada lub trasa szybkiego ruchu.

    • 11 0

  • nie rozumiem jak mozna wynajmowac mieszkania komunalne w centrum wrzeszcza

    Te mieszkania powinno się sprzedać powiedzmy za 60% ich wartości. Wrzeszcz to prestiż a nie patologia.

    • 2 0

  • po co komu ta droga?

    I po co komu te remonty? Mieszkam w jednym z tych budynków i uważam, że remont "na kilka lat" jest potrzebny jak świni siodło. Co po dzwiękoszczelnych oknach skoro budynki "bujają się" przy każdym przejeżdżającym pociągu czy większym aucie. Zawilgocenie jest tak duże, że szkoda trzymać ubrań w szafach, a ogrzanie mieszkania zimą graniczy z cudem. Co po niskim czynszu, kiedy koszty ogrzewania za miesiąc są 2 razy takie jak czynsz, a i tak człowiek siedzi w zimnym. Elektryka i inst.wod.kanal. woła o pomstę do nieba z ciągłymi zwarciami i rurami pękającymi w ścianach, że o szczurach biegających po klatce schodowej nie wspomnę. Zburzyć badziewia i postawić nowy porządny blok z godnymi warunkami dla mieszkańców. A ci, którzy tak zachwycają się wspaniałością "zabytków" niech sami pomieszkają przez sezon zimowy w tych "pałacach architektury".

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane