• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rządowe 'tak' dla budowy połowy Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
19 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Taką ekspresówką w kierunku Lęborka pojedziemy ok. roku 2022. Taką ekspresówką w kierunku Lęborka pojedziemy ok. roku 2022.

W ciągu pięciu lat powstaną dwa z czterech odcinków Trasy Kaszubskiej, o długości 42 km. Około roku 2022 połączą Gdynię z Bożympolem na drodze krajowej S6.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy budowa połowy Trasy Kaszubskiej ma sens?

Ministerialni urzędnicy ogłosili decyzję o finansowaniu budowy dwóch spośród czterech odcinków ekspresówki z Trójmiasta do Lęborka w starostwie powiatowym w Wejherowie.

To oznacza, że na Trasę Kaszubską wjedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni i dojedziemy nią do miejscowości Bożepole, gdzie ekspresówka włączy się w istniejącą drogę krajową nr 6. Łącznie powstanie ok. 42 km trasy. Do Lęborka zabraknie 32 km.

- Poleciłem uruchomienie drugiego etapu dla dwóch z czterech zadań. Inwestycja odciąży istniejącą drogę krajową w tzw. małym trójmieście kaszubskim - mówił w piątek rano Jerzy Szmit, zastępca ministra infrastruktury i budownictwa.
Dlaczego minister mówił o drugim etapie? Ponieważ od sierpnia 2016 r. trwa już przetarg na budowę wspomnianych dwóch odcinków (zadanie III i IV). W pierwszym etapie wybrano firmy, do których jeszcze w piątek (19 maja) wysłane zostaną zaproszenia do złożenia konkretnych ofert. To oznacza, że wykonawców 42 km nowej trasy możemy poznać jesienią tego roku.

Przypomnijmy, że inwestycja ma być realizowana w systemie "projektuj i buduj". Oznacza to, że około roku potrwają prace w biurach projektowych, natomiast pierwsze maszyny budowlane pojawią się na placu budowy jesienią 2018 r. To z kolei oznacza, że droga powinna być gotowa ok. 2022 r.

Trasa Kaszubska podzielona na zadania - rząd chce zrealizować zadanie trzecie i czwarte, czyli odcinki różowy i granatowy. Trasa Kaszubska podzielona na zadania - rząd chce zrealizować zadanie trzecie i czwarte, czyli odcinki różowy i granatowy.
Co z pozostałymi odcinkami ekspresówki do Lęborka?

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad unieważni teraz przetargi na zadanie I i II. By jednak dociągnąć ekspresówkę do miejscowości Bożepole, zostanie ogłoszony dodatkowy przetarg w trybie "projektuj i buduj" na 10-kilometrowy fragment ekspresówki od miejscowości Luzino do Bożegopola.

Ministerialni urzędnicy przekonują, że nie przekreślają szans na budowę pozostałych odcinków trasy z Bożegopola do Słupska.

- Teraz nie mamy pieniędzy w budżecie, by móc wybudować całą Trasę Kaszubską. Pozostaje jednak ona w naszych planach - mówi minister Szmyt.
Rząd bez zmian: mamy w planach Via Maris

Od kilku miesięcy można usłyszeć, że rząd Prawa i Sprawiedliwości ma nowy pomysł na pomorskie drogi ekspresowe. Chodzi o nowy projekt - drogę pn. Via Maris, która ma przebiegać po dawnym śladzie OPAT, ale nie będzie łączyć się za Redą z drogą krajową nr 6 w kierunku Słupska. Ma za to skręcić na północ i - wzdłuż śladu obecnej drogi na Hel - prowadzić aż do Władysławowa.

Pomijając fakt, że wzorem dotychczasowych inwestycji (Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna), opracowanie dokumentacji dla Via Maris może urzędnikom zająć znowu 10 lat, wydaje się, że koncepcja Via Maris powstała na potrzeby odciągnięcia uwagi opinii społecznej od budowy ekspresówki z Trójmiasta do Słupska i dalej w kierunku Koszalina.

Ministerialni urzędnicy są jednak zainteresowani jej budową.

- Gdański oddział GDDKiA prowadzi zaawansowane rozmowy dotyczące warunków technicznych tej trasy z władzami Gdyni. Trwają też rozmowy nad zakresem finansowania jej budowy - podkreśla Szmit.
Okrojona Trasa Kaszubska

Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka ma kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę.

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także - od podstaw - Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.


Odcinek Szemud - Luzino

Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.


Odcinek Luzino - Łęczyce - unieważniony

Ten fragment obejmuje ok. 15-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.


Odcinek Łęczyce - Lębork - unieważniony

Pierwszy, 17-kilometrowy fragment - jadąc ze Słupska do Trójmiasta - to obwodnica Lęborka. Powstać mają tu trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga miałaby się łączyć z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem na tym odcinku ma być półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Opinie (250) 8 zablokowanych

  • pis i po jedna klika - tylko patrzą jak by tu zniszczyć nasze piękne Kaszuby i zakorkować do reszty Gdynię

    • 4 5

  • jakby co, to 20 groszy mogę dorzucić

    • 3 1

  • Połowę ?! buhahaha

    • 7 0

  • Via maris zamiast Metropolitalnej

    Zamiast kluczowej dla regionu obwodnicy Metropolitalnej dostajemy plany zakorkowania Władysławowa (tam zakończy się Via maris) przez warszawiaków ciągnących na Hel.

    • 18 1

  • Jak zaczną budować, to uwierzę. Zapowiadać to może każdy (1)

    • 29 4

    • Za 10 lat i tak bedzie nieprzejezdny ten ofcinek i zscznie sir na nowo

      • 4 0

  • Ile wam hejterzy Schetyna placi od posta?Pytam bo sie zastanawiam czy się zatrudnic:) (2)

    • 9 17

    • (1)

      Po dwie dychu od łba

      • 5 1

      • za godzinę

        • 4 0

  • Krew mnie zalewa!! (2)

    Kawa już niepotrzebna, ciśnienie samo skacze. Zamiast S6 mamy 500+, wspaniale...

    • 37 16

    • (1)

      PO obiecuje 500+ na każde dziecko, na kogo teraz głosować..?

      • 7 1

      • Niczego takiego nie obiecuje, palnij się w ł..

        • 0 5

  • Niech budują w kocu, znowu 10 lat będziemy czekać (4)

    planowo do 2022, rzeczywiście do 2222r.

    • 71 11

    • ja bym wolal akurat kolej do Slupska na predkosc 200kmph (3)

      Slowackiego rozbudowano, bo byly korki. Korkow nie bylo przez chwile, ale dlatego jeszcze wiecej ludzi uznalo, ze czas sie wyprowadzic do "taniego" domku za miastem, bo przeciez do miasta 15 minut samochodem.

      No i wpadlo na ten sprytny pomysl 30k ludzi. No i korki jakie byly takie znowu beda.

      • 11 1

      • Chcesz ludzi na siłe w blokowiskach trzymać?

        • 0 2

      • nie martw się. Te mieszkania nie stoją puste tylko idą pod najem. Trójmiasto się rozwija, dużo ludzi z okolicznych powiatów napływa. Imigranci pracują dorabiają się, kupują mieszkania etc. To nakręca gospodarkę. Jest się z czego cieszyć! :)

        • 9 0

      • i to się nazywa rozwój, miasto się rozrasta

        • 7 2

  • Bardzo dobra , racjonalna decyzja

    Zadania I i II to czysta fanaberia. Główny problem do zacietrzewie Wejherowa, Redy i Rumii, a który to rozwiązują odcinki III i IV.

    • 9 12

  • Czyli co? Jak po robocie w Słupsku wskoczę w swoją Skodę i ruszę na zakupy do Forum Radunia

    Będę w Gdańsku szybciej ??

    Przez Chwaszczyno mam latać ?
    Wejrowo i ci pod Słupskiem już nie zarobią na fotoradarach ?!

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane