• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM odpiera zarzuty o chaos na linii PKM. "Jeździmy tym, co dostaliśmy od marszałka"

Maciej Korolczuk
9 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Spółka SKM tłumaczy się z ostatnich problemów na linii PKM, wskazując, że przewozy realizuje takimi pociągami, jakie dostała z Urzędu Marszałkowskiego. Spółka SKM tłumaczy się z ostatnich problemów na linii PKM, wskazując, że przewozy realizuje takimi pociągami, jakie dostała z Urzędu Marszałkowskiego.

- Realizujemy przewozy takimi pociągami, jakie dostaliśmy od urzędu. Wielokrotnie zgłaszaliśmy, że jest ich zbyt mało, a w przyszłym roku, gdy część z nich będzie musiała przejść obowiązkowe i kilkumiesięczne przeglądy techniczne, może ich w ogóle zabraknąć - tłumaczą ostatni chaos na linii PKM przedstawiciele PKP Szybkiej Kolei Miejskiej.



Jak poprawić wydajność i atrakcyjność transportu szynowego w Trójmieście?

Po głosach od zirytowanych pasażerów, narzekających od początku września na zbyt krótkie i przeładowane pociągi i czwartkowej reprymendzie od marszałka województwa, który zapowiedział, że od grudnia pasażerów będą woziły pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników, głos zabrali przedstawiciele przewoźnika obsługującego tę linię, a więc Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jak tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik spółki PKP SKM, powodem ostatnich problemów na linii PKM była zbyt mała liczba pojazdów, jakie spółka otrzymała w ramach dzierżawy od Urzędu Marszałkowskiego.

- Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM - tłumaczy Złotoś.

W rezerwie dwa pociągi. Ale...



Aby móc realizować umowę przewozową, SKM od dwóch lat dzierżawi dodatkowy szynobus od Kolei Dolnośląskich. Dodatkowy pociąg sprawia, że w rezerwie pozostają więc nie jeden, a dwa pociągi.

- Zdarzają się jednak dni, że więcej niż dwa pojazdy są w naprawie lub przechodzą obowiązkowe przeglądy. Taka właśnie sytuacja miała miejsce w pierwszych dniach września. Od 8 września spółka ma do dyspozycji 9 pojazdów i rozkład jazdy jest realizowany zgodnie z zamówieniem organizatora przewozów - mówi rzecznik SKM.

Czy to koniec SKM na torach PKM?



Po ostatnich problemach na linii PKM marszałek województwa Mieczysław Struk poinformował, że od grudnia pasażerów na tej linii będą woziły pociągi jednego, a nie dwóch - jak ma to miejsce obecnie - przewoźników (oprócz SKM część przewozów zlecono spółce Polregio).

Czy decyzja marszałka może oznaczać koniec pociągów SKM na linii PKM? Nieoficjalnie takie głosy płyną zarówno z korytarzy w Urzędzie Marszałkowskim, jak i od samego przewoźnika.

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży? SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Oficjalnie przedstawiciele SKM podkreślają, że decyzja o ogłoszeniu przetargu na pięcioletnie przewozy na liniach PKM jest spóźniona.

- Cieszy zapowiedź Zarządu Województwa o ogłoszeniu przetargu na przewozy na liniach PKM, jednak w ocenie naszej spółki to decyzja spóźniona o kilka miesięcy. Organizator nie zostawił potencjalnym oferentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do tego przetargu - dodaje Złotoś.
Przypomnijmy, że urzędnicy z przewoźnikiem toczą spór już od lat. Marszałek od kilku lat bezskutecznie zabiega o usamorządowienie kolejowej spółki, w której samorządy mają obecnie mniejszościowy udział. Urząd chciałby mieć przez to większą kontrolę nad SKM-ką.

Od grudnia na linii PKM pasażerów wozić będą pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników. Od grudnia na linii PKM pasażerów wozić będą pociągi już tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.

Pociągi wymagają przeglądów



Kolejarze zwracają uwagę, że w przyszłym roku problem może się pogłębić, bo dotychczasowe szynobusy muszą zostać poddane przeglądom technicznym.

- W przyszłym roku wszystkie 10 pojazdów dzierżawionych przez PKP SKM od Urzędu Marszałkowskiego musi przejść przeglądy 4 poziomu (P4). Taki przegląd wymaga wyłączenia każdego pojazdu z eksploatacji na ok. trzy miesiące. Należy też uwzględnić fakt, że dostawcy niektórych podzespołów (np. układów hamulcowych) wymagają informacji o zleceniu prac z co najmniej czteromiesięcznym wyprzedzeniem. Spółka PKP SKM już kilka miesięcy temu informowała o tym organizatora przewozów. Przedłożyła też propozycję harmonogramu wykonywania tych napraw, które miałyby zostać rozciągnięte w czasie, dzięki czemu jednorazowo wyłączone z eksploatacji byłyby nie więcej niż 2-3 pojazdy. Na pismo w tej sprawie wysłane do UMWP 8 czerwca spółka do dziś nie otrzymała odpowiedzi - kończy Złotoś.
Pełna treść oświadczenia spółki PKP SKM w Trójmieście:

Powrót uczniów do szkół i związany z tym wzrost ruchu pasażerskiego w żaden sposób nie zaskoczył naszej spółki. Prawdą jest, że przewoźnicy mają zapewnić tabor dostosowany do liczby pasażerów. Trzeba jednak pamiętać, że spółka PKP SKM w Trójmieście realizuje przewozy na liniach PKM, korzystając z taboru użyczonego przez organizatora przewozów, czyli Samorząd Województwa Pomorskiego.

Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM.

Wobec braku wsparcia taborowego ze strony UMWP spółka PKP SKM od dwóch lat dzierżawi jeden autobus szynowy od Kolei Dolnośląskich. Teoretycznie więc dwa pojazdy są w rezerwie, zdarzają się jednak dni, że więcej niż dwa pojazdy są w naprawie lub przechodzą obowiązkowe przeglądy.

Taka właśnie sytuacja miała miejsce w pierwszych dniach września. Od 8 września spółka ma do dyspozycji 9 pojazdów i rozkład jazdy jest realizowany zgodnie z zamówieniem organizatora przewozów.

Niektóre media wskazały też na nie najlepszą optymalizację rozkładów jazdy najbardziej obleganych porannych pociągów na liniach PKM. Puszczanie porannych pociągów z Kościerzyny (uruchamianych przez PKP SKM), które przyjeżdżają do Gdańska już wypełnione pasażerami z Kaszub, kilka minut przed pociągami POLREGIO jadącymi z Gdyni, zdaniem dziennikarzy przyczynia się do nadmiernego przeładowania pociągów kościerskich. Ewentualna korekta tego stanu rzeczy leży w gestii Samorządu Województwa Pomorskiego, który zleca przewozy i decyduje o rozkładzie jazdy przewoźników kolejowych w Pomorskiem.

Cieszy zapowiedź Zarządu Województwa o ogłoszeniu przetargu na przewozy na liniach PKM, jednak w ocenie naszej spółki to decyzja spóźniona o kilka miesięcy. Organizator nie zostawił potencjalnym oferentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do tego przetargu.

Przy okazji warto wspomnieć o możliwych problemach z taborem obsługującym linie PKM. W przyszłym roku wszystkie 10 pojazdów dzierżawionych przez PKP SKM od Urzędu Marszałkowskiego musi przejść przeglądy 4 poziomu (P4). Taki przegląd wymaga wyłączenia każdego pojazdu z eksploatacji na ok. trzy miesiące.

Należy też uwzględnić fakt, że dostawcy niektórych podzespołów (np. układów hamulcowych) wymagają informacji o zleceniu prac z co najmniej czteromiesięcznym wyprzedzeniem. Spółka PKP SKM już kilka miesięcy temu informowała o tym organizatora przewozów. Przedłożyła też propozycję harmonogramu wykonywania tych napraw, które miałyby zostać rozciągnięte w czasie, dzięki czemu jednorazowo wyłączone z eksploatacji byłyby nie więcej niż 2-3 pojazdy.

Na pismo w tej sprawie wysłane do UMWP 8 czerwca spółka do dziś nie otrzymała odpowiedzi.

Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki PKP SKM

Miejsca

Opinie (272) 7 zablokowanych

  • Harmonogramem przeglądów taboru SKM powinien zainteresować się Urząd Transportu Kolejowego.

    • 1 1

  • Było do przewidzenia!

    Gdyby elektryfikację już zakończono, to problemu by nie było.... A teraz obserwując brak działania PKP na na swoim odcinku elektryfikowanej linii, całkowita elektryfikacja nastąpi dopiero za kilka lat.... Może 5 ?

    • 1 0

  • PiS swoimi szemranymi pseudolegalnymi ustawami odebrał 10mld Trójmiastu (8)

    za te pieniądze można by wiele zdziałać ... wyremontować ulice, pospłacać długi... i zakupić nowy tabor
    - "dobra zmiana"

    • 55 53

    • (3)

      O tak, gdyby nie te 10 mld, to w Trójmieście byłby raj, a mieszkańcy podróżowaliby przy pomocy teleportów! xD

      • 21 12

      • a tak mamy DWUcyfrową Inflację+ .... NAJwyższą od 30lat (2)

        i nieoPiSany skok długu+ 433miliardy tylko w 2ostat. lata
        brak Węgla+ na zimę ... brak Gazu+ na zimę ...
        za to wysokie CENY i Opłaty+
        "dobra zmiana"

        • 15 15

        • Trolling na jedną stronę? (1)

          Zobacz, co się na świecie dzieje. Ja czasem ogladam BBC i CNN. Jak znasz języki to też możesz. W UK i USA też mają inflacyjne problemy. I to bez PISu

          • 10 6

          • argument "inni mają jeszcze gorzej" jest dość kiepski

            • 1 0

    • każdy miałby własny rydwan... (2)

      pozłacany...

      • 6 1

      • ale nie musiałby się cieszyć, że kajakiem przepłynie przez kanał ryty przez Mierzeję Wiślaną (1)

        • 0 4

        • szczerze?

          większa satysfakcja niż z rydwanu.
          Bo chociaż on jest, to bez konia nawet jednego...

          • 1 1

    • To dobrze, ze PO wróci

      Znowu pit pójdzie w górę, no i mlodzi znowu zaczną płacić pit. No i 500+ sie skonczy dla patoli. Znaczy dla wszystkich

      • 8 4

  • Opinia wyróżniona

    I teraz od Annasza do Kajfasza (15)

    A co pasażera obchodzi kto czego nie dał, albo zabrał. Pasażer płaci za usługę i oczekuje jej realizacji w godnych warunkach. To co się dzieje to Bangladesz. Fajnie zaczyna się robić.

    • 229 12

    • pasażerowie i nie tylko muszą się interesować takimi tematami (8)

      pamiętajmy że tylko przy wyborach możemy rozliczyć odpowiedzialnych za bajzel, na każdym kroku widzimy że SKM sabotuje sprawną komunikację w trójmieście i okolicy, jest to spółka podległa PKP a ono już wiadomo od kogo obecnie zależy więc wnioski są jasne - 8 gwiazd na najbliższych wyborach

      • 6 16

      • (7)

        W jaki sposób SKM sabotuje sprawną komunikację w Trójmieście?

        • 8 1

        • W taki sposób, że mieli 2 lata czasu na zakup własnych składów a zrobili nic żeby powiększyć tabor (6)

          • 6 7

          • Za co?

            SKM proponowała rozwiązanie, w którym weźmie kredyt wieloletni na wkład własny na zakup taboru, ale marszałek odmówił zawarcia umowy wieloletniej na przewozy, która byłaby zabezpieczeniem tego kredytu. Nic to marszałka nie kosztowało, i tak będzie musiał kontraktować przewozy na linii 250. Ale wolał politykować do upadłego, więc jest jak jest.

            • 2 0

          • To mógł szanowny marszałek wpuścić arrivę, jak mu się nie podoba zależność od PKP. (2)

            Tylko, że wtedy PKP było w rękach PO, co nie?

            • 4 2

            • Tylko ze linia 250 jest własnością SKM,tam mają monopol (1)

              A na PKM w sumie faktycznie można wpuścić Arrivę, bo tumany z SKM radzą sobie z taborem spalinowym niewiele lepiej niż żaba na rowerze.

              • 6 2

              • nie mają monopolu, tak jak telefoniarze, elektryki czy gazowniki go nie mają

                Ale w praktyce, może to wymagać sporego wysiłku a tego urząd nie lubi.

                Co do taboru, Gdańsk zaorał swoje ZNTK więc może mieć do siebie pretensje. Tabor na tę linię jest niedoszacowany, jest po prostu, za słaby. Przez co awaryjny i żadne sztuki mechaników tego nie zmienią. A obstalowała go "gwiazda" samorządu, demiurg transportu, niejaki "Beckham". Jak zaczęło pachnieć problemami, bryknął w senatory i "ofiarnie" (z naszej kasy) walczy o "metropolię". Czytaj, wyższy szczebel koryta aż do emerytury...

                SKM najwyżej wykazała się naiwnością i przyjęła tabor "z dobrodziejstwem inwentarza"... Co również nie świadczy o firmie najlepiej. Jednak rozgrywanie takich problemów kosztem partnera w przedsięwzięciu i pasażerów pokazuje na jakość zarządzania tym bałaganem i mentalność zajmujących się tym ludzi...

                • 1 0

          • (1)

            Czemu mieliby to robić, jeśli nie mają kilkuletniej umowy?

            • 3 0

            • Przecież mają wieloletnią umowę.

              • 0 1

    • Oni tak zawsze. (1)

      Winny kto inny. skm, pkm, marszałek, PLK. Będą sie przerzucać odpowiedzialnością przy każdym problemie. A wy pasażerowie czekajcie, moknijcie, marznijcie czy gotujcie się ale płaćcie coeaz więcej.

      • 33 2

      • wincyj wincyj za tickety

        • 2 0

    • (2)

      Ciekawe czyją winą są przepełnione składy na zwykłej trasie w godzinach porannych i popołudniowych, te notoryczne opóźnienia po 5-10 minut.

      • 15 0

      • przepelnione?! (1)

        Uwierz, nie widziales przepelnionych skladow...
        Powod jest oczywisty, jednoczesny remont czterech peronow i torowisk w Gdyni oraz muru we Wrzeszczu nie jest szczesliwym pomyslem. Jakos trzeba to przetrwac.
        Bywalo gorzej, poczekajmy na powrot studentow na uczelnie...

        • 8 0

        • Jakoś trzeba to przetrwać.

          O święta naiwności. Naprawdę myślisz, że to potrwa tylko kilka miesięcy?! W Gdyni rozbabrano stacje Leszczynki, Grabówek, Główną i Orłowo. W Gdańsku Wrzeszcz oraz ten mur oporowy. Jak się przez to przejeżdża widać, że nieraz nic się nie dzieje. Czy ktoś pamięta ile czasu już trwa przebudowa na dworcu głównym w Gdańsku? Wszystko się przedłuży. Przez lata prawie nic nie przebudowywano a teraz wszystko naraz, co powoduje tylko utrudnienia a czasem wręcz paraliż komunikacyjny. Coraz częstsze opóźnienia w szczycie nawet do 20 minut.

          • 3 0

    • A najbardziej są winne Koleje Dolnośląskie i Wielkopolskie. Ple, ple, ple. Niech się nie kompromitują takimi wymówkami. Wygrali przetarg i nie potrafią zorganizować transportu. PKM zlecił SKM a ci nie dostali wagoników od marszałka. Ludzie to są Himalaje absurdu. Kto tam pracuje i zarządza???? Dzieci z piaskownicy by to organęły. Biznes podany na tacy a ci jeszcze nie dają rady

      • 10 6

  • SKM

    Pan (nie) szanowny marszałek robi wszystko, żeby pozbyć się SKM z torów. Blokuje skm wszystko co się da, a potem oskarża ich o to, że nie wywiązują się z umowy, bo biedak nie może wkręcić w cały interes Polregio i stworzyć jednego przewoźnika.

    • 3 1

  • To

    Przypomina projekt Klimatyczna Gdynia Szczura i Łucyka: przesiadac się na komunikacje miejską, a następnie podwyższa się ceny biletów obcina połowę połączeń zkm i robi piekło w PKM. ...logika trójmiejska! Sycylia i to nie mała a pełną gębą!

    • 2 0

  • Jak się nazywa ten marszałek?

    Dobrze że niedługo wybory... Jak widać nie tylko u rządzących tacy mistrzowie...

    • 2 0

  • Tomasz Złotoś atakuje Urząd Marszałkowski. (1)

    Udaje, że nie wie o tym, że Urząd Marszałkowski jest mniejszościowym udziałowcem PKM.

    • 2 2

    • mniejszościowym jest SKM

      PKM jest spółką samorządową.

      • 1 0

  • to po co skm startujesz w przetargu na obsluge linii? (4)

    wez sie do roboty, zrestruktuj, wyjdz na prostą i wtedy mozemy gadac, a nie podyłasz artykul i stękasz jak stara baba.

    • 24 16

    • (3)

      Mam nadzieję że cała platforma wyleci z urzędu Marszałkowskiego tylko konfederacja

      • 15 12

      • Konfederacja, żeby transport szynowy skończył na złomie?

        K...n przecież nienawidzi transportu zbiorowego

        • 1 0

      • Tak

        Władze do wymiany. Tylko kto w zamian? Konfe na pewno nie.

        • 6 1

      • ci to się znają na wszystkim

        i w dodatku kumplują z Putinem :)

        • 10 6

  • Organizacja komunikacji w Gdańsku

    Jest tragiczna! Bywałem w Warszawie gdzie wszystko jest na czas I świetnie zorganizowane. SKM zszedł na psy. Autobusy spóźniają się niesamowicie i mają zbyt długie trasy. Brak buspasow to jest sedno sprawy ale nikt z urzędników nie myśli. Nie będę głosował ani na PIS ani na PO w Gdańsku bo to darmozjady! Są zbyt pewnicswego. A miasto podupada.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane