• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd Unii Europejskiej: cywilne lotnisko w Gdyni może działać

Michał Sielski
17 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 14:47 (17 listopada 2017)
Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska. Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska.

W piątek Sąd Unii Europejskiej przyznał rację Gdyni w sporze z Komisją Europejską. Czy to oznacza, że wkrótce lotnisko cywilne Gdynia-Kosakowo zacznie działać? Niewykluczone, nie wiadomo jednak, na jakich zasadach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Kiedy z lotniska Gdynia-Kosakowo wystartują pierwsze rejsowe samoloty pasażerskie?

Tu możecie zapoznać się z wyrokiem i jego uzasadnieniem.

Aktualizacja, godz. 14:50. Władze Gdyni przekonują, że lotniskowe nieruchomości - mimo, że terminal i inne budynki przez trzy lata stały praktycznie nieużywane - nie zostały zniszczone i nie ma potrzeby inwestycji np. w remonty. Twierdzą także, że sukcesem będzie uruchomienie lotniska w około rok.

Aktualizacja, godz. 14:45. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prawdopodobnie upadnie. W jej miejsce powołana może zostać następna.

Aktualizacja, godz. 14:39. - Czas wiele zmienił na korzyść. Liczba pasażerów w Trójmieście rośnie, skłonność Polaków i Pomorzan do podrózy lotniczych, także. Zmieniliśmy jednak nasz pomysł biznesowy. Chcemy rozpocząć działalność od lotniska GA, czyli małych samolotów. Lotnisko im. Lecha Wałęsy rozwija się fantastycznie i obsługa małych jednostek jest utrudniona. Możemy ją rozwijać w Gdyni, a także postawić na szkolenie personelu lotniczego - dodaje wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Aktualizacja, godz. 14:33. - Nawet jeśli Komisja Europejska postanowi się odwołać, to w sądzie Unii Europejskiej nie ma możliwości zawieszenia wyroku automatycznie. Wyrok obowiązuje więc od dziś - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.



- Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził  dziś nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne. Przypomnijmy, że feralna  decyzja zapadła pierwotnie w lutym 2014 roku i od tego czasu prace na lotnisku musiały zostać przerwane, a spółka została postawiona w stan upadłości - czytamy w komunikacie gdyńskich urzędników, wystosowanym w piątek po południu.
Nie oznacza to jednak, że szybko zobaczymy tu szeroką gamę regularnych pasażerskich połączeń.

- Sądowy sukces kosztował kilka lat wytężonej pracy międzynarodowego zespołu prawników. Zgodnie z orzeczeniem, koszty obsługi prawnej, jakie poniosła Gdynia w związku z postępowaniem, zostaną jej w całości zwrócone przez Komisję Europejską. Dzisiejszy wyrok nie może już odwrócić upadłości spółki lotniskowej, której bankructwo było bezpośrednio spowodowane decyzją Komisji Europejskiej. Zmieniły się również okoliczności gospodarcze i prosty powrót do starych planów jest dziś nieracjonalny. Dlatego, niezależnie od procesu, nie znając treści orzeczenia, miasto wiele miesięcy temu podjęło negocjacje z Komisją. Ich celem jest doprowadzenie do uruchomienia cywilnych operacji lotniczych w Gdyni-Kosakowie, z poszanowaniem prawa europejskiego oraz racjonalności ekonomicznej - dodają urzędnicy.
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej.
Na razie mówi się jedynie o tzw. lotach general aviation, czyli małych, prywatnych samolotach, które mogłyby startować i lądować na gdyńskim lotnisku. W planach jest także szkolenie pilotów.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • Drugi Radom (1)

    Gdynia powinna brać pod uwagę rachunek ekonomiczny przy tego typu inwestycjach, a nie tylko prestiż. Dzisiaj każdy w Polsce chce mieć lotnisko. Zobaczmy co się dzieje w Radomiu, a w kolejce są następni... Kielce, Białystok itd. W Polskich warunkach regionalne lotnisko musi obsługiwać ok. 1 mln pasażerów rocznie żeby być rentowne. Na 14 portów lotniczych (Okęcia nie liczę), jedynie 6 spełnia ten warunek. W Gdańsku jest ILS II, a zaraz będzie IIIb, więc problem zamglenia gdańskiego lotniska - na co powoływały się władze Gdyni argumentując jego powstanie - już nie istnieje.

    • 61 43

    • nie udawaj mądrali jeśli nim nie jesteś !!!!!

      jeżeli nie posiadasz dostatecznej wiedzy fachowej to zanim zaczniesz coś pisać to przeczytaj chociaż Wikipedię.
      nie opłaca się stawiać na Rębiechowie ILS IIIb bo jak sam argumentujesz nie ma to z punktu widzenia ekonomicznego sensu, chyba że obsługiwałoby tylu pasażerów co Chopin. Nawet nie masz wyobraźni jakie są roczne koszty utrzymania kat. IIIb.
      Proponuję jednak zgłębić temat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • Czytajcie ze zrozumieniem (4)

    To nic nie zmienia, nawet gorzej. To jest lotnisko dla MAŁYCH głównie biznesowych czy sportowych samolotów - kto z nas śmiertelników takowymi lata? Także nawet przy zamkniętym Rębiechowie ze względu na np. mgłę nic w Gdyni nie wyląduje bo po prostu nie może technicznie.
    Poza tym ile rocznie już kosztuje utrzymanie tego i ile będzie kosztowało dalej i oczywiście my za to zapłacimy, bo przecież 'biznesmeni' nie zapłacą tyle by starczyło na nawet pensje dla urzędasów obsługujących ten 'porcik'. A skoro wszystko jest takie cacy na marginesie to dlaczego uruchomienie lotniska ma zająć aż rok?
    Żeby lotnisko przyjmowało np. standardowe samoloty to kolejne kilkaset milionów trzeba zainwestować, co pewnie Gdynia chętnie uczyni przez kolejne lata, bo po co remontować drogi, chodniki czy infrastrukturę :-(.

    • 10 9

    • najważniejsze, by tu ruszył biznes! (2)

      Po co się upierać przy lotnisku pasażerskim??? Gdynia ma świetne położenie dla rozwoju GA. To sa małe samoloty , których na świecie używa biznes. U nas nie ma lotnisk do rozwoju tej gałęzi lotnictwa. Wreszcie w Gdyni będzie można! Po modernizacji dróg dojazdowych zwłaszcza. Dlatego ten rok jest konieczny!

      • 2 0

      • zasadniczo to nie ma projektu lotniska pasażerskiego

        od początku była mowa o GA i ewentualnie charterach - a dopiero potem - tak zawsze mówiono - buyć może..

        jasne że grunt, żebyu coś z tym zrobiono, skoro lotnisko JEST i skoro wydano już kasę

        • 0 0

      • ahaha, i to dla tych małych samolotów postawiono terminal za 100mln

        • 1 1

    • zawsze takie miało byc na początku

      A przy okazji jak będzie zapotrzebowanie, to sie rozwinie i na chartery i na cargo i być może na tanie linie

      ps
      to lotnisko zawsze istniało

      • 3 1

  • dzisiaj otwieram szampana (3)

    czekalam na to na ten dzien od zawsze, wierzylam, ze predzej czy pozniej to nastapi, tym samym Gdynia zlapie wiatr w zagle i moze dalej sie rozwijac, w koncu kiedys PO i tak padnie, a z nim chora konkurencja w Trojmiescie.

    • 9 10

    • Lucy emerytko - wspomóż PiS czynem

      i zejdź z tego świata przed terminem

      • 1 1

    • powtarzam, PO wspierała utworzenie lotniska cywilnego!

      Rząd Ewy Kopacz stanął po stronie Gdyni w batalii sądowej!

      • 1 1

    • No, racja emerytko. Nikt tak dobrze nie rządził do tej pory, jak dobra zmian.

      Dostałaś już decyzję z zusu o marcowej - siedmiozłotowej - podwyżce emerytury?

      • 2 0

  • szkodliwej megalomanii Szczurka ciąg dalszy

    • 6 5

  • (3)

    Przecież to Partia Oszustów to zablokowała. Oczywiście żadnej odpowiedzialności nikt za to nie poniesie. To są normalni zdrajcy, którzy powinni gnić w więzieniu.

    • 11 9

    • Mirek - bo wieczorem lulania nie będzie

      • 0 1

    • Ależ to rząd PO stanął po stronie Gdyni!

      Oszołomstwo wpisujących tu kompletne bzdury i kalumnie powinno być zakazane

      • 1 2

    • Mirek powtarzam ostatni raz - natychmiast wracaj na oddział !!!

      • 4 2

  • Blisko do lotniska (2)

    Chciałbym by lotnisko ruszyło na dobre. Latam średnio 2 razy w miesiącu i dosyć już mam stania w korku na obwodnicy by się dostać do Gdańska. Jadąc z półwyspu miałbym blisko do lotniska w Gdyni. Ponadto słyszałem, że warunki pogodowe są lepsze w Gdyni dzięki czemu nie ma tak często mgły jak w Gdańsku przez co zawsze są spore opóźnienia. Często słyszę podobne opinie. Nie wiem czy jest to na tyle ekonomiczne by były 2 lotniska obok siebie, pewnie nie ale mi by to odpowiadało.

    • 8 5

    • kolejna bzdura (1)

      znowu kolejna bzdura z tymi mgłami, ilość wstrzymania lotów z powodu mgieł jest taka jak kupienie mieszkania w centrum Warszawy tylko dlatego , że raz w roku wyłączają w Twoi mieście prąd . po za tym jest już system który umożliwia lądawanie we mgle.

      • 0 4

      • wcale nie bzdura - co ty porównujesz poza tym ilość do czego?

        inna sprawa ze od czasu gdy te problemy były w zimie dosyć poważne w Gdańsku, to zdażyli już zrobic ILS II

        • 0 0

  • Gdynia musi mieć lotnisko (1)

    Ja to od początku pisałem, że Gdynia musi mieć lotnisko do obsługi podróżnych z północy Polski, lotnisko w Gdańsku jest bardzo kłopotliwe dla dojeżdżających z kierunku północnego z powodu korków na drogach, gratulacje dla władz Gdyni za determinację w te kwestii.

    • 8 9

    • Chyba stary gdynianinie z domu się nie ruszasz , bo nie wiesz jakie korki są na Kwiatkowskiego , Dąbka ,Kosakowie, Marskiej

      • 2 0

  • (1)

    dlaczego kłamiecie? przecież to nie jest lotnisko w Gdyni! to lotnisko gminy Kosakowo

    • 18 10

    • lotnisko (700 ha) jest w obszarze OBU gmin: Gdyni i Kosakowa

      Choć Kosakowo ma tu większość powierzchni, to zapłaciło z owej kwoty ok. 100 mln zł - maleńką część. I to jest raczej zrozumiałe. Dla myślących...

      • 2 0

  • Dobre wieści :)

    Cieszę się, że Gdynia wygrała w sprawie lotniska!

    • 6 4

  • wtakim razie Gdynia powinna wystapic o odszkodowanie na 1,5 miliarda złotych jako pokrycie utraconych zysków! (1)

    Na szybką przebudowę i uruchomienie lotniska!A POwcy kolejny raz udowodnili ze są szkodnikami Polski powinni zostac deportowani z zakazem wjazdu do Polski

    • 14 8

    • Natychmiast wracaj na oddział, bo ordynator szuka cię od godziny.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane