- 1 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (193 opinie)
- 2 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (129 opinii)
- 3 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (82 opinie)
- 4 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (116 opinii)
- 5 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (280 opinii)
- 6 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (180 opinii)
Samorządy wspólnie walczą o rozbudowę Węzła Kowale
Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale , który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu osiąga granice przepustowości. List intencyjny w tej sprawie podpisali pomorscy samorządowcy. Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.
Planowana inwestycja miałaby objąć m.in. rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę równoległych dróg do obwodnicy (tzw. dróg zbiorczo-rozprowadzających) od Węzła Południe do Węzła Szadółki oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ul. Nową Świętokrzyską na terenie Gdańska.
Pod listem intencyjnym zabrakło tego, czego zwykle pod takimi listami brakuje - czyli podpisów tych, którzy mają daną inwestycję sfinansować - w tym wypadku ministerialnych urzędników. Bez ich zgody, a właściwie bez zarządzanych przez nich pieniędzy, rozbudowa układu drogowego w obrębie obwodnicy na Kowalach się nie rozpocznie. Powód? Samorządów na to nie stać.
- Zapraszaliśmy przedstawicieli ministerstwa na podpisanie listu, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi z Warszawy - przyznali podczas uroczystości.
Na razie nie wiadomo, ile dokładnie może kosztować rozbudowa Węzła Kowale.
Kolejność zadań
Już chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, podlegający pod samorząd województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla rozbudowy dróg w rejonie obwodnicy. Koszty powstania tego dokumentu pokryje województwo.
- Dokumentacja powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Wykonawca będzie musiał stworzyć koncepcję, opracować dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a także przygotować dokumentację geologiczno-inżynierską - wylicza Grzegorz Stachowiak, szef Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Całość prac ma być prowadzona przy wsparciu merytorycznym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mimo wyraźnego poparcia władz rządowych.
Jeśli jednak uda się przeprowadzić przygotowania do inwestycji, wtedy ZDW w Gdańsku będzie inwestorem zastępczym, czyli będzie realizował rozbudowę dróg na Kowalach w swoim imieniu, a także GDDKiA, miasta Gdańska, gminy Kolbudy i Pruszcz Gdański.
Nowy wiadukt i dodatkowe drogi
W ramach rozbudowy węzła, nad obwodnicą pojawi się nowy wiadukt - tuż obok istniejącego obiektu. Droga wojewódzka na odcinku Bąkowo - granica Gdańska, zostanie poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy.
Obwodnica w rejonie Węzła Kowale będzie poszerzona o dodatkowe jezdnie po obu stronach, czyli tzw. jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Samorządowcy chcą, by ich wykonanie sfinansowały firmy rezydujące przy obwodnicy, bowiem z wspomnianych jezdni będzie można wykonać zjazd do poszczególnych przedsiębiorstw lub obiektów.
Przypomnijmy, że miasto Gdańsk planuje także przebudować sąsiedni węzeł na Szadółkach . Niedawno wyłoniono nawet firmę, która to zaprojektuje.
Czy to oznacza, że obwodnica od Szadółek do Kowal zmieni się w jeden wielki plac budowy?
- Nie będziemy czekali z naszą inwestycją do czasu rozpoczęcia rozbudowy Węzła Kowale. Nie chcemy oddalać w czasie naszego przedsięwzięcia - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
To oznacza, że jeśli uda się przygotować od strony formalnej obie inwestycje - w Kowalach i na Szadółkach, kierowców prawdopodobnie czekają utrudnienia jedne po drugich.
Wszystko zależy jednak od terminarza inwestycji, który na razie nie jest znany.
Miejsca
Opinie (130) 2 zablokowane
-
2016-11-15 09:18
kolejny przejaw wiary że problemy komunikacyjne można rozwiązywać rozbudową sieci drogowej
Kiedy wreszcie to prosamochodowe rozwiązania doraźnie poprawiające sytuację, ale drogie i w długim okresie pogarszające warunki życia w mieście zostaną zarzucone?
Bez priorytetu dla komunikacji szynowej i poprawy warunków dostępu pieszych i rowerzystów do jej stacji i przystanków miasto będzie powoli dryfować w kierunku wojny wszystkich kierowców ze wszystkimi kierowcami i pozostałymi mieszkańcami.
Same rozwiązania inżynieryjne nie rozwiążą problemów.- 1 2
-
2016-11-15 08:38
Do redakcji
Tak w woli ścisłości Kowale nigdy do Gdańska nie należały i nie będą więc pisanie o Bakowie jako granicy Gdańska jest bzdura! Granica Gdańska jest przed Kowalami na wysokosci ul. Guderskiego.
- 0 5
-
2016-11-15 08:21
Jak ktoś chce
Mieszkać w Gdańsku to niech się tam przeprowadzi. Zmiana granic administracyjnych to fikcja, niczego realnie nie zmieni.
Wolę załatwiać sprawy w urzędzie gminy niż w molochowatym urzdzie miasta.- 1 3
-
2016-11-15 07:05
Gdańsk
Za co pis tak nie cierpi gdańska no za co powiedzcie za co ??
- 4 1
-
2016-11-14 16:51
OMT (5)
A co z obwodnicą metrpolitarną.? Ta inwestycja jest najpilniejsza. A jakoś Rząd i Samorząd milczy. Czyżby pilniesze zadania?
- 11 4
-
2016-11-14 18:00
PiSiory wycofały się z inwestycji. Najwcześniej będzie w 2021 ale nawet i na ten termin są mizerne szanse (2)
- 7 0
-
2016-11-15 04:49
No niestety Gdanszczanie (1)
Drog dojazdowych do Gdanska sie teraz nie zbuduje. Tak, drog dojazdowych, bo to nie jest zadna obwodnica, a tym bardziej metropolitalna. To sa dwie drogi dojazdowe z Kaszub, jedna do Gdanska, a druga do Gdyni i nie zaywajcie tego obwodnica
- 1 0
-
2016-11-15 06:42
Może i lepiej
Nie wpuszczać tranzytu do GD.
Najważniejsze żeby zrezygnowali z Tunelu pod Pacholkiem i wypasionej Drogi Zielonej ....- 0 0
-
2016-11-14 17:14
POprzednicy (1)
Oczy mydlili a teraz wychodzi, ze dokumenty sa w powijakach.
Troche poczekamy- 2 8
-
2016-11-14 18:01
Kolejny pis*zielec z wypranym móźdźkiem. Nie dalej jak dwa tygodnie temu PiSiory odrzuciły wniosek.
- 6 1
-
2016-11-15 06:42
gdyby nie PKM-ka
kasa by była , a tak ani PKM-ki ani węzła Kowale
- 1 4
-
2016-11-14 16:43
(9)
Nie wierzę,źe PiSiory dadzą pieniądze. Inwestycje nie tylko drogowe za rządów PiS nie będą realizowane! Kasa pusta, z roku na rok będzie co raz gorzej.
- 78 34
-
2016-11-14 18:33
Za to Struk 8 lat nie wiedział co się dzieje (2)
I nagle się obudził żeby listy pisać?
- 9 6
-
2016-11-14 20:04
Jak było tak było (1)
ale o pieniądze na inwestycje na Pomorzu nie trzeba było się martwić.
A teraz s6 nie, obwodnica metropolitalna nie, rozbudowa kartuskiej jako jedyna nie przeszła w konkursie na dofinansowanie i rozbudowy nie będzie. Za dużo tych przypadków.- 8 1
-
2016-11-15 06:36
Festyn dla TK zepsuł wszystko
Buntownicze Pomorze już pieniędzy nie zobaczy.....
- 2 3
-
2016-11-14 16:44
(5)
Referendum w sprawie przyłączenia Kowal do Gdańska!!!
- 19 6
-
2016-11-14 17:37
(1)
jestem za przyłączeniem Łostowic do gminy Kolbudy!
- 3 8
-
2016-11-14 21:24
Kiedyś to była gmina Pruszcz Gdański :)
- 3 0
-
2016-11-14 17:09
A kto będzie brał udział w tym referendum? (1)
Mieszkańcy Gdańska czy może Kolbud?
- 8 0
-
2016-11-14 17:57
Mieszkańcy Kowal!
- 6 1
-
2016-11-14 16:48
Jestem za
- 11 4
-
2016-11-14 17:02
Święta Przepustowość... (3)
Więcej gigantycznych estakad i węzłów = więcej samojezdów na drogach = więcej korków. Równanie jest proste. Przesiadajcie się ludziska do komunikacji publicznej i na rowery!!!
- 7 20
-
2016-11-14 17:59
nie zdało się prawka, to teraz się wyzywa innych od blachosmrodziarzy (1)
- 8 3
-
2016-11-15 06:14
Jeśli patrząc na inteligencje autora opinii to lepiej żeby taka oferma nie prowadziła samochodu
- 6 0
-
2016-11-15 04:51
Na rower jest za zimno.
Rower to jest dla przyjemnosci, rozrywki, ale w zadnym razie nie moze byc uznany za srodek transportu czegokolwiek lub kogokolwiek, chyba ze turystow latem. Komunikacja miejska, owszem, ale jaka jest komunikacja z Kowal?
- 4 3
-
2016-11-14 23:55
nazwa
Nazwijcie węzeł im. Lecha Kaczyńskiego wraz z malzonka a dofinansowanie sięgnie 100 procent. Przecież to oczywiste
- 16 0
-
2016-11-14 18:47
precz z patolą z suburbanizacji (1)
poruszajcie się helikopterami
- 3 2
-
2016-11-14 23:02
Antek obiecał Blak Hołki więc będziemy latać;)
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.