- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (79 opinii)
- 2 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (152 opinie)
- 3 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (111 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Nowe zatoki na styku dwóch miast (54 opinie)
Krok w stronę zabudowy Polanki Redłowskiej i działki po sanatorium w Orłowie
Do 5 lutego można składać wnioski do projektu planu zagospodarowania okolic Kępy Redłowskiej. Zakładają zabudowę hotelową terenu przy Polance Redłowskiej oraz dopuszczenie budowy apartamentowców w miejscu sanatorium w Orłowie .
Przypomnijmy:
- Gdynia do prac nad projektem zagospodarowania dla okolic Kępy Redłowskiej przystąpiła w 2011 roku, ale dokument do tej pory nie został uchwalony.
- Było to powodowane m.in. zmianami właścicielskimi terenu, na którym stoi zrujnowane sanatorium. Obecnie teren znajduje się we władaniu firmy Orłowski Park.
- Planistów w pracach wstrzymywała też nierozwiązana sprawa z gruntem po Polance Redłowskiej.
- Gdy Gdynia odzyskała w końcu sądownie prawo do użytkowania wieczystego, od razu padały zapowiedzi, że teren pójdzie na sprzedaż.
- Pierwszy raz projekt nowego planu był poddany pod dyskusję wiosną 2017 roku.
- Zaczęły się protesty mieszkańców i aktywistów zbierających podpisy przeciwko zabudowie Polanki Redłowskiej i umożliwieniu budowy apartamentowców w miejscu sanatorium w Orłowie.
- W ostatnich dniach projekt planu został ponownie wyłożony do wglądu.
Apartamenty w Orłowie zamiast Sanatorium
W przypadku Orłowa, w stosunku do pierwszego wyłożenia nie zaszły poważniejsze zmiany. W miejscu sanatorium będą mogły powstać budynki mieszkalne z usługami turystycznymi wymaganymi jedynie na parterze. Dopuszczono zabudowę o wysokości sześciu kondygnacji, do 36 m. n.p.m. przy szóstej wycofanej kondygnacji. Dojazd zaplanowano ul. Zaciszną.
Urzędnicy w 2017 roku przyznawali wprost, że do wprowadzenia wielorodzinnej zabudowy i nowych parametrów drogi zostali przekonani przez inwestorów.
Hotel i basen na Polance Redłowskiej
Gdynia nie rezygnuje także z zabudowy terenu graniczącego z Polanką Redłowską. Będą mogły powstać tam budynki hotelowe o wysokości do 31 m n.p.m. i pięciu kondygnacjach nadziemnych. Nowością w stosunku do poprzednich planów jest wymóg stworzenia basenu z główną niecką o powierzchni co najmniej 260 m kw.
Plany Gdyni wzbudziły kontrowersje wśród społeczników z Miasta Wspólnego. Podczas poprzedniej próby uchwalenia zmian zebrali 2,7 tys. podpisów przeciwko obydwu pomysłom, proponując, by teren przy Polance Redłowskiej pozostawić otwartym dla mieszkańców, a działkę po sanatorium zachować na cele zdrowotno-wypoczynkowe.
Wstrzymali zbiórkę, gdy okazało się, że władze Gdyni zdecydowały o wycofaniu projektu planu z dalszych prac. Zapowiadają, że w obecnej sytuacji złożą petycję i dodatkowo wzmagają krytykę przeciw planom miasta.
Czytaj też: zbierają podpisy przeciw sprzedaży Polanki Redłowskiej i zabudowie sanatorium w Orłowie
Społecznicy: funkcja komercyjna zdominuje obszar Polanki Redłowskiej
- Podkreślaliśmy, że funkcja komercyjna bardzo szybko zdominuje obszar Polanki Redłowskiej, a miejską działkę, tych nie mamy zbyt wiele, należy wykorzystać na rekreację - np. wodny plac zabaw. Trudno sobie wyobrazić sąsiedztwo zapewne bardzo luksusowego hotelu i polanki, w sezonie pełnej ognisk, grillów i dobrze bawiących się - też przy piwie - gdynian. Po chwili zaczną się interwencje niezadowolonego z mniej prestiżowego sąsiedztwa właściciela hotelu - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
W przypadku Orłowa przypominają, że na hałas już teraz mogą szykować się mieszkańcy ul. Zacisznej, a dużo większe korzyści niż apartamenty przyniosłaby miastu funkcja hotelowa.
- Hotele płacą dziesięciokrotnie wyższy podatek od nieruchomości do kasy miasta niż właściciele mieszkań, nie ma opłaty miejscowej - dodaje.
Będzie mniej terenów zielonych?
Pojawiają się też kontrowersje związane z wycinką terenów zielonych. Radni PiS wskazują, że w projekcie planu zagospodarowania zostaje dopuszczona wycinka kilkudziesięcioletnich drzew w rezerwacie. Powierzchnia terenów zielonych w rezerwacie Kępa Redłowska ich zdaniem może zmniejszyć się nawet o 15 proc.
Przedstawiciele Gdyni odpowiadają, że projekt był uzgadniamy z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska oraz Wojewódzkim Konserwatorem Ochrony Zabytków.
- Opinia obydwu podmiotów była pozytywna - wskazują urzędnicy.
w czwartek dyskusja publiczna w Infoboksie
Projekt planu można znaleźć na stronie internetowej Gdyni. Uwagi można składać do 19 lutego 2019 roku. 24 stycznia w Infoboksie o godz. 17 odbędzie się dyskusja publiczna nad dokumentem.
Przypomnijmy też, że do 30 stycznia można składać uwagi do innego projektu planu miejscowego obejmującego zmiany w nadmorskiej części Orłowa, m.in. teren po klubie Maxim, który Gdynia chce sprzedać i pozwolić m.in. na budowę mieszkań w tym miejscu.
Czytaj również: Kolejne podejście do zabudowy działki po Maximie
Przeciwko temu również protestują mieszkańcy i społecznicy.
Ruiny sanatorium w Orłowie
Zeszłoroczna majówka na Polance Redłowskiej
Miejsca
Opinie (215) 2 zablokowane
-
2019-01-21 19:19
Bez sensu pozbywać się terenu z takim potencjałem
Tam powinno być coś ogólnodostępnego dla mieszkańców
- 14 0
-
2019-01-21 07:05
:) (12)
Licze że w końcu zburzą stare sanatorium które szpeci Gdynię i wybudują coś nowego
- 67 40
-
2019-01-21 19:14
Ja już przestałem na to liczyć. Szkoda tylko ładnego (bez ruin) widoku na Kępę od strony morza.
- 4 0
-
2019-01-21 07:11
Tak, powstanie zamknięty apartamentowiec. (9)
- 27 6
-
2019-01-21 08:32
Luksusowy kurnik chciałeś powiedzieć (8)
6 kondygnacji, o 2 więcej niż w obecnym budynku. Do tego pewnie wykopy by wcisnąć parking pod ziemię.
To wszystko na granicy z rezerwatem. Zbrodnia.- 32 4
-
2019-01-21 18:04
zbrodnia
to twohe IQ
- 1 7
-
2019-01-21 09:08
szczurek degraduje miasto (5)
- 22 4
-
2019-01-21 10:27
Powiedz to tysiącom sekciarzy, którzy na niego głosowali (3)
- 19 3
-
2019-01-21 10:52
do nich nic nie dociera. (2)
- 18 1
-
2019-01-21 13:04
Może ty jesteś sekciarzem, a ta przytłaczająca większość jest normalna? (1)
Nie zastanawiałeś się chociaż przez chwilę?
- 7 10
-
2019-01-21 16:47
pisia szczujnia od poniedzialku na pelnych obrotach
- 4 5
-
2019-01-21 15:00
sam się degradujesz
takimi komentarzami - pustymi hasłami / bez pokrycia w faktach
- 1 8
-
2019-01-21 15:11
też mi rezerwat
przypomnijcie mi - a to jest rezerwat czego? .............. osuwiska? i spadających bunkrów?!!! :))))))))))))
- 5 14
-
2019-01-21 16:50
odbudowac!
- 5 0
-
2019-01-21 07:01
(6)
Jakoś nie mam wiary po tylu latach, że uda się to doprowadzić do końca...
- 48 10
-
2019-01-21 07:12
do końca? czyli zabetonowac? (1)
- 13 6
-
2019-01-21 19:07
tak, betonu używa się w budownictwie
- 1 2
-
2019-01-21 19:04
widziałem film o rozwoju Tokio...a w Gdyni...od lat te same historie. nic się nie zmienia
- 1 2
-
2019-01-21 08:00
(2)
W Gdyni juz od 8 lat nie wiedza co zrobic z atrakcyjnymi terenami. Wszystko umiera wraz z planowaniem projektu lub tez wyrazami swoich checi. Nie wiem dlaczego tak sie dzieje. Nie moge tego pojac!!! Samorzad Gdyni pogubil sie w ideach, planach. Moze Lotnisko Kosakowo podcielo im skrzydla?!
- 15 2
-
2019-01-21 16:47
A dla mieszkańcow GDYNI figa z makiem
Bo z tego miasto ma największe pieniądze na tym cały pic polega.
- 5 0
-
2019-01-21 16:45
nie udawaj zatroskanego horal
- 0 4
-
2019-01-21 17:10
republika deweloperÒW (3)
Zarówno Szczurek z Gdyni oraz prezydent Sopotu i nieżyjący już prezydent Adamowicz mają jedną i wspólną cechę, otóż siedzą w kieszeniach deweloperów i to od samego początku Polskiej demokracji. Zero projektowania społecznego czy urbanistyka zrownowazona nie istnieje. Zero absolutne! To miejsce jak żadne należy się mieszkańcom !
- 16 4
-
2019-01-21 18:02
Ty krzykacz, przy wszystkich planowanych inwestycjach (2)
tak krzyczycie. Powody? Konserwatywne poglądy? Niechęć do zmian? Strach przed nowym? Terenów zielonych mamy bardzo dużo. Ryczysz jakby Trójmiejski park krajobrazowy wycinali do zera.
- 0 11
-
2019-01-21 18:40
To ma być miesce tak jak było ostatnie kilkaset lat. Dla ludzi
A nie dla kogoś kto kupił sobie mieszkanie z widokiem na morze. Wara od pasa nadmorskiego!!!!
- 10 0
-
2019-01-21 18:05
I prawidłowo, że krzyczy bo te inwestycje idą w chorą stronę. Robione pod garstkę i to napływowych. A jak chcesz zobaczyć jak powinno wyglądać miasto przyjazne mieszkańcom to zajrzyj do Wejherowa. Tam się dba o zieleń i przestrzeń publiczną. Takie małe miasteczko, a tyle świetnego miejsca do spacerowania i odpoczynku.
- 8 0
-
2019-01-21 10:48
Dlaczego nie można wybudować basenów i terenów rekreacyjnych na Polance? (5)
Park wodny to byłaby super rzecz dla mieszkańców, hotel będzie tylko dla bogatych. o taką Gdynię chodzi?
- 43 3
-
2019-01-21 12:14
basen odkryty (3)
to chyba nie jest jakiś mega gigantyczny koszt? U mnie w mieście jest taki, mało tego, dotowany przez mieszkańców (w podatkach) i bilet wstępu kosztuje 2 zł na cały dzień. Pół miasta tam latem przychodzi. Wszyscy zadowoleni.
- 13 2
-
2019-01-21 17:49
Za 2 zł to będzie masakra. Pomysł z PRLu. (2)
Dzikie tłumy. Byłeś w Aquaparku Sopot lub Redłowo. Godzina wychodzi po 15 zł, a tłumy jak ta lala. Absurd.
- 1 3
-
2019-01-21 18:11
no być może
u mnie tak to wygląda, w Gdyni pewnie musiałby być z 4x taki... https://goo.gl/thqKKz
- 1 2
-
2019-01-21 18:02
No to zrobi się dla ciebie za 100zł/h.
- 2 2
-
2019-01-21 16:56
Zapomniałeś dodać że zrobią tam strefę płatnego parkowania.Żegnajcie czasy że mogłem przyjechać sobie samochodem nad same morze za freeeeeeee
- 5 0
-
2019-01-21 16:47
Na polance były kiedyś trzy baseny (4)
Wszystkie ogólnodostępne. Była nawet trampolina. A teraz co? Hotel? Beton? Basen jako słowo klucz bo będzie to w ramach hotelu oczywiście. To jest tragedia co się dzieje z tym miastem. Gdynia w likwidacji. Wszystko sprzedane napływowym.
- 16 0
-
2019-01-21 17:30
(3)
Ten basen co niby projektuja, a co jest zwykłym kantem jak punkt widokowy na Sea Towers, ma miec wielkosc 2-3 basenow przydomowych /. 260 m kw/ Tak duzy , jeszcze nie wiadomo czy otwarty dla wszystkich, basen wladze funduja gdynianom. Ale jedo jest pewne dla Pana Szczurka i jego słuzacych z UM wystarczy.
- 5 0
-
2019-01-21 17:41
(2)
Poważnie tylko 260m2? Czyli to brodzik jakiś...
- 3 0
-
2019-01-21 17:56
Mam taki przy domu. Właściwie na dachu ale w Grecji (1)
Bo tu jest zimno i wiocha. Ludzie typu "Nie_lubię_zmian" wolą stary bałagan niż rozwój.
- 0 4
-
2019-01-21 18:01
Jeśli mają to być zmiany takie jak serwuje p. Szczurek to ja faktycznie nie lubię zmian. Betonową wiochą i potworkami architektonicznymi wieje aż nadto.
- 3 1
-
2019-01-21 16:48
Już lepiej było by tam wybudować kościół (3)
może ludzie byli by lepsi
- 6 3
-
2019-01-21 17:30
Gdyńską rezydencję (2)
dla Głódzia. Byłoby godniej, a ludzie byliby jeszcze lepsi.
- 4 2
-
2019-01-21 17:39
Wyczuwam nutę złośliwości (1)
a mieliśmy się już szanować
- 5 1
-
2019-01-21 17:50
Dobrze Pani wyczuła
tę nutę, Pani Danuto.
Ale proszę się nie martwić. Ja Panią szanuję.- 4 1
-
2019-01-21 16:14
Szczur znowu coś sprzedał? (2)
Prezydent miasta powinien mieć do dyspozycji maksymalnie dwie kadencje. Bo inaczej jest jak jest. Przecież on całe miasto sprzedał i zabetonował. Tylko galerie, biedronki i apartamenty. A do tej pory ławkę czy kawałek zieleni do odpoczynku znaleźć w tym chorym mieście to sukces. Parkingów też praktycznie zero. Naustawiał parkomatów za to, wypchnął samochody z centrum, a inne dzielnice przez to uduszone i pełne korków i hałasu. Brak słów.
- 16 2
-
2019-01-21 17:21
Racja z tymi kadencjami. Bo po tylu kadencjach ludzie są tak przyzwyczajeni, że zwyczajnie nie wyobrażają sobie lub boją się kogoś nowego i m.in. w tym upatruję fenomenu POparcia rzędu 70% dla człowieka, który sprzedał miasto. Niczym się już nie różni od Adamowicza. Przyspawany do fotela na wieki wieków, a ludzie są od niego uzależnieni na takiej zasadzie jak ofiara od swojego kata. Biada temu miastu.
- 6 1
-
2019-01-21 16:57
Ale za to uczące się dzieci do 20 roku życia mają darmową komunikację miejską!
- 2 3
-
2019-01-21 08:30
Bawią mnie te argumenty, (2)
że np wycinka drzew, zabudowa, likwidacja parku czy temu podobne są zgodne z prawem lub uzgodnione z konserwatorem zabytków. Poza tym istnieją jeszcze mieszkańcy, powinien rządzić zdrowy rozsądek a nie to, że ktoś chce na tym zarobić. Jeżeli zwraca się uwagę, że gdzieś jest brak dojazdu, że mieszkańcy po prostu przyzwyczaili się i korzystają z parku lub wybudowanie w bliskim sąsiedztwie spowoduje dodatkowy hałas, wibracje i zanieczyszczenie powietrza, to mowa że coś jest zgodne z przepisami jest arogancją władzy.
- 49 7
-
2019-01-21 17:19
Jaki wynik wyborów, takie plany zabudowy - pozostaje czekać na zmianę zapatrywań wyborców
- 7 0
-
2019-01-21 13:12
Pełna zgoda i to należy wykrzyczeć!!!
Powoływanie się na przepisy, które szkodzą mieszkańcom jest skandalem.
Prawo które szkodzi, nie może być prawem.
Prezydent - prawnik - powinien chronić mieszkańców przed złym prawem, a nie powoływać się na nie.- 10 2
-
2019-01-21 07:09
Piesiewicz dostał obietnicę remontu Starowiejskiej i już taki radykalny nie jest (6)
- 35 15
-
2019-01-21 07:23
Miasto Wspólne, ale Starowiejska najmojsza! (1)
- 17 8
-
2019-01-21 17:00
Ile na tą Starowiejską załatwił? 40 mln?
Do kieszeni wziął? Żal mi was.
- 2 3
-
2019-01-21 07:39
Gość zawsze przytacza argumenty merytoryczne. Czepiacie się, że czasem przyznaje racje miastu? (1)
Za dużo TVP i TVN - normalni ludzie nie siedzą w okopach
- 15 8
-
2019-01-21 11:02
Podaj jeden dla deptaka na starowiejskiej
- 3 4
-
2019-01-21 07:25
dobrze jest przeczytać artykuł przed napisaniem komentarza
Nie odwrotnie. Kto tam się wypowiada przeciw planom miasta?
- 11 8
-
2019-01-21 07:13
jak cicho siedział przed wyborami, zero krytyki szczura
a zawsze był taki mądry :)
- 15 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.