• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Schody donikąd na atrapie przystanku Gdańsk-Kolonia

Maciej Korolczuk
19 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dewastacja przystanku-atrapy we Wrzeszczu

W tunelu pod linią kolejową do gdańskiego portu, pod wciąż budowanym przystankiem-atrapą Gdańsk KoloniaMapka, powstały schody, które zaczynają się ponad... metr nad ziemią. Prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się żadne pociągi. Przystanek w historycznym kształcie nakazał odbudować wojewódzki konserwator zabytków.



Czy schody kończące się metr nad ziemią mają sens?

O niezwykłej konstrukcji dowiedzieliśmy się od czytelnika, który o swoim odkryciu poinformował nas przez Raport z Trójmiasta.

O atrapie przystanku kolejowego Gdańsk Kolonia, który wygląda jak prawdziwy, ale w rzeczywistości taki nie jest, pisaliśmy w lipcu 2020 r.

Gdańsk Kolonia przegrywa z Gdańsk Stadion-Expo



Cofnijmy się o nieco ponad dekadę. Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek został wyremontowany w ramach przygotowań do turnieju Euro 2012. Ostatecznie jednak 200 metrów dalej powstał nowy przystanek - Stadion Expo. Wówczas modernizacja Kolonii straciła sens.

Dekadę później, w ramach modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu, kolejarze podjęli się również remontu przystanku pasażerskiego Gdańsk Kolonia, a także znajdującego się przy nim tunelu pod linią kolejową.

To ważne przejście, które bardzo ułatwia komunikację między Wrzeszczem a Letnicą i Młyniskami. Wykorzystują je m.in. kibice podczas meczów rozgrywanych na stadionie Polsat Plus Arena.

Remont przystanku daje nadzieję...



W lipcu ubiegłego roku spytaliśmy kolejarzy, czy remont przystanku oznacza powrót pociągów pasażerskich na tę trasę.

Byłoby to bardzo uzasadnione, gdyż linia biegnie obok szybko rozbudowującej się dzielnicy Letnica, w której mieszka coraz więcej osób. Już teraz jest ich kilka tysięcy, a wciąż powstają tu nowe budynki.

...ale płonną. Bo przystanek to atrapa



Usłyszeliśmy, że o przywróceniu ruchu pasażerskiego nie ma mowy, a odtworzenie wiaty i zadaszenia peronu w jego historycznym kształcie jest podyktowane tylko i wyłącznie wytycznymi konserwatora zabytków.

- Konserwator się uparł, by odtworzyć w tym miejscu elementy dawnej infrastruktury przystankowej. W efekcie czego powstał nie przystanek, a jego atrapa. W najbliższej przyszłości na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego w tym miejscu nie ma szans. Nowy peron będzie więc ładnie wyglądał i nic więcej - mówili nam kolejarze.
Skala absurdu w tej sytuacji nie została jednak wyczerpana.

Groteskowe schody donikąd



W odtworzonym tunelu łączącym ul. Narwicką z ul. Kochanowskiego powstały bowiem groteskowe schody. Nie sposób z nich skorzystać, ponieważ zaczynają się ponad metr nad posadzką tunelu.

Pracujący na budowie robotnicy dostają się na peron podstawiając sobie drewnianą paletę.

  • Tunel ma zostać udostępniony pieszym od początku września.
  • Kuriozalne schody znajdują się w tunelu między Kochanowskiego a Narwicką we Wrzeszczu.
  • Schody prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się pociągi pasażerskie.
  • Przystanek wciąż jest w budowie i wejście do tunelu jest utrudnione.
Aby zrozumieć, co się stało w tunelu przy Narwickiej zaglądamy do archiwum. Na zdjęciach z 2008 r. widać, że w tunelu był jeszcze dodatkowy poziom, od którego zaczynały się stopnie prowadzące na peron. Przez to w części tunelu jego strop wisiał tuż nad głową przechodniów.

Tak tunel i schody wyglądały w 2008 r. Tak tunel i schody wyglądały w 2008 r.
Ale nawet po niwelacji poziomu tunelu trudno zrozumieć, dlaczego nowe schody nie zaczynają się przy ziemi, a metr nad nią.

Tym bardziej, że podziemna część inwestycji wygląda niemal na ukończoną - na podłodze ułożono kamienną posadzkę, a na ścianach estetyczne kremowe płytki.

W tunelu działa już oświetlenie, a ostatnie prace toczą się w dwóch szybach windowych zlokalizowanych na obu krańcach tunelu.

Czemu ma służyć takie rozwiązanie?



Po co komu takie schody? Wątpliwości wyjaśniają przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za tę inwestycję.

- Przystanek Gdańsk Kolonia to utrwalenie historii kolei w przestrzeni miasta. Obiekt od lat nie pełni funkcji związanej z przewozami pasażerskimi, lecz ułatwi komunikację pieszą dzięki przejściu podziemnemu - podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Dostosowanie przejścia do współczesnych potrzeb mieszkańców i zachowanie historycznych elementów architektury wymagało ustaleń z konserwatorem zabytków i projektantem. W obszarze nieczynnego przystanku i niewykorzystywanych schodów przejście podziemne zostało pogłębione. W uzgodnieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków odrestaurowane i zachowane zostały elementy przystanku m. in. granitowe schody. Przestrzeń miedzy schodami i przejściem będzie zabezpieczona.
Pierwotnie podziemne przejście miało zostać udostępnione pieszym jesienią 2020 r. Termin oddania tunelu się jednak przedłużył - obecnie to październik 2021 r.

Schody donikąd nie są nowym rozwiązaniem. Przedstawił je w XVIII księdze Tytusa, Romka i Atomka Papcio Chmiel, czyli Henryk Jerzy Chmielewski. Schody donikąd nie są nowym rozwiązaniem. Przedstawił je w XVIII księdze Tytusa, Romka i Atomka Papcio Chmiel, czyli Henryk Jerzy Chmielewski.
20:43 17 WRZEśNIA 21

Wyjście z tunelu wprost na wysoką skarpę (14 opinii)

Wyjście z tunelu Gdańsk Kolonia (zabytkowy peron) na ul. narwicka skarpa 1.5 metra i trawa posiana
Wyjście z tunelu Gdańsk Kolonia (zabytkowy peron) na ul. narwicka skarpa 1.5 metra i trawa posiana

Opinie (314) 6 zablokowanych

  • Wspaniały peron z historią jeszcze ślady po kulach na podporach dachu, a ile browaru tam poszło w wolnej chwili

    • 2 0

  • (2)

    W latach 70tych ubiegłego stulecia, kolejka była zsynchronizowana z początkiem i końcem zmiany w porcie i lekcjami w IV LO i szkole dokerów.
    To jednak było za komuny, tak więc jest nie kompatybilne do dzisiejszych czasów.
    Mimo wszystko, szkoda że zlikwidowano coś co działało.

    • 3 0

    • Ile ludzi pracowało wtedy w stoczniach i porcie a ile pracuje dzisiaj? (1)

      Ile miało samochody kiedyś a ile ma dzisiaj. Szkoły dla dokerów już dawno nie ma.

      • 1 0

      • Pewne srodowiska chcą zmusić ludzi do rezygnacji z samochodow

        Możesz mieć kilka a i tak nie pojedziesz bo będą ograniczenia prędkości 30 km/h - kak w Paryżu :)

        • 0 0

  • Czy Bareja zmatwychwstał i nakręcił jakiś nowy film? Myslałem, że ja jestem głupi ale widać są jeszcze głupsi ludzie. :)

    • 4 0

  • Gdańsk to miasto atrapa

    więc takie schody nie dziwią mnie wcale

    • 2 0

  • Idealnym podsumowaniem tego cudu inżynierii będzie chyba scena z asterixa i obelixa misja Kleopatra, gdzie numernabis (dub. C.pazura) buduje dom egipskiemu urzędnikowi.

    • 2 0

  • kolonia

    tu się piło, był klimat mroczny i upiorny

    • 3 0

  • Jaki kraj...

    ...taki peron 9 3/4. Strach pomyśleć, jak wygląda Hogwart...

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Groteskowe schody w tunelu we Wrzeszczu

    paleta schodami jest

    • 2 0

  • Szczerze mówiąc, to nie wyobrażam sobie takiego przystanku bez takich schodów

    To jest takie artystyczne dopełnienie absurdu. To jest wręcz literackie. To jest tak głupie, że az interesujące. Atrapa przystanku, tory, peron, ławeczki....wszystko tak jak powinno byc, ale na niby. I co, do tego miałyby prowadzić normalne schody? A w życiu! Tam powinny byc dokładnie takie schody. Mistrzostwo świata, jestem pewien, że tam będą przyjeżdżały telewizje ze swiata, a YT będzi epełen relacji z tego miejsca :DDD

    • 3 0

  • Omg to jest amaizing

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane