• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce cieszą się z "10", Zaspa martwi brakiem "4"

Krzysztof Koprowski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Radni osiedli Siedlce oraz Nowy Port cieszą się, że Zarząd Transportu Miejskiego wysłuchał ich apeli o zwiększenie częstotliwości kursowania linii tramwajowej 10. ZTM odpowiada jednak, że była to decyzja suwerenna, a podobne zmiany będą wprowadzane niezależnie od głosów lokalnych działaczy.



Czy Letnica i ul. Marynarki Polskiej powinny zyskać lepsze połączenie tramwajowe?

Siedlce oraz Nowy Port od wielu lat połączone są ze sobą linią tramwajową 10. Na początku bieżącego roku radni osiedli Siedlce oraz Nowy Port apelowali o zwiększenie częstotliwości jej kursowania, ale ich argumenty nie zyskały wówczas aprobaty Zarządu Transportu Miejskiego.

Kilka dni temu, po ponad 10-miesięcznej przerwie, spowodowanej zmianą trasy, wymuszoną budową węzła Marynarki Polskiej, na gdańskie tory między Siedlcami a Nowym Portem ponownie wyjechały tramwaje linii 10. Ku pozytywnemu zaskoczeniu mieszkańców, kursują teraz przez cały tydzień z częstotliwością co ok. 20 minut.

- Decyzję tę uznajemy za sukces naszych rad, a w szczególności mieszkańców, którzy od początku wnioskowali o modyfikację "dziesiątki" [zwiększenie częstotliwości - dop. red.]. Szkoda, że po raz kolejny zarządzający ZTM nie potrafili przyznać się do błędu, a nam przyznać racji co do słuszności postulatów - żali się Jędrzej Włodarczyk, przewodniczący zarządu osiedla Siedlce.

Z tym stwierdzeniem całkowicie nie zgadza się jednak Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów, który zupełnie inaczej tłumaczy rozkład "dziesiątki".

- Żądania rad osiedli nie miały wpływu na naszą decyzję. Powód rozszerzenia zakresu funkcjonowania linii 10 jest zupełnie inny. Z uwagi na zmniejszenie częstotliwości kursów na linii 12 w dzień wolny od pracy oraz codziennie w godzinach wczesnoporannych oraz wieczornych (mniejszy popyt na ciągu Oliwa - Centrum w tych godzinach), powstała potrzeba uzupełnienia brakujących kursów na ciągu Siedlce - Śródmieście.

Zarząd Transportu Miejskiego nadal twierdzi też, że linia 10 w obecnej relacji jest nierentowna. - Popyt na bezpośrednią relację Siedlce - Nowy Port wciąż jest bardzo niski (w godzinach mniejszego zapotrzebowania oscyluje wokół 0 proc.) i stosując jedynie kryterium bezpośredniości przy wyznaczaniu tras, należałoby linię faktycznie zawiesić. Trasa linii 10 jest jednak scaleniem dwóch różnych, ale przyległych do siebie cząstkowych potoków pasażerskich: Siedlce - Śródmieście i Śródmieście - Nowy Port - tłumaczy Zomkowski.

Urzędnicy proszą też, aby specjalnie nie przyzwyczajać się do obecnego układu, gdyż ten ulegnie daleko idącym zmianom wraz z otwarciem trasy tramwajowej na Piecki-Migowo. Do pętli Siedlce mają być bowiem skrócone trasy linii autobusowych z zachodniej części miasta, a pasażerowie będą się przesiadać na tramwaje. Z tego powodu zwiększona zostanie liczba ich kursów lub/i linii w ciągu ul. Kartuskiej.

O ile mieszkańcy Siedlec i Nowego Portu cieszą się z rozkładu "dziesiątki", to mieszkańcom Zaspy doskwiera likwidacja linii 4.

- Dotychczas "czwórką" mogłem wygodnie dojechać z Zaspy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie podobnie jak ja, pracuje wiele osób. To przemysłowo-magazynowa część miasta, ale też m.in. siedziba Międzynarodowych Targów Gdańskich i wydaje się zasadne, by posiadała ona połączenie z blokowiskami na dolnym tarasie. Liczyłem, że po zakończeniu prac nad węzłem drogowym, linia 4 zostanie przywrócona, a tymczasem zmuszono mnie do przesiadek na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska - pisze do nas pan Karol, mieszkaniec Zaspy.

W podobnym tonie wypowiada się też inny czytelnik, pan Ryszard - Pracuję w jednej z licznych firm przy ul. Marynarki Polskiej. Przesiadka na dość krótkiej trasie, jaką jest Zaspa - Letnica, z pewnością nie zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej, szczególnie, że linia 8 [to jedyna linia przez Węzeł Kliniczna z Zaspy - dop. red.] rano w stronę centrum miasta jest niejednokrotnie bardzo oblegana.

Ta decyzja zdaniem urzędników wynika jednak z... braku odpowiedniego taboru. Linia ta bowiem obsługiwana była dotychczas pojedynczymi wagonami (tzw. solówkami) tramwajów Konstal 105Na. Ponieważ ich liczba jest niewielka, podobnie jak liczba pasażerów, uznano zawieszenie czwórki za jedyne możliwe rozwiązanie.

Czytaj też: Jeden wagon na linii nr 4

- Zastąpienie solówek pojemnymi, nowoczesnymi tramwajami byłoby marnotrawstwem taboru z powodu stale malejącego popytu na trasie Zaspa - Nowy Port. Po zakończeniu przebudowy torowiska w Letnicy utrzymaliśmy funkcjonowanie linii autobusowej z Nowego Portu przez Letnicę w kierunku Zaspy i Wrzeszcza. W takich warunkach, przywrócenie linii 4 na dotychczasowych zasadach jeszcze bardziej pogorszyłoby kondycję ekonomiczną tego połączenia - uzasadnia zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Zarząd Transportu Miejskiego rozwiewa również nadzieje Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która od dłuższego czasu wciąż apeluje o przywrócenie połączenia między tą częścią miasta a Oliwą. Przez wiele lat taką relację zapewniała 15 (obecnie 5). Z badań wynika jednak, że taka trasa jest całkowicie nieopłacalna, gdyż pasażerowie z Oliwy i Strzyży chcą jechać do Śródmieścia oraz Wrzeszcza Górnego.

- Przedłużenie trasy linii 5 do Oliwy mogłoby się odbyć jedynie kosztem zawieszenia funkcjonowania którejś z linii funkcjonującej między Oliwą a Centrum. W kontekście optymalnego dopasowania oferty do faktycznego zapotrzebowania takie rozwiązanie byłoby aktualnie nieracjonalne - kończy Zomkowski.

Radni Siedlec stawiają stojaki rowerowe
Rada Osiedla Siedlce zakupiła 33 stojaki rowerowe. Rada Osiedla Siedlce zakupiła 33 stojaki rowerowe.

Rada Osiedla Siedlce walczy nie tylko o poprawę komunikacji tramwajowej, ale również rowerowej. Z budżetu rady w br. przeznaczono 4,6 tys. zł na zakup 33 stojaków rowerowych. Obecnie trwa ich montaż w miejscach, które zostały skonsultowane z mieszkańcami m.in. w rejonie skwerów, okolic poczty, siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie oraz przy sklepach i obiektach biurowych.

Decyzja o zakupie stojaków podyktowana jest chęcią wykonania infrastruktury towarzyszącej oddanej do użytku ok. dwa lata temu dróg rowerowych wzdłuż ul. Kartuskiej i Nowych Ogrodów.

Miejsca

Opinie (149)

  • Czyli (2)

    te d*pki z ZTM-u są ponad wszystko i wszystkim???? Przepraszam,a za czyje pieniadze te wazniaki pracują???Dlaczego tak otwarcie olewaja sugestie i wnioski samorządów i mieszkańców.Dla kogo te palanty są....dla samych siebie czy dla mieszkańców.Co za buta i hardość....No cóż,jaki szef tacy podwładni....No i dyletanci do kwadratu,bez wyczucia tematu związanego z komunikacją miejska.Hmmm,równie dobrze mogli by być "specjalistami" do spraw wyznań,kanalizacji miejskiej,czy też od dezynfekcji i dezaktywacji...

    • 24 5

    • Brawo

      Bardzo trafne podsumowanie. Dokładnie takie same mam odczucia po przeczytaniu wypowiedzi p. Zomkowskiego. Bardzo złe świadectwo daje o swojej firmie.

      • 1 1

    • nie, lepiej dawać posłuch pieniaczom, co to g wiedzą, ale wiedzą lepiej

      W Gdańsku już wystarczy poronionych pomysłów typu pętla Leśna góra, autobus z 10 osobami na polanki czy wożący powietrze 131....

      • 0 0

  • Szkoda. Lubiłem jeździć "czwórką". Te stare wagony miały swój urok. (1)

    • 22 1

    • doskonale klimatyzowane

      latem ;)

      • 1 0

  • buhahahhaah "brakuje starego taboru"

    Podpis pod zdjęciem nr 2 rządzi. Wniosek - po co kupować nowy tabor heheh.
    To pokazuje podejście ZTM do dzielnic takich jak Stogi czy Letnica. Według Budynia tam mieszkają ludzie II-iej kategorii.

    • 22 1

  • z centrum Wrzeszcza nie ma bezpośredniego połaczenia z Marynarki Polskiej (1)

    pełno firm, a do Wrzeszcza mnóstwo ludzi na przesiadkę zjeżdża

    • 27 1

    • zero to sam jesteś

      Masz 158

      • 0 0

  • Czyli jak zwykle głos mieszkańca się nie liczy :( ważne co myślą panowie na stołkach

    • 18 1

  • czestoyliwosc tramwajow z zaspy

    Czy naprawde nie mozna zwiekszyc czestotliwosci tramwajow z zaspy i wlaczyc jeden wagon z przymorza,bo to co sie dzieje na granicy Reja i Nowego Portu w godzinach od 7.00 do 7.40 to poprostu porazka , kto jezdzi do pracy w tych godzinach wie o czym pisze pozdrawiam

    • 16 0

  • Opłacalność (1)

    "10" zerowa,linia szczątkowa....co za slogany!!!Od kiedy i gdzie komunikacja miejska ma być dochodowa???Komunikacja miejska ma służyć mieszkańcom i za pieniadze mieszkańców fuynkcjonuje.Jak można formułowac tak idiotyczne tezy

    • 40 2

    • place za bilet miesieczny 88 i uwazam ze za te pieniazki powinnam jezdzic od miejsca wsiadania ,do miejsca wysiadadania w

      • 0 5

  • zielony trójkat

    do 5 października 7 jeździła do Brzeźna młodzież mogła z węzła Kliniczna dojechać do gimnazjum teraz wszyscy maszerują do 3 lub 5 gratuluję

    • 14 3

  • tramwaj lini 10

    cieszymy się że 10 wróciła do nas :)

    • 9 3

  • Przecież ludzie za biurkiem w ZTM zawsze wszystko najlepiej wiedzą choć nie jeżdżą tramwajami.

    • 22 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane