• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce cieszą się z "10", Zaspa martwi brakiem "4"

Krzysztof Koprowski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Radni osiedli Siedlce oraz Nowy Port cieszą się, że Zarząd Transportu Miejskiego wysłuchał ich apeli o zwiększenie częstotliwości kursowania linii tramwajowej 10. ZTM odpowiada jednak, że była to decyzja suwerenna, a podobne zmiany będą wprowadzane niezależnie od głosów lokalnych działaczy.



Czy Letnica i ul. Marynarki Polskiej powinny zyskać lepsze połączenie tramwajowe?

Siedlce oraz Nowy Port od wielu lat połączone są ze sobą linią tramwajową 10. Na początku bieżącego roku radni osiedli Siedlce oraz Nowy Port apelowali o zwiększenie częstotliwości jej kursowania, ale ich argumenty nie zyskały wówczas aprobaty Zarządu Transportu Miejskiego.

Kilka dni temu, po ponad 10-miesięcznej przerwie, spowodowanej zmianą trasy, wymuszoną budową węzła Marynarki Polskiej, na gdańskie tory między Siedlcami a Nowym Portem ponownie wyjechały tramwaje linii 10. Ku pozytywnemu zaskoczeniu mieszkańców, kursują teraz przez cały tydzień z częstotliwością co ok. 20 minut.

- Decyzję tę uznajemy za sukces naszych rad, a w szczególności mieszkańców, którzy od początku wnioskowali o modyfikację "dziesiątki" [zwiększenie częstotliwości - dop. red.]. Szkoda, że po raz kolejny zarządzający ZTM nie potrafili przyznać się do błędu, a nam przyznać racji co do słuszności postulatów - żali się Jędrzej Włodarczyk, przewodniczący zarządu osiedla Siedlce.

Z tym stwierdzeniem całkowicie nie zgadza się jednak Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów, który zupełnie inaczej tłumaczy rozkład "dziesiątki".

- Żądania rad osiedli nie miały wpływu na naszą decyzję. Powód rozszerzenia zakresu funkcjonowania linii 10 jest zupełnie inny. Z uwagi na zmniejszenie częstotliwości kursów na linii 12 w dzień wolny od pracy oraz codziennie w godzinach wczesnoporannych oraz wieczornych (mniejszy popyt na ciągu Oliwa - Centrum w tych godzinach), powstała potrzeba uzupełnienia brakujących kursów na ciągu Siedlce - Śródmieście.

Zarząd Transportu Miejskiego nadal twierdzi też, że linia 10 w obecnej relacji jest nierentowna. - Popyt na bezpośrednią relację Siedlce - Nowy Port wciąż jest bardzo niski (w godzinach mniejszego zapotrzebowania oscyluje wokół 0 proc.) i stosując jedynie kryterium bezpośredniości przy wyznaczaniu tras, należałoby linię faktycznie zawiesić. Trasa linii 10 jest jednak scaleniem dwóch różnych, ale przyległych do siebie cząstkowych potoków pasażerskich: Siedlce - Śródmieście i Śródmieście - Nowy Port - tłumaczy Zomkowski.

Urzędnicy proszą też, aby specjalnie nie przyzwyczajać się do obecnego układu, gdyż ten ulegnie daleko idącym zmianom wraz z otwarciem trasy tramwajowej na Piecki-Migowo. Do pętli Siedlce mają być bowiem skrócone trasy linii autobusowych z zachodniej części miasta, a pasażerowie będą się przesiadać na tramwaje. Z tego powodu zwiększona zostanie liczba ich kursów lub/i linii w ciągu ul. Kartuskiej.

O ile mieszkańcy Siedlec i Nowego Portu cieszą się z rozkładu "dziesiątki", to mieszkańcom Zaspy doskwiera likwidacja linii 4.

- Dotychczas "czwórką" mogłem wygodnie dojechać z Zaspy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie podobnie jak ja, pracuje wiele osób. To przemysłowo-magazynowa część miasta, ale też m.in. siedziba Międzynarodowych Targów Gdańskich i wydaje się zasadne, by posiadała ona połączenie z blokowiskami na dolnym tarasie. Liczyłem, że po zakończeniu prac nad węzłem drogowym, linia 4 zostanie przywrócona, a tymczasem zmuszono mnie do przesiadek na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska - pisze do nas pan Karol, mieszkaniec Zaspy.

W podobnym tonie wypowiada się też inny czytelnik, pan Ryszard - Pracuję w jednej z licznych firm przy ul. Marynarki Polskiej. Przesiadka na dość krótkiej trasie, jaką jest Zaspa - Letnica, z pewnością nie zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej, szczególnie, że linia 8 [to jedyna linia przez Węzeł Kliniczna z Zaspy - dop. red.] rano w stronę centrum miasta jest niejednokrotnie bardzo oblegana.

Ta decyzja zdaniem urzędników wynika jednak z... braku odpowiedniego taboru. Linia ta bowiem obsługiwana była dotychczas pojedynczymi wagonami (tzw. solówkami) tramwajów Konstal 105Na. Ponieważ ich liczba jest niewielka, podobnie jak liczba pasażerów, uznano zawieszenie czwórki za jedyne możliwe rozwiązanie.

Czytaj też: Jeden wagon na linii nr 4

- Zastąpienie solówek pojemnymi, nowoczesnymi tramwajami byłoby marnotrawstwem taboru z powodu stale malejącego popytu na trasie Zaspa - Nowy Port. Po zakończeniu przebudowy torowiska w Letnicy utrzymaliśmy funkcjonowanie linii autobusowej z Nowego Portu przez Letnicę w kierunku Zaspy i Wrzeszcza. W takich warunkach, przywrócenie linii 4 na dotychczasowych zasadach jeszcze bardziej pogorszyłoby kondycję ekonomiczną tego połączenia - uzasadnia zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Zarząd Transportu Miejskiego rozwiewa również nadzieje Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która od dłuższego czasu wciąż apeluje o przywrócenie połączenia między tą częścią miasta a Oliwą. Przez wiele lat taką relację zapewniała 15 (obecnie 5). Z badań wynika jednak, że taka trasa jest całkowicie nieopłacalna, gdyż pasażerowie z Oliwy i Strzyży chcą jechać do Śródmieścia oraz Wrzeszcza Górnego.

- Przedłużenie trasy linii 5 do Oliwy mogłoby się odbyć jedynie kosztem zawieszenia funkcjonowania którejś z linii funkcjonującej między Oliwą a Centrum. W kontekście optymalnego dopasowania oferty do faktycznego zapotrzebowania takie rozwiązanie byłoby aktualnie nieracjonalne - kończy Zomkowski.

Radni Siedlec stawiają stojaki rowerowe
Rada Osiedla Siedlce zakupiła 33 stojaki rowerowe. Rada Osiedla Siedlce zakupiła 33 stojaki rowerowe.

Rada Osiedla Siedlce walczy nie tylko o poprawę komunikacji tramwajowej, ale również rowerowej. Z budżetu rady w br. przeznaczono 4,6 tys. zł na zakup 33 stojaków rowerowych. Obecnie trwa ich montaż w miejscach, które zostały skonsultowane z mieszkańcami m.in. w rejonie skwerów, okolic poczty, siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie oraz przy sklepach i obiektach biurowych.

Decyzja o zakupie stojaków podyktowana jest chęcią wykonania infrastruktury towarzyszącej oddanej do użytku ok. dwa lata temu dróg rowerowych wzdłuż ul. Kartuskiej i Nowych Ogrodów.

Miejsca

Opinie (149)

  • "...a ponadto brakuje starego taboru"
    Było nie sprzedawać wagonów na złom tylko je remontować. Ale ZKM wolał błagać miasto o zakup nowych wozów.

    • 12 1

  • dziwne

    nie sadzicie ze dziwne jest ze nawet nie mozna urchomic polaczen podczas imprez i meczów na pge arenie ! przeciez jak sa to czesto sa w weekendy a w weekndy nic jezdzi tylko linia 10 . Jakies jaja !!

    • 6 1

  • W Krakowie jeżdża trzywagonowe sklady na liniach 4 i 13 (2)

    W Gdańsku też by się przydało wrócić do starej tradycji, bo teraz jedzie tramwaj za tramwajem i każdy zapchany.
    Dać 8 i 13 trzy wagony i będzie grało.

    • 13 1

    • Oczywiście na 3 nie na 13

      • 2 0

    • w gdańsku skasowali stare tramwaje

      • 1 0

  • 4 (1)

    4 musi powrócić ! Tramwaj na trasie Oliwa - NP przez Kliniczna lub tylko do pętli na klinicznej, po co ona wyremontowana skoro nic na niej sie nie dzieje !

    • 9 4

    • Środki z UE były więc Kliniczną zrobili.

      • 0 0

  • 4 od dłuższego czasu była linią wygaszaną przez miasto. (1)

    Aż zgasła i raczej już jej nie będzie, gdyż poza szczytem napełnienie małe.

    • 12 2

    • to poza szczytem nie kursuje, a kursuje wtedy kiedy jest potrzebne, jak na wielu liniach - proste, myślenie nie boli

      • 1 0

  • Linia nr 4 jest zawieszona tak pisze na wszystkich komunikatach zkm wiec po co ta mowa o likwidacji ?! Chyba przez 10 miesiecy nas by nie oszukiwali !!
    Kiedy ruszu 4

    • 7 1

  • Przywrócić czwórkę do kursu z jelitkowa.Nie ma polaczenia zabianki iprzymorza do tej czesci miasta.Są tam przeciez firmy,stadion.Dobrze by było znów bezpośrednio zkomunikować te dzielnice.

    • 7 1

  • Linia 4 wróci w 2015 (1)

    Brętowo - Morena - Siedlce

    • 1 5

    • nie, bo tam ma być 15

      • 0 0

  • Panie (1)

    Zomkowski.....niech pan choć przez chwilę pomyśli:-))),czy zbytnio nie faworyzujecie połączeń tramwajowych z dzielnic południowych do reszty miasta?Od dawien dawna "12" jeździła na Zaspę/ wiem ,wiem kiedyś do pętli Ogrodowa/i mieszkańcy Siedlec mieli połączenie z Przymorzem i częścią Zaspy.Od dwóch lat"przycięto" ja do Oliwy.Natomiast z Chełma i okolic,ten rejon obsługują i "w lewo i w prawo" 6;2;11.Racjonalnie by było gdyby "11" jeździła do Oliwy a "12" jak kiedyś do Zaspy.No cóż,ale tu troche trzeba pomyśleć...ale pracownicy pana Z. maja ciężkie głowy....jak i szef.

    • 18 2

    • jasne. Racjonalne jest jeżdzenie z Siedlec na Przymorze przez Żabiankę

      zamiast przesiadki na dworcu.
      Taką racjonalność to chyba tylko na Srebrzysku da się obronić.

      • 0 0

  • brak "4" (3)

    Skoro brak "4", to ja uważam, że można by było spróbować wydłużyć 124 do Nowego Portu, co Wy na to?

    • 5 5

    • Przez Operę i Przymorze

      • 3 0

    • 158 (1)

      jeździ praktycznie tak samo jak 124, tylko do New Port

      • 2 0

      • wcale nie, spotykają się dopiero przy kościele koło szpitala, więc duża różnica

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane