• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce cieszą się z "10", Zaspa martwi brakiem "4"

Krzysztof Koprowski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Radni osiedli Siedlce oraz Nowy Port cieszą się, że Zarząd Transportu Miejskiego wysłuchał ich apeli o zwiększenie częstotliwości kursowania linii tramwajowej 10. ZTM odpowiada jednak, że była to decyzja suwerenna, a podobne zmiany będą wprowadzane niezależnie od głosów lokalnych działaczy.



Czy Letnica i ul. Marynarki Polskiej powinny zyskać lepsze połączenie tramwajowe?

Siedlce oraz Nowy Port od wielu lat połączone są ze sobą linią tramwajową 10. Na początku bieżącego roku radni osiedli Siedlce oraz Nowy Port apelowali o zwiększenie częstotliwości jej kursowania, ale ich argumenty nie zyskały wówczas aprobaty Zarządu Transportu Miejskiego.

Kilka dni temu, po ponad 10-miesięcznej przerwie, spowodowanej zmianą trasy, wymuszoną budową węzła Marynarki Polskiej, na gdańskie tory między Siedlcami a Nowym Portem ponownie wyjechały tramwaje linii 10. Ku pozytywnemu zaskoczeniu mieszkańców, kursują teraz przez cały tydzień z częstotliwością co ok. 20 minut.

- Decyzję tę uznajemy za sukces naszych rad, a w szczególności mieszkańców, którzy od początku wnioskowali o modyfikację "dziesiątki" [zwiększenie częstotliwości - dop. red.]. Szkoda, że po raz kolejny zarządzający ZTM nie potrafili przyznać się do błędu, a nam przyznać racji co do słuszności postulatów - żali się Jędrzej Włodarczyk, przewodniczący zarządu osiedla Siedlce.

Z tym stwierdzeniem całkowicie nie zgadza się jednak Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów, który zupełnie inaczej tłumaczy rozkład "dziesiątki".

- Żądania rad osiedli nie miały wpływu na naszą decyzję. Powód rozszerzenia zakresu funkcjonowania linii 10 jest zupełnie inny. Z uwagi na zmniejszenie częstotliwości kursów na linii 12 w dzień wolny od pracy oraz codziennie w godzinach wczesnoporannych oraz wieczornych (mniejszy popyt na ciągu Oliwa - Centrum w tych godzinach), powstała potrzeba uzupełnienia brakujących kursów na ciągu Siedlce - Śródmieście.

Zarząd Transportu Miejskiego nadal twierdzi też, że linia 10 w obecnej relacji jest nierentowna. - Popyt na bezpośrednią relację Siedlce - Nowy Port wciąż jest bardzo niski (w godzinach mniejszego zapotrzebowania oscyluje wokół 0 proc.) i stosując jedynie kryterium bezpośredniości przy wyznaczaniu tras, należałoby linię faktycznie zawiesić. Trasa linii 10 jest jednak scaleniem dwóch różnych, ale przyległych do siebie cząstkowych potoków pasażerskich: Siedlce - Śródmieście i Śródmieście - Nowy Port - tłumaczy Zomkowski.

Urzędnicy proszą też, aby specjalnie nie przyzwyczajać się do obecnego układu, gdyż ten ulegnie daleko idącym zmianom wraz z otwarciem trasy tramwajowej na Piecki-Migowo. Do pętli Siedlce mają być bowiem skrócone trasy linii autobusowych z zachodniej części miasta, a pasażerowie będą się przesiadać na tramwaje. Z tego powodu zwiększona zostanie liczba ich kursów lub/i linii w ciągu ul. Kartuskiej.

O ile mieszkańcy Siedlec i Nowego Portu cieszą się z rozkładu "dziesiątki", to mieszkańcom Zaspy doskwiera likwidacja linii 4.

- Dotychczas "czwórką" mogłem wygodnie dojechać z Zaspy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie podobnie jak ja, pracuje wiele osób. To przemysłowo-magazynowa część miasta, ale też m.in. siedziba Międzynarodowych Targów Gdańskich i wydaje się zasadne, by posiadała ona połączenie z blokowiskami na dolnym tarasie. Liczyłem, że po zakończeniu prac nad węzłem drogowym, linia 4 zostanie przywrócona, a tymczasem zmuszono mnie do przesiadek na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska - pisze do nas pan Karol, mieszkaniec Zaspy.

W podobnym tonie wypowiada się też inny czytelnik, pan Ryszard - Pracuję w jednej z licznych firm przy ul. Marynarki Polskiej. Przesiadka na dość krótkiej trasie, jaką jest Zaspa - Letnica, z pewnością nie zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej, szczególnie, że linia 8 [to jedyna linia przez Węzeł Kliniczna z Zaspy - dop. red.] rano w stronę centrum miasta jest niejednokrotnie bardzo oblegana.

Ta decyzja zdaniem urzędników wynika jednak z... braku odpowiedniego taboru. Linia ta bowiem obsługiwana była dotychczas pojedynczymi wagonami (tzw. solówkami) tramwajów Konstal 105Na. Ponieważ ich liczba jest niewielka, podobnie jak liczba pasażerów, uznano zawieszenie czwórki za jedyne możliwe rozwiązanie.

Czytaj też: Jeden wagon na linii nr 4

- Zastąpienie solówek pojemnymi, nowoczesnymi tramwajami byłoby marnotrawstwem taboru z powodu stale malejącego popytu na trasie Zaspa - Nowy Port. Po zakończeniu przebudowy torowiska w Letnicy utrzymaliśmy funkcjonowanie linii autobusowej z Nowego Portu przez Letnicę w kierunku Zaspy i Wrzeszcza. W takich warunkach, przywrócenie linii 4 na dotychczasowych zasadach jeszcze bardziej pogorszyłoby kondycję ekonomiczną tego połączenia - uzasadnia zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Zarząd Transportu Miejskiego rozwiewa również nadzieje Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która od dłuższego czasu wciąż apeluje o przywrócenie połączenia między tą częścią miasta a Oliwą. Przez wiele lat taką relację zapewniała 15 (obecnie 5). Z badań wynika jednak, że taka trasa jest całkowicie nieopłacalna, gdyż pasażerowie z Oliwy i Strzyży chcą jechać do Śródmieścia oraz Wrzeszcza Górnego.

- Przedłużenie trasy linii 5 do Oliwy mogłoby się odbyć jedynie kosztem zawieszenia funkcjonowania którejś z linii funkcjonującej między Oliwą a Centrum. W kontekście optymalnego dopasowania oferty do faktycznego zapotrzebowania takie rozwiązanie byłoby aktualnie nieracjonalne - kończy Zomkowski.

Radni Siedlec stawiają stojaki rowerowe
Rada Osiedla Siedlce zakupiła 33 stojaki rowerowe. Rada Osiedla Siedlce zakupiła 33 stojaki rowerowe.

Rada Osiedla Siedlce walczy nie tylko o poprawę komunikacji tramwajowej, ale również rowerowej. Z budżetu rady w br. przeznaczono 4,6 tys. zł na zakup 33 stojaków rowerowych. Obecnie trwa ich montaż w miejscach, które zostały skonsultowane z mieszkańcami m.in. w rejonie skwerów, okolic poczty, siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie oraz przy sklepach i obiektach biurowych.

Decyzja o zakupie stojaków podyktowana jest chęcią wykonania infrastruktury towarzyszącej oddanej do użytku ok. dwa lata temu dróg rowerowych wzdłuż ul. Kartuskiej i Nowych Ogrodów.

Miejsca

Opinie (149)

  • Brak linii Chełm-Stogi .... (1)

    na niektórych liniach tramwaje sie dubluja, a tu brak połączenia !!!!!

    • 3 5

    • na niektórych? chyba mówisz włąsnie o Chełmie gdzie jeździ mnóstwo tramwajów.

      • 2 0

  • jasne - a pisali, że linia nr pozostaje zawieszona...

    Może tak odrazu powiedzą,że zlikwidowana...?
    To jak nie ma taboru, niech puszczą jakiś autobus na tej trasie... przynajmniej taki, który dojedzie między marynarki polskiej - a wyspiańskiego - tam się ludzie mogą przesiąść ewentualnie...

    • 0 0

  • Wychodzi kasowanie tramwajów (1)

    Drodzy opiniowicze tramwajow jest co raz mniej bo zkm/ ztm budyń i kisiel po kasowali stare tramwaje bo chcieli oglądać piekne tramwaje. A od centrum do chełmu jedzie 1.2.6.7.11. Puste w większości a na stogi i na zaspie jedziemy jak śledzie/ sardynki . Ostatnio w godzinach szczytu pojechała pojedyńcza 10tka ! Dalej tnijcie stare tramwaje. Mało macie miejsca , żeby sobie stały i w razie potrzeby były uruchamiane. To jest cyrk . Gdyby jednak się cofnąć o dwa lata gdy mówiło sie o tym , ze stare tramwaje pójda pod nóz to było mnóstwo komentarzy, że to jest błąd... I o proszę sprawdza się. Tramwaj na morene - zakup 5 sztuk . No rzeczywiście 5 sztuk do obsługi rejonu 15 tysięcy ludzi + okolice....Gratuluje !

    • 7 2

    • 5 tramwajów, czyli będą

      jeździć pewnie co 12 min, do tego busy jadące przez Morenę będą kończyć kurs na pętli na Siedlcach. To dopiero będzie hardkor. Wszyscy będą się przesiadać na trampy, żeby dojechać do Gdańska i będą zapchane jak skmki.
      Dlaczego nie zostawiono linii tramwajowych jak były jeszcze 10 lat temu. Było cacy, wystarczyło tylko dołożyć kilka linii, które łączyły by Chełm i Świętokrzyską z Wrzeszczem, Zaspą, Oliwą i Stogami, czyli wystarczyłoby wprowadzić 4 linie:
      -Świętokrzyska Stogi
      -Świętokrzyska - Oliwa przez Wrzeszcz (z Oliwy można się już przesiąść np. do Jelitkowa)
      -Świętokrzyska - Nowy Port
      -Świętokrzyska - Zaspa

      • 0 2

  • "Radni osiedli Siedlce oraz Nowy Port cieszą się, że Zarząd Transportu Miejskiego wysłuchał ich apeli o zwiększenie częstotliwości kursowania linii tramwajowej 10. ZTM odpowiada jednak, że była to decyzja suwerenna, a podobne zmiany będą wprowadzane niezależnie od głosów lokalnych działaczy."
    ZTM sam sie przyznał, że nikogo nie słucha, geniuszexD

    • 4 2

  • Solówki (1)

    Skoro w Gdańsku brakuje wagonów 105Na do obsługi kursów wymagających wagonów pojedyńczych,to dlaczego nie można ich zakupić np w Krakowie,czy gdzie indziej? W Niemczech chyba zostało trochę wagonów mniejszych od N8C?Przy okazji pojawia się pole do popisu dla PESY albo innego producenta,aby zaprojektować i zbudować 4 osiowy pojedyńczy wagon tramwajowy,niekoniecznie w 100% niskopodłogowy,mógłby być niskopodłogowy w części środkowej pomiędzy wózkami.Konstrukcja taka znana była już przed wojną.Tramwaje takie zarówne jedno,jak i dwukabinowe nadawałyby się świetnie do obsługi takich linii jak "4",czyli połączeń o mniejszych potokach pasażerskich.

    • 1 3

    • ni ma kasiory.....ECS trzeba szybciutko otworzyć i długi za stadionik spłacać.

      • 1 0

  • Taa. Siedlce - Nowy Port, super ważna relacja

    U mnie z ulicy Gospody do sąsiedniego Sopotu nie da się dojechać komunikacją miejską a oni tu dyskutują o jakiś absurdalnych trasach. Tam to się chociaż przesiąść mogą a ja mogę tylko z buta. Na skm mam tak daleko, że wolę rowerkiem pojechać.

    • 2 0

  • a co z 15 czyli obecną 5 ? (1)

    Miała wrócić na starą trasę i co? jak zwykle g.....

    • 3 1

    • A po co?

      6 narąbana jak stodoła, w 11 i 12 niewiele lepiej, to po co wydłużać linię, z której mało kto korzystał?

      • 0 2

  • Danziger

    A mostu na wyspe sobieszewska jak nie ma tak nie ma

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane