• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siedlce cieszą się z "10", Zaspa martwi brakiem "4"

Krzysztof Koprowski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Radni osiedli Siedlce oraz Nowy Port cieszą się, że Zarząd Transportu Miejskiego wysłuchał ich apeli o zwiększenie częstotliwości kursowania linii tramwajowej 10. ZTM odpowiada jednak, że była to decyzja suwerenna, a podobne zmiany będą wprowadzane niezależnie od głosów lokalnych działaczy.



Czy Letnica i ul. Marynarki Polskiej powinny zyskać lepsze połączenie tramwajowe?

Siedlce oraz Nowy Port od wielu lat połączone są ze sobą linią tramwajową 10. Na początku bieżącego roku radni osiedli Siedlce oraz Nowy Port apelowali o zwiększenie częstotliwości jej kursowania, ale ich argumenty nie zyskały wówczas aprobaty Zarządu Transportu Miejskiego.

Kilka dni temu, po ponad 10-miesięcznej przerwie, spowodowanej zmianą trasy, wymuszoną budową węzła Marynarki Polskiej, na gdańskie tory między Siedlcami a Nowym Portem ponownie wyjechały tramwaje linii 10. Ku pozytywnemu zaskoczeniu mieszkańców, kursują teraz przez cały tydzień z częstotliwością co ok. 20 minut.

- Decyzję tę uznajemy za sukces naszych rad, a w szczególności mieszkańców, którzy od początku wnioskowali o modyfikację "dziesiątki" [zwiększenie częstotliwości - dop. red.]. Szkoda, że po raz kolejny zarządzający ZTM nie potrafili przyznać się do błędu, a nam przyznać racji co do słuszności postulatów - żali się Jędrzej Włodarczyk, przewodniczący zarządu osiedla Siedlce.

Z tym stwierdzeniem całkowicie nie zgadza się jednak Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów, który zupełnie inaczej tłumaczy rozkład "dziesiątki".

- Żądania rad osiedli nie miały wpływu na naszą decyzję. Powód rozszerzenia zakresu funkcjonowania linii 10 jest zupełnie inny. Z uwagi na zmniejszenie częstotliwości kursów na linii 12 w dzień wolny od pracy oraz codziennie w godzinach wczesnoporannych oraz wieczornych (mniejszy popyt na ciągu Oliwa - Centrum w tych godzinach), powstała potrzeba uzupełnienia brakujących kursów na ciągu Siedlce - Śródmieście.

Zarząd Transportu Miejskiego nadal twierdzi też, że linia 10 w obecnej relacji jest nierentowna. - Popyt na bezpośrednią relację Siedlce - Nowy Port wciąż jest bardzo niski (w godzinach mniejszego zapotrzebowania oscyluje wokół 0 proc.) i stosując jedynie kryterium bezpośredniości przy wyznaczaniu tras, należałoby linię faktycznie zawiesić. Trasa linii 10 jest jednak scaleniem dwóch różnych, ale przyległych do siebie cząstkowych potoków pasażerskich: Siedlce - Śródmieście i Śródmieście - Nowy Port - tłumaczy Zomkowski.

Urzędnicy proszą też, aby specjalnie nie przyzwyczajać się do obecnego układu, gdyż ten ulegnie daleko idącym zmianom wraz z otwarciem trasy tramwajowej na Piecki-Migowo. Do pętli Siedlce mają być bowiem skrócone trasy linii autobusowych z zachodniej części miasta, a pasażerowie będą się przesiadać na tramwaje. Z tego powodu zwiększona zostanie liczba ich kursów lub/i linii w ciągu ul. Kartuskiej.

O ile mieszkańcy Siedlec i Nowego Portu cieszą się z rozkładu "dziesiątki", to mieszkańcom Zaspy doskwiera likwidacja linii 4.

- Dotychczas "czwórką" mogłem wygodnie dojechać z Zaspy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie podobnie jak ja, pracuje wiele osób. To przemysłowo-magazynowa część miasta, ale też m.in. siedziba Międzynarodowych Targów Gdańskich i wydaje się zasadne, by posiadała ona połączenie z blokowiskami na dolnym tarasie. Liczyłem, że po zakończeniu prac nad węzłem drogowym, linia 4 zostanie przywrócona, a tymczasem zmuszono mnie do przesiadek na Węźle Kliniczna zobacz na mapie Gdańska - pisze do nas pan Karol, mieszkaniec Zaspy.

W podobnym tonie wypowiada się też inny czytelnik, pan Ryszard - Pracuję w jednej z licznych firm przy ul. Marynarki Polskiej. Przesiadka na dość krótkiej trasie, jaką jest Zaspa - Letnica, z pewnością nie zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej, szczególnie, że linia 8 [to jedyna linia przez Węzeł Kliniczna z Zaspy - dop. red.] rano w stronę centrum miasta jest niejednokrotnie bardzo oblegana.

Ta decyzja zdaniem urzędników wynika jednak z... braku odpowiedniego taboru. Linia ta bowiem obsługiwana była dotychczas pojedynczymi wagonami (tzw. solówkami) tramwajów Konstal 105Na. Ponieważ ich liczba jest niewielka, podobnie jak liczba pasażerów, uznano zawieszenie czwórki za jedyne możliwe rozwiązanie.

Czytaj też: Jeden wagon na linii nr 4

- Zastąpienie solówek pojemnymi, nowoczesnymi tramwajami byłoby marnotrawstwem taboru z powodu stale malejącego popytu na trasie Zaspa - Nowy Port. Po zakończeniu przebudowy torowiska w Letnicy utrzymaliśmy funkcjonowanie linii autobusowej z Nowego Portu przez Letnicę w kierunku Zaspy i Wrzeszcza. W takich warunkach, przywrócenie linii 4 na dotychczasowych zasadach jeszcze bardziej pogorszyłoby kondycję ekonomiczną tego połączenia - uzasadnia zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Zarząd Transportu Miejskiego rozwiewa również nadzieje Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która od dłuższego czasu wciąż apeluje o przywrócenie połączenia między tą częścią miasta a Oliwą. Przez wiele lat taką relację zapewniała 15 (obecnie 5). Z badań wynika jednak, że taka trasa jest całkowicie nieopłacalna, gdyż pasażerowie z Oliwy i Strzyży chcą jechać do Śródmieścia oraz Wrzeszcza Górnego.

- Przedłużenie trasy linii 5 do Oliwy mogłoby się odbyć jedynie kosztem zawieszenia funkcjonowania którejś z linii funkcjonującej między Oliwą a Centrum. W kontekście optymalnego dopasowania oferty do faktycznego zapotrzebowania takie rozwiązanie byłoby aktualnie nieracjonalne - kończy Zomkowski.

Radni Siedlec stawiają stojaki rowerowe
Rada Osiedla Siedlce zakupiła 33 stojaki rowerowe. Rada Osiedla Siedlce zakupiła 33 stojaki rowerowe.

Rada Osiedla Siedlce walczy nie tylko o poprawę komunikacji tramwajowej, ale również rowerowej. Z budżetu rady w br. przeznaczono 4,6 tys. zł na zakup 33 stojaków rowerowych. Obecnie trwa ich montaż w miejscach, które zostały skonsultowane z mieszkańcami m.in. w rejonie skwerów, okolic poczty, siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie oraz przy sklepach i obiektach biurowych.

Decyzja o zakupie stojaków podyktowana jest chęcią wykonania infrastruktury towarzyszącej oddanej do użytku ok. dwa lata temu dróg rowerowych wzdłuż ul. Kartuskiej i Nowych Ogrodów.

Miejsca

Opinie (149)

  • (4)

    Ludzie sie przyzwyczajaja do nr komunikacji 13 i 15 teraz 3 i 5 to jeszcze ok
    Ale czemu 7 jezdzi przez centrum skoro wszystkim 7 kojarzy sie z trasa zaspa - brzeźno !

    • 5 5

    • 7 jeżdziła do Oliwy z Nowego Portu przez Brzeźno, Zaspę (1)

      • 5 0

      • Dobra trasa czas by ja przywrocic !
        Kto ja zawiesil ?

        • 5 1

    • (1)

      Nie wszystkim ;)

      • 1 1

      • bo ty słoik jesteś, to nie wiesz

        • 1 0

  • Ja uważam, że skoro brakuje tramwajowej 4-ki, to obecna autobusowa 158 powinna zahaczyć o odcinek pomiędzy skrzyżowaniem ulicy Kościuszki z Aleją Legionów do skrzyżowania Al. Legionów/ Al. Rzeczypospolitej/ ul. F. Hynka z wjazdem w zatoczkę wzdłuż zabudowy ceglanej przy Alei Legionów, gdzie zatrzymuje się linia N1 - w okolicy dawnego sklepu "Górnik".

    • 3 1

  • Popyt... ujemny? (1)

    "Popyt oscyluje wokół 0 proc."
    Czy Pan Z. wie co to znaczy "oscyluje"?
    Wg Niego zatem mamy popyt... ujemny!
    Tęgie głowy w tym ZTM pracują!

    • 10 4

    • To proste jak plusy dodatnie i ujemne

      Popyt ujemny to nic innego jak podaż.
      Jak jest popyt to jest też i podaż, ale jak popyt (ujemny) jest podażą to nie może być niczego.
      Zatem żeby nie było niczego wystarczy oscylować wokół zera.
      Co drogą indukcji powyżej zostało udowodnione.

      • 3 0

  • zomkowski juz obrósł w piórka i on wie lepiej niz plebs

    nowe tramwaje , srutu tutu a jeżdzi sie coraz gorzej, jak sledzie tfu w beczce. Stogi - porazka odkąd 8 nie ma 3 wagonu , Przymorze Zaspa - 12 kiedys co 10 min, teraz 11 co 20 , 4 uje..cięli, 2 i 8 nie dają rady.
    Najpierw pocieto stare wagony, a teraz kasuje sie linie bo nei ma wagonów, czy w ztm sa wszyscy zdrowi?
    No , ale niewazne jak robolu lub studencie dojedziesz do szkoły lub pracy, wazne zeby byl autobus pod stadion i linia sto ch.j wie po co.

    • 8 3

  • Rozklady sa do bani przez glowny Wrzeszcz na danym przystanku stoja 3.linie tramwajowe,same opóźnienia.a potem przez 7min. Żadnego tramwaju.Brawo ztm

    • 1 0

  • a może by puścić linię autobusową łączącą śródmieście z dolnym wrzeszczem i zaspą? (1)

    Przecież autobusów jest multum prawda? Nie można cały czas patrzeć na tramwaje, chociaż 2 i 8 jadące przez dolny wrzeszcz ze strony zaspy na śródmieście to przechodzi ludzkie pojęcie, już nie wspominając o weekendzie. Stworzyć linię autobusową na trasie Zaspa SKM i jechała by z tamtąd przez Jana Pawła, potem w prawo na rzeczpospolitej równolegle do torów tramwajowych, potem skręcałaby w lewo na kościuszki i jechała jak 124. Następnie dojechałaby do skrzyżowania hallera i pojechałaby przez pge arene, by zahaczyć o marynarki polskiej i stamtąd jechałaby przez jana z kolna na targ sienny. I tak samo z powrotem. Napewno byłaby to alternatywa dla tramwajów i zasilenie tych lini tramwajowych. Stąd nie ma żadnego autobusu do najbardziej obleganego miejsca jakim jest śródmieście, tylko nędzne 2 tramwaje. Kiedy Górny wrzeszcz ma ich aż 5. Pytanie po co? Albo nie można np skierować szóstki przez przymorze i dolny wrzeszcz? a 12 wydłużyć do jelitkowa? To miało by sens. I na pewno było by wygodniej no i 3 linie to już coś, a "6" dać tak jak 8, przez kliniczną a potem by sobie jechała na te łostowice. Wg mnie najrozsądniejszy pomysł.

    • 1 4

    • ale bzdura

      autobusy powinny być rugowane z miasta, na przedmieścia. Inną sprawą jest zwiększenie częstotliwości kursów na obecnych liniach..

      • 3 0

  • ze nie powiem z jelitkowa (1)

    no wlasnie polaczenie 4 z zaspy a co z dalszymi dzielnicami pan pisze jestem zmuszony przesiadac sie na wezel kliniczna i oto chodzi zkm zarabia na biletach teraz i zaspa odczula to co przymorze itd itp

    • 7 1

    • jasne. Jakby na miesięcznym przesiadka cokolwiek kosztowała....

      Wy ludzie nawet marudzić nie potraficie, nie okazując się półgłówkami...

      • 0 0

  • 158

    Dziękujemy za busa 158 i mam nadziej ze jak prace na rondzie sie zakoncza to zaczna kursowac do Letnicy tramwaje z nowego taboru a Pan Prezydent zechce otworzyc zamknieta przed rewitalizacja szkokle podst. Na Letnicy bo inaczej nici z rewitalizacji spolecznej niewystarczy kilka bloków tbs postawic trzeba zagwarantowac spoleczenstwu odpowiednia infrastrukturr bo inaczej cala ta kasa na ta dzielnice pojdzie w bloto ludzie tylko czekaja az cos sie zmieni nie zmarnujmy potencjal dzielnic nie opodal wisly i kanalow bo szadolki to juz nie ten nasz prawdziwy Gdansk ale nie mamy wyboru tam jest rozwój i tam ludzie mgną

    • 3 0

  • Zamiast ułatwiać utrudniają (1)

    Gdańscy urzędnicy powinni zrozumieć, że zadaniem komunikacji miejskiej nie przynoszenie zysków. Przy obecnym sposobie myślenia władz miasta coraz więcej osób rezygnuje z taboru miejskiego na rzecz samochodu. Nie wspomnę już o idei darmowej komunikacji która coraz częściej jest wprowadzana w wielu miastach, gdyż jest to nie do ogarnięcia dla przeciętnego Polaka, a co dopiero pracownika urzędu.

    • 18 2

    • Oczywiście, że nie wszystkie kursy i linie muszą być dochodowe, ale masz pojęcie jakie są koszty wprowadzenia darmowej komunikacji? Poza tym darmowa komunikacja wcale nie jest tak powszechnie wprowadzana. No ale weźmy na przykład Tallinn. Miasto podone wielkościowo pod względem liczby mieszkańców do Gdańska, jednak powierzchniowo jest o 40% mniejszym miastem. System komunikacji miejskiej w Tallinie to sieć tramwajowa i trolejbusowa (czyli podobnie jak u nas, tylko że z zamianą trolejbus na autobus). No to teraz porównajmy sobie rozbudowanie obu systemów.

      Tramwaje.
      Tallinn:
      długość torowisk - 39 km;
      całkowita długość linii - 32 km;
      liczba przystanków - 61;
      tabor - 85 wagonów.

      Gdańsk:
      długość torowisk - 54 km;
      całkowita długość linii - 117 km;
      liczba przystanków - 211;
      tabor - 154 wagony.

      Autobusy (trolejbusy w Tallinnie).
      Tallinn:
      liczba linii - 8;
      tabor - 107 pojazdów.

      Gdańsk (tylko ZKM, pomijam Warbus i PKS Gdańsk):
      liczba linii - 68;
      tabor - 232 pojazdy.

      Roczny koszt utrzymania darmowej komunikacji w Tallinnie to 12 mln euro i jest to tylko bieżący koszt funkcjonowania, bez np. zakupu nowego taboru. W przypadku Gdańska kwotę tą można pomnożyć 3-4 razy ze względu na bardziej rozbudowany system transportu i większą powierzchnię miasta do obsłużenia. Myślisz, że stać nas na płacenie ok. 50 mln euro rok w rok (czyli ok. 100 euro na każdego mieszkańca) aby utrzymać darmowy system? Oczywiście są korzyści w postaci odciążenia systemu komunikacyjnego ruchem samochodowym, ale ma to też drugą stronę medalu. Mniejszy ruch samochodowy, to mniejsze wpływy z akcyzy i mniejsze dochody np. takiego Lotosu, a to się przekłada na mniejsze podatki płacone w Gdańsku. Generalnie powinna być równowaga pomiędzy różnymi środkami transportu i nie można zbytnio faworyzować jednego z nich. Póki co darmowy system komunikacji nie działa nigdzie wystarczająco długo, aby dało się jednoznacznie określić jego skutki.

      • 1 0

  • Co z tą 4 ?

    A mnie tylko zastanawia, kto zajmuje się tym całym bałaganem związanym z planowaniem rozkładów..Po jaka cholerę jeździ tyle tramwajów do Nowego Portu przez Jana z Kolna,1,7,10, ok rozumiem jest tam dość sporo zakładów pracy ale na litość Boską niech zrobią tez jakieś połączenie z Zaspą tudzież Przymorzem , bo jedna 8 która i tak jeździ jak jej się podoba nie przewiezie w godzinach szczytu tylu ludzi wracających z pracy ze szkoły i jeszcze nie wiadomo z jakiego innego miejsca, niech ktoś w końcu połączy w jakiś sensowny sposób te dzielnice bo w tramwajach nawet ręką czasem ruszyć nie można.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane