- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (64 opinie)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (136 opinii)
- 3 Promenada po remoncie hitem sezonu (99 opinii)
- 4 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (137 opinii)
- 5 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (25 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (53 opinie)
Oszczędności na autobusie na lotnisko wydajmy na PKM
- Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej - apelują społecznicy z Miasta Wspólnego.
Czytaj więcej o okolicznościach likwidacji linii
Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczyli, że to najważniejszy powód, dodając jednocześnie, że roczny koszt linii, którą jeździło coraz mniej pasażerów, to 1,4 mln zł. Mieszkańców nie przekonali. Ponad 70 proc., z blisko 3 tys. osób głosujących w naszej ankiecie przy artykule, uznało tę decyzję za złą.
Przedstawiciele Miasta Wspólnego apelują, by zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na dodatkowe kursy PKM, której rozkład nie spełnia oczekiwań pasażerów.
Oto ich propozycje:
Likwidacja linii autobusowej 4A na lotnisko jest sensowna z ekonomicznego punktu widzenia, ale powinna być też sensowna z punktu widzenia interesów pasażera. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli Urząd Miasta Gdyni zaoszczędzoną na likwidacji linii kwotę spożytkuje właśnie na rzecz użytkowników komunikacji zbiorowej. Porównanie rozkładu 4A i SKM na lotnisko przez nowe przystanki PKM Karwiny i Stadion pokazuje, że prócz godziny 4 rano, kursy PKM pokrywają się z kursami 4A, jednak linia ta nie służyła tylko jadącym na lotnisko.
Czytaj też: Dlaczego miasta nie dofinansują kursów PKM?
W kwestii zapewnienia pierwszego porannego kursu na lotnisko stowarzyszenie Miasto Wspólne wyręczyło urzędników i podjęło działania, wystosowując pismo do marszałka województwa o jedną, drobną poprawkę w rozkładzie, która ten problem załatwia. Chodzi o skierowanie składu z bazy SKM w Cisowej, jadącego "na pusto" do Wrzeszcza, tak by do Wrzeszcza dojechał przez Karwiny i Lotnisko - z pasażerami z Gdyni.
Społecznicy: nie mamy możliwości robić wszystkiego
Potrzebne są inne działania, wykraczające poza możliwości społeczników. Od dawna jako jedyni zabiegamy o lepszy rozkład połączeń przez otwierane 10 grudnia gdyńskie przystanki PKM. Dlatego ponawiamy w związku z informacją o likwidacji linii 4A apel do prezydenta Wojciecha Szczurka o podjęcie wysiłku finansowego na rzecz wzmocnienia siatki połączeń kolejowych w obrębie Gdyni.
Przypominamy, że roczne wytrasowanie jednego składu na linii PKM to koszt 400 tysięcy złotych. Oszczędności z 4A to 3 dodatkowe składy w ciągu dnia przez cały rok, niejako "dzierżawione" przez gdynian. Skoro my, gdyńscy podatnicy byśmy za nie płacili, to skorzystajmy z nich w jak największym stopniu: niech zaczynają bieg z pasażerami od przystanku w Cisowej lub Chyloni, a na odcinku do Gdyni Karwiny, w PKM-kowych szynobusach niech będą honorowane bilety ZKM.
Rozumiemy, że gdyński samorząd czeka, by PKM był dofinansowywany także przez Gdańsk czy Kartuzy. Dlatego jeśli powyższe rozwiązanie nie znajdzie zrozumienia wśród gdyńskich władz, to warto zastanowić się nad alternatywnym rozwiązaniem, "rekompensatą" za likwidowany 4A. Jeśli nie wzmocnienie kursów PKM, to więcej dojazdowych linii do PKM, skoordynowanych z kursami kolejki. I mówimy tu o krótkich liniach dzielnicowych, które sprawnie i bezpośrednio dowiozą pasażerów do stacji PKM.
Za mało kursów
Na koniec warto przypomnieć, że Gdynia zaoszczędziła właśnie 2 mln złotych planowane w budżecie na dofinansowanie budowanych przez marszałka przystanków Karwiny i Stadion. Te pieniądze należy potraktować jako rezerwę, którą powinno się spożytkować na rozwój projektu PKM dla Gdyni - czy to przez dofinansowanie kursów - w formule, jaką przedstawiliśmy wyżej, czy też poprzez wzmocnienie obsługi stacji PKM przez ZKM.
Dziś zgodnie z propozycją rozkładu, od 10 grudnia na przystankach PKM Karwiny i Stadion będzie się zatrzymywać 21 składów w kierunku Gdyni i 18 składów do Gdańska Wrzeszcza dziennie. To zdecydowanie za mało, by w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w tej inwestycji.
Ostatnie prace przy budowie nowych stacji PKM w Gdyni
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (159) 3 zablokowane
-
2017-11-27 23:00
Redakcjo,
"przestanie kursować linia 4A, jeżdżąca (...)" - widzicie błąd?
Może moje wytykanie błędów coś zmieni?- 0 3
-
2017-11-27 23:03
Redakcjo,
"zostaną uruchomione przystanki Stadion i Karwiny, skąd będą odjeżdżały (...)" - autorze, daj żyć!
- 0 4
-
2017-11-27 23:18
Bzdura
A co z takimi sytuacjami jak miała miejsce dzisiaj? Kiedy są problemy na kolei??? Już zdarzało się, że pkm-ki nie kursowały przez problemy z trakcją... Nie wszystkich, którzy np. często latają z Gdańska, stać na taksówki. Ja raz w drodze na lotnisko przez 30 minut czekałam na pociąg w Gdyni Głównej. Co 5 minut przesuwali godzinę odjazdu. A po pół godzinie zupełnie odwołali kurs. Przez to musiałam na szybko organizować sobie zastępczy transport i prawie spóźniłam się na samolot. Ciekawe czy oddaliby mi kasę...
- 13 2
-
2017-11-28 00:09
z jakiej paki forsę ma dostać
konkurencyjna firma?
skm i ztm to wrogie, zajadla konkurujace firmy, czy nie tak?- 2 0
-
2017-11-28 02:46
Jak zwykle!!!
Na początku narobili tyle Kursów PKM że jeździł prawie pusta-no to zmienili tak że teraz jeździ 1x na 1h czyli kompletnie bez sensu. Co to za alternatywa dla autobusów, samochodów itp.jak musisz min.czekać godzinę na odjazd???!!! A do tego jeszcze ta lipa z przewożeniem rowerów (jakaś masakra 6 szt na skład) Ja kompletnie tego nie rozumiem-zakupili całkiem fajne składy, wydali kupę kasy na stacje i tory, tylko jeżdzić się tym nie da!!!
(ps:wiem, wiem-pewnie nieźle co niektórzy na tym zarobili, tylko najmniej chyba mieszkańcy)- 16 0
-
2017-11-28 05:13
pkm nocą śpi
pkm w nocy powinna jeżdzic ludzie lądują na lotnisku i są odcięci od miasta
- 11 0
-
2017-11-28 06:18
odwieczny temat spray
jeszcze przystanek Gdynia Karwiny niegotowy a już filary pomazane jakimiś bohomazami.Chyba,ze to tak specjalnie, taka awangarda.Bo wstyd byłoby oddawać nowiuśki przystanek z...pomazanymi filarami farbą spray
- 7 0
-
2017-11-28 07:49
Oczywiscie, ze wszystkie gminy przez ktore przejezdza PKM powinny dolozyc sie do finansowania.
Ale zapewne wydadza je na swoje premie, oraz rozne rzeczy, ktore sa kompletnie nie przydatne mieszkancowi.
Bo ci ludzie maja nas gdzies.- 4 1
-
2017-11-28 08:21
A nie można było puścić 4A pół godziny później? Przestałby się pokrywać z PKM a siatka połączeń na lotnisko wreszcie miałaby sensowną gęstość. A tak, do pracy za obwodnicą zostaje już tylko własny samochód.
- 8 1
-
2017-11-28 10:19
Nie likwidujcie tego autobusu!! I tak nie będę jeździł PKM ką bo mam do niej za daleko
a nie stać mnie na dojazdy do niej!! To podwaja koszty. Czy nikt tego nie rozumie??
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.