• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Krzysztof Koprowski
15 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Trasa Słowackiego to przykład inwestycji drogowej, która rozcina tkankę miasta.
  • Pieszy przebiegający przez Trasę Słowackiego. Najbliższe legalne przejście na drugą stronę wymaga dwukrotnego odczekania na światłach oraz nadłożenia ponad 180 metrów drogi.
  • Trasa Słowackiego stworzyła barierę przestrzenną między Zaspą a Wrzeszczem.
  • Ekrany akustyczne na Trasie Słowackiego.
  • Ekrany akustyczne na Trasie Słowackiego.

Nie szerokich dróg, lecz ułatwień dla ruchu pieszego i rowerzystów domagają się gdańszczanie - takie wnioski płyną z projektu programu operacyjnego "Mobilność i transport" dla Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus.



"Mobilność i transport" to jeden z wielu programów, w ramach których powstają postulaty dotyczące rozwoju miasta na najbliższe kilka-kilkanaście lat (zgodnie z nazwą strategii do 2030 r., ale dla programów operacyjnych mówi się o horyzoncie czasowym już 2023 r.).

  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
W tym celu przeprowadzone zostały konsultacje z mieszkańcami. I to w głównej mierze na podstawie ich uwag wypracowano bogatą listę zadań do wdrożenia, którą zaprezentowano podczas ostatniego wspólnego posiedzenia kilku komisji Rady Miasta.

Zobacz pełny harmonogram przeprowadzonych prac nad Strategią Rozwoju na stronach miasta

Zadania te zostały uporządkowane według ważności. Im wyższa pozycja na liście, tym większy priorytet powinien być im nadany w realizacji.



- Mówimy przede wszystkim o poprawie ruchu pieszego i rowerowego. Mieszkańcy narzekają na warunki poruszania się po mieście m.in. w kontekście oczekiwania na światłach, wielkości skrzyżowań, trudności w dojściach do przystanków - wymienia Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej oraz koordynator programu "Mobilność i transport".

Mieszkańcy, choć zgadzają się z budową nowych dróg, to wnioskują, by były one pozbawione barier przestrzennych i nie przecinały dzielnic niczym autostrady z przejściami podziemnymi czy kładkami.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów, Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?

Przyciski nie dość, że wymagają od pieszego proszenia o światło zielone oraz długiego oczekiwania na nie, często są dewastowane. W efekcie pieszy, by pokonać ulicę, musi przejść na czerwonym świetle. Przyciski nie dość, że wymagają od pieszego proszenia o światło zielone oraz długiego oczekiwania na nie, często są dewastowane. W efekcie pieszy, by pokonać ulicę, musi przejść na czerwonym świetle.
Dodatkowo, w zakresie inwestycji, nie brakuje apeli o likwidację wciąż chętnie montowanych przycisków do uruchomienia światła zielonego dla pieszych, poprawę prowadzenia chodników (najkrótszą możliwą drogą), montaż lepszego oświetlenia, ograniczenia parkowania na chodnikach czy dalszej rozbudowy dróg rowerowych.

Pojawiają się też sugestie, by prowadzić analizy ruchu pieszego (obecnie analizy wykonuje się głównie dla ruchu aut), wykorzystać system Tristar dla nadania priorytetu pojazdom komunikacji miejskiej (Tristar w założeniach daje priorytet tylko pojazdom opóźnionym względem rozkładu jazdy), tworzyć bus- i tramobuspasy czy w końcu dokonać obiecywanej od lat integracji biletowej.

Kilku radnym nie spodobało się, że tak niewielki nacisk położono na rozwój infrastruktury dla samochodów.

- Dyrektor Marek Piskorski [dyrektor Biura Rozwoju Gdańska - dop. red.] mówi, że on się trzyma normatywów [zapisów w planach zagosp. i studium dot. miejsc parkingowych w strefach miasta - dop. red.], a potem wychodzą takie "kwiatki", jak na ul. Szymanowskiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie ceny za wynajem miejsc parkingowych są astronomiczne [chodzi m.in. o płatne miejsca parkingowe na terenie Garnizonu dla mieszkańców, jak i pracowników biurowców - dop. red.], a kierowcy "rozpychają się" po sąsiednich uliczkach. Na zapleczu Placu Piłsudskiego zobacz na mapie Gdańska jest planowany parking, ale podziemny, bez wykorzystania przestrzeni na ziemi - zwraca uwagę Mirosław Zdanowicz (Platforma Obywatelska).

- Odnoszę wrażenie, że mimo mowy o zrównoważonym rozwoju, nie jest on zrównoważony. Jest wiele miejsc takich jak wspomniana ul. Szymanowskiego. Chciałbym, by temat miejsc parkingowych, ogólnodostępnych (mogą być płatne), został podjęty szerzej w tym dokumencie - dodaje Wojciech Stybor (PO).

Parkingi na węzłach przesiadkowych mają zachęcać do przesiadki na komunikację miejską, a tym samym zmniejszyć zapotrzebowanie na miejsca postojowe w centrum miasta. Nz. pętla Łostowice Świętokrzyska. Parkingi na węzłach przesiadkowych mają zachęcać do przesiadki na komunikację miejską, a tym samym zmniejszyć zapotrzebowanie na miejsca postojowe w centrum miasta. Nz. pętla Łostowice Świętokrzyska.

Która forma przemieszczania się po mieście powinna być traktowana priorytetowo w organizacji ruchu?

Miasto jednak nie ukrywa, że łatwiej z parkowaniem w obszarach śródmiejskich, doskonale pokrytych transportem publicznym, nie będzie. Można co najwyżej liczyć się z pewnymi rekompensatami likwidowanych miejsc parkingowych w formie garaży podziemnych, ale główną ideą jest ograniczanie ruchu poprzez parkingi przesiadkowe wokół węzłów komunikacji miejskiej i zachęty do korzystania z komunikacji miejskiej przy codziennych dojazdach do pracy.

Czytaj też: Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?

- Powstają węzły przesiadkowe typu park&ride m.in. wzdłuż Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. I podobne węzły chcemy tworzyć w przyszłości. W mojej ocenie, węzeł tego typu w rejonie pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska funkcjonuje dość dobrze. Jednocześnie chcemy ograniczać parkowanie np. na terenie Głównego Miasta, ale oczywiście myślimy o zapewnieniu alternatywnych miejsc - zapowiada Piotr Grzelak , zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.

W podobnym tonie wypowiada się też Kitliński - Pragnę zwrócić uwagę, że 42 proc. gospodarstw domowych w Gdańsku w ogóle nie posiada auta, a 60 proc. na co dzień porusza się inaczej niż samochodem. Polityka parkingowa jest jedną z najbardziej skutecznych narzędzi wpływu na ruch samochodowy.

Dyskusja nad Strategią Rozwoju Gdańska jest jedną z kilku podobnych, które przewidziano w tym roku, a są one ściśle powiązane z pracami nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska.

Czytaj też: Wielkie planowanie miasta. Powstanie nowe studium przestrzenne Gdańska

Już w środę, 15 kwietnia, o godz. 17 w szkole podstawowej nr 12 (ul. Człuchowska 6 zobacz na mapie Gdańska) odbędzie się dyskusja publiczna nad aktualizacją Strategicznego Programu Transportowego Gdańska Południe na lata 2014-20 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Z treścią dokumentu i szczegółami zapoznać się można na stronach Biura Rozwoju Gdańska.

Natomiast 29 kwietnia o godz. 16 w Europejskim Centrum Solidarności zobacz na mapie Gdańska odbędzie się debata dotycząca nowego studium. W programie przewidziano m.in. wykłady naukowców dot. problemów planowania przestrzennego, dyskusje z udziałem urzędników i członków organizacji pozarządowych na temat formy partycypacji w procesach planistycznych oraz kluczowych zagadnień polityki przestrzennej Gdańska.

Niezależnie od wydarzeń organizowanych przez urzędników, trwają prace nad Strategią Przekształceń Podwala Przedmiejskiego. To dokument realizowany przy szerokim udziale mieszkańców przez stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Najbliższe spotkanie warsztatowe przewidziano na czwartek 16 kwietnia o godz. 17:30 w budynku gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5 zobacz na mapie Gdańska). Tym razem tematem przewodnim będzie "określenie ostatecznych zapisów Strategii wraz z wnioskami dotyczącymi zmian w polityce planistycznej miasta".

Czytaj też: Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim

We wszystkich spotkaniach uczestniczyć może każdy mieszkaniec. Nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

Miejsca

Opinie (297) 4 zablokowane

  • (2)

    Dlaczego nie przedłuża się Nowej Słowackiego przez teren ETC - przecież to byłoby krótsze przemieszczanie się samochodów przez Zaspę. Tera zablokowali okolice Szpitala i Zielona drogę. To jest durnota i tępota urzednicza.

    • 9 4

    • (1)

      Przez teren ETC dokąd?

      • 3 0

      • Nie ważne dokąd byleby była droga

        • 1 3

  • Naprawdę?

    To dlaczego torowisko na Stogach od 25 lat remontu nie widziało?

    • 4 3

  • (1)

    W Gdańsku powinny parkować tylko samochody zarejestrowane w Gdańsku. Pozostałe powinni zaparkować na rogatkach miasta a dalej komunikacją miejską. Koniec z przyjezdnymi puszkami.

    • 3 7

    • nie proponuj rozwiązań zero-jedynkowych (skąinąd wyczuwam ironię)

      wystarczy wprowadzić opłaty za wjazd samochodem do centrum - tak jak w Londynie i w Sztokholmie. Dla sceptyków wystarczy wprowadzić taki system opłat na próbę: na trzy miesiące, zobaczyć jak działa. Po zdjęciu opłat miasto znowu się zacznie dusić i ludzie coś zaczną kumać.

      • 2 2

  • Galeria Bałtycka (2)

    No tak, jak postawiło się Galerię Bałtycką a teraz następną się buduje po drugiej stronie torów, to następstwem tego było poszerzenie słowackiego. I zaraz znowu się okaże, że jest za wąska, bo nie można dojechać do centrum handlowego :)

    • 11 3

    • Nie za ostro? (1)

      Akurat Galeria Bałtycka jest w Gdańsku tym wyjątkiem, do której z przystanku jest porównywalnie daleko jak z parkingu (no i do wejścia przez parking przechodzić nie trzeba). Gdyby jeszcze dało się przez nią przejść po przekątnej w stronę stacji Wrzeszcz to mogłaby być wzorem zabudowy miejskiej.

      • 2 0

      • przeciez wlasnie da sie przez nia przejsc do stacji.. W GB nigdy nie byles?

        • 2 0

  • chodniki (2)

    Kiedy chodniki przestana byc dewastowane przez samochody i krojone pod ddr?
    Ostatnio sie dowiedzialam w zdiz, ze jesli chodnik ma 1,5 metra to nie mozna postawic na nim slupkow, bo to przeszkadza pieszym. Z drugiej strony samochodom nie wolno tam parkowac, bo powinien zostawic minimum 1,5m pieszemu.
    Jednoczesnie zazwyczaj taki nieosloniety chodnik jest zazwyczaj zawalony samochodami i zdewastowany. I to nie przeszkadza pieszym?? Niezla obluda.
    Czyli powinno sie budowac szersze chodniki i od razu stawiac slupki.

    • 19 2

    • albo nie powinno się kastrować drogówki i straży miejskiej (1)

      mandat za burackie parkowanie powinien być niziuteńki, np 10 zł
      ale dodatkowo powinno być obligatoryjne holowanie
      w cenie dowolnej, komercyjnej, a parkingi policyjne - bandytom

      poseł kurski nie zapłaci mandatu, ale jak by mafii nie zapłacił za lawetę i parking
      to oddali by mu furkę w niedługich odcinkach, jak komiks o Reksiu

      • 2 0

      • no wlasnie powinno byc odholowanie auta i gigantyczna oplata za ta "usluge".

        • 3 1

  • Dyr szkodnik

    Pan dyrektor Biura Rozbudowy M.Gdanska jest niesamowitym wprost szkodnikiem. Liczy się tylko przepustowość.Czlowiek o manii budowania autostrad przez srodek miasta
    .Ciekawe, czy chciałby Pan takich rozcinajacych dzielnicę arterii w Oliwie. Fajnie mieszkać w kameralnej dzielnicy i psuć całą resztę, prawda?

    • 6 5

  • (1)

    Golf nigdy nie stoi w korkach

    • 1 3

    • bo to korki stoją w Golfie?

      • 6 0

  • Co można zrobić? (5)

    Polikwidować przyciski dla pieszych na większości przejść. Zostawić tylko na przelotówkach (np. koło polibudy) żeby zapalać światło na żądanie.
    Po kiego diabła np. tyle przycisków na skrzyżowaniu Nowych Ogrodów z 3 Maja?
    Czyżby czyjś szwagier na tym dobrze zarobił?

    • 52 12

    • (1)

      Guziki powinny być tam gdzie jest mały ruch samochodowy. Jasnym jest ze nikt przyciskiem nie zatrzyma grunwaldzkiej czy podwala. Poza tym przycisków nie powinno być tam gdzie ścieżki rowerowe.

      Ktoś nieźle musiał przytulił kasę za niepotrzebne przyciski

      • 3 0

      • "drogi" nie "ścieżki" rowerowe
        tylko w trójmieście są jeszcze na przejazdach guziki, bo to nielegalne
        w Wawie ciężko wypatrzeć takie bez pętli indukc

        • 1 0

    • Przyciski (2)

      No właśnie po co przycisk w miejscu, w którym i tak się zapala czerwone dla samochodów? Wtedy wszyscy stoją jeśli pieszy nie nacisnął przycisku. Gdzieś tam pisali na trójmiasto, że zmienia to fazę oczekiwania na zielone - osobiście wydaje mi się to ściemą.

      • 21 2

      • To jest chore.

        Przejścia na guzik nie powinny pracować cyklicznie, tylko według zapotrzebowania, jak ktoś chce przejść, naciska, czeka chwile i idzie, a nie jak teraz, jeżeli w odpowiednim momencie człowiek nie zareaguje, czeka 2 cykle.
        Inna sprawa, że takie mechanizmy nie powinny być stosowane na skrzyżowaniach, tak jak przy Manhattanie (może już tak nie jest), jak za późno naciśniesz przycisk to masz czerwone, samochody na tej ulicy też mają czerwone bo z innej strony pojazdy przejeżdżają przez skrzyżowanie

        • 20 1

      • 3 Maja zaraz po wlocie z Traktu Konnego - najniebezpieczniejsze miejsce właśnie przez przyciski

        nie dość, że często piesi nie są w stanie zdążyć żeby wcisnąć go odpowiednio wcześniej (przez co stoją tam dwie zmiany świateł) to jeszcze trzeba bardzo uważać na samochody wjeżdżające z Traktu Konnego - niektóre z nich w ogóle nie zważają na zielone światła dla pieszych, inna sprawa, że fatalne umiejscowienie świateł powoduje, że część kierowców nawet nie wie że jest zielone dla pieszych

        • 11 4

  • (1)

    Dlaczego nie moga w koncu zrobic jednakowych biletów na cale trojmiasto? no blagam. i nie mowie o metropolitarnym, ale skoro jesteśmy Trójmiastem i wiele osób porusza się po wszystkich trzech miastach, to czemu nie możemy mieć jednakowych jednorazowych biletów wszędzie? pojedyncze bilety kosztuja tyle samo to co to za problem.
    i z jakiej racji ma być mniej miejsc parkingowych na Starym Mieście. Że niby ludzie tam nie pracują? maja parkowac dwie dzielnice dalej i kupowac bilety specjalnie zeby dojechac do pracy? no ludzie

    • 8 3

    • B I L E T Y

      A gdzie byś pozatrudniała te wszystkie derektory i prezesy spółek transportowych?

      Osobny bilet w Gdyni, osobny w Gdańsku, osobny na Eskaemke, osobny w Wejerowie, osobny na Regionalkę, osobny na tramwaj wodny - to ma głęboki sens, bo daje STANOWISKA do rozdania armii wyborców Platformy i Komorowskiego. A oni i tak jeżdżą samochodami, więc im wszystko jedno, byle kasa szła.

      • 3 3

  • Skąd korki? (2)

    Skoro, jak mówi Kitliński - "... 42 proc. gospodarstw domowych w Gdańsku w ogóle nie posiada auta, a 60 proc. na co dzień porusza się inaczej niż samochodem", to skąd korki w mieście?

    • 7 3

    • stąd, że miasto nadal nie ma spójnego programu mobilności (1)

      obejmującego zniechęcanie z korzystania z samochodu na krótkie odległości.

      • 1 4

      • a niektórzy moi znajomi maja po cztery fury

        dzielnia szemrana, stara oliwa, ale fur braku nie ma

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane