• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Krzysztof Koprowski
15 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Trasa Słowackiego to przykład inwestycji drogowej, która rozcina tkankę miasta.
  • Pieszy przebiegający przez Trasę Słowackiego. Najbliższe legalne przejście na drugą stronę wymaga dwukrotnego odczekania na światłach oraz nadłożenia ponad 180 metrów drogi.
  • Trasa Słowackiego stworzyła barierę przestrzenną między Zaspą a Wrzeszczem.
  • Ekrany akustyczne na Trasie Słowackiego.
  • Ekrany akustyczne na Trasie Słowackiego.

Nie szerokich dróg, lecz ułatwień dla ruchu pieszego i rowerzystów domagają się gdańszczanie - takie wnioski płyną z projektu programu operacyjnego "Mobilność i transport" dla Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus.



"Mobilność i transport" to jeden z wielu programów, w ramach których powstają postulaty dotyczące rozwoju miasta na najbliższe kilka-kilkanaście lat (zgodnie z nazwą strategii do 2030 r., ale dla programów operacyjnych mówi się o horyzoncie czasowym już 2023 r.).

  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
W tym celu przeprowadzone zostały konsultacje z mieszkańcami. I to w głównej mierze na podstawie ich uwag wypracowano bogatą listę zadań do wdrożenia, którą zaprezentowano podczas ostatniego wspólnego posiedzenia kilku komisji Rady Miasta.

Zobacz pełny harmonogram przeprowadzonych prac nad Strategią Rozwoju na stronach miasta

Zadania te zostały uporządkowane według ważności. Im wyższa pozycja na liście, tym większy priorytet powinien być im nadany w realizacji.



- Mówimy przede wszystkim o poprawie ruchu pieszego i rowerowego. Mieszkańcy narzekają na warunki poruszania się po mieście m.in. w kontekście oczekiwania na światłach, wielkości skrzyżowań, trudności w dojściach do przystanków - wymienia Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej oraz koordynator programu "Mobilność i transport".

Mieszkańcy, choć zgadzają się z budową nowych dróg, to wnioskują, by były one pozbawione barier przestrzennych i nie przecinały dzielnic niczym autostrady z przejściami podziemnymi czy kładkami.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów, Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?

Przyciski nie dość, że wymagają od pieszego proszenia o światło zielone oraz długiego oczekiwania na nie, często są dewastowane. W efekcie pieszy, by pokonać ulicę, musi przejść na czerwonym świetle. Przyciski nie dość, że wymagają od pieszego proszenia o światło zielone oraz długiego oczekiwania na nie, często są dewastowane. W efekcie pieszy, by pokonać ulicę, musi przejść na czerwonym świetle.
Dodatkowo, w zakresie inwestycji, nie brakuje apeli o likwidację wciąż chętnie montowanych przycisków do uruchomienia światła zielonego dla pieszych, poprawę prowadzenia chodników (najkrótszą możliwą drogą), montaż lepszego oświetlenia, ograniczenia parkowania na chodnikach czy dalszej rozbudowy dróg rowerowych.

Pojawiają się też sugestie, by prowadzić analizy ruchu pieszego (obecnie analizy wykonuje się głównie dla ruchu aut), wykorzystać system Tristar dla nadania priorytetu pojazdom komunikacji miejskiej (Tristar w założeniach daje priorytet tylko pojazdom opóźnionym względem rozkładu jazdy), tworzyć bus- i tramobuspasy czy w końcu dokonać obiecywanej od lat integracji biletowej.

Kilku radnym nie spodobało się, że tak niewielki nacisk położono na rozwój infrastruktury dla samochodów.

- Dyrektor Marek Piskorski [dyrektor Biura Rozwoju Gdańska - dop. red.] mówi, że on się trzyma normatywów [zapisów w planach zagosp. i studium dot. miejsc parkingowych w strefach miasta - dop. red.], a potem wychodzą takie "kwiatki", jak na ul. Szymanowskiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie ceny za wynajem miejsc parkingowych są astronomiczne [chodzi m.in. o płatne miejsca parkingowe na terenie Garnizonu dla mieszkańców, jak i pracowników biurowców - dop. red.], a kierowcy "rozpychają się" po sąsiednich uliczkach. Na zapleczu Placu Piłsudskiego zobacz na mapie Gdańska jest planowany parking, ale podziemny, bez wykorzystania przestrzeni na ziemi - zwraca uwagę Mirosław Zdanowicz (Platforma Obywatelska).

- Odnoszę wrażenie, że mimo mowy o zrównoważonym rozwoju, nie jest on zrównoważony. Jest wiele miejsc takich jak wspomniana ul. Szymanowskiego. Chciałbym, by temat miejsc parkingowych, ogólnodostępnych (mogą być płatne), został podjęty szerzej w tym dokumencie - dodaje Wojciech Stybor (PO).

Parkingi na węzłach przesiadkowych mają zachęcać do przesiadki na komunikację miejską, a tym samym zmniejszyć zapotrzebowanie na miejsca postojowe w centrum miasta. Nz. pętla Łostowice Świętokrzyska. Parkingi na węzłach przesiadkowych mają zachęcać do przesiadki na komunikację miejską, a tym samym zmniejszyć zapotrzebowanie na miejsca postojowe w centrum miasta. Nz. pętla Łostowice Świętokrzyska.

Która forma przemieszczania się po mieście powinna być traktowana priorytetowo w organizacji ruchu?

Miasto jednak nie ukrywa, że łatwiej z parkowaniem w obszarach śródmiejskich, doskonale pokrytych transportem publicznym, nie będzie. Można co najwyżej liczyć się z pewnymi rekompensatami likwidowanych miejsc parkingowych w formie garaży podziemnych, ale główną ideą jest ograniczanie ruchu poprzez parkingi przesiadkowe wokół węzłów komunikacji miejskiej i zachęty do korzystania z komunikacji miejskiej przy codziennych dojazdach do pracy.

Czytaj też: Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?

- Powstają węzły przesiadkowe typu park&ride m.in. wzdłuż Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. I podobne węzły chcemy tworzyć w przyszłości. W mojej ocenie, węzeł tego typu w rejonie pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska funkcjonuje dość dobrze. Jednocześnie chcemy ograniczać parkowanie np. na terenie Głównego Miasta, ale oczywiście myślimy o zapewnieniu alternatywnych miejsc - zapowiada Piotr Grzelak , zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.

W podobnym tonie wypowiada się też Kitliński - Pragnę zwrócić uwagę, że 42 proc. gospodarstw domowych w Gdańsku w ogóle nie posiada auta, a 60 proc. na co dzień porusza się inaczej niż samochodem. Polityka parkingowa jest jedną z najbardziej skutecznych narzędzi wpływu na ruch samochodowy.

Dyskusja nad Strategią Rozwoju Gdańska jest jedną z kilku podobnych, które przewidziano w tym roku, a są one ściśle powiązane z pracami nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska.

Czytaj też: Wielkie planowanie miasta. Powstanie nowe studium przestrzenne Gdańska

Już w środę, 15 kwietnia, o godz. 17 w szkole podstawowej nr 12 (ul. Człuchowska 6 zobacz na mapie Gdańska) odbędzie się dyskusja publiczna nad aktualizacją Strategicznego Programu Transportowego Gdańska Południe na lata 2014-20 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Z treścią dokumentu i szczegółami zapoznać się można na stronach Biura Rozwoju Gdańska.

Natomiast 29 kwietnia o godz. 16 w Europejskim Centrum Solidarności zobacz na mapie Gdańska odbędzie się debata dotycząca nowego studium. W programie przewidziano m.in. wykłady naukowców dot. problemów planowania przestrzennego, dyskusje z udziałem urzędników i członków organizacji pozarządowych na temat formy partycypacji w procesach planistycznych oraz kluczowych zagadnień polityki przestrzennej Gdańska.

Niezależnie od wydarzeń organizowanych przez urzędników, trwają prace nad Strategią Przekształceń Podwala Przedmiejskiego. To dokument realizowany przy szerokim udziale mieszkańców przez stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Najbliższe spotkanie warsztatowe przewidziano na czwartek 16 kwietnia o godz. 17:30 w budynku gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5 zobacz na mapie Gdańska). Tym razem tematem przewodnim będzie "określenie ostatecznych zapisów Strategii wraz z wnioskami dotyczącymi zmian w polityce planistycznej miasta".

Czytaj też: Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim

We wszystkich spotkaniach uczestniczyć może każdy mieszkaniec. Nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

Miejsca

Opinie (297) 4 zablokowane

  • Scieżki rowerowe (5)

    Ścieżki rowerowe należy, KONIECZNIE poprowadzić przez przystanki autobusowe -jak przy i naprzeciwko, dworca PKP w Gdańsku. Wysiadasz z autobusu prosto na jadącego rowerzystę. No i nie zapominajmy o ścieżkach "pod prąd" na ulicach jednokierunkowych.

    • 11 7

    • (4)

      Akurat kontrapasy nikomu nie przeszkadzają,a pomagają wielu.

      • 5 6

      • (3)

        Oho,widzę tu pewną kontrowersyjność. Zatem Państwa,którzy dali "łapkę w dół" upraszam o wyjaśnienie,w jaki sposób kontrapas im przeszkadza (oprócz,oczywiście,zazdrości, że rower może, a oni NIE)

        • 2 2

        • bo cyklisci to debile (2)

          I z wielka predkoscia najezdzaja na pieszych, ktorzy gramola sie z autobusu

          • 4 4

          • (1)

            Chyba niezbyt rozumiesz,co to jest "kontrapas". Bo nie da się wysiadać z autobusu na kontrapas.

            • 4 4

            • nie tłumacz. Za wspominanie o rozwiązaniach dla rowerów zarzucony zostaniesz minusami dla zasady

              • 3 1

  • Obserwując rozkład głosów w ankiecie ogarnia mnie litość i trwoga (1)

    Stawianie na komunikację miejską bez dbania o warunki dotarcia do jej przystanków dla pieszych i rowerzystów było obecne w retoryce decydentów z BRG, BPBK i DRMG oraz prezydentów miasta od dawien dawna. I co mamy po kilkunastu latach dojenia funduszy z UE? przewymiarowane drogi, pseudobezkolizyjne skrzyżowania, ucieczkę podatników poza miasto i marnowanie szans budowy miasta złożonego z wielofunkcyjnych, stosunkowo zwartych dzielnic połączonych sprawnie funkcjonującą SKM. ( z taktem np. 6 minutowym, jak w latach 1970-tych). Samochodoza nadal będzie rządzić, chyba że się mieszkańcy zmobilizują i wymuszą sensowne zmiany polityki transportowej.

    • 6 7

    • jak będę chory to też wsiąde do komunikacji miejskiej żeby Ciebie zarazić.

      • 1 2

  • w zapisach wyników debaty

    brak zauważenia, że wielu mieszkańców zwracało uwagę na potrzebę przeznaczenia więcej środków na naprawę istniejącej sieci drogowej niż na budowę nowych elementów sieci proponowanych przez BRG takich jak Nowa.....Politechniczna, Wałowa, Zielona i inne tego typu potworki niezrównoważonej samochodozy.

    • 2 4

  • Wiedziałem. Z daleka trąci artykułem Koprowskiego...

    Mania i obsesja walki z kierowcami i samochodami.

    • 19 7

  • (6)

    "Mówimy przede wszyskim o poprawie ruchu rowerowego i pieszego".

    Super, zakorkujcie sobie jeszcze bardziej to cholerne miasto. Polikwidujcie pasy ruchu, zróbcie remonty newralgicznych odcinków ulic w szczycie ruchu...

    Intencja może słuszna, ale pomysły po prostu chore. Ruch samochodowy nie jest po to, aby kolorowe pudełka poruszały się pod oknami. Jest po to, aby ludzie mający różne sprawy do załatwienia mogli dotrzeć do celu. Utrudniając im dojazd powodujecie szereg negatywnych skutków ubocznych.

    W takim mieście jak Gdańsk każdy pomysł ograniczania przepustowości ruchu to zbrodnia przeciw ludzkości.

    • 23 17

    • samochody same ograniczają sobie przepustowość (5)

      trzeba myśleć o poruszaniu się ludzi, a nie pojazdów, inaczej miasto będzie zakorkowane bez względu na setki milionów wydawanych na budowę i utrzymanie infrastruktury.

      • 6 4

      • Gdansk wcale nie jest zakorkowany

        Spoko, jest dobrze.
        Tak trzymac dalej, dokonczyc planowana siec ulic i bedzie OK.

        • 4 4

      • samochody same ograniczają sobie przepustowość (3)

        Myślę akurat odwrotnie.
        Uważam że szerokie drogi i bezkolizyjne skrzyżowania zwiększają przepustowość.
        Ostatnio dużo zrobiono takich inwestycji w Gdańsku i przyniosły dobre rezultaty.

        • 2 3

        • (1)

          A kredyty poprawiają sytuację finansową. Bo jak nie masz pieniędzy i weźmiesz kredyt, to pieniądze masz.

          • 5 0

          • Ale nie masz kota...

            • 1 0

        • przyniosły dobre rezultaty na krótki okres

          dla niektórych zamieszkałych poza miastem. Dla miasta jako całości i większości jego mieszkańców przyniosły więcej hałasu, powierzchni wyłączonej z innych funkcji, wydłużenie dróg dojścia i podniesienie kosztów codziennego życia - między innymi obciążeń podatkowych na utrzymanie przewymiarowanej infrastruktury drogowej.

          • 1 2

  • (1)

    Wybieram sposób przemieszczania się zależnie od potrzeb i ekonomii: Do Gdyni - SKM, jeśli są dogodne dojścia do przystanku, to tramwaj lub autobus, gdy nie pada i ciepło wsiadam na rower by dojechać do pracy , w centrum i do sklepu piechotą. A gdy jedzie rodzina , trzeba coś przewieźć albo nie ma połączenia ZKM ruszam samochodem. Czyli wszystko wymaga harmonijnego rozwoju a bieżący wybór zostawcie mieszkańcom

    • 11 0

    • gdyby każdy tak racjonalnie korzystał z auta

      problemu korków by nie było. ale w korkach 2/3 ludzi siedzi sobie sama w swoich puszkach.

      • 5 3

  • Skąd korki? (2)

    Skoro, jak mówi Kitliński - "... 42 proc. gospodarstw domowych w Gdańsku w ogóle nie posiada auta, a 60 proc. na co dzień porusza się inaczej niż samochodem", to skąd korki w mieście?

    • 7 3

    • stąd, że miasto nadal nie ma spójnego programu mobilności (1)

      obejmującego zniechęcanie z korzystania z samochodu na krótkie odległości.

      • 1 4

      • a niektórzy moi znajomi maja po cztery fury

        dzielnia szemrana, stara oliwa, ale fur braku nie ma

        • 4 1

  • a ja się pytam... (9)

    ...gdzie w tym programie jest chociaż jedno udogodnienie dla kierowców, od których wszyscy tylko pieniądze "doją", ale nic w zamian? Budowane są nowe osiedla, ale o nowych, porządnych drogach dojazdowych do nich nikt z władz miasta nie pomyśli. Zamiast poprawiać jakość nawierzchni drogowych, stawiane są tylko nowe znaki ograniczające prędkość i światła.
    ...dlaczego rowerzyści dostają coraz to nowe przywileje, ale żadnych obowiązków nie mają. Dlaczego oni korzystając z tych samych dróg co kierowcy nie muszą legitymować się "drogowym prawem jazdy", a kierowca bez takiego dokumentu nie ma prawa wyjechać na drogę. Dlaczego od nich nie wymaga się ubezpieczeń drogowych, a kierowca znowu bez takiego nie może wyjechać na drogę. Skoro są pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego, to niech również maja takie same obowiązki co kierowcy.

    • 23 12

    • a za czyje pieniądze ma być budowana droga na Twoje osiedle? (5)

      kupiłeś mieszkanie na zadupiu za mniejsze pieniądze... myślisz, że dlaczego? Bo nie ma tam infrastruktury!

      • 8 7

      • (3)

        ...czy wobec tego twoim zdaniem, ktoś kto kupuje mieszkanie na nowym osiedlu nie powinien nigdy mieć prawa do normalnego dojazdu na takie osiedle? Mieszka w tym mieście i płaci podatki jak pozostali mieszkańcy, zresztą nie chodzi o jedno konkretne osiedle, tylko o większość nowych inwestycji osiedlowych - władze miasta wydaje pozwolenia deweloperom na budowę domów, zapominając, że do takiego osiedla powinny być uwzględnione również normalne drogi, a nie klepiska czy pyłówki.

        • 6 4

        • zauważ, że miasto nie ma obowiązku zapewniania warunków dojazdu samochodem (2)

          wystarczy, jak zadba o dojazd środkami komunikacji publicznej. Stawianie na dojazdy samochodem z nowych osiedli budowanych na peryferiach zwiększa korki wszędzie.

          • 3 5

          • (1)

            ja jednak uważam, że gdyby był zapewniony normalny dojazd na takie osiedla, ale również, gdyby w mieście były normalne drogi, to korki byłyby mniejsze. Niestety, samochodów jest coraz więcej i będzie... kierowcy bardzo dużo pieniędzy zostawiają w kasach miejskich... dlaczego miasto nie może zadbać również o nich?

            • 6 3

            • oczywiście może i często dba

              przez to ma niedobór środków na inne, bardziej przydatne cele. Miasto tworzone pod potrzeby osób jeżdżących samochodami nie zadowala nikogo - również samych kierowców. Twój wpis jest dobrym dowodem tej prostej tezy. Samochodów nie musi być coraz więcej - jak inni nie będą korzystać z samochodów w takim stopniu jak ty, to Tobie będzie w mieście łatwiej się poruszać samochodem- ciekawe czy potrafisz to skumać.

              • 0 1

      • Jeszcze kwestia co jest zadupiem

        Bo dla mnie zadupiem jest Wrzeszcz, Zaspa czy Przymorze...

        • 3 5

    • (2)

      W Gdańsku od lat nie wybudowano żadnej nowej drogi, żadnej nowej się też nie planuje. HAŃBA! ZDRADA! BRZOZA!

      • 6 3

      • a tunel pod Wisłą? całkiem nowa droga ;-)
        a planowane zaoranie Parku Reagana i zrobienie Drogi Zielonkawej?

        • 3 1

      • mistrzostwo sarkazmu lub ironii

        za to dałem ci plusa

        • 1 1

  • (2)

    Dlaczego nie przedłuża się Nowej Słowackiego przez teren ETC - przecież to byłoby krótsze przemieszczanie się samochodów przez Zaspę. Tera zablokowali okolice Szpitala i Zielona drogę. To jest durnota i tępota urzednicza.

    • 9 4

    • (1)

      Przez teren ETC dokąd?

      • 3 0

      • Nie ważne dokąd byleby była droga

        • 1 3

  • Przestań już człowieku z tą tkanką i jej rozcinaniem ulicami. (5)

    A jeśli już ma być tkanka to taka droga jak TS to jest aorta, a nie rana. Te scieżki rowerowe i wymarzone chodniki to tylko żyłki.

    • 12 7

    • te twoje wymarzone drogi 2x2 pasy to zakrzepy w godzinach szczytu (4)

      Elementami zdrowego układu krążenia w mieście to linia SKM i linie tramwajowe - do nich powinno być wygodne i bezpieczne dojście dla pieszych i dojazd dla rowerzystów bez potrzeby pokonywania schodów i tuneli ze schodami.

      • 3 5

      • i busy, i trajtki, na buspasach, lub pod opieką tristaru

        • 3 1

      • śmieszą mnie te minusy bez cienia argumentu

        • 0 1

      • a moze strategicznie rozlozymy ruch na godziny od 1 do 12. (1)

        A nie wszyscy na 7 - 9 do pracy i mamy korki !

        Ja pracuje o od 6 do 14 i korkow NIE MA w tych godzinach

        • 3 0

        • są tańsze rozwiązania

          miasto krótkich odległości

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane