• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy wolnej jazdy dla hulajnóg elektrycznych. Pomocne czy kłopotliwe?

Mateusz Groen
15 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

W Trójmieście są trzy strefy, w których elektryczne hulajnogi na minuty automatycznie zwolnią. W centrum Gdyni, centrum Gdańska i nad morzem w Sopocie, nie pojedziemy nimi szybciej niż ok. 6 km na godzinę.



Czy korzystając z hulajnogi elektrycznej zdarzyło ci się mieć jakiś problem?

Korzystanie z elektrycznych hulajnóg na minuty jest bardzo intuicyjne dla osób na co dzień używających smartfonów i na ogół nie sprawia ich użytkownikom, zwłaszcza młodym, żadnych problemów.

Począwszy od odblokowania urządzenia, przez jazdę, aż po zakończenie przejazdu - wszystko jest w miarę proste i czytelne.

Warto sprawdzić strefę przed przejażdżką



Początkujący użytkownicy muszą jednak pamiętać o tym, że niektórzy operatorzy hulajnóg wyznaczyli dwie ważne strefy, zaznaczone na mapie w aplikacji.

Oznaczone są kolorami czerwonym i żółtym.

Strefa czerwona - tu nie parkuj



Strefa czerwona obejmuje miejsca, w których nie wolno nam zostawić hulajnogi po zakończonej jeździe. Możemy przez nią przejechać lub poruszać się po niej, ale jazdę musimy zakończyć poza nią. W innym przypadku operator hulajnogi może nam naliczyć karę - nawet w wysokości ok. 200 zł.

Strefa żółta - tutaj zwolnisz



Strefa żółta to strefa wolnej jazdy, w której prędkość naszej hulajnogi znacząco i raptownie spadnie. Nieświadomi jej istnienia użytkownicy często mają wrażenie, że ich hulajnoga się psuje lub gwałtownie wyładowuje się w niej bateria. Nic z tych rzeczy.

Standardowa hulajnoga na minuty porusza się z prędkością około 20-25 km na godzinę. Jednak po przekroczeniu granic "strefy żółtej" prędkość urządzenia spada do tempa nieco szybszego chodu ludzkiego, czyli do prędkości 6 km na godzinę.

Ograniczenia zostały wprowadzone przez niektórych operatorów hulajnóg w porozumieniu z władzami miast. Cel: poprawa bezpieczeństwa w miejscach, gdzie jest duży ruch pieszych.

W Trójmieście strefy żółte obejmują trzy miejsca:

  • Gdynia - ul. Świętojańska i 10 Lutego
  • Gdańsk - historyczne śródmieście,
  • Sopot - pas nadmorski od granicy z Gdańskiem do Łazienek Północnych oraz okolice Monciaka

Czytaj też: Złamania, urazy mózgu, krwotoki. Kilka przypadków dziennie po wypadkach na hulajnodze

  • Strefa wolnego ruchu w Gdyni obejmuje ul. 10 Lutego i Świętojańską.
  • Hulajnogi same zwolniają w historycznym centrum Gdańska.
  • W Sopocie ograniczenie prędkości w hulajnogach obowiązuje w pasie nadmorskim i w okolicach Monciaka.
- Strefa ograniczonej prędkości nie jest jednak strefą zakazu parkowania. W strefach o ograniczonej prędkości nadal można zakończyć jazdę - informuje jeden z operatorów hulajnóg, firma Tier.

Strefa potrafi zaskoczyć i sprawić problemy



Mimo że strefy są wyraźnie oznaczone na mapie w aplikacji, to ich granice mogą zaskoczyć. Strefy często są mocno "powycinane" i użytkownik nie zawsze wie, że wjechał w niedozwolony obszar.

Niektóre z dostępnych na rynku hulajnóg, zanim zwolnią informują o tym kilkukrotnym "pikaniem", a użytkownik otrzymuje komunikat na swój telefon komórkowy. Nie zawsze jednak tak się dzieje.

- Po przejechaniu pod węzłem Kliniczna i będąc przy budynku biurowca C200 hulajnoga raptownie zwolniła. Starałem się ją przepchnąć kawałek, bo myślałem, że się zepsuła. Dopiero po chwili mnie natchnęło, by sprawdzić mapę na aplikacji. Okazało się, że moją hulajnogę będę musiał ciągnąć, aż do wysokości SKM Stocznia. Po przekroczeniu tego punktu, hulajnoga odpaliła na nowo, ale minuty leciały i kilka złotych w plecy - mówi Maciek.

Zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych



Hulajnogi elektryczne, to ostatnimi czasy jeden z popularniejszych środków transportu miejskiego. Hulajnogi elektryczne, to ostatnimi czasy jeden z popularniejszych środków transportu miejskiego.
  1. Korzystać z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych mogą wyłącznie osoby pełnoletnie.
  2. Młodsi muszą uzyskać kartę rowerową lub prawo jazdy co najmniej kategorii: AM, A1, B1 lub T.
  3. Zabronione jest korzystanie z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych przez dzieci poniżej 10. roku życia. Wyjątkiem od tej zasady jest poruszanie się na hulajnodze w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej.
  4. Kierujący hulajnogą elektryczną ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone.
  5. Jeśli brak jest drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą powinien korzystać z jezdni, o ile dopuszczalna prędkość na tym odcinku nie jest większa niż 30 km/h.
  6. W przypadku, gdy brak jest drogi dla rowerów, a na jezdni dozwolony ruch przekracza 30 km/h, kierujący hulajnogą może skorzystać z chodnika lub drogi dla pieszych. Musi jednak jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych i zachować szczególną ostrożność. Ma też obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszym i nieutrudniania im ruchu.
  7. Na hulajnogach można przejeżdżać przez przejazdy dla rowerzystów, ale w przypadku przejść dla pieszych należy przeprowadzić hulajnogę przez jezdnię.


Czytaj też: Mandaty dla kierujących hulajnogami. Co wolno, a czego nie wolno na hulajnodze?

Przy parkowaniu powinniśmy zwrócić uwagę, by hulajnoga elektryczna stała jak najbliżej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni, pozostawiając dla ruchu pieszych co najmniej 1,5 m.

Opinie (183) 9 zablokowanych

  • Dramat...

    Fajne i praktyczne są te hulajnogi, lecz dzieciaki korzystają z nich w nieodpowiedzialny sposób. Jazda hodnikiem 30 km/h to proszenie się o tragedię, zwłaszcza małych dzieci, które chodzą po chodniku lub wyjdą nagle zza rogu i nadjezdza rozpędzona hulajnoga...

    • 1 0

  • Ale (6)

    Rowery mevo były przy tych hulajnogach 100 razy bezpieczniejsze. Hulajnogi dobrze sprawdzają się w miejscach gdzie nie ma dużego ruchu pieszego i rowerowego. Natomiast w miejscach o dużym ruchu pieszo rowerowym trzeba na siebie bardzo uważać, szczególnie pas nadmorski, gdzie małolaty, ajfoniary czy tam inne stworki zafascynowane tym wynalazkiem potrafia mknąć z kasymalna predkosca i nawet wyskoczą ci wprost na czołówkę, licząc, że im usuniesz się im z drogi bo się przestraszysz, że cię staranuja... Słaba to filozofia:)

    • 57 9

    • co ma rower do hulajnogi, to porównywanie jabłek z gruszkami (1)

      jedno i drugie słuzy do przemieszczania głównie po mieście i tyle

      • 5 3

      • Jeśli tak to dlaczego jedno ma ograniczenia a drugie nie?

        • 1 0

    • (2)

      rozumiem że rowerzyści nie muszą uważać? czy też ich obowiązuje 5km/h?

      • 11 3

      • A kierowców? (1)

        80kmh w strefie 30 to standard, a oni sie hulajnogami zajmują. Skandal

        • 8 15

        • Taa 150

          • 10 2

    • Mevo również ludzie jeździli chodnikami nie patrząc się na pieszych, bardzo często powodując niebezpieczne sytuacje np na Świętojańskiej na chodniku kilkukrotnie musiałam uciekać przed pędzącym na mnie rowerem.

      • 11 1

  • ciekawi mnie wykonanie tej operacji

    GPS ma dokładność 5- 20m Ciekawe jak rozpozna hulajnoga chodnik czy ulica. Wjedziesz w strefę to będziesz jechał wolno nawet po ulicy.

    • 0 0

  • (6)

    To jest element czwartej rewolucji przemysłowej, która się dzieje. Automatyzacja, komputeryzacja i sztuczna inteligencja wielu dziedzin życia będzie postępować wykładniczo. To się dzieje.

    • 24 15

    • (1)

      Ok, ale po co pisać komentarz o czymś równie oczywistym jak to, że woda jest mokra?

      • 2 0

      • to nie pisz

        • 0 0

    • (2)

      Gdzie tu niby masz automatyzację i sztuczną inteligencję?

      • 8 7

      • No nie ma AI jeszcze użytkownik musi korzystać z własnej głowy, co jest największym ograniczeniem tego systemu.

        Ha ha ha

        • 3 0

      • chocby poprzez sprzężenie aplikacji, GPSu, automatyki płatności, mało?

        • 11 1

    • A ameby minusują ;)

      • 8 0

  • karac

    za jazde po chdniku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 1 0

  • Ludzi należy edukować i następnie egzekwować przestrzeganie przepisów i zasad, to zawsze skuteczniejsze niż zakazy (6)

    cywilizowanie poprzez pałę i pejcz nigdy się nie udawało

    • 29 23

    • Jak to nie (4)

      A inkwizycja?

      • 1 3

      • no i jaki dzisiaj mamy efekt tej inkwizycji? (2)

        • 2 0

        • To nie chodzi o to (1)

          Pisałeś, że pałą i pejczem NIC się nie udawało. A inkwizycja odnosiła sukcesy :)

          • 0 1

          • no jakie sukcesy? gdzie są ich obecne efekty?

            • 0 0

      • No nie. Lewak

        Wy jeszcze istniejecie? Co tam u lamparcipy?

        • 1 1

    • I jeszcze nauczyć się pisać.

      Zanim sie zatrudnią ;)

      • 1 7

  • Skoro się zaprogramować da to dlaczego (1)

    Można swobodnie i bez ograniczeń prędkości jechać hulajnogą w miejscach, w których jest zakaz wjazdu, np. w Parku Oliwskim?

    • 0 2

    • kto ci powiedział ze sie da zaprogramować?

      da się wyciąć obszary z dokładnością 5- 10 metrów.

      • 0 0

  • :(

    haha, kolejne martwe przepisy

    • 2 0

  • (2)

    Bzdury piszecie wcale tak nie jest jak piszecie no i chwała bogu. Ja jestem profesjonalnym użytkownikiem hulajnóg na minuty i obojętnie gdzie kolwiek w Gdyni się jedzie to żadne hulajnogi nie zwalniają i wiem co piszę. I bardzo dobrze że tak jest że nie zwalniają

    • 2 0

    • Ja się zgadzam z tym co piszę Pawlo Gdynia

      • 1 0

    • Racja masz racje

      • 1 0

  • Hulajnoga alternatywą dla samochodu bynajmniej nie jest. (2)

    Patrzac na ludzi, ktorzy na nich jezdżą to raczej alternatywa dla własnych nóg, roweru albo komunikacji miejskiej. Ponad połowa "hulajnogowców" to osoby w wieku, w ktorym zdobycie tego dokumentu jeszcze nie jest mozliwe. Tak więc na pewno nie jest to ekologiczny srodek transportu. Nie przyczynia sie tez do zmniejszenia korków w mieście. Raczej odwrotnie bo teraz mamy oprócz korkow na drogach zatory na chodnikach przez bozostawione byle jak i byle gdzie hulajnogi.

    • 9 6

    • Samochodem z pracy (11km) wracam między 40 a 60 minut. Rano jest szybciej, bo koło 20-25 minut. Hulajnogą powrót mi zajmuje zawsze 35 minut. Więc jest to super alternatywa dla samochodu na dojazdy do pracy. O oszczędności kasy na paliwo nawet nie wspomnę.

      • 0 0

    • bredzisz.

      jeżdżę do pracy zamiast samochodem. Energii schodzi mi w dwie strony max 250Wh czyli jakieś 30 groszy. -na 16 km. Jeżeli to nie jest ekonomiczne to podaj alternatywę.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane