• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy wolnej jazdy dla hulajnóg elektrycznych. Pomocne czy kłopotliwe?

Mateusz Groen
15 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

W Trójmieście są trzy strefy, w których elektryczne hulajnogi na minuty automatycznie zwolnią. W centrum Gdyni, centrum Gdańska i nad morzem w Sopocie, nie pojedziemy nimi szybciej niż ok. 6 km na godzinę.



Czy korzystając z hulajnogi elektrycznej zdarzyło ci się mieć jakiś problem?

Korzystanie z elektrycznych hulajnóg na minuty jest bardzo intuicyjne dla osób na co dzień używających smartfonów i na ogół nie sprawia ich użytkownikom, zwłaszcza młodym, żadnych problemów.

Począwszy od odblokowania urządzenia, przez jazdę, aż po zakończenie przejazdu - wszystko jest w miarę proste i czytelne.

Warto sprawdzić strefę przed przejażdżką



Początkujący użytkownicy muszą jednak pamiętać o tym, że niektórzy operatorzy hulajnóg wyznaczyli dwie ważne strefy, zaznaczone na mapie w aplikacji.

Oznaczone są kolorami czerwonym i żółtym.

Strefa czerwona - tu nie parkuj



Strefa czerwona obejmuje miejsca, w których nie wolno nam zostawić hulajnogi po zakończonej jeździe. Możemy przez nią przejechać lub poruszać się po niej, ale jazdę musimy zakończyć poza nią. W innym przypadku operator hulajnogi może nam naliczyć karę - nawet w wysokości ok. 200 zł.

Strefa żółta - tutaj zwolnisz



Strefa żółta to strefa wolnej jazdy, w której prędkość naszej hulajnogi znacząco i raptownie spadnie. Nieświadomi jej istnienia użytkownicy często mają wrażenie, że ich hulajnoga się psuje lub gwałtownie wyładowuje się w niej bateria. Nic z tych rzeczy.

Standardowa hulajnoga na minuty porusza się z prędkością około 20-25 km na godzinę. Jednak po przekroczeniu granic "strefy żółtej" prędkość urządzenia spada do tempa nieco szybszego chodu ludzkiego, czyli do prędkości 6 km na godzinę.

Ograniczenia zostały wprowadzone przez niektórych operatorów hulajnóg w porozumieniu z władzami miast. Cel: poprawa bezpieczeństwa w miejscach, gdzie jest duży ruch pieszych.

W Trójmieście strefy żółte obejmują trzy miejsca:

  • Gdynia - ul. Świętojańska i 10 Lutego
  • Gdańsk - historyczne śródmieście,
  • Sopot - pas nadmorski od granicy z Gdańskiem do Łazienek Północnych oraz okolice Monciaka

Czytaj też: Złamania, urazy mózgu, krwotoki. Kilka przypadków dziennie po wypadkach na hulajnodze

  • Strefa wolnego ruchu w Gdyni obejmuje ul. 10 Lutego i Świętojańską.
  • Hulajnogi same zwolniają w historycznym centrum Gdańska.
  • W Sopocie ograniczenie prędkości w hulajnogach obowiązuje w pasie nadmorskim i w okolicach Monciaka.
- Strefa ograniczonej prędkości nie jest jednak strefą zakazu parkowania. W strefach o ograniczonej prędkości nadal można zakończyć jazdę - informuje jeden z operatorów hulajnóg, firma Tier.

Strefa potrafi zaskoczyć i sprawić problemy



Mimo że strefy są wyraźnie oznaczone na mapie w aplikacji, to ich granice mogą zaskoczyć. Strefy często są mocno "powycinane" i użytkownik nie zawsze wie, że wjechał w niedozwolony obszar.

Niektóre z dostępnych na rynku hulajnóg, zanim zwolnią informują o tym kilkukrotnym "pikaniem", a użytkownik otrzymuje komunikat na swój telefon komórkowy. Nie zawsze jednak tak się dzieje.

- Po przejechaniu pod węzłem Kliniczna i będąc przy budynku biurowca C200 hulajnoga raptownie zwolniła. Starałem się ją przepchnąć kawałek, bo myślałem, że się zepsuła. Dopiero po chwili mnie natchnęło, by sprawdzić mapę na aplikacji. Okazało się, że moją hulajnogę będę musiał ciągnąć, aż do wysokości SKM Stocznia. Po przekroczeniu tego punktu, hulajnoga odpaliła na nowo, ale minuty leciały i kilka złotych w plecy - mówi Maciek.

Zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych



Hulajnogi elektryczne, to ostatnimi czasy jeden z popularniejszych środków transportu miejskiego. Hulajnogi elektryczne, to ostatnimi czasy jeden z popularniejszych środków transportu miejskiego.
  1. Korzystać z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych mogą wyłącznie osoby pełnoletnie.
  2. Młodsi muszą uzyskać kartę rowerową lub prawo jazdy co najmniej kategorii: AM, A1, B1 lub T.
  3. Zabronione jest korzystanie z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych przez dzieci poniżej 10. roku życia. Wyjątkiem od tej zasady jest poruszanie się na hulajnodze w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej.
  4. Kierujący hulajnogą elektryczną ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone.
  5. Jeśli brak jest drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą powinien korzystać z jezdni, o ile dopuszczalna prędkość na tym odcinku nie jest większa niż 30 km/h.
  6. W przypadku, gdy brak jest drogi dla rowerów, a na jezdni dozwolony ruch przekracza 30 km/h, kierujący hulajnogą może skorzystać z chodnika lub drogi dla pieszych. Musi jednak jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych i zachować szczególną ostrożność. Ma też obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszym i nieutrudniania im ruchu.
  7. Na hulajnogach można przejeżdżać przez przejazdy dla rowerzystów, ale w przypadku przejść dla pieszych należy przeprowadzić hulajnogę przez jezdnię.


Czytaj też: Mandaty dla kierujących hulajnogami. Co wolno, a czego nie wolno na hulajnodze?

Przy parkowaniu powinniśmy zwrócić uwagę, by hulajnoga elektryczna stała jak najbliżej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni, pozostawiając dla ruchu pieszych co najmniej 1,5 m.

Opinie (183) 9 zablokowanych

  • Zdelegalizować hulajnogi (1)

    Użytkownicy hulajnóg w ogóle nie respektują żadnych przepisów, jeżdżą z dużą prędkością między ludźmi, stwarzają duże zagrożenie. Dosłownie przed chwilą miałem sytuację gdzie facet na hulajnodze przeciskał się między ludźmi na kładce na Ołowiankę. Do tego te pojazdy pozostawione dosłownie wszędzie. Na środku chodnika, drogi dla rowerów, w krzakach, na drzewach, duża część poprzewracana, totalny chaos.

    • 15 8

    • kierowcy piesi rowerzyści podobnie nie respektuja przepisów

      delegalizujemy?

      • 1 0

  • przed wjazdem do strefy trzeba bedzie włączyć zagłusznie GPS

    • 1 0

  • "W przypadku, gdy brak jest drogi dla rowerów, a na jezdni dozwolony ruch przekracza 30 km/h, kierujący hulajnogą może skorzystać z chodnika lub drogi dla pieszych. "

    A jeśli nie ma na takiej drodze chodnika, ani nawet pobocza? To co, hulajnoga na plecy i spacer po drodze aż się chodnik znajdzie?

    • 1 0

  • Super, kiedy takie ograniczenia dla rowerow?? (14)

    • 87 61

    • przy rowerach rzadko by się uaktywniało (7)

      ale przy samochodach? Wyobrażacie sobie, strefa Tempo 30 i wszystkie auta jadą grzecznie 30, poza strefą grzeczniutko 50 km/h :)

      • 37 6

      • (3)

        Wpadłem na ten pomysł 6 lat temu. Automatyczna zmiana prędkości samochodów w strefie zabudowanej

        • 4 1

        • albo automatyczne wystawianie mandatów i ściąganie płatności z karty :) (1)

          jak się limit na karcie skończy to samochód sią wyłącza :)

          • 2 1

          • a mijasz stację obajtka nie tankując ... i cyk z konta opłata covidowa 20zł+

            bo tak w ustawie będzie zaPiSane ;))))

            • 0 1

        • Ciekawostka

          Na francuskiej autostradzie A7 koło miejscowości Orange nad Rodanem jest widoczna z drogi zwyczajna elektrownia atomowa. I wtedy mimo dopuszczonej prędkości 130 km/h większość kierowców zwalnia i kilka kilometrów jedzie 90- tką tworząc bezsensowne korki. Więc pytanie pytanie automatyczne ograniczenie czy gapiostwo kierowców?

          • 0 1

      • Przecież to jest w planach UE (1)

        Technicznie już wykonalne

        • 1 0

        • we Francji testowo coś takiego wprowadzają

          ale tylko na autostradach - docelowo wszystkie samochody będą tam elektronicznie nadzorowane ... opłaty / kierowanie ruchem / nadzór ograniczeń prędkości ... i mandaty z automatu naliczane.

          • 0 0

      • A to akurat nie jest głupie. Pozdrawiam - kierowca.

        • 13 2

    • Rower obowiązują te same ograniczenia prędkości, co samochód (3)

      Więc wtedy, gdy w każdym samochodzie

      • 16 3

      • 30kmh to gorna granica roweru (2)

        • 0 11

        • może 70 km/godz.? (1)

          Jakiego, chyba składaka?

          • 4 0

          • rowerowy rekord prędkości to ok.270km/h

            ale tak jak ten ktoś napisał ... normalny człowiek nie przekroczy 40km/h / no way... chyba że się rozpędzi z większej i stromej górki... i sam rower tu nie ma nic do tego.

            • 0 0

    • Jakich znowu rowerów? Mevo?

      • 1 0

    • Rowery są bezpieczne, przy zdeżeniu mają większe koła z oponami, wtedy mniej boli

      • 0 4

  • Co za bzdura

    Skąd te zasady korzystania z hulajnóg skoro najnowsze przepisy mówią jasno że hulajnoga jest traktowana jak pieszy ! A tu jakieś głupoty o jeżdżeniu drogami dla rowerów ?

    • 0 4

  • Dlatego mam swoją, i śmigam po 60km/h gdzie chce. Niedługo będą wam mówić z jaką prędkością macie chodzić (3)

    .. i też będziecie słuchać

    • 12 28

    • Do czasu cwaniaczku (1)

      Z czasem kogoś uszkodzisz. Albo siebie. Albo mandacik zapłacisz niedobry chwalipięto

      • 3 3

      • Szkoda

        Bo jak mnie stać na sprzęt jadący ponad 60/h to zapewne mnie też stać na jakieś śmieszne mandaciki. Tu nikt prawa jazdy nie zabierze, punktów nie da. Nawet nie mają jak zmierzyć realnej prędkości więc mandat do podważenia przez byle studenta po prawie xd

        • 2 3

    • A ja jestem nieubezpieczony, co się stanie jak ktoś na hulajnodze mnie uszkodzi. Będę musiał płacić za leczenie?

      • 0 2

  • Zbierać po mieście. Pakować na przyczepę i do Motławy. Niech zgniją.

    Zakała miasta te hulajnogi

    • 1 4

  • Gdynia to strefa gdzie rozum zwalnia ... zwłaszcza w okolicy Skweru Plymouth

    .

    • 1 0

  • ładnie sobie zarobią na tym zwlnianiu nie dosc ze to i tak piorunsko droga zabawka, nie wiem co to ma na celu

    • 1 0

  • Kto kocha wolność kupuje własna hulajnogę

    Wypożyczanie jest dla tych co chcą przetestować lub dla biedaków których nie stać kupić sprzętu za 3-4tysiace

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane