- 1 W Gdyni odłowią 80 dzików (219 opinii)
- 2 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (50 opinii)
- 3 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (123 opinie)
- 4 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (198 opinii)
- 5 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (27 opinii)
- 6 Z zakazem i narkotykami jeździł po Gdyni (32 opinie)
Sześć nowych "elektryków" w Gdyni
Sześć nowych pojazdów z napędem elektrycznym wyjedzie na ulice Gdyni do końca przyszłego roku. Prawdopodobnie będą to trolejbusy, które oficjalnie mogą być określane jako "autobusy zeroemisyjne". Będą kosztowały ok. 15,5 mln zł. 5 mln zł z tej kwoty będzie pochodziło z Ministerstwa Środowiska w ramach programu Gepard.
Czytaj również: Gdynia kupuje używane trolejbusy. Chce też elektryczne pojazdy
Według oficjalnego komunikatu na stronie miasta mają to być pojazdy wyposażone w baterie typu LTO o obniżonej pojemności i szybszym ładowaniu - mają być napełniane w ruchu podczas jazdy.
Ładowanie z sieci trakcyjnej i podczas hamowania
- Będą poruszać się w obrębie sieci trolejbusowej, dzięki której bateria będzie ładować się za pomocą zainstalowanych na dachach pantografów - informują urzędnicy.
W pojazdach ma się też znaleźć system rekuperacji - czyli odzyskiwania - energii z hamowania, którą można wykorzystać do zasilania układu napędowego. Według zapowiedzi płynących z miasta, nie będzie potrzeby inwestowania w sieć ładującą akumulatory poza obrębem sieci trolejbusowej.
Opis w większości pasuje do wymienianych przez władze miasta zalet nowoczesnych trolejbusów, których 30 niebawem trafi do Gdyni po tym, jak podpisano umowę ze zwycięzcą przetargu - firmą Solaris.
I choć nie uzyskaliśmy oficjalnej deklaracji, Gdynia prawdopodobnie przygotowuje się do zakupu kolejnych trolejbusów z bateriami pozwalającymi na przejazd bez trakcji kilkudziesięciu kilometrów.
Autobusy elektryczne wymagałyby bowiem budowy dodatkowych stacji ładowania. Technologia co prawda pozwala na zakup autobusów elektrycznych z pantografami na dachach, jednak jest ona w odwrocie.
Nowa ustawa o elektromobilności
Co istotne, po wejściu w życie na początku roku nowej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zrównującej w znaczeniu pojazdu elektrycznego autobus zeroemisyjny z trolejbusem takie rozwiązanie jest możliwe. W toku prac legislacyjnych o takich zapis zabiegała zresztą m.in. mocno Gdynia.
Dlatego jak można usłyszeć od osób związanych z gdyńską komunikacją, we wniosku nie określono ściśle, czy ma to być autobus czy trolejbus, a użyto szerszego pojęcia - pojazd zeroemisyjny.
- Nowoczesne, bezemisyjne pojazdy z napędem elektrycznym, to kolejny krok na drodze zrównoważonego rozwoju naszego miasta - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Cały gdyński projekt będzie kosztował 15,5 mln zł. Narodowy Fundusz Gospodarki i Ochrony Środowiska wyłoży 5 mln zł. Resztę trzeba znaleźć w budżecie. Projekt ma trwać do końca 2019 roku.
Czytaj też: Gdynia chce tankować autobusy wodorem
Trolejbusy bez szelek na skwerze Kościuszki jeżdżą już od dawna
Testy autobusu elektrycznego w Gdańsku
Miejsca
Opinie (126) 2 zablokowane
-
2018-06-08 01:00
Da sie? Da sie (1)
Niech naczelnyk elektryk Gdanska podjedzie komunikacja miejska do Gdyni i zobaczy jak tam to robia.
Najlepiej autobusem :)- 9 6
-
2018-06-08 09:07
ale podwarunkiem ze wynajmie od Gdynie elektryczny bo niechcemy by zatruwał Gdynie dieslem
- 2 3
-
2018-06-08 00:45
komunikacja w Gdyni jest świetna (1)
czego nie można powiedzieć o komunikacji gdańskiej, gdzie chcąc dojechać gdziekolwiek trzeba się przesiadać, często 2-3-krotnie. Wiele można zarzucić Szczurkowi - brak inwestycji, dziurawe drogi, brak zakładów pracy, zniszcenie portu, stoczni, lotnisko, szkołę filmową, nepotyzm w UM ale akurat komunikacja miejska się sprawdza
- 12 8
-
2018-06-08 09:05
Osoby które minusuja chyba nie próbowały skorzystać z gdańskiej komunikacji. W Gdyni to jako tako funkcjonuje, w Gdańsku jest totalny paraliż bo większość połączeń wymaga przesiadek, a przy aktualnej degrengoladzie, braku kierowców i awaryjnościa autobusów i spowodowana tym niepunktualnoscia, system ten po prostu nie działa.
- 5 1
-
2018-06-08 09:05
Testy autobusu elektrycznego w Gdańsku ,niestety Budyń wybrał przestarzałe trujace diesle z Turcji dla Gdańsczan!!
Które w całej europie zachodniej są wycofywane i zastępowane właśnie takimi elektrycznymi ewentualnie wodorowymi czy na gaz CNG.
Ale dzieki Budyniowi bedziemy mieli najbardzie trująca i przestarzała komunikacje nie tylko w europie ale i Polsce!- 9 1
-
2018-06-07 21:08
(4)
Następny pic na wodę ,dużo medialnego szumu a za rok zaczną się sypać bo zabraknie kasy na dobre serwisowanie, i tak to wygląda.Wszystko będzie sklecane trytkami.
- 37 14
-
2018-06-08 08:18
Pomyliłeś artykuły.
Naprawianie na trytytki... plastikowe widelce i wpychane gazety to w Gdańsku ;)
- 5 3
-
2018-06-08 01:05
jakby nie pisali to byś kwiczał że ukrywają
albo że nie informują
- 3 5
-
2018-06-07 21:19
Ale to nie artykuł o gdańskiej komunikacji.
- 15 8
-
2018-06-07 21:17
Niech one chociaż pojawia się w Gdyni. Szczurek dużo obiecuje a mało robi.
- 9 5
-
2018-06-08 07:33
Ale pan reporter się wysilil .przepisał cały artykuł z portalu infobus
- 5 3
-
2018-06-07 21:50
26 (1)
Dajcie w koncu trajtki do lini 26 o godzinie 14/15/16 z Orlowa, bo w tych blaszakach ludzie wracajacy z pracy lub szkoly w nich mdleją!
- 11 5
-
2018-06-08 05:39
Szkoła mdlejąca w trolejbusie. Wszyscy zdrowi?
- 1 4
-
2018-06-07 22:00
A tymczasem w PKA Gdynia autobusy trzymają się na trytkach (3)
ludzie przeprowadźcie tam kontrolę zewnętrzną bo dojdzie do dramatu. 20 autobusów nie powinno w ogóle wyjeżdżać na drogi bo to kompletne ruiny. kratownice są tak przegniłe , że to cud , że nikt jeszcze nie zginął.
- 11 9
-
2018-06-08 00:42
Może jakiś numery inwentarzowe ?.
- 5 3
-
2018-06-07 22:30
Przetok?
Młody.
- 2 2
-
2018-06-07 22:04
szczurek jest nietykalny.
- 5 5
-
2018-06-08 00:39
komunikacja w Gdyni jest świetna
- 9 7
-
2018-06-08 00:04
W naszym kraju...
Niestety czytanie ze zrozumieniem kuleje - widać jak na dłoni, że 6 pojazdów to zamówienie dodatkowe, a o pozostałych kilkudziesięciu jest wzmianka nawet w artykule :)
Natomiast pragnę tu przywołać największą zaletę ZKM Gdynia przy GAiT - jeżdżą :)- 13 1
-
2018-06-07 23:02
(1)
Ja bym wolał autobusy elektryczne, bo pojadą wszędzie a stacje ładowania są na petlach i mogą no. wyprzedzić inny autobus, są mobilniejsze. A Gdynia lobbowała tylko dlatego, żeby pojazdy trafily do PKT, a wygrał Solaris. A dlaczego nie mogłyby trafić do PKM Many elektryczne? Tylko ciągle te trolejbusy :-/
- 13 8
-
2018-06-07 23:33
Trolejbusy elektryczne też mogą przejechać kilkadziesiąt km bez ładowania
- 4 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.