• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybsze przejazdy dzięki buspasom w Gdyni

Patryk Szczerba
19 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej. Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni przyczyniły się do tego, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w godzinach szczytu zmniejszyły się o około 5 minut - wynika z wyrywkowych obserwacji pracowników ZKM Gdynia. Dzięki nim udało się zachować niezmienioną liczbę kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.



Czy powinno przybywać buspasów?

Przypomnijmy:

  1. Budowa buspasów na Morskiej rozpoczęła się w kwietniu zeszłego roku.
  2. Wykonawcą wartych 21 mln zł prac była firma Eurovia.
  3. Prace miały skończyć się na przełomie roku, ale trwały do kwietnia, zaś odbiory zakończyły się w połowie maja.
  4. Powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi.


Buspasy na Morskiej gotowe


Kompleksową, systemową analizę zmian czasów jazdy autobusów i trolejbusów po uruchomieniu buspasów Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zamierza przeprowadzić dwuetapowo - do końca roku.

Już teraz wiadomo jednak, że czas przejazdu trolejbusów i autobusów skrócił się, a buspasy na ul. Morskiej spełniają swoją rolę.

Buspasy na Morskiej: przejazd krótszy o 5 minut



- Z wyrywkowych obserwacji wynika, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w porach największych zatorów drogowych zmniejszyły się o około 5 minut w stosunku do stanu sprzed budowy buspasów. To bardzo znacząca korzyść - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Rozkład jazdy Gdynia



Przedstawiciele ZKM wskazują też na inną korzyść. Uruchomienie buspasów umożliwiło zachowanie niezmienionej liczby kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.

Kto może korzystać z buspasów?


- Zbliżaliśmy się bowiem do sytuacji, w której zaplanowane blisko 20-minutowe postoje wyrównawcze na pętlach w północnej części Gdyni, zaczęły być już niewystarczające - nie zapewniały kierowcom minimum przerw socjalnych i nie gwarantowały punktualnego odjazdu z pętli w przeciwnym kierunku w kolejnym kursie - opowiada Marcin Gromadzki.

ZKM: dzięki buspasom potrzeba mniej autobusów



Gdyby nie nowe buspasy, to do obsługi linii trolejbusowych: 22, 25, 26, 27 i 30 oraz autobusowych: S, 109 i 141, konieczne byłoby skierowanie po jednym pojeździe więcej dla zapewnienia wymaganej długości postojów i punktualności.

- Nastąpiłby więc wymierny wzrost kosztów, który nie wiązałby się z poprawą oferty dla pasażerów, czyli np. wzrostem liczby wykonywanych kursów - wskazuje Gromadzki.
Na razie nie było wniosków do służb związanych z kontrolą tego, kto jeździ po buspasie.

- Zarówno ZDiZ, jak i ZKM nie zwracały się do policji z prośbą o wzmożone kontrole wykorzystania buspasów na ul. Morskiej przez pojazdy nieuprawnione. Natomiast jeszcze przed formalnym uruchomieniem buspasów ZKM poprosił przedstawicieli policji i straży miejskiej o zwrócenie uwagi na samochody ciężarowe (lawety) parkujące na nich w celu załadunku/rozładunku - informuje Wojciech Folejewski zastępca Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    buspas (6)

    Jeszcze przydało by się zrobić buspasy za Hutniczej. Jest gdzie to zrobić, więc di roboty to linia R będzie w miarę punktualnie jeździć. :)

    • 76 5

    • Oj tak!

      • 5 2

    • Pomarzyć można w tym mieście z morza ;) Tam nawet chodników nie ma...

      • 6 3

    • tym bardziej, że na hutniczej NIC nie trzeba robić (1)

      hutnicza jest wystarczająco szeroka - wystarczy tylko podzielić jezdnie na trzy - domalować trzeci BUS-pas

      • 6 2

      • Nic nie trzeba robić? Ktoś tu chyba wszystkie zmysły stracił

        • 6 3

    • Kiedy jakikolwiek remont Hutniczej?? (1)

      • 4 1

      • Hejt Słoiku - jak będziesz płacił w Gdyni podatki to może będzie, a choćby jutro

        • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Logiczne (10)

    To logiczne, że buspas przyspieszy ruch pojazdów komunikacji miejskiej. Dziwne, żeby go spowolnił. Buspasy można jednak było zrobić dłuższe (np. na odcinku od ul. Mireckiego do ul. Grabowo - kierunek centrum) kosztem miejsc parkingowych. Od ulicy grabowo również jest pas wykorzystywany do parkowania i tam powinien być buspas. Podobnie w Cisowej od ul. Owsianej do Kcyńskiej jest możliwość zbudowania (niewielkim kosztem) buspasa. Dopiero wtedy można przyznać, że buspasy na Morskiej robią robotę!

    • 70 13

    • brawo Stefek!

      • 3 0

    • Dlaczego chcesz mieszkańcom zabierac miejsca parkingowe i ich własną ziemię? (7)

      Mały komunista się w Tobie odezwał i chcesz nacjonalizować ziemię dla dobra ogółu? A dlaczego nie zabrać jednego pasa Morskiej na BUSpas? Tak się składa, że jak nawet wybudujesz 10 pasów to korki i tak zawsze będą bo tak już robią ludzie, że z samochodów będą korzystać tak długo jak jest choćby i skrawek wolnej jezdni.

      • 1 15

      • sam jesteś komunista - zabierasz wspólną ziemię pod parkowanie swojego prywatnego rzęcha

        i jeszcze się rzucasz?

        • 16 1

      • Poziom dyskusji na tym forum, rany julek... (4)

        Miasto: chce usprawniać komunikację
        Człowiek na forum: "chcesz nacjonalizować ziemię dla dobra ogółu?"

        • 6 0

        • (2)

          Rzeczywiście przyspieszył. Zamiast 65 minut jadę tylko 60.

          • 1 4

          • tu 5 min tam 5 minut i juz mamy 10 :)

            • 5 0

          • 5 minut x liczba przewiezionych pasażerów

            zbiera się wymierna korzyść

            • 4 0

        • Przede wszystkim, to nacjonalizować można tylko coś, co było prywatne ;)

          A struktura właścicielska pasa drogowego się nie zmieniła - ciągle właścicielem jest województwo i miasto (po części).

          • 5 0

      • Te miejsca parkingowe nie są ich własnoscią

        • 7 1

    • Łapska precz

      od naszych miejsc parkingowych!

      • 0 3

  • (5)

    Ja bym tylko miał prośbę do kierowców ZKM Gdynia, żeby te #$%^ wyjeżdżały z przystanku Stocznia SKM - Morska (kierunek Rumia) po Bożemu, z przystanku, a nie przez powierzchnie wyłączoną z ruchu oraz przez prawoskręt na stację benzynową. Dziękuję.

    • 9 7

    • (3)

      Jak będziesz postępować zgodnie z przepisami to napewno tak zrobi.

      • 4 2

      • (2)

        Postępuję zgodnie z przepisami. jak mam możliwość to wpuszczę, jak nie to nie. A z prawoskrętu czy powierzchni wyłączonej na pewno nie wpuszczę.

        • 2 4

        • (1)

          To zatarasuj ruch, bus jest wiekszy, glabie...

          • 1 2

          • O czym Ty do mnie rozmawiasz? Autobus stoi na przystanku (ba, dwa się zmieszczą) i musi jechać do przodu, żeby wjechać na "normalny" pas? Czy może skręcić kierownicą w lewo i nie wjeżdżać na powierzchnie wyłączoną z ruchu oraz prawoskręt?

            • 2 0

    • Jak byś wypuszczal z przystanku

      Po Bożemu,tak jak każe kodeks,to byś nie miał bólu pustej głowy. I tak dziwne że cię boli.

      • 0 0

  • Gdynia wypada fatalnie w kwestii komunikacji (11)

    Ehhh... Możemy się oszukiwać, dalej patrzeć na liczbę aktywistów-rowerzystów w komentarzach i na forach, ale prawda jest taka, że samochód (osobowy) nadal pozostaje najpopularniejszym środkiem komunikacji. I przewaga nad pozostałymi środkami transportu jest ogromna. Fakt, że kierowcom nie chce się kłócić i wdawać w jałowe dyskusje (na których od razu zostają zasypani hasłami "sprzedaj samochód", "balchosmrodziarz" itd...) sprawia, że dostajemy fałszywy obraz Trójmiasta (w szczególności Gdyni), jako miejsca, gdzie wszystko działa doskonale dzięki rozwojowi ścieżek rowerowych, buspasów i komunikacji miejskiej.
    Prawda niestety jest zupełnie inna, a PR (także prezentowany na tym portalu) mydli oczy, ale nie zmienia faktów. Gdynia wypada najgorzej w kolejnych raportach mówiących o czasach dojazdu czy korkach (niedawno wyszły raporty TomTom i Yanosika). Dlatego wszystko ładnie, pięknie, pogratulować Gdyni można dobrego PR-u, ale nie dobrej organizacji ruchu.
    A żeby pokazać, jak dobry jest ten PR, polecam rzucenie okiem na zdjęcie w artykule opublikowanym wczoraj na tym portalu i mówiącym o remoncie ul. Abrahama. To sprzed remontu wygląda oczywiście dużo gorzej, ale zwróćcie Drodzy Czytelnicy uwagę na to, jak zdjęcie jest zrobione - inna pora dnia, roku, nasłonecznienie, inne nasycenie kolorów. Na tym nowszym to wcale nie brak samochodów świadczy o poprawie stanu ulicy, tylko prosty remont - wyrównanie jej oraz lepsza jakość zdjęcia. Ot, takie gdyńskie budowanie wizerunku. Ładne zdjęcie, trochę ideologii mówiącej o tym, jak to jest fajnie, a faktycznych realizacji i efektów brak. I tak samo jest z buspasami i promowaniem komunikacji miejskiej. Dobrze, że jest, ale nie dajmy się oszukać, że to wszystko jest takie dobre dla mieszkańców Gdyni.

    • 39 8

    • (2)

      Blachosmrodziarz. Sprzedaj samochód. truciciel miasta.

      • 4 8

      • Dzięki

        :D

        • 5 2

      • Kup sobie mózg !

        • 0 0

    • co więcej (1)

      to spostrzeżenie można przełożyć na szeroko rozumianą jakość życia mieszkańców Gdyni. Mam czasem wrażenie, że mieszkańcy i samorządność ze szczurkiem mieszkają w dwóch innych miastach. Mnóstwo szumnych zapowiedzi i obietnic jak to będzie wspaniale jak "się już wybuduje". Tymczasem "się nie buduje" lub buduje rzeczy, które w większości przypadków problemów mieszkańców nie rozwiązują. W mieście nie ma niezależnych mediów stojących w kontrze do obecnej władzy, dzięki czemu króluje urzędowa propaganda.

      • 14 0

      • bo to czysta, mentalna "komuna"

        Robić a nie zrobić, dążyć i obiecywać a nie realizować. Nosić "teczki i sztandary" a nie "cegły i worki". Pozbyć się oceny i konsekwencji.
        "Wizjonerować" a na boku robić swoje...
        Bo to urzędnicza klasa wybrana...

        • 9 0

    • (4)

      "nadal pozostaje najpopularniejszym środkiem komunikacji" Ty tak powaznie? na calej morskiej w godzinach szczytu jest tyle ludzi w autach co w jednym skladzie skm

      • 4 4

      • Poważnie

        Poważnie. Tak wynika z danych zbieranych przez instytucje zajmujące się tym tematem.

        • 2 0

      • Co nie znaczy, ze mam skm jezdzic...

        • 2 1

      • tylko do SKM najpierw trzeba dotrzeć

        I w tym tkwi problem.
        Jesli jesteś szczęściarzem i mieszkasz w odległości 5min. piechotą od przystanku kolejowego, wygrałeś (!) życie.
        Każda przesiadka to drastyczny wzrost czasu przejazdu oraz jego kosztów (wspólna i rozsądna taryfa przewoźników!). Co dopiero zamieszkanie na peryferiach czy ościennych gminach. Dlatego większość działań podejmowanych przez "administrację" (bo zarządzać nie potrafią) jest demagogią i pozoranctwem. A ich wynikiem na pewno nie będzie ograniczenie ilości samochodów.

        • 4 1

      • No i co z tego?

        Porownajesz nieporownywalne...

        • 0 1

    • zgadza się

      Niebawem Gdynia stanie. Tylko transport szynowy na odpowiednim poziomie jest w stanie poprawić sytuację.

      • 1 0

  • A slaaka kielecka

    To dopiero zmiana organizacji cud.czasami atoi sie od rivieey do nowogrodzkiej.dobrze ze tej w Gdyni.brawo dla tego pana.pani co wymyalil zmiane

    • 11 1

  • i bardzo dobrze, buspasy powinny być wszędzie gdzie się da - natomiast mogłyby służyć także innym (1)

    rozumiem że taxi mogą używać, ale jak to często bywa na zachodzie, mogłyby także być udostępniane tym, którzy maja samochód zapełniony (czyli nie jest to TYLKO kierowca)

    choć to chyba zbyt skomplikowane dla wolaków, którzy kombinują przy każdej okazji

    przypominam, ze u nas jest już więcej samochodów (na osobę) niż w wielu zachodnich metropoliach

    • 9 9

    • taka prawda minusujacy

      • 1 0

  • Jedyny sukces władz tego miasta przez lata...buspas...KPINA!

    • 15 2

  • drogi gdynia

    dawno juz w calej gdyni powinno dzialac przedsiewziecie-buspas
    nie mowiac o tym ze przez 20 lat wladzy -gdynia powinna posiadac drogi i chodniki w znakomitym stanie
    to powinen byl byc priorytet a w tym czasie gdansk pieknie rozbudowal sie , a gdynia wciaz z tymi samymi dziurawymi drogami tylko z wieksza iloscia aut

    • 12 1

  • Sukces to wszystko to co da się wymalować jedynie...

    • 11 2

  • gdynia juz to nie to samo miasto

    ja nie wiem dlaczego wciaz sie nie da nic w tej gdyni zrobic , spojrzcie jakie my mamy dziurawe drogi, koleiny,wyrwy
    nie mowiac o tej samej ilosci pasow na zatloczonych drogach

    • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane