• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybsze przejazdy dzięki buspasom w Gdyni

Patryk Szczerba
19 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej. Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni przyczyniły się do tego, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w godzinach szczytu zmniejszyły się o około 5 minut - wynika z wyrywkowych obserwacji pracowników ZKM Gdynia. Dzięki nim udało się zachować niezmienioną liczbę kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.



Czy powinno przybywać buspasów?

Przypomnijmy:

  1. Budowa buspasów na Morskiej rozpoczęła się w kwietniu zeszłego roku.
  2. Wykonawcą wartych 21 mln zł prac była firma Eurovia.
  3. Prace miały skończyć się na przełomie roku, ale trwały do kwietnia, zaś odbiory zakończyły się w połowie maja.
  4. Powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi.


Buspasy na Morskiej gotowe


Kompleksową, systemową analizę zmian czasów jazdy autobusów i trolejbusów po uruchomieniu buspasów Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zamierza przeprowadzić dwuetapowo - do końca roku.

Już teraz wiadomo jednak, że czas przejazdu trolejbusów i autobusów skrócił się, a buspasy na ul. Morskiej spełniają swoją rolę.

Buspasy na Morskiej: przejazd krótszy o 5 minut



- Z wyrywkowych obserwacji wynika, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w porach największych zatorów drogowych zmniejszyły się o około 5 minut w stosunku do stanu sprzed budowy buspasów. To bardzo znacząca korzyść - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Rozkład jazdy Gdynia



Przedstawiciele ZKM wskazują też na inną korzyść. Uruchomienie buspasów umożliwiło zachowanie niezmienionej liczby kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.

Kto może korzystać z buspasów?


- Zbliżaliśmy się bowiem do sytuacji, w której zaplanowane blisko 20-minutowe postoje wyrównawcze na pętlach w północnej części Gdyni, zaczęły być już niewystarczające - nie zapewniały kierowcom minimum przerw socjalnych i nie gwarantowały punktualnego odjazdu z pętli w przeciwnym kierunku w kolejnym kursie - opowiada Marcin Gromadzki.

ZKM: dzięki buspasom potrzeba mniej autobusów



Gdyby nie nowe buspasy, to do obsługi linii trolejbusowych: 22, 25, 26, 27 i 30 oraz autobusowych: S, 109 i 141, konieczne byłoby skierowanie po jednym pojeździe więcej dla zapewnienia wymaganej długości postojów i punktualności.

- Nastąpiłby więc wymierny wzrost kosztów, który nie wiązałby się z poprawą oferty dla pasażerów, czyli np. wzrostem liczby wykonywanych kursów - wskazuje Gromadzki.
Na razie nie było wniosków do służb związanych z kontrolą tego, kto jeździ po buspasie.

- Zarówno ZDiZ, jak i ZKM nie zwracały się do policji z prośbą o wzmożone kontrole wykorzystania buspasów na ul. Morskiej przez pojazdy nieuprawnione. Natomiast jeszcze przed formalnym uruchomieniem buspasów ZKM poprosił przedstawicieli policji i straży miejskiej o zwrócenie uwagi na samochody ciężarowe (lawety) parkujące na nich w celu załadunku/rozładunku - informuje Wojciech Folejewski zastępca Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Zamiast wydawać 9 mln trzeba było zamknąć Morską dla samochodów. Jeden pas dla trolejbusów drugi dla rowerów. Władze Gdyni niedość radykalnie zwalczają ruch samochodowy

    • 0 4

  • Bus pas jest logiczny (3)

    Jeśli jest na długim kilkukilometrowym odcinku ulicy.
    Gorzej jak ktoś wymyślił bus pas na płk Dąbka przez 300 metrów, bezsensowna decyzja a pół roku gechenny w korkach

    • 118 13

    • na morskiej tez takie sa bardzo krotkie

      te 5 minut to z ksiezyca

      • 1 1

    • nie zgodzę się z Tobą....

      nie pół roku tylko rok gehenny w korkach :/

      • 9 7

    • wbrew pozorom przejechanie 300 metrów w korku może zająć sporo czasu

      • 20 2

  • a jednocześnie spowolniły ruch innych

    wybierzcie się rano i spróbujcie wyjechać z zakrętu do oksywia
    masakra

    • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    buspas (6)

    Jeszcze przydało by się zrobić buspasy za Hutniczej. Jest gdzie to zrobić, więc di roboty to linia R będzie w miarę punktualnie jeździć. :)

    • 76 5

    • Kiedy jakikolwiek remont Hutniczej?? (1)

      • 4 1

      • Hejt Słoiku - jak będziesz płacił w Gdyni podatki to może będzie, a choćby jutro

        • 2 0

    • tym bardziej, że na hutniczej NIC nie trzeba robić (1)

      hutnicza jest wystarczająco szeroka - wystarczy tylko podzielić jezdnie na trzy - domalować trzeci BUS-pas

      • 6 2

      • Nic nie trzeba robić? Ktoś tu chyba wszystkie zmysły stracił

        • 6 3

    • Pomarzyć można w tym mieście z morza ;) Tam nawet chodników nie ma...

      • 6 3

    • Oj tak!

      • 5 2

  • miernota z tego (1)

    Tematu wyszła podobnie jak nasz zarządca miasta gdynia. mieszkam tu od urodzenia,ale takiej chały to jeszcze nie widziałem,od 57 lat. Gdynia teraz to jest obraz nędzy i rozpaczy.

    • 7 1

    • Przez grzeczność nie spytam o poparcie dla władzy choć osobiście znam przypadki iż pomimo "miłościwie miasta rodzinnego ludzie się przeprowadzają do miast ościennych

      • 0 0

  • Super a ja mam problem żeby z ulicy Zakręt do Oksywia wyjechać

    • 5 0

  • Na północy Gdyni (Obłuże)-to

    jeszcze nie koniec "atrakcji" bo OPEC właśnie rozpoczął wymianę rur ciepłowniczych na całym odcinku -wzdłuż ul.E. Kwiatkowskiego. Co prawda "rurociąg" biegnie po drugiej stronie (jeszcze nie wybudowanej prawej jezdni)-pod ziemią od Kościoła Boboli do ul.Płk.Dąbka ale i tak trzeba być przygotowanym na ew.atrakcje....Rury( nowe) już "nawiezione"-leżą, a przy kościele już "kopiemy" -więc "festival" czas zacząć...Z tym, że OPEC ma b.krótki termin bo we wrześniu-pażdzierniku rozpocznie się sezon grzewczy.No to do zobaczenia "jesienią" br.

    • 5 0

  • A czy ZKM policzył

    straty i obsuwy czasowe w związku z bałaganem na skrzyżowaniu ul.Dąbka/ul.E.Kwiatkowskiego?
    Czekając na przystanku ZKM Turkusowa 01 na autobusy linii 141, 182/282, 197 to nie ma dnia od ponad 6 miesięcy aby autobusy przyjeżdżały z opóżnieniem od 10 do nawet 15 minut. Kilka razy nawet w dni robocze( godziny popołudniowe) zdarzyło się, że dwa kursy po rząd autobusu 141 w kier.Witomino "Sosnowa"- można uznać za niewykonane...( po 14:30)Tak samo jest z opóżnionymi 182/282( od 5-7-9 min.), a deko mniej ma tylko 197 i 128-bo pierwszy startuje z pętli na ul.Maciejewicza, a drugi (128) przyjeżdża od ul.E.Kwiatkowskiego. Jeszcze jest jakiś 103 ale on się nie liczy bo kursuje b.rzadko... W skali tylko jednego dnia to spóżnienia wszystkich autobusów na tym akurat przystanku(Turkusowa 01) można policzyć śmiało w godzinach....A na drugim przystanku (T-02) to w szczycie popołudniowym jest też niewiele lepiej. Ile to Oleju napędowego idzie niepotrzebnie w "komin" ??? Dwa razy spóżniłem się do pracy ponad 30 minut ze względu na niewykonane właśnie 2 kursy 141 !

    • 2 0

  • (5)

    Nasuwa się pytanie: czy warto było wydać tyle milionów aby zyskać 5 min ?

    • 40 11

    • (1)

      Warto było. Przynajmniej poszło na drogi a nie kolejny pomnik..

      • 4 0

      • Wykonawca?

        :)

        • 1 0

    • to zrób taniej (1)

      to nie przykręcanie budki dla ptaków ziomeczku...

      • 3 4

      • czyli potwierdzasz że drogo jak na 5 min oszczędności.

        • 2 3

    • nie warto

      Szczurek jeździ do pracy i tak samochodem.

      • 10 3

  • (3)

    Chyba ktoś jest śmieszny. Ostatnio autobus linii K opóźniony prawie 20 minut....buspas się zakorkował?

    • 21 1

    • Hmm (1)

      A gdzie ty widziałeś K jadące buspasem na Morskiej? Bo na jego trasie buspas nie występuje.

      • 3 0

      • Ale wystepuja na estakadzie...

        ...

        • 0 0

    • Linia K na swojej trasie nie ma bus pasów.

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane