• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak wygląda modernizacja tramwaju

Krzysztof Koprowski
16 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Miejska spółka GAiT ponownie modernizuje tramwaje sprowadzone z Niemiec. Tym razem największe zmiany dotyczą systemu napędowego i elektrycznego, dzięki czemu tramwaje mają być bardziej niezawodne. Sprawdziliśmy, jak przebiegają prace prowadzone nad trzema pojazdami typu N8Czajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.



Jak oceniasz pomysł kolejnej modernizacji tramwajów z Niemiec?

Tramwaje N8C, które sprowadzono w ostatnich latach z niemieckiego Dortmundu i Kassel (łącznie 62 pojazdy) były dotychczas poddawane przebudowie przede wszystkim pod kątem wyglądu i dostępności dla pasażerów.

Prace, wykonywane przez wielkopolski Modertrans, dotyczyły m.in. wstawienia niskopodłogowego członu, wymiany ścian czołowych oraz montażu klimatyzacji w części pasażerskiej (tylko w tramwajach z Kassel).

- Dotychczasowa modernizacja tramwajów nie obejmowała układu napędowego, który ma już swoje lata i powoduje dużą awaryjność tych pojazdów - przyznaje Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje - Ponadto wymianie ulegają wszystkie urządzenia elektryczne, sterowanie oraz pulpit motorniczego.

Wszystkie tramwaje z Niemiec przejdą modernizację



GAiT planuje do końca bieżącego roku zmodernizować łącznie 12 tramwajów typu N8C, zaś w ciągu najbliższych czterech całą flotę pojazdów sprowadzonych z Niemiec.

Obecnie w zajezdni Wrzeszcz trwają prace przy trzech pojazdach tego typu. Jak tłumaczą pracownicy GAiT, teoretycznie do jednoczesnej przebudowy można skierować więcej tramwajów, ale wymagane jest zachowanie niezbędnej rezerwy dla realizacji codziennych zadań przewozowych.

- Stan zaawansowania prac nad tymi tramwajami można ocenić na 70-90 proc. Na ulice wyruszą ponownie za kilka tygodni - dodaje Krawczyk.
  • Przebudowa tramwajów odbywa się na terenie zajezdni Wrzeszcz.
  • Tramwaje otrzymają również zupełnie nowe lusterka z podgrzewaniem.
  • Tramwaje po modernizacji zyskają nowe oznaczenie N8C-AC1. Tabliczka ze zdjęcia wkrótce zostanie zamontowana we wnętrzu pojazdu.
  • Pracownicy korzystają z kopii oryginalnej niemieckiej dokumentacji tramwajów sprzed ponad 35 lat. Muszą jednak na bieżąco weryfikować faktyczne ułożenie instalacji, ponieważ tramwaje przechodziły na przestrzeni lat liczne naprawy.
  • Wózki tramwaju przed i po regeneracji.
  • Zregenerowane wózki po montażu.

14 kilometrów nowych kabli w jednym tramwaju



Za przebudowę odpowiada firma 4iB z Gdańska, która złożyła jedyną ofertę w przetargu.

- Z całego tramwaju właściwie zostaje tylko szkielet i szyby. Niemal wszystkie inne elementy są wymieniane lub modernizowane i z powrotem zakładane. Najbardziej pracochłonna jest wymiana instalacji. Tylko w jednym tramwaju układamy ok. 14 kilometrów nowych kabli. Trzeba to wszystko połączyć, zaprogramować i przetestować, by móc wypuścić tramwaj na trasę - mówi Zbigniew Riegel, dyrektor techniczny spółki 4iB.
Nowością w zakresie instalacji będzie łączenie poszczególnych segmentów tramwajów specjalnymi gniazdami. Dzięki temu demontaż tramwaju na mniejsze sekcje np. na potrzeby transportu czy naprawy i ponowne jego scalenie będzie znacznie mniej pracochłonne.

Lepsza przyczepność kół do szyn



W tramwaju montowane są też nowe piasecznice, czyli urządzenia sypiące piasek pod koła tramwaju, aby zwiększyć przyczepność kół do szyny przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Ich działanie będzie wspomagać elektroniczny system antypoślizgowy, którego w pojazdach N8C dotychczas nie było.

Dla pasażerów w niemieckich pojazdach nowością będą gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Wnętrze będzie lepiej doświetlone lampami LED oraz, dzięki nowej izolacji pojazdu, ogrzewane zimą. Każdy pojazd zostanie także wyposażony w automatyczny defibrylator.

Czytaj też: Automatyczne defibrylatory: jest ich sporo, ale czy umiałbyś ich użyć?

  • Zupełnie nowy panel motorniczego z dotykowym wyświetlaczem.
  • Kabina motorniczego w trakcie przebudowy.
  • Wnętrze tramwaju w trakcie przebudowy.
  • Szafa techniczna z nowymi instalacjami przy kabinie motorniczego.
  • Główny sterownik tramwaju, znajdujący się pod fotelami.
  • W obrębie kół montowane są nowe piasecznice, które będą wspomagane systemem antypoślizgowym.

Większy komfort pracy motorniczego



Kabina motorniczego jest budowana praktycznie od podstaw. Nowy, dotykowy wyświetlacz prezentuje informacje o pracy wszystkich podzespołów pojazdu, a w razie awarii podpowiada motorniczemu, gdzie szukać przyczyny usterki.

Motorniczowie będą mogli również lepiej obserwować przestrzeń wokół tramwaju. Reflektory zostaną wymienione na LED-owe, a nowe, znacznie większe od dotychczasowych, lusterka będą podgrzewane i sterowane w całości z kabiny prowadzącego pojazd.

Modernizacja jednego tramwaju trwa ok. 45 dni, a jej koszt to ok. 1 mln zł. Remont prowadzony jest na dwie zmiany przez 10 osób na każdej ze zmian.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Rozładunek pierwszego tramwaju z Kassel, który przed dotarciem do Gdańska przeszedł modernizację w wielkopolskim Modertransie.

Miejsca

Opinie (133) 3 zablokowane

  • Modernizacja złomu

    Nie ma to jak modernizować niemiecki złom,te tramwaje powinny iść na złom (żyletki)tam jest ich miejsce

    • 3 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przebudowa tramwajów z Niemiec

    Czy modernizacja ma sens?!!...

    To zależy od tego, czy po modernizacji będę mniej awaryjne, bardziej zadbana i komfortowe. Jeżeli po modernizacji okażą się tak samo awaryjne albo jeszcze bardziej niż przed modernizacją i się ogólnie pogorszy stan wozów N8C to modernizacja tych wozów będzie wyrzuconymi pieniędzmi w błoto.

    • 3 0

  • Czy jest sens modernizować ponownie te tramwaje???!!!...

    To wszystko od tego zależy czy po modernizacji będą mnie czy bardziej awaryjne oraz czy ogólnie będą w dobrym stanie i najważniejsze czy GAiT będzie dbał dobrze o te tramwaje, bo jak znam żcyie GAiT w ogóle nie dba o dobry stan autobusów i tramwajów w Gdańsku, nawet nowy tabor wygląda jak złom, jest brudny, zaniedbany i źle naprawiony, co przyczynia się do zbyt częstych awarii nawet nowego taboru. Jak dalej nie będą dbali o nowy tabor to nowoczesne pesy jazz i Swing będą nadawały się do kasacji po 20 latach zamiast po 40. W Warszawie są także starsze tramwaje niż w Gdańsku nawet starsze od używanych tramwajów z Niemiec a są w dużo lepszym stanie niż Swingi i Jazzy, w Warszawie też tak jak w Gdańsku są Pesy i są w lepszym stanie i czas wycofania z eksploatacji oszacowuje się za 40 lat zamiast za 20 jak w Gdańsku. Nawet w bogatych krajach Europy Zachodniej takich jak Niemcy, Austria, Holandia, Szwajcaria, Francja itp. wycofuje dopiero wysłużone z lat 60 i 70, a nie tak jak Gdańsk z lat 80, a czas eksploatacji nowo dostarczonych obecnie tramwajów oszacowuje się na 40 a nawet 50 lat.

    • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przebudowa tramwajów z Niemiec

    kiszka

    N8C mają sztywne zawieszenie, do tego niewygodne twarde siedzenia, są głośnie i bez wentylacji. Jeżdżące antyki z Dortmundu.

    • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przebudowa tramwajów z Niemiec

    Czy to sie oplaca ?
    Chyba ze kupujemy w cenie złomu
    Ewentualnie poszły koperty w ruch

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przebudowa tramwajów z Niemiec

    Niemiec płakał jak sprzedawał ze szczęścia że pozbył się złomu

    • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przebudowa tramwajów z Niemiec

    To tam jest ta lakiernia?

    Współczuję pracownikom, sąsiedzi też są narażeni

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przebudowa tramwajów z Niemiec

    A można było kupić nowe z bydgoszczy anie szroty z niemiec .

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przebudowa tramwajów z Niemiec

    Niemiaszki zamiast złomować, sprzedają te złomy Polsce za grubą kasę!

    • 2 0

  • Klimatyzacja

    Dlaczego klimatyzacja będzie instalowana tylko w części modernizowanych tramwajów? Co z resztą? Dalej będzie tam w lato gorąco jak w saunie?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane