• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tańsza komunikacja konkurencją dla aut?

Mariusz
3 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdaniem naszego czytelnika komunikacja miejska przegrywa nie tylko komfortem, ale także ceną m.in. na krótkich dystansach np. między osiedlem Morena a Wrzeszczem. Zdaniem naszego czytelnika komunikacja miejska przegrywa nie tylko komfortem, ale także ceną m.in. na krótkich dystansach np. między osiedlem Morena a Wrzeszczem.

Czy komunikacja miejska z obecnym systemem taryfowym ma szansę konkurować z autem? Jeden z naszych czytelników nie ma co do tego wątpliwości i proponuje konkretne rozwiązania, które powinny być wprowadzone, aby opłacało się zrezygnować z samochodu podczas codziennych podróżach do pracy czy szkoły.



Czy komunikacja miejska w Trójmieście jest konkurencyjna względem auta?

Tłumaczy, że można to zrobić, podejmując decyzje związane z ceną biletu rodzinnego oraz przywróceniem biletu okresowego na konkretną liczbę przystanków.

Oto szczegóły propozycji:


W chwili obecnej rodziny wielodzietne powyżej trojga dzieci posiadają możliwość skorzystania z przejazdów całkowicie bezpłatnych. Nie negując tego rozwiązania, zwracam uwagę, że rodzice z mniejszą liczbą pociech nie mogą korzystać z żadnych zniżek poza ustawowymi ulgami. W ten sposób bilet miesięczny dla dwóch osób dorosłych i dwójki dzieci to w Gdańsku wydatek rzędu ok. 240 zł.

Czytaj też: Duże rodziny mają swoją kartę

To dość sporo, biorąc pod uwagę koszty paliwa np. na trasie Orunia Górna - Chełm - Śródmieście - Oliwa. Przy tak długiej trasie, podróżując 30 km dziennie przez 22 dni wydamy na zapełnienie baku ok. 244 - 277 zł (przy założeniu, że ok. 0,37-0,42 zł kosztuje kilometr jazdy).

Oczywiście w tych wyliczeniach nieujęte są koszty eksploatacyjne, ale należy mieć na uwadze szybszy przejazd i większy komfort. Obecne rozwiązanie taryfowe sprawia więc, że przesiadka rodziny czteroosobowej na komunikację miejską jest takiej cenie biletów mało atrakcyjna.

Rozwiązaniem ekonomicznie opłacalnym byłoby wprowadzenie biletu rodzinnego w cenie nie więcej niż dwóch biletów normalnych, czyli nie więcej niż 160 zł dla całej rodziny. W dłuższej perspektywie czasowej nie byłby znaczny wydatek dla budżetu miasta, ponieważ popularność takiego biletu byłaby spora wśród rodzin, które w ogóle nie korzystają z usług komunikacji miejskiej lub czynią to w ograniczonym zakresie (np. dla dojazdów dzieci do szkół).

Ponadto proponuję przywrócenie biletu okresowego na określoną, krótką trasę do maksymalnie sześciu przystanków. Swego czasu zniesiono takie rozwiązanie taryfowe celem uproszczenia całej taryfy i promocji korzystania z komunikacji miejskiej.

Jednak w przypadku krótkich tras np. z osiedla Morena do Wrzeszcza koszt paliwa miesięcznie wyniesie ok. 49 - 56 zł (trasa 6 km dziennie przez 22 dni), a więc mniej niż najtańszego biletu okresowego. Przy obecnej cenie biletów przyzwyczajenia kierowców pozostaną niezmienne.

Oczywiście kwestia cen biletów nie jest jedyną przesłanką, która kształtuje zachowania komunikacyjne. Wśród nich są też: dalsza rozbudowa sieci tramwajowej, wytyczanie buspasów czy nadanie priorytetu komunikacji miejskiej na skrzyżowaniach.

To jednak rozwiązania rozłożone na kilka lat, podczas gdy modyfikacja taryfy możliwa jest w okresie zdecydowanie krótszym.

Czytaj też: Ceny biletów bez zmian do końca roku
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (349) 2 zablokowane

  • wszystkie bilety po 1zł i duże grono kierowców z pewnościa będzie podróżować autobusem.....ja też :)

    • 7 0

  • jeździłbym komunikacją miejską

    gdybym mógł kupić bilet okresowy na określoną trasę - przy 90,- zł mi taniej mam samochodem. Tak było kiedyś i jak zwykle jakiś niedouczony mądrala wyważył otwarte drzwi. Chciał się wykazać, ale mu jak zwykle nie wyszło.

    • 2 4

  • Docelowo trzeba postawic na komunikacje publiczna poprzez

    1. uprzywilejowanie transport publicznego (buspasy, pierwszenstwo itp
    2. uprzywilejowanie ruchu pieszego I rowerowego, bezwzgledna likwidacja przejsc dwuetapowych
    3. podroz samochodem jest bardziej wygodna zatem powinna byc postrzegana jako dobro, poza tym generuje SMOG I przyczynia sie do skazenia powietrza w miescie zatem powinna byc opodatkowana poprzez platne parkingi, podatek ekologiczny od zlomow, rzetelne badania techniczne
    4. Straz Miejska wreszcie do pracy - egzekwowanie kar za parkowanie na trawnikach, chodnikach itp
    5. Szybkie polaczenia komunikacji publicznej, lepsza siatka nie tylko przez centrum
    6. parkingi na obrzezach miasta - darmowe!
    7. kontrola biletow w komunikacji przy wsiadaniu (eliminacja meneli) - wzor UK, Irlandia
    8. uspokojenie ruchu w miescie - eliminacja piratow - policja do roboty!
    9. promocja pojazdow hybrydowych I w przyszlosci elektrycznych- darmowe parkowanie, strefy wjazdu itp
    10. ruch szybki na obrzezach miasta (obwodnie, droga zielona) reszta drog 30-50km/h. Zlikwidowanie 70km na Grunwaldzkiej I likwidacja dwuetapowosci przejsc dla pieszych.

    • 7 4

  • Każdy Mariusz swój ogonek chwali (1)

    Nie jestem uzależniony od samochodu, to ja go mam, a nie on mnie. Często zostawiam go w garażu i jadę do pracy albo rowerem, albo SKM, a jak jest okazja to i tramwajem lub autobusem się zdarzy. Żyje i jeżdżę - nieregularnie, nie interesują mnie bilety miesięczne, na stałą trasę i czas. Nie pracuję na taśmie produkcyjnej, co dzień o tej samej porze. I rozumiem wszystkich, którzy wolą wozić zad samochodem tylko po to, by uniknąć "przyjemności" jazdy komunikacją publiczną.

    Nie przez meneli, ale przez ceny i taryfy właśnie.

    Przede wszystkim inny bilet jest w Gdańsku, inny w Gdyni, inny w SKM. Wspólnego nie da się łatwo kupić, legendy krążą, że takowe są, ale trzeba po nie jechać gdzieś hen, a wiedza na ten temat jest tak pogięta, że o wiele łatwiej nauczyć się cen paliw. A wspólny miesięczny bilet "na wszystko" to u nas niemal trzy stówy, znacznie więcej niż np. w Warszawie lub Poznaniu. Maniery wszelkich kontrolerów biletów, kasjerów, konduktorów itd to jakieś chore skrzyżowanie uosobienia dzikiej bezmózgiej agresji z komunistycznym oprawcą z gułagu. Same regulaminy konkurujących (a nie współpracujących) przewoźników to koncert idiotyzmów i dowód, że nie jestem tam pożądany jako klient.

    Nie chcą mnie tam, przeszkadzam im, to po co mam się tam pchać? Dlaczego właściwie nie można łączyć biletów o różnych nominałach na SKM? Dlaczego na godzinnym bilecie nie można zacząć jazdy gdańskim autobusem, a dokończyć gdyńskim? Dlaczego bilet SKM jest taki miękki i tak trudno go wsunąć do kasownika? Dlaczego w moim telefonie nie mogę zainstalować programiku do kupowania ich biletów, choć to nowoczesny telefon? Dlaczego, choć regulamin wyraźnie na to pozwala, kolejarze nie wpuszczają z rowerami do przedziałów służbowych? Dlaczego, dlaczego. A NA ZŁOŚĆ!

    Życie jest tańsze, łatwiejsze i przyjemniejsze gdy unikać komuny.

    • 16 0

    • wystarczy zobaczyć nalaną gębę Głuszka, żeby się odechciało

      • 0 0

  • Czasami ankiety rozwalają :)

    "tak, ale wyłącznie w godzinach szczytu, gdy auta stoją w korku"

    Bo autobusy nie stoją w korkach :D bus pasów za dużo też nie ma :D

    • 3 0

  • komunikacja?

    codzienie jeżdze do pracy do gdyni z chełmu komunikacja równo 1,5hw jedna strone samochodem obwodnica 15min,,,,,,,niema co dyskutować co wybieram

    • 3 0

  • UCK - dojazd do szpitala

    Koszmarem można nazwać dojazd do największego w trójmieście szpitala.
    gramolenie się pod górę do poradni specjalistycznych w uck jest ponad siłę chorych ludzi. Jedyny autobus który podjeżdża pod szpital to nr 283, który jeździ z politechniki-skm co 40 minut.
    nie ma bezpośredniego dojazdu do szpitala z gdańska głównego ani z wrzeszcza.
    to skandal, żeby do największego szpitala w trójmieście nie można było dojechać!!!
    co na to włodarze miasta???

    • 11 1

  • Dać bilety ulgowe dla posiadaczy aut i i odrazu więcej osób wybierze komunikację miejską

    • 0 0

  • brudy w pociagach za duze pieniadze...

    mieszkam w Trojmie4scie i jest to samo... w pociagach jest brod , smrod, wulgaryzmy, dziw..ka nastolatki siadajace / na wprost innych pasazerow..na kolanach brudnych kolesi takiej samej reputacji...
    dla takiuch nie powinno byc miejsc z ludzmi pracy ktorzy placa po 200 zl za bilet...dla takich kanalii
    powinien byc osobny przedzial z kontolą kolejarzy sok-stow !!!!!!!!!
    po prostu w kraju robi sie dno z przykladu najgorszego kraju ze wschodu !!!!

    • 3 1

  • połączenia, połączenia, połączenia... (6)

    Parę linii autobusowych jest ułożonych bezsensownie, a ich rozkłady również (mowa np. o 3 liniach, które odjeżdżają w odstępie 5 minut, a potem na przystanku trzeba kwitnące kolejne 30 minut na jakikolwiek autobus). Czemu nie ma tramwaju z Wrzeszcza do NP? Albo czemu linie z Osowej kończą na pętli zamiast na przystanku Oliwa PKP(nawet gdyby kończyły po stronie pętli, plac jest spory)? Czemu częstotliwośćwiczenia jazdy rozchwytywanej niedawno linii 158 jest taka marna? Jak radzi sobie linia 100?
    Tu przede wszystkim chodzi o połączenia i ich jakość, a nie do końca ceny, bo te, akurat należą do jednych z najniższych w kraju.

    • 99 11

    • (1)

      Szkoda tylko , że pracownicy ZTM przy urzędzie miejskim pracują wylacznie zza biurka , a dane ttas i czas przejazdu biorą z sufitu. Nie słuchają propozycji pasażerów , ani kierowców ZKM . Jeśli juz zgodzą się na jakąś zmianę , to jest ona wprowadzsna przez pół roku .Bo trudno d*psko od biurka doczepić.

      • 22 2

      • szkoda gadać

        ja jestem kierowca autobusu i to prawda co piszesz. najwięcej ma ta osoba do powiedzenie co nie jezdzi autobusem

        • 7 1

    • (3)

      5 jezdzi z wrzeszcza do nowego portu

      • 7 2

      • (2)

        ale ma jechac przez Letnice

        • 3 0

        • I niech na oliwę jeszcze jeździ (1)

          • 4 6

          • DO Oliwy sloiku

            • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane