• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie

Krzysztof Koprowski
25 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Prezentacja Alter Polis - najlepiej ją oglądać klikając lewym przyciskiem na każdym slajdzie lub używając strzałek na klawiaturze.

Czy centrum Oliwy stanie się reprezentacyjnym salonem Gdańska, po którym kursować będzie tramwaj do zoo i na Przymorze? Taką wizję przedstawił architekt i urbanista, Marek Nakonieczny, który wcześniej przygotował przełomową wizję ul. Nowej Politechnicznej.



Jak oceniasz pomysł Marka Nakoniecznego na zmiany w Oliwie?

Pomysł przekształcenia centrum Oliwy w bulwar z tramwajem narodził się dość nietypowo, bo podczas prac nad koncepcją rozbudowy ogrodu zoologicznego zobacz na mapie Gdańska. Obecnie odwiedza go ok. 450 tys. osób rocznie, ale plany zakładają, że ta liczba wzrośnie do 1 mln. A to by nieuchronnie doprowadziło do zakorkowania dzielnicy.

Czytaj też: Historia budowy gdańskiego ZOO

- Już dziś zdarza się, że kierowcy jadący do zoo blokują ruch w Oliwie. W efekcie nie da się do zoo dotrzeć autobusem, który również tkwi w korkach, a pokonanie drogi z tramwaju do zoo jest dla rodziców z małymi dziećmi czy osób starszych trudne lub niemożliwe. Z tego powodu zacząłem myśleć nad rozwiązaniem, które pozwoli na szybki, wygodny dojazd tramwajem - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, zajmującej się projektem rozbudowy gdańskiego zoo.
Wizja poprawienia dojazdu do zoo zmieniła się w wielki plan komunikacyjny dla całej dzielnicy. Oczywiście, przy jednoczesnym rozwoju samego ogrodu - zarówno pod kątem przestrzennym w stronę ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska, jak i funkcjonalnym - dążenia do powstania atrakcji całorocznych np. na wzór wrocławskiego Afrykarium.

  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
  • Wrocławskie Afrykarium - przykład obiektu zoologicznego, atrakcyjnego przez cały rok, a nie tylko w sezonie letnim.
Nowa organizacja ruchu w Oliwie miałaby opierać się przede wszystkim na budowie tunelu pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska, który jednak nie będzie "wtłaczał" do miasta znacznie więcej aut niż obecna ul. Spacerowa.

- Pod względem nowej infrastruktury rozbudowany zostaje węzeł na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska, powstaje bezkolizyjny wjazd zobacz na mapie Gdańska do centrum handlowego oraz tunel pod Pachołkiem. Nowa Spacerowa zyskuje cztery pasy, ale dwa z nich stanowią pasy dla autobusów, które pozwolą na szybki dojazd do dworca w Oliwie zobacz na mapie Gdańska i podróż na górny taras - objaśnia Nakonieczny.
Czytaj też: Radni powiedzieli "tak" tunelowi pod Pachołkiem i Drodze Zielonej

  • Na odcinku Pomorska-Opata Rybińskiego autobusy korzystałyby ze specjalnie przebudowanego torowiska tramwajowego na pas autobusowo-tramwajowy.
  • Wspólny pas autobusowo-tramwajowy na Morenie (Pieckach-Migowie).
Po pokonaniu tunelu, autobusy miałyby poruszać się al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska do ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, po czym wjeżdżać na wspólny pas autobusowo-tramwajowy, a następnie docierać do dworca kolejowego w Oliwie przez ul. Poczty Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Przebudowa ul. Poczty Gdańskiej ma jednak pozwolić także na wprowadzenie na nią ruchu tramwajowego. Przed budynkiem dworca tramwaje wraz z autobusami skręcą w prawo (na południe), a następnie tunelem pod torami kolejowymi, przejadą w rejon ul. Krzywoustego zobacz na mapie Gdańska. Tutaj bieg kończyć mogą autobusy - na istniejącej pętli autobusowej.

Lokalizacja tunelu pod torami kolejowymi przy dworcu w Oliwie. Lokalizacja tunelu pod torami kolejowymi przy dworcu w Oliwie.
Rejon pętli autobusowej jest też jedynym miejscem, gdzie niezbędne byłyby wyburzenia kilku budynków magazynowych, stojących wzdłuż torów kolejowych zobacz na mapie Gdańska, by mogła powstać rampa do tunelu tramwajowo-autobusowego.

Od pętli autobusowej tramwaje mogłyby pojechać dalej ul. Krzywoustego, w kierunku ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie wpięłyby się w tory na Przymorzu, lub jeszcze dalej - do planowanej trasy tramwajowej wzdłuż Drogi Zielonej (w dokumentach dla tej drogi rozważa się budowę tramwaju od al. Hallera do pętli Jelitkowo z odnogą wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża).

Najważniejszym elementem całego systemu ma być jednak zamknięcie dla ruchu tranzytowego ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska. Ta koncepcja nie jest nowa - towarzyszy już od lat dyskusji o budowie tunelu pod Pachołkiem.

Krańcówka w ciągu ul. Bulońskiej - proponuje się wykonanie podobnego zakończenia trasy tramwajowej na wysokości ul. Karwieńskiej. Krańcówka w ciągu ul. Bulońskiej - proponuje się wykonanie podobnego zakończenia trasy tramwajowej na wysokości ul. Karwieńskiej.
Marek Nakonieczny proponuje jednak, by w ulicę-deptak (dopuszczony nią ma być wyłącznie ruch pojazdów zaopatrzenia oraz mieszkańców budynków przyległych do ulicy) wpuścić tramwaj, który dotrze do rozbudowanego zoo.

Krańcówka dla tramwajów (pętla jest niepotrzebna, bo urzędnicy niedawno podjęli decyzję, by wszystkie nowe tramwaje były dwukierunkowe) miałaby się znaleźć na wysokości ul. Karwieńskiej zobacz na mapie Gdańska - niedaleko planowego nowego wejścia do zoo i w bliskiej odległości od innej atrakcji Oliwy - wieży widokowej na Pachołku zobacz na mapie Gdańska.

  • Możliwy wygląd ul. Stary Rynek Oliwski po wdrożeniu zmian.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
  • Tramwaj na ul. Stary Rynek Oliwski nie jest niczym nowym - przed wojną i krótko po niej jeździły już tędy tramwaje.
Ta propozycja częściowo pokrywa się z historycznym kształtem tras tramwajowych w dzielnicy. Przed II wojną światową i jeszcze kilka lat po jej zakończeniu, tramwajem było można dotrzeć do ul. Stary Rynek Oliwski.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

W koncepcji Nakoniecznego oczywiście istnieje możliwość przejazdu w poprzek przez ul. Stary Rynek Oliwski, ale alternatywą w ruchu lokalnym (nie tranzytowym) mają być przede wszystkim ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opacka zobacz na mapie GdańskaNowa Opacka. To nimi można byłoby dotrzeć do zoo, jadąc np. od strony Wrzeszcza lub Sopotu.

Zdaniem autora pomysłu, tworzenie przesiadek w rejonie ul. Karwieńskiej jest nieuzasadnione ze względu na bliskość celu podróży - podobnie, jak ma to miejsce na Siedlcach. Zdaniem autora pomysłu, tworzenie przesiadek w rejonie ul. Karwieńskiej jest nieuzasadnione ze względu na bliskość celu podróży - podobnie, jak ma to miejsce na Siedlcach.
Skoro jednak powstaje deptak z ruchem tramwajowym, dlaczego nie puścić tędy także autobusów lub nie skrócić ich tras z Osowy do początku linii tramwajowej przy ul. Karwieńskiej?

- Nie chciałbym, by popełniono tutaj ten sam błąd, co na Siedlcach, gdzie zmuszono pasażerów do przesiadania się na kilka przystanków przed celem podróży. Autobus na deptaku jest oczywiście możliwy, ale w moim odczuciu lepszym rozwiązaniem jest tylko tramwaj, który ma wyznaczony szynami dokładny tor jazdy, dzięki czemu pieszemu łatwiej się zorientować, którędy jedzie. Ponadto mieszkańcy ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska w Oliwie, po której kursuje wiele linii autobusowych, skarżą się na ten środek transportu - tłumaczy Marek Nakonieczny.
Ciasna i nieco chaotyczna zabudowa Osowej utrudnia prowadzenie linii komunikacji miejskiej. Ciasna i nieco chaotyczna zabudowa Osowej utrudnia prowadzenie linii komunikacji miejskiej.
Zdaniem Nakoniecznego nie ma też sensu budować tramwaju wzdłuż "starej" ul. Spacerowej lub w tunelu pod Pachołkiem, ponieważ problemem jest brak miejsca na tory na Osowej, gdzie ciasne uliczki ograniczają nawet ruch niewielkich autobusów.

Koszty tak rozległej reorganizacji ruchu i rozbudowy infrastruktury transportu publicznego nie są oszacowane, ponieważ to wciąż luźna wizja, którą można traktować jak wstęp do dyskusji.

- Ewentualnie, jakiekolwiek zmiany będą poddane konsultacjom. Na razie nie jest to nawet koncepcja, a pewien pomysł, wizja. Została ona dość dobrze odebrana przez radnych dzielnicy Osowa i Oliwa, którym przedstawiono pomysł pana Nakoniecznego - podkreśla Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Opinie (193) 1 zablokowana

  • Tylko żeby do naszego ZOO nie dotarli radni,czy posłowie PIS.....

    bo zwierzątka posegregują według płci

    • 10 2

  • Nie podoba mi się to

    • 9 6

  • Do Zoo autobusy woża powietrze, a gdzie tu tramwaj (2)

    To jest ekonomicznie nieuzasadnione.
    Gdyby były tam osiedle to w porządku.
    Ale dla turystów na 4 miesiące tramwaj.

    Jak już to tramwaj na Osowę Kościerska z przystankiem obok wejścia w tejże ulicy.
    To już miałoby ręce i nogi, ale do Zoo to wystarczy autobus, który poza sezonem wozi powietrze.

    • 15 7

    • niech wozi (1)

      stać nas

      • 1 1

      • już nie wozi

        bo ZTM od listopada do kwietnia do ZOO puszcza tylko kilka kursów 179

        • 6 0

  • kolejne chore wizję kosztem dzielnic nad morzem (2)

    zrobić skansen oliwy i wyprowadzić cały ruch nad morze!!!zniszczyć park Reagana i zatruć ujęcia wody na d morzem bo jakiś pajac ma wizję .zapytał bym się jakie dopalacze brał?Hak widać już niewiedza co by tu wymyślić by zmienić zdanie mieszkańców Przymorze co niechcą się zgodzić na autostradę przez park,biegacze niechcą mieć parkruna przy autostradzie, a rodziny z dziećmi niechcą wozić dzieci do krainy zabawy przy autostradzie w spalinach!!Niezgadzaja się na 4 metrowe ekrany dźwiękoszczelne i na kładki nad autostradą jak na zaspie przy Jana Pawla,dlatego nie będzie zgody na autostrade drogi zielonej przez prztorze dla fanaberie garstki z Oliwy kosztem 40 tys.mieszkańców Przymorza i mieszkańców innych dzielnic przyjeżdżających tam odpocząć od spalin i hałasu!!

    • 22 27

    • Podoba mi się określenie "a rodziny z dziećmi niechcą wozić dzieci do krainy zabawy przy autostradzie w spalinach" w kontekście Drogi Zielonej.

      • 2 2

    • Sorki, każdemu należy się spokój

      Oliwie nawet bardziej, bo zabytkowa i ma bliżej od domów do jezdni.

      Poza tym projekt oliwski niczym Przymorzu nie zagraża.

      • 13 3

  • OKROPNY POMYSŁ!!!!! (7)

    Na ul. Poczty Gdańskiej są ponad stuletnie kamienice, chcą tymi drganiami od tramwaju je powykańczać? Wystarczy że mieszkańcy tej ulicy mają hałasy od kolejki!!!! ZDECYDOWANIE się na te CHORE ZMIANY NIE ZGADZAM !!!!

    • 25 24

    • Zmiany te są bardzo pożądane. (4)

      A Wasza ulica to i tak się już rozlatuje, tramwaj więc jej i tak nie zaszkodzi.

      • 7 8

      • Oj zaszkodzi i ulicy i mieszkańcom, zmaltretowanym już przez kolej. (3)

        Pętla tramwajowa jest 3 min od kolejki, tak się niektórzy do wygody przyzwyczaili że już im ciężko ruszyć tyłki i podejść, to trzeba klimatyczne uliczki niszczyć?

        • 9 5

        • Z pętli autobusowej Oliwa do tramwajowej na pewno nie ma 3 minut, a 5-6 (2)

          W deszczu przyjemny taki spacerek nie jest

          • 3 12

          • Dajcie spokojnie żyć mieszkańcom (1)

            Tak dla osoby która przechodzi z kolejki do tramwaju jest to zaledwie 5 min a taki mieszkaniec Poczty Gdańskiej ma przez cały dzień odczuwać wstrząsy i wysłuchiwać hałasu przejeżdżającego tramwaju, nie zapominajmy że już mamy atrakcje dzięki kolejce.

            • 6 5

            • Sorki, ale na wsi nie mieszkasz

              I tak powinnaś być wdzięczna, że autobusy na Osową ruszają od tramwaju, a nie od dworca - choć powinny.

              • 7 5

    • na rokszach jest transport, handel

      a przede wszystkim nikt na tym nie cierpi w zabytkowej dzielnicy Gdańska

      • 3 6

    • idealna dzielnica na wprowadzenie transportu turystycznego rikszami

      deptaki, szerokie drogi rowerowe i jest piekna atrakcja turystyczna w pieknej arystokratycznej Oliwie. kamienice całe, wilk syty i owce też.

      • 9 12

  • Wygląda to rozsądnie... (1)

    - byle nie okazało się że z buspasa zrobi się pas dla samochodów a dalej droga szybkiego ruchu do budowanego tunelu pod Wisłą.

    • 42 14

    • Oczywiscie, ze sie okaze

      Tak jak Zolnierzy wykletych sie okazala zwykla autostrada, tak jak nie da sie ucywilizowac Podawala czy zrobic czegos z estakada 100 m od Dlugiej.

      To po prostu pewien stan umyslu

      • 3 6

  • Tramwaj na Osową (1)

    Stary tabor nie podjeżdżał na wzniesienie nowoczesne już tak!!! No i tramwaj nie stoi w korku!!!

    • 8 10

    • Na TAKIE wzniesienie nie wjedzie

      • 5 0

  • Marzyciele tu ziemia (1)

    Po 2020 kończą się dotacje z UE i koniec z inwestycjami.

    Może po 2050 coś się ruszy.

    Przypominam, że nasz kraj opiera sie na handlu i usługach.
    Ton obu sektorom nadają obcokrajowcy.

    Przemysł polski natomiast dogorywa.

    Jeśli chcemy tu zrobić Amerykę to po 2100 lub trzeba by pracować 24 na dobę.

    • 14 6

    • Po 2020 kończą się dotacje z UE i koniec z inwestycjami.

      Jestem ciekawy, co za kretyn to wymyślił. Zapewne jakiś Polak...

      Grecy, Hiszpanie UE cyckają do teraz, to dlaczego nagle Polska ma zostać odspawana od koryta? Nawet enerdówek do niedawna był na eurokroplówce...

      • 6 2

  • tragedia

    prezentacja

    • 9 6

  • Nie dla liwkidacji drogi rowerowej na Starym Rynku i Rybińskiego (6)

    Łapy precz od drogi rowerowej na ul. Rybińskiego i Stary Rynek. Po absurdalnym pomyśle z nadmorską jakiś idiota Nakonieczny wyciąga łapy po tą trasę która jest dojazdem z Osowej. To niech wie że naszej zgody na jej likwidacje nie będzie i na pewno ten pomysł budowy Nakoniecznego zablokujemy. Nie chcemy kolejnego traktu typu Długa gdzie ruch rowerów jest tylko dopuszczony. Na pewno to zgłoszę do Gdańskiej Kampanii Rowerowej . A jeśli będzie taka konieczność to budowę tego deptaka zablokujemy. Deptak tak ale bez likwidacji drogi rowerowej. Naszej zgody na to nie będzie

    • 11 32

    • duzo by zmienilo gdyby puscic ruch tunelem od grunwaldzkiej do spacerowej

      no chyba ze to za drogie i niemozliwe z powodu pana X lub tego co znajduje sie pod ziemia, takie rozwiazanie wg mnie usprawnilo by ruch pojazdow, zwiekszylo atrakcyjnosc miesjca, dostepnosc dla pieszych, usprawnilo ruch rowerowy, poprostu sa tylko zalety, jedyna wada moze byc koszt, a jesli kogos nie stac na wielki statek to kajakiem oceanu nie przeplynie.

      • 3 1

    • (2)

      To zacznijcie pedalarze nia jezdzic a nie chodnikami

      • 15 1

      • jest zle zaprojektowana i trzeba ja zmienic

        • 5 2

      • Słuchaj kanalio. Ty mnie nie obrażaj . Ja akurat chodnikami nie jeżdżę i nie życzę sobie byś mnie obrażał kanalio

        • 1 16

    • (1)

      już sie ciebie boimy ! Ciebie i tej całej Gdańskiej Kampania Pedałowania !

      • 14 0

      • to zacznij się bać kanalio

        • 0 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane